Jump to content
Annons

Färdiga trummor


Mysticum

Recommended Posts

Undrar om det finns färdiga trumkomp att hitta på Internet till kända låtar, t ex Enter Sandman e t c. Vill spela in gitarr till trumkomp, men det verkar väldigt tidskrävande att skapa trummor, plus att det säkerligen blir helt fel. Någon som vet om det finns någon sida med sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag vet att det finns att köpa jamtrack böcker på olika musikaffärer i landet, Bl.a Metalica, SRV, Satriani, AC/DC mm mm

det är en bok med olika låtar som det följer med en CD till. Där du spelar gitarr till deras låtar, då har du full komp.bra att öva till och kul är det 🙂

Men om du ska spela in det på cubase? vet jag inte om de går? kanske dom är lagt i olika kanaler? ska jag låta vara osagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart kan du hitta trumkompen om du söker efter kompletta MIDI-filer som det vimlar av på nätet, sök t ex på "enter sandman MIDI", sen importerar du smörjan i Cubase eller nåt och där har du ditt trumspår, i MIDI då förstås, men har du schyssta trumljud är det ju bara att slänga på...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

MIDI-filer finns det ju i miljontals över hela internet, men de låter ju tyvärr inget vidare. Menar du att det är möjligt att importera dem i Cubase och ersätta dem med bättre trumljud? Hur funkar detta?

En kompis har Groove (också från Steinberg). Kan detta användas till ovannämnda ändamål?

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-filer finns det ju i miljontals över hela internet, men de låter ju tyvärr inget vidare. Menar du att det är möjligt att importera dem i Cubase och ersätta dem med bättre trumljud? Hur funkar detta?

En kompis har Groove (också från Steinberg). Kan detta användas till ovannämnda ändamål?

Du importerar MIDI-datat i Cubase eller nån annat sequencer. Sen ändrar du inte datat som sådant utan väljer bara vilken enhet som ska spela upp den. Istället för att köra med Microsofts mjukvarusynt kan du välja en VSTi-sampler och köra med riktiga samplade trummor.

Kolla på sfz eller paaxs om är gratis samplers. Bra trumljud har de på Natural Studio. Allt gratis... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Gote om att det är en vettig teknik för att få fart på trummorna. Måste bara varna för att lämna övriga ljud spelandes via Microsofts mjukvarusynt - det kommer då att spela ur synk. Stäng av allt utom trummorna eller spela upp allting via syntar i sequencern så kommer det att funka bra.

Jag har för mig att Line6:s GuitarPort-lösning är ett bra alternativ också - där köper man ett externt ljudkort och får mjukvara för förstärkarsimulering och någon kanals inspelning. Finnessen är sedan att man kan ladda ner mängder(?) med låtar där allt utom gitarren finns med. Så kan man vara stjärnan i showen hela kvällen 😛 Jag tror dock inte att programmet är så användbart för att göra egna prylar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag snart gråta på riktigt. Har suttit i tre timmar nu och försökt få igång någonting, men ingenting lyckas. Inte ens nära.

Detta är första gången jag använder Cubase i princip. Började med att importera en midi-fil. Gick utan problem och jag kunde spela upp den. Tog bort alla spår utom trumspåret och nu hörde man bara trummorna. Nu ville jag få lite bättre trumljud och laddade hem trumpaketet från Natural Studio. Tog mig ungefär en timma att förstå att man måste ha en sampler. Laddade hem sfz och körde igång.

Började av någon anledning starta programmet separat vilket inte fungerade särskilt bra. Sedan började jag exprimentera i Cubase med VST instrument etc. Som det är just nu får jag inget ljud alls, inget vanligt och inget genom sfz. Hur sjutton bär man sig åt? Har suttit och gjort alla inställningar som går att göra känns det som. Sfz har laddats under VST-instrumenten och jag har laddat sound font-banken, men det kommer inget ljud. Har även ändrat Default MIDI ports till sfz, men fortfarande inget ljud.

Några tips, eller länkar till sidor som beskriver hur man gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte Cubase, så den biten kan jag inte hjälpa dig med, men får du nåt ljud direkt ur sfz? Om du klickar i det svarta fältet längst ner i sfz-fönstret och drar musen lite fram och tillbaka så ska du kunna höra samplingarna. Prova både genom Cubase och med sfz separat.

I den sequencern jag testar nu måste man patcha sitt VST-instrument från midispåret till ett audiospår för att det ska höras, men jag har ingen aning om hur det funkar i Cubase. Det är många här som rekommenderar Majkens Cubase guide så kolla om den kan hjälpa...

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...