Jump to content
Annons

Delldator och musik fungerar det?


leaf

Recommended Posts

Tänkte köpa en ny PC och bara använda den för musik, hur är det med färdiga musikdatorer och vanliga tex Dell eller självbygge??

Vad skall man se upp med?

Är det moderkortet som kan strula, eller är det processorn?

Någon som vet vilka processorer som är bäst lämpade till musik och ev samma med moderkortet?

Snälla jag behöver verkligen råd, vill ju inte köpa en Dell som sedan inte fungerar till musik.

De färdiga musikdatorer som finns är så jävla dyra??? ca:25000:-

Tack på förhand!!!

😉😄😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lär väl funka. Se till att installera om OS:et för att slippa eventuellt förinstallerat skräp som Dell har stoppat in, och köp ett bra ljudkort, så ska det nog ordna sig.

Har hört att man ska akta sig för moderkort med stöd för SLI -- det ska tydligen rimma illa med ljudkort av högre klass. I dagsläget är annars AMD eller Intel tämligen egalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det funkar. Dell-burkar är dessutom relativt tysta för att vara billiga massproducerade.

Du får vad du betalar för. Dell är inte högsta kvalité precis, men visst funkar de att göra musik med.

"Musik-datorer" tycker jag oftast är en ren rip-off. De har onekligen bestämt sig för att lura pengar av en hel liten niche.

Jag skulle rekommendera dig att plocka ihop en burk själv. Speciellt om du känner någon som är lite haj på att bygga tysta datorer. Det lönar sig definitivt. Dels får du en burk som är anpassad efter dina behov och dels kan du få betydligt högre kvalité på prylarna till samma pris om du väljer noggrannt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen inte välja Dell. Förutom att de i alla fall tidigare har haft problem med logistik, leveranser och service, så är de ganska "slutna" system som inte alltid är helt självklara för modifikationer (läs bland annat ljudkort, ändrade BIOS-inställningar etc)

Å andra sidan skulle jag inte heller i första hand välja vissa "musikdatorer" där du får betala väldigt mycket för ganska litet extra, de är ofta byggda med standardkomponenter och inte heller alltid helt optimala hårdvarumässigt.

Om du inte känner att du klarar att bygga en dator själv, försök då att hitta någon i bekantskapskretsen eller motsvarande med rätt kompetens som kan hjälpa dig att bygga ihop en dator med de komponenter som du behöver/har råd med. Det blir med stor sannolikhet den bästa - och billigaste - lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver nog inte ge 25000 för en "musik-pc" längre, såg i 4Music's senaste annons att man kunde köpa någon Frost-maskin för 17 000, vilket knappast är något väldigt överpris. Har själv en dator med liknande specar som jag byggt självt, men har fått erkänna för mig att själv att om jag valt ytterligare en hårddisk, ljuddämpat-chassi, förmodligen tystare fläktar, tangentbord och mus och något mer som jag inte kommer ihåg just nu, så hade det inte skillt mer än ett par-tre tusen i pris. (Gav 8300 för min). Och för dom pengarna får man då en förmodligen väldigt bra support och funktionsgaranti. Har funnits gott om tillfällen sen jag byggde ihop min dator som jag gladeligen lagt det emellan för att kunna ringa någon som verkligen kan min dator... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dell funkar visst. Vi har en Dell med Cubase SL och RME kort i och den krånglar aldrig.. Men som det sas lite längre upp i tråden. Formatera och installera operativet själv.. och se till att du har minst en fysisk hårddisk för själva audiomaterialet som sitter på egen IDE/SATA-kanal. Däremot ska man tänka på att Dell (eller för den delen övriga leverantör heller) aldrig ger nån support om det skulle bråka med den hårdvara du stoppar i datorn. (ljudkort etc.)

Kan du bygga en dator själv så kommer du garanterat billigast undan. Sweclockers kan säkert ge bra råd där.. Och visst som Pennudd sa.. Du kan ju kolla specarna på t.ex en Frost.. men om du inte visste det så har Frost även trimmat lite i BIOS och det kommer man inte åt som hemmabyggare.

En dedicerad musikdator som t.ex Frost är och kommer alltid att vara det bästa alternativet om man har råd.. Helt enkelt därför att datorn är byggd och optimerad för musikhantering samt att Frost verkligen kan ge support för en dator avsedd för musikhantering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...