Jump to content
Annons

Midi bekymmer


Limpo

Recommended Posts

Hej, har ett M-Audio Radium 49 som bråkar lite i Cubase. När man kör den via USB så kommer de inte in någon midi singnal allas, kopplar jag in midi sladden så kommer det in en singnal men inget ljud. Om jag trycker på tangenterna så visar Cubase att det kommer in en singnal men jag hör inget ljud. Jag försöker just nu få LM-7 att fubka för jag vill lägga trummor med keyboaden. Är det några inställningar som är fel eler något annat, snälla hjälp mig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara olika saker men kolla först detta:

1) Du har gjort ett midispår i projektfönstret

2) Du har tryckt på F11 (eller valt VST-instrument via menyn Devices -> VST instruments) och laddat ett VST-instrument

3) I inspector finns fält för in: och out:. Inspektorn syns bara om du har blåmarkerat inspektrosymbolen i verktygsfältet OCH du har markerat ditt MIDI-spår. Har du ett audiospår markerat syns det INTE.

3a)I in: Här har du valt har du din midikontrollenhet eftersom du skall spela från en midikontrollenhet.

3b) I out: ska du välja ditt VST-instrument (LM-7)

edit om det inte funkar nu kollar du i Devices -> Device Setup -> Midi Inputs och ASIO settings. Där ska du ha ljudkortets ASIO. Under MIDI ska du kolla att ditt ljudkort är aktivt (borde det vara om du ser en röd volymstapel i transportpanelen).

4) Kolla att volymkontrollen inte är på noll

5) Dubbelkolla med mixern (tryck F3) och kolla alla skjutreglar där att de inte står på noll.

6) Något annat kan vara fel hihi

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!!

Men d et hjälper inte, kanske ska prova att koppla om det på något annat sätt. Fler ideér och tips någon kanske har??😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att det inte kommer något ljud när ajg trycker på tangenten på keyboarden.

Den röda stapeln visar sig när jag trycker ner tangenten. Kan det kanske vara så att jag saknar en midikabel?

Just nu har jag bara en ikopplad från keyboarden + usb kabeln. Drar jag ut Midikabeln så kommer det inte någon röd stapel när jag trycker på tangenterna på keyboraden.

Men om jag trycker med musen på en tangent eller trumma i VSTi insturmentet så kommer det ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det kanske vara så att jag saknar en midikabel?

Du måste behålla midikabeln. Att du ser den röda stapeln är A och O för alltihop liksom. Du behöver bara EN midikabel för att åstadkomma det du vill. Så långt har du iallafall gjort rätt. Jag får tänka vidare eller får vi hoppas på någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

midiklockan då? Använder du intern eller extern master clock? Om du använder intern (ljudkortets) vet i så fall Cubase det och vilken frekvens du har ställt in den på?

edit Mitt Cubase ändrar frekvensen om det behövs men om den inte kan avläsa frekvensen kommer inget ljud om jag av misstag ställt in för extern master clock alltså.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Vart hittar jag det. Blir lite tokig.

Nu hittar jag inte panelen till mitt ljudkort heller. Idag har jag en massa bekymmer.

Kan det vara så att jag måste ha ännu en till midikabel att koppla mellan keyboarden och datorn, typ en som går ut från ljudkortet och in i keyboarden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Vart hittar jag det. Blir lite tokig.

Nu hittar jag inte panelen till mitt ljudkort heller. Idag har jag en massa bekymmer.

> Vart hittar jag det. Blir lite tokig.

Först och främst i mjukvarugränssnittet till ljudkortet eller vad det heter.

>Kan det vara så att jag måste ha ännu en till midikabel att koppla mellan keyboarden och datorn, typ en som går ut från ljudkortet och in i keyboarden?

Nej. Om något måste sladden åt andra hållet i så fall jag menar från klaviatur till ljudkortet men har du inte provat att koppla midisladd från klaviatur till ljudkortet? Var sätter du då in midisladden? I en midiport som sitter som en kontakt till moderkortet?

Exakt vad skall du överföra från ljudkortet via usb? Ska inte usbporten ta hand om alltihop? För då behöver ju ljudkortet veta att du spelar på klaviaturen. Är det så att du har moderkortsmidiporten och att Cubase läser av den midikontrollenheten då? Har du lång tidsfördröjning? Jag menar om du slår ned en tangent tar det typ en kvarts sekund innan röda stapeln går upp? Det är för lång fördröjning. Det ska gå blixtsnabbt annars har du fel ASIO-drivrutininställd och kanske fel midikontrollenhet också fel inställd i device setup-en som jag skrev innan.

Besvärlrligt fall detta. Sorry inte så bra på datorer

Tipset är att fråga affären om du nu inte ens riktigt vet vilka sladdar du ska ha och hur de ska kopplas. Bör finnas nån bruksanvisning som ger sådana enkla anvisningar också. Men du kan ju passa på att kolla windows usb-styrenheten i Kontrollpanelen ->system -> enhetshanteraren. Jag måste alltid rota i enhetshanteraren för drivrutiner till ljudkortet och sådant.

>Nu hittar jag inte panelen till mitt ljudkort heller.

Har du installerat någon mjukvara för ljudkortet? Visserligen är det en usb-grej så det kanske ska funka ändå men nästan alla musikskaparljudkort har särskild mjukvara som installeras så att du får en ljudkortspanel att ställa in men grafiskt gränssnitt alltså. Ikonen för den panelen brukar finnas i nedre högra hörnet på skärmen nära klockan. Har du inte installerat någon sådan mjukvara bör du ha fått med en cd med mjukvaran till ditt ljudkort. Du kanske också kan hitta mjukvaran på nätet så då får du googla lite på ditt ljudkort och se om du kan ladda ner mjukvaran någonstans ifrån. Pust! Jobbigt problem du har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Cubase kör du?

1) Radium har ett USB-midi-interface. Du bör därför inte behöva midikabeln.

2) Som Fredrika säger måste du ha laddat in VST-instrumentet och ha valt det som midi ut på din midikanal. Se även till att "monitoring" är aktiverat på kanalen.

3) När man spelar trummor gör man vanligtvis det på tangenterna längst ner på klaviaturet. Det är möjligt att du måste ställa ner klaviaturen med oktavknapparna för att "nå ner" till trumknapparna.

4) Låter det något när du provar att trycka på några av knapparna i lm-7?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

3) När man spelar trummor gör man vanligtvis det på tangenterna längst ner på klaviaturet. Det är möjligt att du måste ställa ner klaviaturen med oktavknapparna för att "nå ner" till trumknapparna.

Ahhh! Just det -- har du kollat detta? Jag tänkte inte på det eftersom jag själv har en stor klaviatur. Men spelar du i fel register (fel oktav) syns den röda stapeln som vanligt men det kommer inget ljud eftersom det inte ligger några ljud på de tangenterna. Som Diwic säger ligger trummorna lågt (edit : jag menar långt ner på klaviaturen, de lägsta registren). Den första bastrumman brukar ligga på C0 eller C1.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Just för trummor måste man väl ha deras midikanal rätt inställd väl?? Trummorna brukar ligga på en helt EGEN dedikerad kanal, till skillnad från de övriga midiinstrumenten!

Jag har tröttnat på midi, så jag kör allt Line in numera...*S* Men det beror mest på att jag vill få med Rumsreverb på allt jag spelar in! Det förstår jag ju såklart att ljudet kommer då man kopplar stereo/monitor/L+R ut från instrumenten, så det är ingen ursäkt för att inte kunna få med rumsreverb, men det är helt enkelt sladdarna som är för korta för att jag ska kunna köra midi.

Apropå Cubase... är det ett program som är bra att ha om man ska spela in rock, blues och sånt? Eller finns det nåt annat som lämpar sig bättre då? Hörde iaf att det inte är nåt att ha om man sysslar med trance och det...

Jag ska skaffa ett program snart nämligen, ett bundlat, dvs. det ingår vid köp av ljudkort och heter Cubase LE (det är en nååågot enklare variant än Cubase SE t.o.m.)

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tröttnat på midi, så jag kör allt Line in numera...*S*

Apropå Cubase... är det ett program som är bra att ha om man ska spela in rock, blues och sånt? Eller finns det nåt annat som lämpar sig bättre då? Hörde iaf att det inte är nåt att ha om man sysslar med trance och det...

Jag ska skaffa ett program snart nämligen, ett bundlat, dvs. det ingår vid köp av ljudkort och heter Cubase LE (det är en nååågot enklare variant än Cubase SE t.o.m.)

Kör du linjeinspelning kan du ju i princip ha en ljudredigerare det räcker ju. Wavelab Soundforge Adobe Audition eller enklare, vilken som helst eller hur? De har ju i de flesta fall stöd för effektpluggar om du åtminstone tänker använda sånt som kompressorer eller ekvalisatorer eller sånt. Cubase o sådana används ju för att man vill ha midistödet men det kan du ju skippa så då behöver du inte Kobajs LE heller.

Felet med billigare Cubaseversioner än SX är att man inte kan ha hur många ljudspår som heöst så man måste vara duktig på att använda dem. Jag menar jag hade tänkt vara med i Studios remixtävling och då hade jag som mest 63 ljudspår till min remixlåt som börjar bli klar redan! Så jobbar ju inte ett proffs jag menar egentligen hade det säkert räckt med 8 spår eller nåt om man kan hantverket men jag hade inte vågat köpa en LE eller SE för jag är inte så duktig på att använda programmen.

Att inte Kobajs skulle passa till trance måste vara rena dumheterna. Trance är simpel musik och många fall simpel att göra och visst är Reason bra till det men Kobajs går såklart lika bra. Konstigt sagt. Någon måste nog förklara sig på den punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du signal in i Cubase ( röd midiindikator) ska du få ljud ut ur Cubase, förutsatt att du gjort som folket säger här, aktiverat trumsamplern LM-7 och transponerat ner ditt keyboard så samplingarnas notvärden stämmer överrens med notvärdet på keyboarden.

Midikanal som ligger fast brukar vara viktigt om man gör en låt enligt GM eller GS-standarden.. i övrigt ska det inte spela någon roll.

Utöver de tidigare tipsen är det väl bara att du har rätt ljudkorts drivrutin installerad och att du ställt in alla in och utgångar i Cubase innan du försöker något annat..

Har du inte ställt in ljudkortet korrekt i VSTconnections kommer det inte att funka.( gäller alla SX varianter.)

Lycka till m.m

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fredrika...detta var intressant! Du nämner att man har Cubase för att få MIDI-stödet...eeehhh...enda anledningen till att jag kan tänka mig att koppla in en Midi-sladd vore att få snygga notutskrifter, vilket ju inte går via line in/ut.

Jag har tidigare aldrig jobbat med mer än 4 (!) aktiva kanaler/spår plus 2 passiva dito (portastudiotiden). Nu med pc:ns hjälp tänka jag bränna på med hela 16 kanaler! Fler än så kan jag aldrig föreställa mig att jag behöver...

Men ljudredigerarna som du nämner...känner inte till dem så bra, men är dessa inte bara till för stereo/slutmix/master/färdig produkt...? Jag måste väl ändå ha ett sequenserprogram (kallas det väl) för mina 10-16 kanaler (även om de alla är lajnade lajv)??

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fredrika...detta var intressant! Du nämner att man har Cubase för att få MIDI-stödet...eeehhh...enda anledningen till att jag kan tänka mig att koppla in en Midi-sladd vore att få snygga notutskrifter, vilket ju inte går via line in/ut.

Jag har tidigare aldrig jobbat med mer än 4 (!) aktiva kanaler/spår plus 2 passiva dito (portastudiotiden). Nu med pc:ns hjälp tänka jag bränna på med hela 16 kanaler! Fler än så kan jag aldrig föreställa mig att jag behöver...

Men ljudredigerarna som du nämner...känner inte till dem så bra, men är dessa inte bara till för stereo/slutmix/master/färdig produkt...? Jag måste väl ändå ha ett sequenserprogram (kallas det väl) för mina 10-16 kanaler (även om de alla är lajnade lajv)??

🙂

:musik

Oj har jag sagt det att man bara behöver cubase för midistödet? Oj nej det menar jag inte att jag tycker. hihi... men det finns ju de som bara använder en ljudredigerare för att spela in sin musik så det går ju. I mitt fall skulle det inte passa med bara Cool Edit eller nåt.

Ja för noter är det ju perfekt fast jag tycker att notstödet i Cubase inte är riktigt 100% bra jag använder ett annat ett program som är billigt till det.

Nej precis! Du är en sån där proffsig typ då ju som kan hushålla med kanalerna och göra allt på fyra kanaler eller så! Så duktigt är inte jag hihi.

Nej Program som tex Adobe Audition kan användas för att spela in i multitrack, produceras med dx eller vst effektpluggar och sedan mastras otill skiva och sånt. Förresten finns det väl midistöd på något sätt till o med i Adobe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...