Jump to content
Annons

Ännu en "fungerar den här pc:n" fråga!


afro dwarf

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ok, tack Majken!

Det verkar luta åt den datorn och sen försöka ratta, skruva och fixa. Men som sagt, jag har bara positiva erfarenheter av min nuvarande Dellburk. Grundförutsättningarna verkar bra, med tanke på vilken kraft som erbjuds.

* En Macintosh om dagen håller Apple rika och lyckliga*

- okänt ordspråk

Redigerat av afro dwarf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mejlade Dell och fick ganska bra info om dugligheten till att använda den som musikstudio.

Grafikkortet har en egen dedikerad buss vilket gör att den inte påverkar bandbredden på övriga komponenter.

Svaret i sin helhet

"Kolla på denna bild:

http://www.intel.com/products/i/chipsets/9...55x_diagram.gif

Det är ett diagram över hur Intels 955 chipset fungerar (chipsetet som sitter på

moderkortet i XPS-maskinen).

Som du kan se har grafikkortet en dedikerad buss vilket gör att den inte

påverkar bandbredden för övriga komponenter (PCI-kort etc).

Firewire porten är integrerad på Audigy 2 ljudkortet dvs IEE1394a (400mbits).

För mer info om ljudkortet:

http://www.soundblaster.com/products/produ...04&product=4915

Eftersom du nämner att du är intresserad av musik ber jag dig även uppmärksamma

att ingen MIDI-port finns tillgänglig på datorn. Så att det inte kommer som

någon otrevligt överraskning. "

Låter som om det skulle kunna bli bra i slutändan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig lite skeptisk till att brandbredden inte räcker till på PCI-Express maskiner, pga grafikkortet stjäl all bandbredd? Då man kör sitt musikprogram så används ju grafikkortet knappt alls. Då borde väl inte grafikkortet stjäla någon bandbredd alls? Eller menar ni att vare sig man använder grafikkortet eller ej, så stjäl den all bandbredd den kan komma åt? Om det är så, så låter det inte som en vettig konstruktion, dvs, jag tror inte PCI-express är konstruerat så.

Som sagt, jag är skeptisk...

PS. Om du har stålarna, så köp hellre en Raptor 10 000 varvare, 74GB att ha som systemdisk, istället för 160GB? En raptor är rejält snabb! I min drömburk, så är det en Raptor som systemdisk, och ett raid-system.

Redigerat av kebabbert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har aldrig hört någon som är nöjd med varumärket Dell tyvärr. 🙂

Kan tyvärr inte utala mig om dugligheten som audiodator i just det här fallet... Men..

Jag kör Dell och är väldigt nöjd. 1 Dell Dimension (2 år gamala nu) med Cubase SL och RME hammerfall-ljudkort=inga problem alls. 1 Dell som server en Dell som redigeringsdator för video med Canopus och Premier som hård/mjukava. En Dell som 27/7/365 maskun som står och lirar en videoslinga dygnet runt med Scala Infochanel 3 vilken dessutom ställer höga krav på hårdvaran. Sen sist en Dell som matar vår mediaserver med direktsänt material.

Har gått som tåget och aldrig nåra problem.. Anledning till att just Dell valdes var deras driftsäkerthet och enkelhet, pris/prestanda samt service och support.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dell har ju otroligt överpris på sina datorer! Köp från typ www.datorbutiken.com, eller det där princess eller vad det heter. Lär bli billigare

Edit: ehumm host såg inte att du hade köpt den sen du startade tråden...

Redigerat av aka_Basse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig lite skeptisk till att brandbredden inte räcker till på PCI-Express maskiner, pga grafikkortet stjäl all bandbredd? Då man kör sitt musikprogram så används ju grafikkortet knappt alls. Då borde väl inte grafikkortet stjäla någon bandbredd alls? Eller menar ni att vare sig man använder grafikkortet eller ej, så stjäl den all bandbredd den kan komma åt? Om det är så, så låter det inte som en vettig konstruktion, dvs, jag tror inte PCI-express är konstruerat så.

I nforce-4 chipseten stjäl pci-express porten bandbredd oavsett om den behöver eller inte. Vilket är jättesmart för de som spelar spel och sysslar med grafik. För dig som sysslar med ljud kan det liknas vid en motorväg där nån jobbig djävel sysslar med hustransporter hela dagarna oavsett om huset verkligen behöver flyttas eller inte vilket gör att du inte har en rimlig chans att hinna till jobbet. 😱

Som jag förstått det ser det dock olika ut beroende på vilket chipset det är och nforce-4 tycks kunna få en ändring framöver om det inte redan är gjort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...