Jump to content
Annons

Pro Tools LE, Logic Pro eller Cubase SL


Karemil

Recommended Posts

Tjena!

Kör för närvarande reason och ableton live på en stationär pc med ett Audiophile 2496. Nu hade jag tänkt vidga mina vyer lite grann och köpa en powerbook. I och med detta hade jag också tänkt börja spela in "på riktigt".

Som ljudkort hade jag tänkt mig antingen ett Edirol FA-66 eller Mbox. Det som är bra med Mbox är ju att man får PTLE med på köpet, men kanske dras betyget ner av att man endast kan spela in i 48KHz? Men frågan är då, vilket program av de tre är enklast att jobba med? Jag tänkte köra en del med mjukvaruinstrument och vet ej hur det funkar i PTLE? Logic har ju ganska skapligt med plug-ins från början och cubase har ju stöd för både vsti och rewire.

Vilket program tycker ni funkar bäst för en hyfsad nybörjare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den största nackdelen med Mbox tycker jag snarare är att det inte finns några midiportar på den. Att man endast klara 48 kHz tycker jag inte är så fasligt viktigt. ProTools i sin tur är ett utmärkt program men det kan ju inte hantera vst så i ditt fall är det en nackdel också ju. Det finns dock program som gör att PT klarar vst. Personligen föredrar jag PT över Logic och Cubase men det beror endast på hur dom löser en del grafiska grejer och att det känns stabilare än cubase och logic. Att tänka på är också att PT LE inte klarar mer än 32 audiospår t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köra mycket mjukvaru instrument på en mac så är Logic förmodligen det bästa valet. ES2 är en guldsynt. :rolleyes: Lite hög tröskel att lära sig bara men när man väll har det är programmet smidigt att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Väljer du ProTools så är du kompatibel med de stora studiona om du t ex vill gå vidare och mixa där. Dessutom medföljer en ansenlig mängd pluggar med ProTools också! Och glöm inte att ProTools även klarar ReWire och VST (med FXpansion adapter) och att både Reason, sampletank och Amplitube tex medföljer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Stirra dig inte blid på specar om samplingsfrekvenser... Jag har en 002R och spelar in på 44.1kHz. Varför? Jo trummorna spelar jag in på fler kanaler än 10 vilket leder till att ADAT formatet som jag måste använda inte klarar högre än 48kHz. Har du inte ypperliga verktyg för nedsamplingen till 44.1kHz som kommer du att ha ett sämre resultat i slutändan istället för att välja 44.1kHz från början.

Det viktigaste är att ha bra AD-omvandlare, inte vilken samplingsfrekvens man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stirra dig inte blid på specar om samplingsfrekvenser... Jag har en 002R och spelar in på 44.1kHz. Varför? Jo trummorna spelar jag in på fler kanaler än 10 vilket leder till att ADAT formatet som jag måste använda inte klarar högre än 48kHz. Har du inte ypperliga verktyg för nedsamplingen till 44.1kHz som kommer du att ha ett sämre resultat i slutändan istället för att välja 44.1kHz från början.

Det viktigaste är att ha bra AD-omvandlare, inte vilken samplingsfrekvens man använder.

Bra sagt! A/D (och även D/A) är en mycket viktig del i ljudkedjan, kanske den alllra viktigaste. Däremot kan man inte avfärda högre samplingsfrekvenser som någon gjorde tidigare - det är avsevärd skillnad att spela in i 96 eller 192 KHz mot 44.1 KHz, det går inte att mörka. Däremot kan det ju diskuteras om det är värt det (med allt vad det innebär av AD/DA samt disktutrumme och nedsamling osv..) för vad man får ut, men onödigt är det definitivt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Påstod inte att det var onödigt, men såvitt jag förstår sitter inte många här med AD-omvandlare och övrig utrustning/kunskap att det motiverar att upphetsat sträva efter höga samplingsfrekvenser i annat än fåfänga.

Kvalitén på det mesta härifrån kommer inte att höjas bara för att samplingsfrekvensen höjs utan år av träning, erfarenhet och uppgraderingar kommer medföra att kvalitén höjs. När det låter riktigt bra i 44.1 kHz kan man börja motivera att kliva upp mot 88.2, 96 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köra mycket mjukvaru instrument på en mac så är Logic förmodligen det bästa valet. ES2 är en guldsynt. :rolleyes: Lite hög tröskel att lära sig bara men när man väll har det är programmet smidigt att jobba med.

Logic är dock bara att glömma om man kör pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köra mycket mjukvaru instrument på en mac så är Logic förmodligen det bästa valet. ES2 är en guldsynt. 😱 Lite hög tröskel att lära sig bara men när man väll har det är programmet smidigt att jobba med.

Logic är dock bara att glömma om man kör pc.

Men han sa ju att han skulle köpa en Powerbook.

Tycker faktiskt inte att det var en högre tröskel att kliva upp för med Logic Express 7 än med Cubase LE. Mycket bättre gränssnitt och trevligare pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är dock bara att glömma om man kör pc.

Men han sa ju att han skulle köpa en Powerbook.

DOH!

Läste nog inte så noga efter att ha inregistrerat "stationär pc"...

*slår mig för pannan* . ... så typiskt mig. 😉

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är dock bara att glömma om man kör pc.

Men han sa ju att han skulle köpa en Powerbook.

DOH!

Läste nog inte så noga efter att ha inregistrerat "stationär pc"...

*slår mig för pannan* . ... så typiskt mig. 😉

It´s cool... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...