Jump to content
Annons

Hemmastudio på gång!


Isak

Recommended Posts

Vi funderar på att sätta igång att bygga en egen studio ute i garaget. Vi är ett band på 5 personer, 1 sångare, 2 gitarrister, 1 basist och 1 trummis.

Vi har tillgång till 1 st dator som dock inte är alltför kraftfull. 1 ghz processor med 80 gb minne ungefär. Frågan är om det räcker? Behövs det mer minne, typ en extern hårdisk om man vill ha möjlighet att spela in på flera kanaler eller behövs det rentav en kraftigare dator..?

Jag läste nån stans att det räcker med 2 kanaler för trummorna. Nån som har någon åsikt om det? Trumickar är ju inte billigt...

Vi planerar att köra in alla instrument för sig och har gärna plats för iaf 4-5 låtar på hårdisken.

Sm58 micken har vi tänkt att använda till alla förstärkare och sång. Det har vi gjort innan i en "riktig" studio och vi tyckte de lät riktigt bra.

Ljudkort? Mixer? Vad är billigast och vad duger för att göra en bra inspelning som inte behöver vara toppen men ändå väldigt bra - om ni förstår vad jag menar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Köp en Digi 002 då får du allt i ett sen är det bara plugga in den till datorn och köra!!!

www.digidesign.com

NIAN

Amen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag förstått detta rätt? Digi 002 rack är exakt samma sak som digi 002 fast utan alla spakar och finesser på själva prylen - alltså man får mixtra med allt i datorn istället?

Rack kostar ju bara 12 lakan! Är ju perfekt i så fall. Ska ju ändå använda datorn så vad behöver jag alla de där prylarna till. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

1ghz P4

minst 2gig ram

80gig HDD räcker en bit men inte långt.

Ljudkort M-Audio Delta 1010 alt Delta1010LT ( 8 in alternativt 8 ut) + andra in/ut gångar

Datorn har ni.

Ramminne behövs nog : ca 1500-2500:-

En HDD till : allt från 500-1500:-

Ljudkortet : 2500-3500 beroende på konfig 1010/1010LT

Mixer: Behringer alt annan budget mixer 1500-5000:-

Micar om ni ska mica upp och köra allt i ett inspelning:

Git x 2 : 500-1500:-/st

Tr x 4 : samma som ovan (1Sn, 1Bas, 1 OH, 1 Distans)

Bas x 1 : samma som ovan

Sång x 1: samma som ovan

ALT:

Digi002 Rack 12000 ca

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här digi rack verkar ju ganska smidig. Är det någon här som har den?

Är dock lite konfunderad.. Så här har vi tänkt spela in låtarna.

Först - kompgitarr+sång (m.h.a klick i våra öron)

Sen på med sologuran och basen.

Sist trummorna. Där kommer alla problemen. Säg så här. Vi kör in de 4 trummickarna i de 4 mickingångarna. Kan vi då på ett smidigt sett ge trummisen ett par lurar där vi spelar upp det som ligger i programet samtidigt som han spelar sitt?

Och vad för problem kan vi stöta på när vi har alla prylar i ett och samma rum?

Och hur bra kvalite har den här digiprylen egentligen? Vi har ju inte helt oväntat som mål att få skivkontrakt! Kommer skivbolagen att dissa oss pga inspelningskvaliten på digi'n?

Link to comment
Dela på andra sajter

1ghz P4

minst 2gig ram

80gig HDD räcker en bit men inte långt.

Ljudkort M-Audio Delta 1010 alt Delta1010LT ( 8 in alternativt 8 ut) + andra in/ut gångar

Datorn har ni.

Ramminne behövs nog : ca 1500-2500:-

En HDD till : allt från 500-1500:-

Ljudkortet : 2500-3500 beroende på konfig 1010/1010LT

Mixer: Behringer alt annan budget mixer 1500-5000:-

Micar om ni ska mica upp och köra allt i ett inspelning:

Git x 2 : 500-1500:-/st

Tr x 4 : samma som ovan (1Sn, 1Bas, 1 OH, 1 Distans)

Bas x 1 : samma som ovan

Sång x 1: samma som ovan

ALT:

Digi002 Rack 12000 ca

Äh.. man behöver inte ha så mkt minne!

som han på clavia säger:

"Begränsningar tvingar fram kreativitet, både hos oss och användaren

, som ytterliggare en valmöjlighet aldrig kan göra"

stämmer mkt bra!!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad ni har för operativ på eran dator man jag kan tänka mig att PTLE 6.9 som kommer med digirack inte flyter särskilt bra på eran dator då ni måste ha XP på den. Ett altenativ är att köpa ett beggat digi001 med en äldre version av PTLE som funkar under något annat windows och kompletera med en 2 kanals preamp eller en mixer. Ett annat altenativ skulle ju kunna vara yamahas 01x. Tror det mesta följer med där och att deras inspelningsprogram är lite mer basic och kräver lite mindre desutom kanske ni kan köra det under ett äldre operativ system vilket borde frigöra lite kraf. Hur mycket ram minne har datorn. Detta kan vara ganska viktigt.

Edit: Just det två vettiga monitorer är ett måste. Att försöka mixa utan bra lyssning är ju som att måla ett rum i ljuset från ett stearin ljus.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mina "hemma-studio" prylar för 16.600 spänn från Thomann. Sitter å trycker på sen tidigare en 2 ghz amd med 768 ram räcker bra för mig, (vaddå MINST 2 gig) 🙂

det jag köpte var typ 20-tal kablar b.la 10 xlr, 8 mickstativ, liten mixer, ESInear05 monitorer, trummickar, Studio projects B1, 8 kanals preamp med adat, E-MU1212m ljudkort, UAD-1 project pak, 2 kassa hörlurar å diverse attiraljer(små adaptrar, stativ, mm...) Tror man kan komma undan på typ 13.000 dock om man köper lite billigare saker (jag köpte dyra stativ, kablar å sånt...)

Funkar bra föpr mig.... (iofs tog det 4 dar innan jag fick allt att rulla ordentligt... 😎 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann är din vän. Beställ allt därifrån, billigt och bra.

Jag och Studio rekommenderar ett ljudkort vid namn M-audio Delta 1010LT. Massa ingångar och utgångar! 1900kr. Då slipper du att ha en jobbig mixer också.

http://www.thomann.de/thoiw5_midiman_delta...t_prodinfo.html

En hörlursförstärkare för 5st hörlurar kanske? 915kr: http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-180495.html

Här är en billig 8-kanals (!) mikrofonförstärkare, 1250kr: http://www.thomann.de/thoiw5_sm_pro_audio_...8_prodinfo.html

Vad gäller datorn så är det inga problem att köra t.ex. cubase, bara du inte använder för mycket effekter. Detta gäller ju dock vilken dator som helst, hur kraftfull den än är.

Hur mycket RAM har du? runt 700mb skulle räcka alldeles utmärkt. Mer än så är nästan overkill när du inte använder massa mjukvaru-instrument.

Den nyaste versionen av cubase (SX 3.0) ska vara väldigt krävande, så det går bort.

Jag fattar inte riktigt hur vissa personer ovan resonerar. Att köpa RAM för 2000kr? Du kan köpa en sticka på 512mb, för 400kr, och det kommer att räcka fint om du redan har ett minne i datorn på 256mb eller så.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver kanske inte gå över ån efter vatten alltid... 🙂 SM Pro Audio PR8 säljer undertecknad för 1285:- - och deras 6-kanaliga hörlursförstärkare i 19"-rack, HP6 - där man kan välja mellan 4 olika ingångar på varje utgång, ligger på 1390:-. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

512 RAM har jag på denna datorn, Skrev nog fel innan. 2 ghz processor är det.

Operativsystem: Windows XP Home Edition.

Det här ljudkortet, M-audio Delta 1010LT som Chrion tipsade om. Är det egentligen allt som behövs för att spela in? trummor, sång och allt? Behövs ju plats för 4 mickar när vi kör in trummorna - det är väll där mikrofonförstärkaren kommer in i bilden annars antar jag. För trummornas skull.

Kopplar jag in mikrofonförstärkaren i ljudkortet då alltså?

Funderar i så fall på att slå till med bara ett sånt till att börja med för att liksom mjukstarta lite om man säger så. Cubase har jag ju redan. Inte den bästaste versionen direkt men jag tror det blir rätt bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...