Jump to content
Annons

Uppgradering av Strata


lavrell

Recommended Posts

Tjena!

Har fått en möjlighet att byta min Fender Strata Japanare från 87 mot en Epiphone Les Paul Black Beauty.

Hur tycker ni detta byte är?

Jag har spelat på en Black Beauty lite kort och diggade den stenhårt på alla sätt men testade dock aldrig det cleana ljudet. Jag använder till största del min Pod XT vid inspelning.

Någon som kan tycka till om detta eventuella byte så vore jag väldigt tacksam. 🙂

/Micke

EDIT: Det jag saknat mest med Stratan är fett distljud och detta vet jag att Black Beautyn kan leverera.

EDIT: Läs mitt senaste inlägg neråt för ny fråga 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade inte bytt till en Epiphone LP i första taget, främst kanske för att jag personligen har ganska traumatiska erfarenheter av sådana.

Det känns som du haft din strata rätt länge och låter i mina öron som en dum idé att byta ut din gamla trotjänare, eftersom risken är enorm att du kommer inse dess storhet först ett tag efter bytet. Jag tycker att stratan är mer flexibel än en Les Paul och placerar sig bättre i ljudbilden när man lirar i band.

Nu vet jag inte hur gamla japanmodeller är kvalitetsmässigt, men om du är nöjd med den i övrigt så får du inte byta den mot en Epiphone LP Black Beauty som måste bli så långt ifrån en strata man kan komma. 😉

Den kan alltså på intet sätt ersätta en strata, däremot komplettera nåt så in i h*e bra om du ska ha den i studion och spela in lite olika typer av musik.

Les Pauler är snyggare men strattor är bättre. Skaffa båda! 😛

Satan vad jag hamrar in budskapet, men jag känner mig fortfarande inte nöjd. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker inte du ska byta stratan mot en les paul beauty. Möjligtvis om du hade fått tag i någon lawsuitmodell. Men det är inte troligt för de pengarna 😉

hur som helst så tycker jag inte det. Men självklart ska du få testa!

Varfrö vill du byta? Trött på ljudet eller spelkänslan? Den är ju olika... Jag kan tex inte spela på fendergitarrer. Har haft både strator, teles och en och annan jaguar 😛 har alltid återvänt in i gibsonträsket.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll din Fender, men prova eventuellt att byta mickar? Sätt dit t ex en Seymour Duncan Hotrail eller JB i stall-läge, så har du en oerhört flexibel gitarr.

Instämmer! Du kommer inte kunna sova på nätterna om du byter in din strata!

Men om du skulle sälja den.. hur mkt skulle du ta då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson och humbucker eller stratta och singelcoil.. Den eviga frågan.. Men om du är ute efter ett mångsidigt instrument så är bästa rådet att byta ut halsmicken på din stratta.

Det är betydligt enklare att få en stratta att låta gibson än tvärs om helt enekelt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla för svaren! 😄

Anledningen till mina funderingar är att jag länge gått och funderat på att byta mickar men det har aldrig blivit av, hur jag än vänder och vrider på det så känns det som att singlecoil alltid är single-coil på nåt sätt men jag kan ha fel?

Egentligen älskar jag Stratan trots att jag endast haft den i cirkus 4 månader (hittade den svinbilligt på en auktion här i stan) och den är i orginalskick och totalt mint. Dock skulle den behöva en genomgång när det gäller stallet osv och jag skulle inte ha nåt emot att byta mickar men då krävs det ju kanske ganska mycket meck med guran = dyrt? (nån som vet hur mycket det skulle kosta att få dit ett par riktigt bra mickar?)

STOPP!

Är det inte japan 87:orna vissa betalar en smärre förmögenhet för?

Om de är i orginal skick förståss. Byter du mickar så spara dem.

Skall kolla upp om det är 87;orna eller om jag mins fel.

Det där lät ju intressant 😆 berätta gärna mer om du får reda på nåt.

Det lutar helt klart åt att uppgradera min lilla Fender 😐

STORT tack för hjälpen allihop och kom gärna med fler invändningar osv för det är väldigt uppskattat! =)

Peace!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår fortfarande en utökning av gitarrbeståndet, men om du vill börja med det oändliga projektet att snickra din nuvarande gitarr till perfektion så säger min erfarenhet att det är värt varenda krona att lämna in guran för justering och dyl. Tror inte det är ett jätteomfattande arbete att byta mickar, trots att jag aldrig satt mig det minsta in i det, det är nog mest en materialkostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla för svaren! 😄

Anledningen till mina funderingar är att jag länge gått och funderat på att byta mickar men det har aldrig blivit av, hur jag än vänder och vrider på det så känns det som att singlecoil alltid är single-coil på nåt sätt men jag kan ha fel?

Egentligen älskar jag Stratan trots att jag endast haft den i cirkus 4 månader (hittade den svinbilligt på en auktion här i stan) och den är i orginalskick och totalt mint. Dock skulle den behöva en genomgång när det gäller stallet osv och jag skulle inte ha nåt emot att byta mickar men då krävs det ju kanske ganska mycket meck med guran = dyrt? (nån som vet hur mycket det skulle kosta att få dit ett par riktigt bra mickar?)

En Seymour Duncan Hotrail (som jag själv använder på mina strator, och verkar vara en populär micken för detta ändamål) är listad på 1095:- tror jag. Kan inte tänka mig att det skulle kosta mer än max ett par hundra om du vill att affären ska fixa det, speciellt inte om du är stammis? Då brukar man ju kunna deala till sig sånt gratis.

Och har du inte tummen mitt i handen så borde det väl inte vara så svårt att byta? Har faktiskt aldrig bytat mickar själv, däremot bytade jag en volympott häromdagen, det var inga svårigheter. Memorerade hur sladdarna satt på den gamla, lödade bort sladdarna, skruvade dit den nya och lödade dit sladdarna igen. Kan inte ha tagit mer än högst 20 minuter, inklusive att skruva bort plektrumskyddet, och skruva dit det igen.

Har i övrigt ingen vidare lödvana.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Du skall väl inte byta bort ett musikinstrument mot en stekpanna?

Vem är du? Claes Yngström i Sky High, eller?

//nemo

PS: Kolla in fender.com - där står lite om hur du intonerar o justerar om det skulle behövas.

Kan tilläggas att jag har en likadan japs från 87. Gräddvit för säkerhets skull. Skulle aldrig byta bort den mot något LP-derivat.

Vad fick du betala och vet någon vad den borde kosta i affär nu?

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en kompis som köpte en exakt sån där Fender Stratocaster 87:a som du pratar om från den välrenommerade affären Gitarren i Göteborg. Kom inte ihåg vad den kostade exakt då (9000 kr?), men dessa gitarrer går i varje fall inte upp i pris enligt de gitarrkunniga jag hört mig för om. Sedan om du talar med Musikbörsens folk t.ex., så är ju de på det klara med att Fender låtit sälja sig, genom att låta tillverkningen ligga i andra länder än US i perioder (till skillnad från Gibson) och att kvaliteten blivit lidande härav. Nu är det ju inte bara Japan som varit med och lekt på ett hörn, utan även Indien och Malaysia liksom Mexico enligt detta branschfolk.

Byt till en Epiphone om du vill ha fläskigt ljud och saknar det. Själv kunde jag inte köpa den där Gibson Les Paul Standard Premium Plus i nyansen Desert Burst, eftersom den inte finns i Sverige helt enkelt, ja faktiskt inte nånstans!! Jag har hört med Gibson. Så sällsynt var just den varianten, men den tillverkas kring årsskiftet! Jag minns att du LAVRELL tyckte den var jättevacker i alla fall. Därför vill jag ge dig tipset att kolla in Epiphones LP-varianter i de bruna färgnyanserna, tror nån heter Heritage Cherry Burst. Grymt snygga faktiskt! Har sett dem i affär'n... Ca 4600 kr.

Ett litet sidotips: Såg en på scen på tv för första gången använda den Koreatillverkade Gretsch Electromatica i svart med chromedetaljer, massiv mahognykropp. Attans vad snygg den är. Har två minihumbuckers. Jag vred upp ljudet på tv:n och den lät urbra!!! Det var f.ö. Tomas Di Leva band. Jag hade köpt en i Silver Sparkle dock. För fin för att spela på... Men bara 4800 kr med Bigsby svaj! Löjligt!!

Såg f.ö. en test av Epiphone LP på Nätet för några veckor sedan och man jämförde med Gibson LP. Det enda som skiljde var att "det vackra", antalet övertoner i diskanten, var sämre på Epiphone LP. Men testa framförallt själv! Det viktiga är ju vad du tycker!

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

om du vill ha fläskigare ljud så finns det "minihumbuckers" i singlecoilformat. Hot rails gör saken fetare också.

Men ändå liksom. En strata ska låta strata. Gärna mer midrange än fetara humbuckerljud. Vad spelar du för något? Metal, rock, mjukispop?

Det är ju också en helt annan spelkänsla mellan en fender och epiphone. Du får väl köpa en till gitarr istället! 😉 man kan ju aldirg ALDRIG ha för många gitarrer. Det finns inte. Så köp du en till. Det är ingen fara 😄

Kan det vara så att du helt enkelt vissnat på spelkänslan på din strat? En justering kan oftast göra underverk!

Hur gjorde du nudå?

EDIT: Läste lite mer noggrant om det du skrev "Musik". Intressant när folk skriver tester om gitarrer. Men asså.. En Gibsongitarr är lite mer historia än en Epiphone. Jag har faktiskt haft en Epi Black Beauty. Den med 3mickar. I mina händer är det en plastgitarr liksom. Den lät helt okej. (förövrigt så har epiphone samma mickar till alla sina gitarrer). De rundade inte så mycket dock. Antagligen för att jag hade kommit åt ett mycket bra ex. Däremot har jag haft en rad Gibsongitarrer hemma.

Rent generellt så kan jag säga att det är MYCKET som skiljer mellan en Gibson och en Epiphone. Det är en helt annan spelkänsla. Visst finns det dåliga gibsons också. Men det finns dåliga episar också.

Hur som helst så är det olika träslag som används. På vissa Epi-gitarrer är tom halsen inskruvad. Mickar och mekanik är också helt olika. Det är nog inte BARA övertoner som fattas 🙂

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Hur gjorde du nudå?

En enorm jättebump!

Jag har faktiskt lämnat in gitarren för service på Halkans först igår (bättre sent än aldrig).

Det bevisar ju hur mycket elgitarr jag lirar 😄

Men jag har gett mig fan på att börja lira mer eftersom jag ganska nyligen köpt på mig en Fender Blues Junior rörstärk som låter mumma!

Beroende på hur fin gitarren blir efter service så funtar jag på att uppgradera mickarna på den till DESSA som borde göra den mer allround? Tycker det är ett sjukt bra pris också?

Sen vill jag gärna ha tips på ett par pedaler. Det jag behöver är:

- En distpedal, gärna mer skitigt bluesljud än rå metaldist men om man lan få båda blir jag glad. Eller köper man två olika pedaler då?

- Kanske en för leadljud också?

- Ett stycke delaypedal

- Ett stycke reverbpedal

- Ett stycke chorus

- Helst en Oktavpedal också 🙁

tack på förhand!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

En trevlig distpedal att kolla är T-rex mudhoney. Den kan leverera ljud från lite skrap till något rätt fuzzliknande. Jag har en och tycker det låter kanon! Spelar genom en gammal fenderstärkare med en telecaster.

Kanske nån treblebooster för att göra ett mer intressant lead-ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut inte du ska byta bort din strata. Japanstratorna är kända för sin höga kvalitet. Jag hade en en gång i tiden som jag sålde och det ångrar jag bittert. Har en American series nu och visst är den bra men japanaren var definitivt inte långt efter.

Standard single coilsen i stratorna ger ett rätt tunt och disktantrikt ljud. Vill du ha lite fetare ljud så testa att byta mickar först.

Här finns ett ljudexempel på en kille som spelar på en strata med 3 dimarziomickar - "Dimarzio Heavy Blues2 bridge pup, Area '58 middle, and Area '61 neck". Strataljudet finns kvar mycket tydligt och jag tycker det låter helt underbart bra. Han är iofs otrolig att spela vilket ju inte gör det sämre. De här mickarna är dessutom lika brumfria som en humbucker.

Ljudexempel

Här kommer ett till ljudklipp med samma mickuppsättning via en Sansamp OD in i en ren Marshall.

Ljudexempel 2

///Jocke

Redigerat av Hilmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan om du talar med Musikbörsens folk t.ex., så är ju de på det klara med att Fender låtit sälja sig, genom att låta tillverkningen ligga i andra länder än US i perioder (till skillnad från Gibson) och att kvaliteten blivit lidande härav. Nu är det ju inte bara Japan som varit med och lekt på ett hörn, utan även Indien och Malaysia liksom Mexico enligt detta branschfolk.

Skillnaden är att Japan gitarrerna håller väldigt hög kvalitet. På den tiden fanns inte highway, standard deluxe, american, american deluxe mm, utan det var Japan eller inget. Har själv en japan 89 och förutom mickarna så är den minst lika "bra" som min american deluxe.

Så byt inte ut den för allt i världen! Sätt evt in seymour duncan mick i stallet om du vill ha humbucker ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...