Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Funderar på att hoppa på ett nytt hempc-paket från Dell. Den är egentligen optimerad för spel men frågan är om den fungerar som en musikstudio? Är för lat för att bygga en egen, och gillar även att spela. Ska givetvis kombinera med ett nytt ljudkort, ev. firewirekort. Kör Cubase SX 2,2 med ett gäng mjukvarusynthar och tillsammans med Reason 3.0.

Dell | Dimension™ XPS

PROCESSOR Intel® Pentium® D 840 [3.2 GHz, 2x1MB Cache, EM64T, EIST, 800MHz FSB] Dubbla kärnor.

CHIPSET Intel® 955

RAM-MINNE 2048 MB DDR2, [533MHz 4X512MB]

HÅRDDISK 1& 2 320 GB SATA Raid 0 [2 x 160 GB 7 200 rpm med 8 MB DataBurst - ® cache]

HÅRDDISK 3 160 GB SATA [7200 RPM]

BRÄNNARE 16x max DVD+/-RW “dual layer” (inkl. programvara)

GRAFIKKORT 256 MB ATI X850XT Platinum Edition med DVI/ VGA/TV-Out, PCI-Express™ x16

LJUDKORT Creative Labs Sound Blaster® Audigy ™ 2 ZS (7.1) med IEEE139

MODEM Internt V.92 Data/Fax

NÄTVERKSKORT Integrerat 10/100/1000 Mb Ethernet

OPERATIVSYSTEM Microsoft® Windows® XP Pro, Engelsk

TANGENTBORD & MUS Trådlöst Dell Enhanced Multimedia Tangentbord & Optisk Mus

CHASSI Tower

MÅTT 491 mm (höjd) x 221 mm (bredd) x 488 mm (djup)

VIKT Från 19 kg

KORTPLATSER 3 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x4, 1 PCI-E x16

EXTERNA ENHETER 3 st 5,25” platser

INTERNA ENHETER 2 st 3,5" (HDD)

MAX RAM 4 GB

MINNESPLATSER 4 st DIMM platser

PORTAR 8 USB 2.0 varav två i front, 1 st RJ45, 1 st Firewire - IEEE 1394 varav en i front, Integrerat Raid 0/1

EFFEKT 460 W (Strömförsörjningsenhet)

:rolleyes:

Annons
Guest musik
Posted

Hej!

Nej, den där tror jag inte på. Inget vidare RAM-minne eller processor. Ljudkortet som ingår är ju ett skämt för att inte tala om antalet anslutningsmöjligheter! Har Dell verkligen haft en annons om en sån maskin? Kallar de detta för pc? Att hårddiskarna snurrar i 7200 rpm tror jag inte ett skvatt på!! Finns det så långsamma fortfarande? Finns ju de som klarar cirka det dubbla numera.

Skoja bara! Var denna tråd en förfrågan eller ett bekräftelsebehov? Det är klart det är en bra pc som duger för musik. Även för dig hoppas jag.

:musik

Posted

Hahahaha, blev lite orolig när jag läste första raderna! Nja inget bekräftelsebehov här inte, en seriös fråga om de olika komponenternas duglighet för musikproduktion. Processor, chipset, grafik, hårddisk etc.

Tänkte nog direkt höja ramminnet till max 4GB.

Guest musik
Posted (edited)

Hej!

Har du ekonomisk möjlighet att köpa en Dell av denna dignitet så gör det helt enkelt! Nytt ljudkort är kanske ett måste, annars fungerar den nog i övrigt. 2 GB RAM räcker långt. Frågan blir ju vilka program du kommer köra. Dell är ett erkänt bra märke vad avser kvalitet. Vad kostar pjäsen: 30000 kr? Processorn är 3.2 GHz och grafiken ett ATI pci-express på 256 Mb. Bägge varianterna välbekanta... Hårddiskarna bör räcka hastighetsmässigt - de är ju stora också. Chipset vet jag inget om, nån annan kanske vet?!

Dell-tillverkade på Irland//:musik

Edited by musik
Posted

Joo dyrt blir det. Närmare 30000 med en 24¨widescreen som tillval. Men uppdelad på "blygsamma" avdrag på bruttolönen så överlever jag, hoppas iallafall... :rolleyes:

Posted

Som du kanske har sett är jag på samma linje som du ang köpa Dell som musikdator.

Undrar också vilkenprocessor man skall köra med?? Pentium med HT teknik eller Pentium D???

Vad jag vet är att Pentium D har två kärnor vilket innebär om jag ej är fel ute att det är som två processorer? det borde ju vara fördel.

Någon som vet hur det är med moderkort (Dell)och köpa tillbehör själv alltså ej från Dell? har läst att Dell har special moderkort specificerat enl Dell själva.

Det kan ju bli problem med drivrutiner gällande allt som inte kommer från Delln och ev Bios uppdateringar?

Många frågor men hoppas på många svar. 😉

Posted (edited)

Som spelmaskin fungerar den lysande, förutom att den varit snabbare om det satt en Athlon64 x2 i den istället 😉

Som musikdator skulle jag dock akta mig lite. Dels för att det är en PCI-Express maskin och dels för att grafikkortet är ett av de kraftfullaste på marknaden vilket innebär att PCI-bussen troligtvis kommer att ha väldigt lite bandbredd över.

Planerar du dessutom att köra med UAD-1 eller PowerCore kort är AGP baserade moderkort absolut att föredra, åtminstone tills PCI-Express chipset'arna är bättre. Intel-maskinerna tycks dock inte ha lika stora problem som AMD-maskinerna men det känns ändå lite vingligt eftersom resultatet kan bli en maskin som du inte kommer att kunna belasta över 50-70% i Cubase eller dylikt innan det börjar knastra och spraka för att PCI-bussen inte får tillräcklig bandbredd av systemet.

/Majken

Edited by Majken
Posted

För tillfället kör jag en Dell Dimension 8200, P4 1,8ghz, 1GB rdram med 300GB hårddisk uppdelat 100+200, tillsammans med ett MAYA 2 kort. Kommer inte ihåg vilken chipset det är i den men systemet har varit helstabilt med låg latency och knappt några problem. Mayakortet är ett riktigt lågbudgetkort som iofs inte är bra, inga uppdaterade drivrutiner på flera år. 😉

Men sammanfattningsvis så är jag nöjd med den gamla Dellburken som musik-pc. 😱

Jag antar att XPS-burken jag är ute efter kommer att klara biffen, om det inte är ngn som känner till några generella problem med ovan konfiguration.

😆

Posted
Planerar du dessutom att köra med UAD-1 eller PowerCore kort är AGP baserade moderkort absolut att föredra, åtminstone tills PCI-Express chipset'arna är bättre. Intel-maskinerna tycks dock inte ha lika stora problem som AMD-maskinerna men det känns ändå lite vingligt eftersom resultatet kan bli en maskin som du inte kommer att kunna belasta över 50-70% i Cubase eller dylikt innan det börjar knastra och spraka för att PCI-bussen inte får tillräcklig bandbredd av systemet.

/Majken

Hej Majken !

Såg ditt inlägg om ev PCI-expressproblem. Finns det det något känt sätt att komma förbi problemet med bandbredd isf? Tex ljudkort som är anpassat?

Posted (edited)

Har just läst på själv om PCI-Ex + DAW.

Jag brukar inte vara rädd för PC-problem, men just detta problem med PCI-Ex och Audio verkar drygt.

Har under en längre tid tänkt uppgradera min rigg och bestämde mig idag,

placerade en order, men tänker om redan nu efter att jag läst på mer (trodde jag var påläst) 😉 .

Google-sökning

Läs gärna denna tråd, och länk som nämns.

Edited by Pico
Posted

De problem jag känner till, är med nForce4 SLI-chipset-moderkort. De är helt inkompatibla med musiktillämpningar, så det är bara att glömma sådana.

Jag kör med ett ASUS P5AD2E DeLuxe och ATI Radeon X600Pro - och hittills har jag inte stött på några problem... 😉

Posted

Pico: Precis samma situation som jag då 😉- börrjade sätta mig in i PCI-Ex problematiken när jag satte igång planerna att bygga dator förra helgen. Min första tanke var en AMD med Nforce4 chipset men det har jag helt och hållet lagt på hyllan. Nu väger jag mellan Nforce3 och K8T800 men har inte alls bestämt mig.

Tydligen skall dock Nforce4 Pro chipset'arna fungera bra trots PCI-Ex stödet. Då handlar det dock om dubbla Opteron maskiner vilket inte alls är vad jag vill bygga. Hmmm..

Alternativet är att vänta och se vad som händer. Tyvärr finns dessutom inga tester på bandbredden hos PCI-bussen när man recenserar moderkort. Och eftersom det enbart är vi ljudnissar som har användning av det hamnar man i en lite klämd situation. För alla "de andra" som bygger dator tycker givetvis att det är kanon att grafikkortet har rejäl bus-hastighet.

----

Angående P4 så tycks ASUS och GigaByte moderkort med 955 chipset'et vara att föredra:

http://www.nuendo.com/phpbb2/viewtopic.php...&highlight=pcie

/Majken

Posted

Claes: Nforce4 SLI är extra problematiska men även Nforce4 Ultra tycks fungera riktigt uselt. Tragiskt med tanke på att det är det snabbaste chipset'et. Inte alls roligt, jag vill ju bygga en raketsnabb Athlon64 x2 4400+ 🙂

/Majken

Posted (edited)
Då handlar det dock om dubbla Opteron maskiner vilket inte alls är vad jag vill bygga. Hmmm..

Alternativet är att vänta och se vad som händer.

Det är dock precis vad jag vill bygga, dock saknas budget. 🙂

Tänk dig, dual opteron (nya med dubbla kärnor).

Och, vänta och se... hmm, känns inte som ett alternativ mycket länge till.

Sitter på en 1Ghz AMD / 512Mb. Fan jag har väntat tillräckligt länge.

Men samtidigt vill man ju köpa något som även håller i längden.

Fast, så länge det är ett 939 moderkort skall det väl bara räcka med BIOS uppdatering för att få stöd för X2.

(On the bright side, slipper jag köpa GFX så får jag råd med 1Gb mer ram (jepp, jag spelar spel ibland så GFX brukar dra iväg i pris)).

Edited by Pico
Posted
Det är dock precis vad jag vill bygga, dock saknas budget. 😄

Tänk dig, dual opteron (nya med dubbla kärnor).

Och, vänta och se... hmm, känns inte som ett alternativ mycket länge till.

Sitter på en 1Ghz AMD / 512Mb. Fan jag har väntat tillräckligt länge.

Men samtidigt vill man ju köpa något som även håller i längden.

Fast, så länge det är ett 939 moderkort skall det väl bara räcka med BIOS uppdatering för att få stöd för X2.

(On the bright side, slipper jag köpa GFX så får jag råd med 1Gb mer ram (jepp, jag spelar spel ibland så GFX brukar dra iväg i pris)).

Ptja nog fasen vore det smarrigt med en dubbel Opteron. Känns som att det blir lite väl dyrt bara 🙁

Tittar man på prestandatesterna på x2 så är de förresten i vissa fall i klass eller bättre än Opteron. Helt beroende på hur optimerade programmen är för multiprocessor hantering förståss. Vad gäller Opteron så blir det ju 4 processorkärnor, då snackar vi Sci-Fi 🙂

Men vad gäller BIOS uppgradering så är jag lite nojjig, dels för att väldigt få moderkort hittills tycks fungera bra med x2 processorerna och dels för att jag gissar att man kan råka ut för att det inte går uppgradera BIOS eftersom moderkortet gör en "forced shutdown" när den inte känner igen processorn.

/Majken

Posted
Claes: Nforce4 SLI är extra problematiska men även Nforce4 Ultra tycks fungera riktigt uselt. Tragiskt med tanke på att det är det snabbaste chipset'et. Inte alls roligt, jag vill ju bygga en raketsnabb Athlon64 x2 4400+ 😄

/Majken

Med andra ord varningsflagg för alla nForce4 chipset-kort...? Trist... 🙂

Posted
Men är nForce4 chipset något som ingår i Intel 955 som finns i min ev konfiguration? Jag hajar inte... 🙂

Nepp, du har inte nForce på det där moderkortet, dock har du fortfarande PCI-Ex.

😄

Posted

Och vilket chipset Dell använder hittar jag ingenstans. Ehhhm, nån som är bättre än mig på att leta?

/Majken

Posted
CHIPSET Intel® 955

?

🙂

Bättre än mig på att leta var det ja 😄 - Jamen dåså, då bör det ju kunna fungera.. åtminstone i teorin 🙁

/Majken

Posted

Hur är det med Dell Dimension 9100, kanske den passar bättre till musik?

Någon som kan kolla upp den?

Jag tror att den har ett annat moderkort, kan inte så mycket om moderkorten och processorer?

🙂

Posted
Hur är det med Dell Dimension 9100, kanske den passar bättre till musik?

Någon som kan kolla upp den?

Jag tror att den har ett annat moderkort, kan inte så mycket om moderkorten och processorer?

🙁

Moderkort är väl av märket Dell, kan jag tänka mig.

Intel® 945P-chipset använder det dock.

Har PCI-Ex.

(www.dell.se)

Posted (edited)

Om du ändå ska lägga 30 papp så tycker jag att du kan köpa en fet dubbel G5a för 25k och ett Xbox 360 i augusti för spelandet.

Har en Powermac G5 2*2.5 GHz 1 GB RAM. Håller på med en låt nu i Logic Express med ca 6-7 mjukvaruinstrument 35 audiokanaler och ca 75 aktiva plug-ins. 24 bitars inspelning med en latency på ett par ms inget lagg nånstans. Systembelastningen ligger lugnt på 15-25%.

Sjukt nästan, och då har jag även msn och safari i bakgrunden.

Edited by Phobos
Posted

Jag kan vidimera att ASUS P5AD2-E Premium (925XE-chipsetet) bör gå klockrent som musikdator. Jag kör med det moderkortet och ett fläktlöst grafikkort, Gecube Radeon X700 Pro, som egentligen är overkill, men ett bra grafikkort.

Den enda bristen som jag ser idag är att det bara finns tre vanliga PCI-platser, vilket gör att jag max kan få i två st UAD-1. Men jag har bara ett UAD-1 iplockat idag, så än så länge är det inga problem...

Fivetowerstestet ger drygt 40 % processorutnyttjande vid uppspelning om jag minns rätt.

...och jag hör till dem som aldrig i livet skulle betala för en Dell...

Posted
Om du ändå ska lägga 30 papp så tycker jag att du kan köpa en fet dubbel G5a för 25k och ett Xbox 360 i augusti för spelandet.

Imponerande specs på Powermacken, helt klart men jag är en PC-geek och skulle inte känna mig hemma med en mac.

Jag tror att jag har blivit lite klokare på alla tips här, är väldigt sugen på paketet men måste fundera lite mer.

Angående PCI-express problemet, skulle det hjälpa om man körde mindre "fett" grafikkort med tanke på ev bandbreddsproblem på bussen?

Posted (edited)

Om du köper Dellen meddela gärna här på forumet hur det fungerar, själv tror jag inte att jag vågar köpa Dell.

😉

Edited by leaf
Posted
Om du köper Dellen meddela gärna här på forumet hur det fungerar, själv tror jag inte att jag vågar köpa Dell.

😆

Dell i sig har fungerat bra för mig hittills, frågan är bara det ev problemet med PCI-express hur det skulle påverka den här varianten.

Jag kan återkomma ifrågan om det blir köp, fast leveransen är beräknad senare i höst så det dröjer, så det kanske inte blir ngn hjälp för dig Leaf?

Posted
Hej!

Angående XPS datorn och problemet med PCI-express. Har jag tolkat det rätt angående bandbreddsproblemet att det är relaterat till ev användande av firewirekort? Du nämner UAD-1 och Powercore.

Om jag istället installerar ett PCI-kort, budget typ Juli@ eller Terratec Phase 22, skulle det oxå innebära liknande problem eller skulle det vara en variant som skulle fungera.

Tackasam för din hjälp!

Du kan citera det här och svara på tråden om du vill.

Det tycks tyvärr både vara relaterat till PCI och FireWire trafik genom moderkortet. Men som sagt, det chipset som sitter i Dell maskinen påstås fungera bra trots PCI-Express. Ett tips kan väl vara att leta runt lite på nätet för att se om någon annan byggt en musikdator av samma dator.

Det luriga är väl just att AMD maskinerna absolut bör undvikas med PCI-Express förutom Dual Opteron med Nforce4 Pro chipset. Vilket är en ganska enkel regel att följa, vad gäller Intel maskinerna är det dock inte alls lika enkelt. Där ser man både rapporter om maskiner som fungerar och maskiner som inte fungerar.

Vad gäller Dell i allmänhet så tvivlar jag inte alls på att de bygger bra maskiner. På radion dör jag jobbar kör vi enbart Dell maskiner. Inte bara som redigeringsburkar utan även som de maskiner som sänder själva programmen och jag tror att det är likadant inom stora delar av SR. Stabila datorer som dessutom är tysta och relativt billiga.

/Majken