Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur ska man egentligen göra när man mixar så att alla instrument kommer fram rätt tydligt? Tanken slog mig när jag höll på att mixa ihop elektronikamusik med massa stämmor och instrument. Allting är megaeffekterat osv ala Radio Dept. (För er som inte hört så är det massvis med reverb på allt och dist)

Kan man kanske läsa detta någonstans? Har ingen i närheten att fråga hur jag ska bära mig åt. Att gå efter hur det låter funkar inte. Även om jag har bra hörsel och ljudförmåga så skiter det på sig i slutänden. Sen har jag heller aldrig mixat någon gång och vet inte riktigt vad det handlar om. Vill kunna gå från inspelning till en slutprodukt.

Har märkt då jag lyssnat på en polares projekt att allt jag egentligen spelat in låter bättre än det han har gjort. De jag spelat in tillsammans med en annan vän har varit väldigt fylligt men straight. Vi ahr alltid varit nöjda med den ljudbilden. Har dock märkt att det inte funkar särskilt bra PLUS att jag kommit på att vi egentligen inte kan mixa utan att vi bara är duktiga på att veta hur vi lägger ljudet.

Fast i den här polarens låtar hörde man alltid vad som var vad och vem som spelade vad.

Jag vill ha fram tydlighet för mitt sett funkar inte i allt jag gör!

Jag antar att detta inte är någon fem-minuterslektion. Finns det någonstans man kan läsa om hur man gör detta? Var man lägger alla ställen och hur man kompresserar för att det ska låta tajtare osv.

Annons
Postat

Man börjar med att Googla på tex

Mixing 101 , How to mix.

Efter det kan man söka igenom detta Forum oxå då det finns ett

antal liknande trådar redan här.

Sedan är det en övning som gäller.

Likväl som du blir bättre på ett intrument blir du bättre på att mixa.

Miljön och högtalarna spelar en viktig roll oxå , Man vill ha en så neutral miljö och högtalare som möjligt.

Postat

tack ska ni ha! åkte iväg till biblioteket också. Lånade boken "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriven av Jeff Strong. Där har de ett kapitel om mixning som jag ska läsa. Ser ut att vara en intressant bok överlag så jag tänkte läsa igenom hela boken. Ser ut att vara väldigt grundläggande. Har ni någon erfarenhet av denna gul/svarta bok?

Tack ännu en gång för länkarna! Ska läsa igenom dem nu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.