Jump to content
Annons

Recommended Posts

Det här är säkert en RTFM fråga, men eftersom jag inte hittat något svar (kanske är för lat?) så skulle jag vilja veta om man kan dista en reverb i Cubase SX 3? Jag upplever det som att många reverb är "hårda" eller "kalla" och skulle vilja ha lite mer värme i det hela, så jag tänkte antingen lägga någon form a warmifier eller dist på reverben alternativt om någon kanske vet om en reverb som har lite av det varmare ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jovisst kan du dista ett reverb men med största sannolikhet låter det apa. Prova bara får du se! Standard är att man först distar ett ljud och sen reverbar ju. Men det är ju bara att prova. Du kan i vilken Cubase som helst lägga sendeffekter i kedja och du bestämmer ju själv vilka du ska ha. Har ej provat SX3 men det är samma där som i min SX2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obs nu talar jag inte av egen erfarenhet men vill du ha ett varm reverb har jag för mig att det bästa är att ha ett riktigt plåteko. De är lådor eller skåp med plåtskivor i. Plåtskivorna har kontaktmikrofoner tror jag. Det blir det varmaste reverbet. Vad jag vet har få människor tillgång till riktiga plåtekon.

En del reverbpluggar har förinställningar presets som heter plate och liknande för att försöka efterlika den varma plåtekoklangen. Testa. Funkar inte det får du kanske ta ett ljudspår med ett ljud som ska ha reverbet, lägga det varmaste reverbet du kan hitta på det ljudet och sen skicka en ekvaliser på det ljudet och skära bort de frekvenser du upplever som kalla.

Det bästa är då att ha många ljudspår tror jag för har du mixat ihop många ljud till samma spår och sen skär i rätt eko område kan det ju hända att du har viktiga musikljud där också som försvinner när du skär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är säkert en RTFM fråga, men eftersom jag inte hittat något svar (kanske är för lat?) så skulle jag vilja veta om man kan dista en reverb i Cubase SX 3? Jag upplever det som att många reverb är "hårda" eller "kalla" och skulle vilja ha lite mer värme i det hela, så jag tänkte antingen lägga någon form a warmifier eller dist på reverben alternativt om någon kanske vet om en reverb som har lite av det varmare ljudet?

Stavas "plåteko" som Fredrika skrev...

Testa inte att dista inbyggda reverbet... du blir bara ledsen! 🙂

Det fanns ju förut en plugg till Cubase som hette Magneto. Den skulle ju lägga till en rörliknande värme. Testa!

Annars kan du ju köra de spår du vill värma genom en extern rör-preamp. 😄

Funkar de me!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa ett FX-spår o lägg någon "warmifier" efter reverbet.. testa som Lennie påpekade att lägg någon röremulering efter och höj gain försiktigt.. det låter som de flesta påpekat skit när man hör disten.. testade nämligen det i helgen av misstag.. det frasade väldigt osnyggt även vid mycket små mängder 🙂

kan iofs bero på vilken storlek du använder på reverbet och vilken typ.. i små rum och ambiensprogram tror jag inte det blir lika framträdande skit.. men som sagt, Cubase går ju inte sönder om du misslyckas 😮

Ett annat trix kan vara att dämpa diskanten hos reverbet en aning genom ett shelvingfilter.

Det är bara att kludda loss efter hjärtats behag

Link to comment
Dela på andra sajter

jag som tycker reverb A i cubase låter så varmt & bra på 10-20% default verbet..

spelar man sedan in det på band..så låter det toppen..

fast det är ju iofs krångligt att hålla på att synka analog apparatur med cubase..

ja ja..bla bla..

jag tycker ivikkefall det verbet håller måttet i jämförelse med dom 200 andra jag testat..

lycka till!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar du en gratis rör-värmare att testa med

http://www.voxengo.com/product/tubeamp/

Sen så kan du ju ladda hem impulsreverbet SIR ockå.. i detta kan du ladda in impulser från olika andra reverb och rum. Det finns säkert nån impuls att hitta som redan är lite varmt distad.

http://www.knufinke.de/sir/index_en.html

Massa impulser hittar du på http://noisevault.com/index.php?option=com...itory&Itemid=29

samt på http://h142817.serverkompetenz.net/echocha...nses/index.html

Lycka till!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Att hålla på att lägga på "dist" eller någon annan typ av processing på reverb vet jag inte om jag skulle rekommendera.

Felet många gör är att man glömmer använda HiCut. Om man kolla på många av programmen i de dyra burkarna från Lexicon och TC så ligger ofta HiCut på 3-5kHz. Det är ett bra trick för att få reverbet att "sitta" bättre i mixen och inte bara ligga ovanpå som en silkesmatta.

Lyssna sedan på hur det låter i sammanhanget och inte om du kör en kanal i solo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dista reverb? Hmmm, fasen det låter ju riktigt intressant och ger mig en massa idéer. Roligast vore ju om man kunde dista vid varje reflektion, alltså i feedback kopplingen i reverbet. Då skulle man med lätthet kunna ratta till riktigt grisiga och elaka reverb 😛

Annars är det som herr MI-7 säger, skär diskant! I ett riktigt rum är det diskanten som dämpas först vilket ger den mjuka klangen. Beroende på vilket material det är i väggarna dämpas diskanten och basen olika mycket. Stenväggar reflekterar diskanten bra medan träväggar dämpar den. Testa med olika reverb, billiga/enkla reverb kan ofta låta metalliskt p.g.a. att reflektionerna är alltför symmetriska vilket skapar ringande resonansfrekvenser genom filtren i reverbet.

Tips på två trevliga gratisreverb är Smartelectronic Ambience och Freeverb Too.

http://magnus.smartelectronix.com

http://www.sinusweb.de

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hålla på att lägga på "dist" eller någon annan typ av processing på reverb vet jag inte om jag skulle rekommendera.

Förstår inte varför. Jag tycker det är självklart att reverb kan ha nytta av lite EQ, kompressor, rörvärme, bandmättning, stereobreddning etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Dista reverb? Hmmm, fasen det låter ju riktigt intressant och ger mig en massa idéer. Roligast vore ju om man kunde dista vid varje reflektion, alltså i feedback kopplingen i reverbet. Då skulle man med lätthet kunna ratta till riktigt grisiga och elaka reverb 😉

jag ska genast hem och trixa lite i min workshop så får vi se om jag kan komma på någon ny-dist-för-varje-retur-effekt.... det vore ett skämt att kalla mig programmerare så det kommer garanterat låta skit. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

visst fan borde man kunna dista till ett reverb så det låter mustigare och varmare? mikro minimalt med en ganska lowcuttad dist så kan man nog få ett riktigt härligt landskap om de läggs på en mjukpad! Disten ska röra dom ljusare frekvenserna medans reverben är eq:ad i dom högre freksvenserna... får inte ha för mkt i dom låga heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...