Majken Postat 10 juli 2005 Postat 10 juli 2005 Ăr pĂ„ vĂ€g att bygga ihop en ny testdator men stötte pĂ„ nĂ„got av ett problem. Athlon64 x2 ser ruskigt trevliga ut pĂ„ papperet men problemen PCIe moderkort gör att jag blir tvungen att se mig om efter ett Ă€ldre moderkort. HĂ€r finns tvĂ„ vĂ€gar att gĂ„, Nvidia Nforce3 eller VIA K8T800. Jag lyckas dock inte hitta nĂ„got Nforce3 som har stöd för x2 processorerna. Vad gĂ€ller VIA sĂ„ har jag hittat ett ASUS och ett Abit moderkort som bĂ„da skall ha stöd för x2. PĂ„ Nuendo forumet varnar de dock för ASUS moderkortet samtidigt som det Ă€r det enda AMD sjĂ€lva rekommenderar. Jag lutar Ă„t Abit's AV8, K8T800 PRO men eftersom x2 stödet Ă€r sĂ„ pass nytt gissar jag att man kan hamna i en situation dĂ€r systemet inte gĂ„r att starta förrĂ€n BIOS'en Ă€r uppgraderad. Helt sĂ€ker Ă€r jag dock inte, nĂ„gon som har erfarenhet av att bygga ett Athlon64 x2 system? /Majken
Majken Postat 11 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 juli 2005 Hmm lite OT men satte mig och rĂ€knade nĂ€r jag sĂ„g att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer Ă€n AMD's dualcore. Det innebĂ€r runt 2kWh extra varje dag. Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. AlltsĂ„ kostar det nĂ€stan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn Ă€r igĂ„ng, eller omkring 500kr/Ă„r. En dator bör vĂ€l ha en livslĂ€ngd pĂ„ Ă„tminstone omkring 2Ă„r och för mig som har datorn igĂ„ng konstant rör det sig alltsĂ„ om nĂ„nstans kring 1000kr som man "sparar" pĂ„ en AMD, betydligt mer Ă€n vad jag trott mĂ„ste jag sĂ€ga. FĂ„r hoppas att Intel jobbar vidare pĂ„ sin Pentium-M för stationĂ€ra burkar. Det kommer att bli en billig dator i drift đ /Majken
staf Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Man kan vĂ€l dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? đ SkĂ€mt Ă„sido Ă€ndĂ„ en skön jĂ€mförelse. SjĂ€lv kör har jag en AMD men tĂ€nkte eventuellt satsa pĂ„ en MAC nĂ€sta Ă„r och dĂ„ blir det vĂ€l svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom Ă€r det ju dubbel som gĂ€ller. SĂ„ utrĂ€knat fĂ„r jag betala minst dubbelt sĂ„ mycket ström dĂ„ + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? đ fifÀÀÀÀn var surt
Pico Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Man kan vĂ€l dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? đ SkĂ€mt Ă„sido Ă€ndĂ„ en skön jĂ€mförelse. SjĂ€lv kör har jag en AMD men tĂ€nkte eventuellt satsa pĂ„ en MAC nĂ€sta Ă„r och dĂ„ blir det vĂ€l svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom Ă€r det ju dubbel som gĂ€ller. SĂ„ utrĂ€knat fĂ„r jag betala minst dubbelt sĂ„ mycket ström dĂ„ + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? đ fifÀÀÀÀn var surt Ă ssĂ„ allt förpackat i Apple-design. RĂ„nar banker for a living? đ
Majken Postat 25 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2005 Nu har jag bestĂ€llt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. KĂ€nns extra smarrigt med tanke pĂ„ nyheterna om Cubase SX3.1 dĂ€r man berĂ€ttar att dualcore processorer kommer att fĂ„ stöd đ Jag kör lite test med prylarna sĂ„ fort jag fĂ„r dem! /Majken
Pico Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 (redigerat) Nu har jag bestĂ€llt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. KĂ€nns extra smarrigt med tanke pĂ„ nyheterna om Cubase SX3.1 dĂ€r man berĂ€ttar att dualcore processorer kommer att fĂ„ stöd đ Jag kör lite test med prylarna sĂ„ fort jag fĂ„r dem! /Majken SjĂ€lv lĂ€ser jag en billig pocket-version av "Inbrott for Dummies".... Vad har du för adress förresten? đ (JĂ€vligt dĂ„ligt skĂ€mt om du nu skulle drabbas av inbrott!) Redigerat 27 juli 2005 av Pico
Majken Postat 28 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2005 Wheee.. nu har jag prylarna hemma! đ Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikvĂ€ll. /Majken
Violiner Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Lycka till! Ska bli kul att fÄ veta hur den nya burken sköter sig!
nurfen Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) Coolt, Majken! Jag Àr riktigt intresserad av prestandajÀmförelser ocksÄ, har du nÄgon dator att jÀmföra med i t ex Cubase CPU-anvÀndning? Edit: Och vad gick kalaset pÄ? Redigerat 29 juli 2005 av nurfen
Majken Postat 29 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 juli 2005 Coolt, Majken! Jag Ă€r riktigt intresserad av prestandajĂ€mförelser ocksĂ„, har du nĂ„gon dator att jĂ€mföra med i t ex Cubase CPU-anvĂ€ndning? Edit: Och vad gick kalaset pĂ„? Visst har jag det, en P4 2.4GHz. Planerar att köra lite olika benchmark program pĂ„ dem nĂ€r Athlon burken rullar som den skall. Burken har kostat mig 12000kr ungefĂ€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge, fast dĂ„ har jag stulit lite prylar frĂ„n min gamla maskin. Ska dra igĂ„ng en windowsinstallation sĂ„ skall jag in pĂ„ storsjöyran och dricka pĂ„ tok för dyr öl. Mohahahaha, Press-pass och gratis tredagarsbiljett. Att jobba pĂ„ radion har tydligen sina fördelar ibland. đ /Majken
Claes Holmerup Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 LÄter hÀrligt med en sÄdan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli Ànnu varmare Àn Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar pÄ 70 grader vid full belastning, sÄ det Àr lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och dÀrmed bli lÀttare att kyla... Om du orkar, sÄ lÀgg gÀrna upp konfigurationen pÄ mitt recensionsforum nÀr du har konstaterat om det fungerar klockrent med Cubase.
Majken Postat 30 juli 2005 TrÄdstartare Postat 30 juli 2005 Körde just igÄng testprojektet som anvÀndes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency pÄ 10ms rullar maskinen pÄ med runt 10.5% cpu belastning i snitt. AlltsÄ nÀstan hÀlften sÄ mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men dÄ stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen nÀr Cubase SX 3.1 Àr slÀppt. /Majken
nurfen Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Körde just igĂ„ng testprojektet som anvĂ€ndes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency pĂ„ 10ms rullar maskinen pĂ„ med runt 10.5% cpu belastning i snitt. AlltsĂ„ nĂ€stan hĂ€lften sĂ„ mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men dĂ„ stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen nĂ€r Cubase SX 3.1 Ă€r slĂ€ppt. /Majken đ Shit vad nice! đ Tack för infon!
speed-focus Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Hmm lite OT men satte mig och rÀknade nÀr jag sÄg att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer Àn AMD's dualcore. Det innebÀr runt 2kWh extra varje dag. Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. AlltsÄ kostar det nÀstan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn Àr igÄng, eller omkring 500kr/Är. En dator bör vÀl ha en livslÀngd pÄ Ätminstone omkring 2Är och för mig som har datorn igÄng konstant rör det sig alltsÄ om nÄnstans kring 1000kr som man "sparar" pÄ en AMD, betydligt mer Àn vad jag trott mÄste jag sÀga. TÀnk pÄ att du fÄr sÀnkta vÀrmekostnader med Intel-datorn.
jonasekman Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Wheee.. nu har jag prylarna hemma! đ Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikvĂ€ll. /Majken Köpte oxĂ„ ett A8V-system hĂ€romdagen. Vill bara tipsa om att sĂ€tta ljudkortet pĂ„ PCI-plats 4 för att det ska fĂ„ en egen IRQ...fast det visst du sĂ€kert redan. Kör en vanlig Athlon 64 och Ă€r hur nöjd som helst med burken. /Jonas
Majken Postat 1 augusti 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 augusti 2005 LĂ„ter hĂ€rligt med en sĂ„dan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli Ă€nnu varmare Ă€n Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar pĂ„ 70 grader vid full belastning, sĂ„ det Ă€r lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och dĂ€rmed bli lĂ€ttare att kyla... Oj! 70 grader? Jösses, ja dĂ„ Ă€r AMD systemen betydligt svalare. Körde just ett test genom att RAR'a 700Mb MP3 filer medan jag surfade, spelade upp en videofil och lyssnade pĂ„ lite musik. Processorn belastas förvisso aldrig mer Ă€n strax över 50-55% eftersom det frĂ€mst Ă€r den ena kĂ€rnan som fĂ„r jobba. Men temperaturen toppade pĂ„ 42 grader frĂ„n de 33-34 som den Ă€r i idle lĂ€ge. Moderkortet visade en stigning pĂ„ en hel grad frĂ„n 31 till 32 đ - Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ bara en chassiflĂ€kt och ganska lite luft i lĂ„dan p.g.a. akustikplattor. Direkt nĂ€r komprimeringen var klar klockade cool & quiet ned processorn frĂ„n 2.2GHz till 1GHz och temperaturen sjönk tillbaka. Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag trivs riktigt, riktigt bra med det hĂ€r systemet. đ /Majken
Lundin Postat 1 augusti 2005 Postat 1 augusti 2005 Oj, trevligt Majken.. Har varit lite off den senaste tiden pg.a semester đ men jag om nĂ„gon Ă€r intresserad att höra prestandan med SX 3.1 nĂ€r den slĂ€pps. Jag har varit pĂ„ vippen att uppgradera min nuvarande AMD-burk men inte riktigt kĂ€nnt mig övertygad om att det verkligen blir mer bang for the buck. Och med tanke pĂ„ att Longhorn nĂ€rmar sig release och diverse andra smĂ„saker ska det verkligen bli intressant framöver.
nurfen Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Majken, nu har ju 3.1 slÀppts hos Steinberg. MÀrkte du nÄgon prestandaökning?
Majken Postat 8 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 september 2005 Jag har inte hunnit testa Ă€nnu đ Skall göra ett par testprojekt och kolla cpu-anvĂ€ndningen och sedan installera 3.1 đ /Majken
Jonte Postat 8 september 2005 Postat 8 september 2005 Underbart đ Kommer nog ocksĂ„ byta till en liknande burk. Vet inte vad det Ă€r för moderkort, men dual Athlon64 4400+ iaf med 2GB ram och 3 hĂ„rddiskar pĂ„ totalt 800GB =) Dags för ny hem pc pĂ„ jobbet.. Vilket innebĂ€r en uppgradering av speldatorn, uppgradering av studiodatorn och en extra surfdator (som kanske blir media burk vid TV:n).. SĂ„ prestanda tester Ă€r helt klart intressant đ Sen blir det nog en ny hem pc oavsett resultaten, har svĂ„rt att tacka nej đ Kanske Ă€r dags att uppgradera mitt Cubase SL2 nu ocksĂ„ dĂ„..
fudgesson Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 (redigerat) Min CPU har dött verkar det som sĂ„ jag mĂ„ste antagligen skaffa en ny. TĂ€nkte att man kanske dĂ„ borde prova en X2. Men vilken modell ska man satsa pĂ„? Det dĂ€r med 2mb cache - hur viktigt Ă€r det? Ăr det dĂ„ 4400 modellen som gĂ€ller dĂ„? Och hur Ă€r dual core för musik datorer? Har lĂ€st lite blandad info om det. Och hur Ă€r det med opteron - sett att mĂ„nga pĂ„ Nuendo forumet kör med sĂ„dana. Fast det kanske krĂ€vs nĂ„t speciellt moderkort för dem? NĂ„t jag ska tĂ€nka pĂ„? Var köper man en CPU billigast? Det jag har nu: Asus A8V Deluxe med en (antagligen) död 3500+ Winchester CPU. RME Fireface UAD-1 2 GB Kingston HyperX Nuendo 3 HjĂ€lp! đ Redigerat 8 november 2005 av fudgesson
Majken Postat 8 november 2005 TrÄdstartare Postat 8 november 2005 Ohoj Fudge! SjÀlv kör jag en 4400+ men jag tror att skillnaden inte skall vara överdrivet stor mellan 4200 och 4400. Min favoritbutik pÄ nÀtet Àr Komplett som Àr snabba, har bra sortiment och hÄller lÄga priser: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10483 Jag tycker att dualcore fungerar ypperligt, jag har haft minimalt med problem och mÄnga av de problem jag sett rapporter om har varit med UAD-1 kort. Nu har dock Universal Audio följt strömmen och uppdaterat sion mjukvara med stöd för dualcore vilket bör innebÀra att problemen Àr ÄtgÀrdade. Opteron krÀver speciella moderkort vilket dÀrför blir en ganska kostsam affÀr. /Majken
fudgesson Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 Hola Majken, Tackar för infon. Men hur Àr det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache? Pillar ju ibland med en del stora samplingar - Àr sÄnt viktigt dÀr? Eller nÀr Àr det bra att ha? Och vilken X2 Àr mest prisvÀrd - 3800, 4200 eller 4400?
Neosus Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 Jag mĂ€rker att varenda datamusiknörd gĂ€rna skaffar Antec lĂ„dor. Ăr dom sĂ„ jĂ€vla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en sjĂ€lv? (FörlĂ„t för att jag snor trĂ„den...) đ
Linus Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 Jag mĂ€rker att varenda datamusiknörd gĂ€rna skaffar Antec lĂ„dor. Ăr dom sĂ„ jĂ€vla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en sjĂ€lv? (FörlĂ„t för att jag snor trĂ„den...) đ Ja, men vad du stoppar i chassit har ocksĂ„ stor betydelse för tystnaden. Inte bara chassi/dĂ€mpmaterial/flĂ€ktar.
Majken Postat 8 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2005 Hola Majken,Tackar för infon. Men hur Ă€r det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache? Pillar ju ibland med en del stora samplingar - Ă€r sĂ„nt viktigt dĂ€r? Eller nĂ€r Ă€r det bra att ha? Och vilken X2 Ă€r mest prisvĂ€rd - 3800, 4200 eller 4400? Ăhhh det enkla svaret Ă€r nog att jag faktiskt inte riktigt vet đ - Cachen anvĂ€nds sĂ„ vitt jag förstĂ„tt det hela rĂ€tt till att lagra instruktioner för snabbare Ă„tkomst. Mer cache innebĂ€r dĂ€rmed att fler instruktioner kan lagras. Hur stor skillnad det egentligen gör Ă€r dock bortom min förmĂ„ga att förutspĂ„. Men mer Ă€r ju alltid bĂ€ttre, eller? đ PrisvĂ€rdast Ă€r vĂ€l 3800, följd av 4200 och 4400. Jag vill minnas att 3800 skall vara som tvĂ„ stycken 3200, 4200 som tvĂ„ stycken 3500 och 4400 som tvĂ„ stycken 3700. Eller nĂ„t sĂ„nt. /Majken
Majken Postat 8 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2005 Jag mĂ€rker att varenda datamusiknörd gĂ€rna skaffar Antec lĂ„dor. Ăr dom sĂ„ jĂ€vla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en sjĂ€lv? (FörlĂ„t för att jag snor trĂ„den...) đ Inte sĂ„ djĂ€vla bra, men tillrĂ€ckligt bra för priset đ De bygger ju pĂ„ den gamla standarden med PSU'n lĂ€ngst upp och delat löftflöde för samtliga komponenter. Men de sĂ€ljs ju Ă„ andra sidan med fĂ€rdiga plattor för dĂ€mpning och liknande. Skulle jag köpt ett chassi idag sĂ„ skulle det bli ett Antec P180, men de hade inte dykt upp pĂ„ marknaden nĂ€r jag bestĂ€llde min burk. Antec Sonata Ă€r vĂ€l mest ett trevligt chassi för att det Ă€r billigt, stabilt och har en hyfsad PSU monterad i lĂ„dan. /Majken
fudgesson Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 Okej. Har sökt runt lite om cache men inte hittat sĂ„ mycket och det lilla jag hittat fattar jag Ă€ndĂ„ inte đ FrĂ„gan Ă€r nu bara vilken jag ska vĂ€lja. Det verkar ju vara typ 1000:- skillnad per snĂ€pp. Kanske klarar man sig pĂ„ en 3800. Hmm... Fast oavsett vilken man vĂ€ljer sĂ„ lĂ€r den ju Ă€ndĂ„ vara snabbare Ă€n den 3500+ jag har/hade. Hur som helst - tack för infon. Uppskattas.
Jocke Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 [...] Opteron krÀver speciella moderkort vilket dÀrför blir en ganska kostsam affÀr. /Majken LÀste runt lite pÄ sweclockers hÀromdagen och det var fullstÀndig hysteri kring Opteron-processorerna för att man medelst överklockning skulle kunna uppnÄ extrem prestanda för pengarna. Och det finns för socket 939 (samma som vanliga Athlon 64). Eller Àr det nÄt annat som gör att man mÄste skaffa nytt moderkort?
Majken Postat 9 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2005 Humm, sĂ„g just ocksĂ„ att de finns för 939 sockel numera. Har inte riktigt hĂ€ngt med i svĂ€ngarna vad gĂ€ller Opteron men jag minns att det var nya socklar pĂ„ gĂ„ng. FrĂ„gan Ă€r dock om man vinner sĂ„ mycket pĂ„ att köra Opteron istĂ€llet för Athlon64 nĂ€r det Ă€r pĂ„ samma moderkort och endast med en processor. Det snitsiga annars med just Optern Ă€r ju att man kan köra dubbla dualcore đ /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.