Jump to content
Annons

Cryptical Hymn


Vad tycker ni??  

25 röster

  1. 1. Vad tycker ni??

    • Kanonbra 5 P
      4
    • Helt Ok 4 P
      4
    • Allright 3 P
      4
    • Sådär 2 P
      3
    • Luskass 1 P
      2


Recommended Posts

Titel: Cryptical Hymn

Artist/Producent: Nadja DeBie, Micke Andersson, Micke Dohrner

Genre: Alternative

Låtlängd: 4:02

Kompositör: Micke Andersson, Micke Dohrner

Producent: Micke Andersson, Micke Dohrner

Inspelnings År: 2004

Format: Mp3

Storlek: 3794 KB

Länk: http://hem.bredband.net/b138589/CH_MasterMP3.mp3

Musik: Micke och Micke

Text, Melodi och sång: Nadja

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag röstade på 3:an.

En bra låt, okej produktion. Ibland spelas elgitarren samtidigt som tjejen sjunger, då blir det lite rörigt. Jag skulle vilja ha fram mixen mer, närmare öronen så att säga... 😏 Mindre reverb mao. Trummorna lär förvånandsvärt torra jämfört med resten.

Sen sjunger tjejen lite falskt här och där men det är okej i den genren.

Annars, bra låt!

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men nu pratar vi petitesser här. 😄

Bara i några få partier och bara knappt hörbart, men jag hade nog kört lite autotune iaf.

Det verkar som jag är den enda som tycker detta så du gör nog gott i att ignorera mina åsikter. 😆

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt OK. Inte den musik jag är van att lyssna på och kanske därav mina invändningar.

Jag hade önskat mer variation - större kontraster både vad det gäller styrka och tempo. Man vill bli överraskad. T.ex. dubbla trummrytmen i något parti, för att därefter återgå till det lugna och svala. Sångerskan får gärna flytta fram i ljudbilden. Mer närvaro, kanske närmre micken?

Fill-in-trummorna vid 2.07 är inte synkade, men det kanske ska va så?

Kan tänka mig att ha den i bilen vid nattliga långfärder, men skulle behöva varva med något uppiggande. En kopp kaffe. 😆

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har heller ingen autotuner, men denna har jag och den är billig, låter bra och är mycket lättanvänd. (Om ni använder VST-kompatibel sequenser vill säga).

Akai pitchright: http://www.zzounds.com/item--AKAVSTPR

Hittade den bara på en amerikansk sida tyvärr.

Men som sagt, det låter ju helt okej som det gör! 🙂

Nadja, du sjunger jättebra.

Redigerat av PepeLogu
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra i överlag... Men trummorna är för torra, eller resten för grynigt. Sången är falsk ibland, men vem orkar sjunga om 4000 gånger? Du skulle då haft en autotuner... Har ingen själv heller. =(

Det jag inte gillar är pukfillet vid 2 : 05, synkop, eller vad du nu påstår att det är, det känns i vilket fall otakt. Sen diggade jag inte gitarljudet. Det lät ungefär som en lajnad gitarr med dålig musikprograms-gratis dist. Det kanske det var?

Annars är helheten rätt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pepe, kan man lägga den autotuner som du la upp på redan existerande

sångspår som effekt eller liknande, eller ska man ha den när man SPELAR IN?

Funkar den som den ska? 😄

Funderar på att köpa in den faktiskt 😆

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

TZ_Nadja (oregistrerad)

jo lite falskt är det nog här o var, går inte att bortförklara som alternativ sångstil heller. Falskt är falskt 🙂

Men låter inte autotuner konstigt, eftersom den rättar allt. Har för mig att vi testade hos en kompis och att det gick att variera men att den även på "mild" inställning lät som en blåval i målbråttet ungefär. Fast det kanske var en primitiv autotuner. snälla kan någon förklara för en okunnig Nadja. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns coola autotuners.

Du ställer in den på en skala. Kromatisk funkar i alla lägen (om du inte sjunger arabiskt förståss 🙂 ) Sen kan du grundinställa den i vilken hz som är stämningen på resten av instrumenten. Ställ in hur fort den ändrar och hur mycket. det bästa, tycker jag är att man bara ställer in lite autotuner, för att rätta lite.

Trots allt gäller ju fortfarande sisu-principen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hepp, sitter här och plirar lite på AKAI´s VST tuner som pepe tipsade om.

För 600 bagare får man nog en relativt hyfsad pryl.

Kollade demospåren och man kan nog latja en hel del med den. 😠

Om inte för annat så med min egen röst i lite mer AMBIENT spår 🙂

😉

EDIT: När det gäller "rättar allt" Nadja, så kan man göra så att man spelar in spår för spår och sen lägger den i Effektläge.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar. Sånt som jag skulle vilja prova. Inte alls troligt att det skulle bli bättre, men jag har snöat in på det.

-- man hör inte texten. Speciellt när sången kommer in precis i början försvinner texten "bakom" resten av ljud. Jag kan tänka mig följande grejor:

> komprimera sången lite till. Lyssna med lite olika eq för att lyfta fram det goa i rösten. Bitvis är den en go röst. Kanske att det behövs lite mer magstöd här och där, jag skulle vilja köra tjejen sjunga för fullt nån gång. Ner med axlarna Ut med bröstet och upp med hakan, så där.

> öka sången rejält. Jag tror att sången skall ligga "framför" musiken i en sån här låt. Så den behöver mer volym, men också "mer plats" i mitten.

-- bastrumman är alldeles för stark för mig. Dra ner den och lämna plats i frekvenserna för basen. (Dvs skär under 200 Hertz så där i bastrumman). Basen och bastrumman slåss med varandra.

Trombonisten

lyssnar i Sony MDR-7506 / Yamahs MSP5

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående autotuner så om någon är intresserad av att mixtra lite för att höra hur det kan låta finns den dyrare och förmodligen något bättre (även om jag personligen inte märker någon större skillnad) Antares autotune i demoversion här: http://www.antarestech.com/download/demoform.shtml

Man ska nog testa hur det låter innan man handlar... Karaktären på rösten förändras lite, eller mycket, beroende på hur illa det lät från början och på hur mycket man vill justera.

Men visst Twilight, om inte annat är det en kul leksak. 🙂 Personligen sjunger jag så illa att inte ens en autotuner kan rädda mig... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Auto-tuner???? det är väll bara köra den om och om igen tills det sitter!!.. 😄 Om inte annat så lär man sig texten 😉 ...jag har också gått och irriterat mig på guitar-disten...jag tror det första ljudet vi använde var bättre, den bröt inte lycket mycket och echo`t fungerade bättre med övriga låten..dessutom om man lägger spåret med min efterlängtade nya guitaren tror jag att det kommer att låta bättre...viss kvalitets skillnade på pick-upsen på den nya. Jag tror fortfarande om man tar bort "and" så försvinner problemet med att musiken överröstar Nadja...men det är bara min tycke

Micke/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, har du hittat hit oxå 😄

har faktiskt testat ANTARES prylen på CH och

med eller utanså är det ingen större skillnad

på sången. SO, antingen har ni knäck i örona 😛

eller så är det något annat som är fel.

Däremot testade jag den på min egen röst och DEN ÄR FET 🙂

En mycket skojig pryl som man kan ha så kul med (Om man har pengar till den 😉 )

Det är bara att bestämma tid så kör vi en omtagning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det, skarpt!!!

Mycket skön låt, och jäkligt bra sång, som bara behöver lyftas fram i mixen. (inte för att jag vet hur man gör men ändå.....)

Så där härligt drömskt och episkt som om att man svävar över oändliga urskogar tillsammans med örnarna.

Mycket snyggt, en 4+.

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta e bra!

Sakerna som stör mig mest har redan pekats ut, gitarrdisten och sången.

Stundvis är ju sången helt underbar, därför gör det lite ont när den inte är så hela vägen.. detta skulle ju kunna bli så jeavla bra! Liksom trombonisten skulle jag vilja höra Nadja ta i lite mer. Ge det ett par chanser till.. det hörs ju att hon kan! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

TZ_Nadja (oregistrerad)

Nästa gång tar jag i för kung och fosterland, måste öva in lite mer så att jag vet hur jag ska variera mig för att det skall bli bra. Är man osäker blir det lätt tamt. Tack för feedback, det blir mycket lättare att arbeta med sången när man hör utifrån andras öron 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oookaballakonga! Snyggt! Den här kombinationen av genrar (eller heter det gengers, eller gengrerers?!) funkar kanon.

Fantastiskt bra gitarr! Jag diggar det där sköra gitarrsoundet skarpt oxå - smakfullt!

Apropå pukorna omkring 2.05 är väl inte vad iallafall jag skulle kalla synkoper, snarare medvetet stiligt osynkade trumfills - otajt är det i vilket fall som helst INTE.

Hursomhelst och kontentan är att jag e glad i mössan av det här! 😄🙁😎🙂🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Demo-CD klar när vi lagt "om"? vissa spår

och mastrat färdigt. Men då går den oavkortat till SwedenSongs

som FAKTISKT bett om den. 😄🙂

Efter det får vi se 🙁

TACKuWeryMyCket Hammarn, inte otighta Drums 😎

Visst heter det väl syncop??

Jag är ingen trummis men har faktiskt för mig

att det heter så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst heter det väl syncop??

Jag är ingen trummis men har faktiskt för mig

att det heter så.

VARNING, TOTALT ONÖDIG NÖRDDISKUSSION 😄 :

Nja, nån musiklärare får väl slå mig på fingrarna med linjal nu, men såvitt jag minns e synkoper när man markerar vissa toner/beats i en befintlig rytm. Era pukor som dimper in här låter snarare som en helt annan takt som kommer in bland dom befintliga sextondelarna, men landar schysst på rätt beat.

NÅJA, det låter schysst iallafall..........(och jag har väldigt lite att göra ikväll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...