Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Köpte nyligen en begagnad M-Audio DMP2 Mic Pre och har hitills bara stött på problem. Det verkar som ingångarna är för "heta" så att alla lite mera starka ljud blir distade när dom går genom ingångarna, även då gain ratten nästan är i minimum och "lampan" för overload är absolut helt släckt. Har kollat att sladdarna är helt ok. Problemet minimeras när man använder pad på mickarna, det finns ingen sådan i själva DMP2:an, men så skall det inte behöva vara då inte alla mickar har pad... 😠

Någon som själv har efarenhet av DMP2:an och stött på problemet? Någon som har en bra idé på en lösning? Tacksam för alla förslag! 😉

Ha det bra allihop!!

// Klas

Annons
Postat (redigerat)

Tycker det låter rätt skumt. Vad är det du "matar" preampen med? Eller rättare sagt vad matar du mikrofonen med? Låter som det är mikrofonen som distar.

Redigerat av ChrioN
Postat

Hej

Sjunger in i min ADK A51-VL mikrofon på kanske 15-20 cm avstånd. Distortionen uppstår när man tar i lite med rösten även om "ledden" för overload inte lyser. Micken funkar perfekt när jag provat den genom ingångarna på min Roland porta.

Läste en review på "harmony-central.com" om en kille som haft liknande problem. Löste det tydligen genom att köpa till en line-attunator från Audio Technica. Tycker att det verkar väldigt omständigt för att kunna få in en lagom stark signal! 😉

Någon som har en annan erfarenhet? Tacksam för alla idéer! 😠

// Klas

Postat

Det finns många preamps (både fristående och i mixerbord) som är underligt konstruerade, så att det finns en massa aktiv elektronik före Gain-ratten, så att man får distorsion redan innan man kan göra något åt det om man har en mic med hög utsignal...

Postat

Hallå,

Tack för svaren!

Börjar tro att det är så som du säger... En dålig konstruktion helt enkelt. 😠

Men livet går vidare... :rolleyes:

// Klas

Postat

Tack Claes för tipset!

Verkar va grejen jag behöver... Som sagt, trots allt billigare än en ny preamp. 😲

Ha de!

// Klas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.