Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är pĂ„ vĂ€g att bygga ihop en ny testdator men stötte pĂ„ nĂ„got av ett problem. Athlon64 x2 ser ruskigt trevliga ut pĂ„ papperet men problemen PCIe moderkort gör att jag blir tvungen att se mig om efter ett Ă€ldre moderkort.

HÀr finns tvÄ vÀgar att gÄ, Nvidia Nforce3 eller VIA K8T800. Jag lyckas dock inte hitta nÄgot Nforce3 som har stöd för x2 processorerna. Vad gÀller VIA sÄ har jag hittat ett ASUS och ett Abit moderkort som bÄda skall ha stöd för x2. PÄ Nuendo forumet varnar de dock för ASUS moderkortet samtidigt som det Àr det enda AMD sjÀlva rekommenderar.

Jag lutar Ät Abit's AV8, K8T800 PRO men eftersom x2 stödet Àr sÄ pass nytt gissar jag att man kan hamna i en situation dÀr systemet inte gÄr att starta förrÀn BIOS'en Àr uppgraderad. Helt sÀker Àr jag dock inte, nÄgon som har erfarenhet av att bygga ett Athlon64 x2 system?

/Majken

Annons
Postat

Hmm lite OT men satte mig och rÀknade nÀr jag sÄg att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer Àn AMD's dualcore. Det innebÀr runt 2kWh extra varje dag.

Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. AlltsÄ kostar det nÀstan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn Àr igÄng, eller omkring 500kr/Är. En dator bör vÀl ha en livslÀngd pÄ Ätminstone omkring 2Är och för mig som har datorn igÄng konstant rör det sig alltsÄ om nÄnstans kring 1000kr som man "sparar" pÄ en AMD, betydligt mer Àn vad jag trott mÄste jag sÀga.

FĂ„r hoppas att Intel jobbar vidare pĂ„ sin Pentium-M för stationĂ€ra burkar. Det kommer att bli en billig dator i drift 😉

/Majken

Postat

Man kan vĂ€l dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? 🙂

SkĂ€mt Ă„sido Ă€ndĂ„ en skön jĂ€mförelse. SjĂ€lv kör har jag en AMD men tĂ€nkte eventuellt satsa pĂ„ en MAC nĂ€sta Ă„r och dĂ„ blir det vĂ€l svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom Ă€r det ju dubbel som gĂ€ller. SĂ„ utrĂ€knat fĂ„r jag betala minst dubbelt sĂ„ mycket ström dĂ„ + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? 🙂 fifÀÀÀÀn var surt

Postat
Man kan vĂ€l dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? 🙂

SkĂ€mt Ă„sido Ă€ndĂ„ en skön jĂ€mförelse. SjĂ€lv kör har jag en AMD men tĂ€nkte eventuellt satsa pĂ„ en MAC nĂ€sta Ă„r och dĂ„ blir det vĂ€l svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom Ă€r det ju dubbel som gĂ€ller. SĂ„ utrĂ€knat fĂ„r jag betala minst dubbelt sĂ„ mycket ström dĂ„ + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? 🙂 fifÀÀÀÀn var surt

ÅssĂ„ allt förpackat i Apple-design.

RĂ„nar banker for a living? 😄

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag bestĂ€llt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. KĂ€nns extra smarrigt med tanke pĂ„ nyheterna om Cubase SX3.1 dĂ€r man berĂ€ttar att dualcore processorer kommer att fĂ„ stöd 😉

Jag kör lite test med prylarna sÄ fort jag fÄr dem!

/Majken

Postat (redigerat)
Nu har jag bestĂ€llt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. KĂ€nns extra smarrigt med tanke pĂ„ nyheterna om Cubase SX3.1 dĂ€r man berĂ€ttar att dualcore processorer kommer att fĂ„ stöd 😠

Jag kör lite test med prylarna sÄ fort jag fÄr dem!

/Majken

SjÀlv lÀser jag en billig pocket-version av "Inbrott for Dummies"....

Vad har du för adress förresten? 😏

(JÀvligt dÄligt skÀmt om du nu skulle drabbas av inbrott!)

Redigerat av Pico
Postat

Wheee.. nu har jag prylarna hemma! 🙂

Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikvÀll.

/Majken

Postat (redigerat)

Coolt, Majken! Jag Àr riktigt intresserad av prestandajÀmförelser ocksÄ, har du nÄgon dator att jÀmföra med i t ex Cubase CPU-anvÀndning?

Edit: Och vad gick kalaset pÄ?

Redigerat av nurfen
Postat
Coolt, Majken! Jag Àr riktigt intresserad av prestandajÀmförelser ocksÄ, har du nÄgon dator att jÀmföra med i t ex Cubase CPU-anvÀndning?

Edit: Och vad gick kalaset pÄ?

Visst har jag det, en P4 2.4GHz. Planerar att köra lite olika benchmark program pÄ dem nÀr Athlon burken rullar som den skall.

Burken har kostat mig 12000kr ungefÀr Àn sÄ lÀnge, fast dÄ har jag stulit lite prylar frÄn min gamla maskin.

Ska dra igĂ„ng en windowsinstallation sĂ„ skall jag in pĂ„ storsjöyran och dricka pĂ„ tok för dyr öl. Mohahahaha, Press-pass och gratis tredagarsbiljett. Att jobba pĂ„ radion har tydligen sina fördelar ibland. 😉

/Majken

Postat

LÄter hÀrligt med en sÄdan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli Ànnu varmare Àn Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar pÄ 70 grader vid full belastning, sÄ det Àr lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och dÀrmed bli lÀttare att kyla...

Om du orkar, sÄ lÀgg gÀrna upp konfigurationen pÄ mitt recensionsforum nÀr du har konstaterat om det fungerar klockrent med Cubase.

Postat

Körde just igÄng testprojektet som anvÀndes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency pÄ 10ms rullar maskinen pÄ med runt 10.5% cpu belastning i snitt. AlltsÄ nÀstan hÀlften sÄ mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men dÄ stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen nÀr Cubase SX 3.1 Àr slÀppt.

/Majken

Postat
Körde just igÄng testprojektet som anvÀndes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency pÄ 10ms rullar maskinen pÄ med runt 10.5% cpu belastning i snitt. AlltsÄ nÀstan hÀlften sÄ mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men dÄ stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen nÀr Cubase SX 3.1 Àr slÀppt.

/Majken

🙂

Shit vad nice! 😉

Tack för infon!

Postat
Hmm lite OT men satte mig och rÀknade nÀr jag sÄg att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer Àn AMD's dualcore. Det innebÀr runt 2kWh extra varje dag.

Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. AlltsÄ kostar det nÀstan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn Àr igÄng, eller omkring 500kr/Är. En dator bör vÀl ha en livslÀngd pÄ Ätminstone omkring 2Är och för mig som har datorn igÄng konstant rör det sig alltsÄ om nÄnstans kring 1000kr som man "sparar" pÄ en AMD, betydligt mer Àn vad jag trott mÄste jag sÀga.

TÀnk pÄ att du fÄr sÀnkta vÀrmekostnader med Intel-datorn.

Postat
Wheee.. nu har jag prylarna hemma! 🙂

Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikvÀll.

/Majken

Köpte oxÄ ett A8V-system hÀromdagen. Vill bara tipsa om att sÀtta ljudkortet pÄ PCI-plats 4 för att det ska fÄ en egen IRQ...fast det visst du sÀkert redan.

Kör en vanlig Athlon 64 och Àr hur nöjd som helst med burken.

/Jonas

Postat
LÄter hÀrligt med en sÄdan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli Ànnu varmare Àn Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar pÄ 70 grader vid full belastning, sÄ det Àr lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och dÀrmed bli lÀttare att kyla...

Oj! 70 grader?

Jösses, ja dĂ„ Ă€r AMD systemen betydligt svalare. Körde just ett test genom att RAR'a 700Mb MP3 filer medan jag surfade, spelade upp en videofil och lyssnade pĂ„ lite musik. Processorn belastas förvisso aldrig mer Ă€n strax över 50-55% eftersom det frĂ€mst Ă€r den ena kĂ€rnan som fĂ„r jobba. Men temperaturen toppade pĂ„ 42 grader frĂ„n de 33-34 som den Ă€r i idle lĂ€ge. Moderkortet visade en stigning pĂ„ en hel grad frĂ„n 31 till 32 😉 - Och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ bara en chassiflĂ€kt och ganska lite luft i lĂ„dan p.g.a. akustikplattor.

Direkt nĂ€r komprimeringen var klar klockade cool & quiet ned processorn frĂ„n 2.2GHz till 1GHz och temperaturen sjönk tillbaka. Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag trivs riktigt, riktigt bra med det hĂ€r systemet. 🙂

/Majken

Postat

Oj, trevligt Majken.. Har varit lite off den senaste tiden pg.a semester 😉

men jag om nÄgon Àr intresserad att höra prestandan med SX 3.1 nÀr den slÀpps.

Jag har varit pÄ vippen att uppgradera min nuvarande AMD-burk men inte riktigt kÀnnt mig övertygad om att det verkligen blir mer bang for the buck.

Och med tanke pÄ att Longhorn nÀrmar sig release och diverse andra smÄsaker ska det verkligen bli intressant framöver.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag har inte hunnit testa Ă€nnu 😄

Skall göra ett par testprojekt och kolla cpu-anvĂ€ndningen och sedan installera 3.1 🙂

/Majken

Postat

Underbart 🙂

Kommer nog ocksÄ byta till en liknande burk. Vet inte vad det Àr för moderkort, men dual Athlon64 4400+ iaf med 2GB ram och 3 hÄrddiskar pÄ totalt 800GB =) Dags för ny hem pc pÄ jobbet.. Vilket innebÀr en uppgradering av speldatorn, uppgradering av studiodatorn och en extra surfdator (som kanske blir media burk vid TV:n)..

SĂ„ prestanda tester Ă€r helt klart intressant 🙂 Sen blir det nog en ny hem pc oavsett resultaten, har svĂ„rt att tacka nej 😄

Kanske Àr dags att uppgradera mitt Cubase SL2 nu ocksÄ dÄ..

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Min CPU har dött verkar det som sÄ jag mÄste antagligen skaffa en ny.

TÀnkte att man kanske dÄ borde prova en X2.

Men vilken modell ska man satsa pÄ? Det dÀr med 2mb cache - hur viktigt Àr det?

Är det dĂ„ 4400 modellen som gĂ€ller dĂ„?

Och hur Àr dual core för musik datorer? Har lÀst lite blandad info om det.

Och hur Àr det med opteron - sett att mÄnga pÄ Nuendo forumet kör med sÄdana.

Fast det kanske krÀvs nÄt speciellt moderkort för dem? NÄt jag ska tÀnka pÄ?

Var köper man en CPU billigast?

Det jag har nu:

Asus A8V Deluxe med en (antagligen) död 3500+ Winchester CPU.

RME Fireface

UAD-1

2 GB Kingston HyperX

Nuendo 3

HjĂ€lp! 😕

Redigerat av fudgesson
Postat

Ohoj Fudge!

SjÀlv kör jag en 4400+ men jag tror att skillnaden inte skall vara överdrivet stor mellan 4200 och 4400. Min favoritbutik pÄ nÀtet Àr Komplett som Àr snabba, har bra sortiment och hÄller lÄga priser:

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10483

Jag tycker att dualcore fungerar ypperligt, jag har haft minimalt med problem och mÄnga av de problem jag sett rapporter om har varit med UAD-1 kort. Nu har dock Universal Audio följt strömmen och uppdaterat sion mjukvara med stöd för dualcore vilket bör innebÀra att problemen Àr ÄtgÀrdade.

Opteron krÀver speciella moderkort vilket dÀrför blir en ganska kostsam affÀr.

/Majken

Postat

Hola Majken,

Tackar för infon. Men hur Àr det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache?

Pillar ju ibland med en del stora samplingar - Àr sÄnt viktigt dÀr? Eller nÀr Àr det bra att ha?

Och vilken X2 Àr mest prisvÀrd - 3800, 4200 eller 4400?

Postat

Jag mĂ€rker att varenda datamusiknörd gĂ€rna skaffar Antec lĂ„dor. Är dom sĂ„ jĂ€vla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en sjĂ€lv?

(FörlÄt för att jag snor trÄden...)

😕

Postat
Jag mĂ€rker att varenda datamusiknörd gĂ€rna skaffar Antec lĂ„dor. Är dom sĂ„ jĂ€vla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en sjĂ€lv?

😄

Ja, men vad du stoppar i chassit har ocksÄ stor betydelse för tystnaden. Inte bara chassi/dÀmpmaterial/flÀktar.

Postat
Hola Majken,

Tackar för infon. Men hur Àr det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache?

Pillar ju ibland med en del stora samplingar - Àr sÄnt viktigt dÀr? Eller nÀr Àr det bra att ha?

Och vilken X2 Àr mest prisvÀrd - 3800, 4200 eller 4400?

Öhhh det enkla svaret Ă€r nog att jag faktiskt inte riktigt vet 🙁 - Cachen anvĂ€nds sĂ„ vitt jag förstĂ„tt det hela rĂ€tt till att lagra instruktioner för snabbare Ă„tkomst. Mer cache innebĂ€r dĂ€rmed att fler instruktioner kan lagras. Hur stor skillnad det egentligen gör Ă€r dock bortom min förmĂ„ga att förutspĂ„. Men mer Ă€r ju alltid bĂ€ttre, eller? 😄

PrisvÀrdast Àr vÀl 3800, följd av 4200 och 4400. Jag vill minnas att 3800 skall vara som tvÄ stycken 3200, 4200 som tvÄ stycken 3500 och 4400 som tvÄ stycken 3700. Eller nÄt sÄnt.

/Majken

Postat

😄

Inte sĂ„ djĂ€vla bra, men tillrĂ€ckligt bra för priset 🙁

De bygger ju pÄ den gamla standarden med PSU'n lÀngst upp och delat löftflöde för samtliga komponenter. Men de sÀljs ju Ä andra sidan med fÀrdiga plattor för dÀmpning och liknande.

Skulle jag köpt ett chassi idag sÄ skulle det bli ett Antec P180, men de hade inte dykt upp pÄ marknaden nÀr jag bestÀllde min burk. Antec Sonata Àr vÀl mest ett trevligt chassi för att det Àr billigt, stabilt och har en hyfsad PSU monterad i lÄdan.

/Majken

Postat

Okej. Har sökt runt lite om cache men inte hittat sĂ„ mycket och det lilla jag hittat fattar jag Ă€ndĂ„ inte 🙁

FrÄgan Àr nu bara vilken jag ska vÀlja. Det verkar ju vara typ 1000:- skillnad per snÀpp.

Kanske klarar man sig pÄ en 3800. Hmm...

Fast oavsett vilken man vÀljer sÄ lÀr den ju ÀndÄ vara snabbare Àn den 3500+ jag har/hade.

Hur som helst - tack för infon. Uppskattas.

Postat
[...]

Opteron krÀver speciella moderkort vilket dÀrför blir en ganska kostsam affÀr.

/Majken

LÀste runt lite pÄ sweclockers hÀromdagen och det var fullstÀndig hysteri kring Opteron-processorerna för att man medelst överklockning skulle kunna uppnÄ extrem prestanda för pengarna.

Och det finns för socket 939 (samma som vanliga Athlon 64). Eller Àr det nÄt annat som gör att man mÄste skaffa nytt moderkort?

Postat

Humm, sĂ„g just ocksĂ„ att de finns för 939 sockel numera. Har inte riktigt hĂ€ngt med i svĂ€ngarna vad gĂ€ller Opteron men jag minns att det var nya socklar pĂ„ gĂ„ng. FrĂ„gan Ă€r dock om man vinner sĂ„ mycket pĂ„ att köra Opteron istĂ€llet för Athlon64 nĂ€r det Ă€r pĂ„ samma moderkort och endast med en processor. Det snitsiga annars med just Optern Ă€r ju att man kan köra dubbla dualcore 😛

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.