Jump to content
Annons

Rösten låter för nära


Boxcutter

Recommended Posts

Hej!

När jag spelar in sång tycker jag alltid att det låter för "nära" på något sätt. Är inte säker på om det är för att musiken jag lägger rösten på ofta är omasterad men jag skulle ändå vilja ha lite tips på vad man kan göra för att rösten inte ska låta så nära inpå. Jag har testat lite olika typer av reverb men det fixar inte mitt problem. Jag har testat att sjunga olika långt från micen och det fungerar till viss del. Hur stor betydelse har micens placering? Dvs ifall rummet den står i är stort, litet, ockuperat osv. Vad ska man sikta på att få för typ av ljud innan det är processat överhuvudtaget, vill man ha lite naturlig reverb redan då eller ska man stänga in sig i ett rum där det knappt blir någon reverb alls?

Som vanligt är jag medveten om att det inte finns några regler men jag skulle gärna ha lite tips 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm.....smaken är ju som framstjärten.

Jag brukar föredra att få det så torrt som möjligt inspelat för att sedan lägga klangen efteråt.

men det är som sagt en smak och genresak. Du hade testat att peta med reverb sa du?

Testa med mikrofonplaceringar då. Vad har du för mick? En stormembranskonding bruar ju låta som bäst mellan 10-20 cm från tjäften. Backa 10 cm för varje strof/vers så märker du ju snabbt vart du vill ligga.

I annat fall är det nog att reverba sig fram till resultatet. Du kan ju alltid skära rösten i mellanregistret, runt 4-5000 hz. Där brukar just tydligheten ligga.

Lattja lite med kompressorn oxå. Om du komprimerar hårt så kommer ju rummet fram lite mer.

lycka till!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu brukar man ju lägga sång på icke masterat material så det är inte där skon klämmer. Men vad vi behöver är ett smakprov så vi kan höra hur det låter. Om det inte hjälper med reverb, men att sjunga längre ifrån micken hjälper litegrann, så blir man minst sagt konfunderad.

Nåja, hur låter en röst på långt håll i verkligheten? Den låter ganska tunt, eller hur? Prova att skära bas och hög diskant så kanske det händer nåt. Annars, ring och fråga Enya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju prova att EQ'a bort lite bas från sången. Testa dig fram med ett högpassfilter och börja vid 100 Hz och jobba dig uppåt. Man kan även dra ett lågpassfilter uppifrån för att ta väck lite diskant. Vassa diskantljud och munslask låter ju väldigt "inpå". Se'n är det dags för reverb.

Ed: Powerflop skriver snabbare än jag 😄

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren. ska testa det ni tipsatmig om.. jag spelade in ett kort exempel som ni kan lyssna till. ni får ursäkta att jag inte alls kan sjunga (iallafall inte hålla mig till tonen 😄), jag vet inte, det kanske är jag som inbillar mig att det låter nära. You be the judge:

Här är helt unprocessed och utan musik:

http://web.telia.com/~u18412273/unprocessed.mp3

Här är utan reverb (men med lätt compressing och eq'ad på mixerbordet):

http://web.telia.com/~u18412273/testnoeffects.mp3

Här är med lite reverb. Jag kanske skulle kunnat kräma på lite mer reverb men men:

http://web.telia.com/~u18412273/testeffects.mp3

Jag har en ADK Generis och här sjöng jag ungefär 10 - 20 cm från micen i mitt vardagsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh...jag tycker det låter som det är en frekvenspuckel som spökar.

"would you know my name..."

Där håller jag med dig. Sången ligger liksom utanför mixen på nåt sätt. framförallt på ordet "name"

..."if i saw you in heaven"

Där låter det genast bättre. Det flyter ihop mer.

förstår du vad jag menar? Filtrera mera tror jag.

eller så är jag bara kass i öronen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad mellan den processade och den oprocessade. Lite mer effect level på den förra kanske gör susen. Eller ett annat reverb. Rent allmänt tycker jag dock den processade låter bra.

Det är inte särskilt viktigt att man träffar tonerna, däremot att man man menar det man sjunger. Jobba hellre på det, du måste övertyga den som lyssnar att du är äkta vara (Clapton sjöng om sin nyligen bortgångne son så det var nog inga problem att plocka fram känslorna).

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe kan du utveckla "frekvenspuckel"? jag är väldigt ny inom detta. filtrera säger du, hur menar du då? (ursäkta min dumhet)

Att jag inte menar vad jag säger bryr jag mig inte så mycket om just nu. Jag är en inbiten metallyssnare egentligen och struntar totalt i texterna. i mina öron är sången bara ett annat instrument. jag har aldrig förstått mig på texter ändå. Jag förstår visserligen att om man ska göra framträdanden med låtar som t ex den här har det ju stor betydelse, men ska man sjunga texter om drakar och bergakungar gäller det nog bara att låta aggressiv 😄

Tack för tipset ändå =) Ska tänka på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här med känslan var ju knappast svar på din egentliga fråga. Och visst är det skillnad att sjunga om svärd och drakar jämfört med barn i nöd (nån som kommer ihåg tsunamin och den stackars grabben med skylten "Missing parents and two brothers". Han var sju år) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det brukar bero på att du inte åker med volymen på varje ljud samt att du mixat utan sången och lägger på den sist när du skruvat klart på alla andra istrument innan du ens börjat med sången...

Automatisera volymen så kommer den att inte låta lika "förlångtfram"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...