Jump to content
Annons

Sequencer Program till Reason?


trancedanne

Recommended Posts

Annons

Alla de stora (Cubase, Sonar, Logic, ProTools) är numer relativt likvärdiga när det gäller funktioner, etc. Största skillnaden är nog i upplägget, och därför är valet oftast en smaksak: -Vilket upplägg passar mig bäst?

Kan ju passa på och tipsa om att både Cubase och Cakewalk/Sonar har mindre versioner av programmen, som säkert har det mesta du behöver, fast till en lägre kostnad.

Edit: När det gäller synth, så är det enligt mig absolut en fördel att ha en. Dels för att kunna spela in saker istället för att klicka in det med musen, och dels för att jag tycker att ju fler olika källor man har till sina ljud, desto roligare är det...

Fast för att kunna använda en extern synth (som i ljudkälla) med Reason måste man ju köra re-wire med nåt seq-program.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

jo synth/midi synth är otroligt bra att ha.

Underlättar om inte annars..

Själv använder jag Cubase, brukar köra Reason via rewire.

Använder oftast trum maskinen i reason, otroligt kraftig, brukar även använda samplerna oxå.

Men precis som snubben ovanför sa.

Dom flesta program går ut på samma sak, och fungerar stortsett lika..

Det är bara en smak sak vilket man själv tycker fungerar bäst.

Finns det ingen chans att du kan få testa ngt program innan du köper det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase och Reason och det funkar totalt felfritt, inga konstigheter någonstans. Maximalt med tid att vara kreativ med musiken, inget tidspill på att få grejorna att funka och att felsöka. Cubase drar rätt mycket processor, vad jag förstått, men jag använder inte så många funktioner där förutom sequencern, auidomöjligheten och en och annan plugg på bouncade filer från Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mening med att skaffa ett sequencerprogram för att få Reason att låta bättre.

Om du däremot vill rewire:a (köra vsti:s t ex) så är det läge att tänka på Cubase imo.

True 'dat! True 'dat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt... jag tar genast tillbaka det jag skrev i mitt inlägg. Reasons eq:ar låter precis lika bra som oxford eq:n som kostar mer än hela reason. För att inte tala om kompressorerna. Det finns verkligen inte en enda vst plugg som låter bättre än reasons pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart låter det bättre genom cubase och logic. Inte genom dom i sig utan genom alla bättre vst pluggar

Jojo, klart att man kan diskutera Reasons enheter vs hela utbudet av pluggar. Det jag och alla andra (antar jag) syftade på är att några snillen på Cubase-forumet (tror jag det var) fick för sig att ReWire på något mystiskt förbigår Reasons ljudmotor och använder Cubase dito "istället", och att det alltså skulle låta bättre av den anledningen.

Påhittet avfärdades nyligen av en propellerhatt som helt befängt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...