Jump to content
Annons

Dubba eller kopiera spår?


Bone

Recommended Posts

Har en kamrat som just spelat in lite låtar. Istället för att dubba gitarrerna så har de kopierat de och förskjutit dem med någon/några millisekunder.

Nu efterhand så tycker han inte att det låter sådär "fett" som det gjorde i studion.

Min kompis teori var och jag citerar "när man kopierar gitarrerna och lyssnar i Geneleckhögtalare för 30000 med diskant och mellanregisterkoner av typ ultrasuper megaaluminium så kan de återge transienterna, vågformen korrekt även fast topparna ligger så pass tätt som det blir när man förskjuter allt en mikrosekund detta klarar naturligtvis inte hemmahögtalare att återge, därav den lilla besvikelsen när man kom hem"

Kan det ligga nåt i detta, eller är det bara helt enkelt så att dubbade gitarrer blir "fetare" pga att det är, näst intill, omöjligt att spela exakt likadant.

Erfarenheter eller ideér om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan det ligga nåt i detta, eller är det bara helt enkelt så att dubbade gitarrer blir "fetare" pga att det är, näst intill, omöjligt att spela exakt likadant.

Erfarenheter eller ideér om detta?

Och näst intill omöjligt att få exakt samma ljud, samma förhållande och samma intesitet i spelet. Jag har testat att förskjuta och visst det kan låta fett, men på något sätt blir det mer levande med dubbade gitarrer.

Den andra teorin kan väl vara riktig, men hur många potentiella lyssnare har ett par aluminiummegapsykopixelhögtalare hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra teorin kan väl vara riktig, men hur många potentiella lyssnare har ett par aluminiummegapsykopixelhögtalare hemma?

Exakt hans poäng. Nästa inspelning så skulle de dubba sa han 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj! Klart "man" ska dubba! Annars blir det tunt, tunt som vatten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning e gutt! men det där med att förskjuta gitarerna nån millisekund, finns det inte risk för fas fel då eller är jag helt ute och cyklar?

Bara om du flyttar en halv svägning framåt/bakåt.

Precis, så om du flyttar gitarrerna nån millisekunds fram eller bak så borde risken för fasfel öka eller? jag är inte så hemma på detta område men det är vad jag misstänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning e gutt! men det där med att förskjuta gitarerna nån millisekund, finns det inte risk för fas fel då eller är jag helt ute och cyklar?

Bara om du flyttar en halv svägning framåt/bakåt.

Precis, så om du flyttar gitarrerna nån millisekunds fram eller bak så borde risken för fasfel öka eller? jag är inte så hemma på detta område men det är vad jag misstänker.

Jag misstänker att jag kanske har tänkt fel nu =S. Har jag det någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning e gutt! men det där med att förskjuta gitarerna nån millisekund, finns det inte risk för fas fel då eller är jag helt ute och cyklar?

Bara om du flyttar en halv svägning framåt/bakåt.

Precis, så om du flyttar gitarrerna nån millisekunds fram eller bak så borde risken för fasfel öka eller? jag är inte så hemma på detta område men det är vad jag misstänker.

Jag misstänker att jag kanske har tänkt fel nu =S. Har jag det någon?

Exempel: Det blir 400 halva svängningar per sekund om gitarren klingar i 200 Hz. Flyttar du då gitarren 2,5 ms har du flyttat den exakt en halv svängning.

Edit: Och ja, risken är att det upplevs som fasfel.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

hur dubbar man? 😱

Man åker till en däckfirma och ber dem dubba dina däck... 😳

Nä, läs det som "smokeythebear" skrev...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kopierar ibland tex ett gitarrspår utan att förskjuta det, men ändrar istället karaktären på ljudet, alltså flyttar det längre bak eller fram i ljudbilden.

Att dubba en akustisk med samma spel på en el-gura funkar också många gånger bra, dubba igen och byt karaktär.

Det är bara att testa sig fram och spara det som funkar...

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag gör varken eller! Orsak: Jag vill att det ska låta så som jag kan återge det i en live-situation och så naturligt som möjligt. Blir fasligt jobbigt att klona mig själv fem gånger innan... [bortsett maskinell utrustning] 🙂

Däremot är det helt ok anser jag att köra två olika akustiska gitarrer t.ex. i vä och hö sida och spela vissa av partierna gemensamt och bryta ut under andra delar. Det är en fördel tycker jag om gitarrerna har olika karaktär på ljudet, annars blir det tråkigare. Man kan leka med olika stämningar också. Prova!

Får mig att undra: Finns det något stopp på detta? Kommer vi att ha 45 dubblade spår för ledsången om 20 år?

😎

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet när dubbning började bli vanligt? Lade rätt nyligen märke till att Ted Gärdestad oxå gjorde det. :rolleyes:

Efter ABBA och Micke B. Tretow 😆

Att dubba genom att kopiera ett audiospår är som att äta lättfil utan fil..om man säger..typ.. 😉

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

När man tidsförskjuter en signal så fasförskjuts den inte lika mycket över hela frekvensspektrumet. Fasförskjutningen (vid en viss tidsförskjutning) är en funktion av frekvensen. Om vi tittar på fasförskjutningen vid några olika frekvenser så ser vi (utan att gå in på matematiken), att vid en tidsförskjutning på exempelvis 1 millisekund, så kommer frekvenskomponenten 1kHz att fasförskjutas en hel period (360 grader), vid 500Hz har vi 180 graders förskjutning och vid 125Hz 45 grader.

Lägger vi ihop den tidsförskjutna signalen med "originalsignalen" så kommer det alltså hända spännande saker med frekvenskurvan.

Vid exempelvis frekvensen 500Hz har vi ju som sagt (vid 1ms) en fasförskjutning på 180 grader, vilket ju alltså innebär att denna frekvenskomponent kommer att släckas ut. Närliggande frekvenser kommer att också att dämpas då även dom är ganska mycket "ur fas" mot originalsignalen. Mönstret upprepar sig vid 540 graders fasförskjutning osv osv... Vi har alltså skapat oss ett sorts "kamfilter" (vilket kanske inte är vad man önskar sig i den sitation som denna tråd handlar om). Effekten hörs ju tydligt...

Jag lägger upp en liten bild som visar frekvenssvaret vid 1ms tidsförskjutning (tillsammans med den originalsignalen förstås).

Klicka här

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det låter väldigt bra om man gör 2 kopior på orginalsången (eller vad det nu är för instrument) och stämemr upp den ena några cent och den andra ner lika många cent. Vill man ha ännu fylliagre kan man gör 4 kopieringar o ta olika mkt minskning/ökning på de två paren. a la ABBA som medvete höjde och sänkte stämningen på instrumenten när de gjorde dubbningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...