Jump to content
Annons

Att skydda sin musik!


Nightroad

Brukar du skicka ditt färdiga material i rekomenderat brev med mottagarbevis till dig själv för att skydda din musik?  

55 röster

  1. 1. Brukar du skicka ditt färdiga material i rekomenderat brev med mottagarbevis till dig själv för att skydda din musik?

    • Jag skickar alltid mitt material till mig själv
      2
    • Jag skickar endast material som jag är extra nöjd med
      4
    • Jag skickar aldrig material till mig själv
      40


Recommended Posts

Vill göra en liten undersökning angående skyddande av musik. Är intresserad av hur andra musiker går till väga med sitt material. Ska man skicka materialet eller ska man hoppas på ärliga medmänniskor? Tack för visat intresse! / Nightroad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Är hellre skyddad. På flera sätt. Skickar alltid alla grejer till mig själv, rekommenderat, signerat, mottagarbevisat, förseglat, oöppnat o.s.v.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått att jag (än så länge kanske) inte gör musik som någon skulle ha något intresse av att stjäla, eftersom att det helt enkelt inte är komersiellt gångbart. Sanningen är ju nämnligen den att musiken är bara intressant att stjäla om man kan tjäna pengar på den, annars är det helt ointressant liksom. Det är i alla fall vad jag tror.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör inte så mycket. Däremot slår jag dem på näsan som snor. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade förresten en DVD med musik, sångtexter, affärsidéer och lite annat smått och gott idag. Till mig själv alltså, i rek brev med mottagningsbevis. Kostade 66 kr + DVD-R + besvär och eventuella färdkostnader att ta sig till posten.

Den där tjänsten jag pratade om i denna tråd kan vara ett alternativ för den som ofta skyddar sin musik (eller annat upphovsmaterial) på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...

Det är ju synd att det inte finns något smidigare sätt. Visst, det finns ju en del sajter som registrerar ens låtar och lägger det i en jällelik databas men tyvärr så är det ju inte så utvecklat ännu som det kanske borde vara.

Varje gång jag själv kommer in på postterminalen för att skicka mitt brev med mottagarbevis till mig själv så är det nästan så att fåglarna börjar bygga bo i anskiktet på henne. 🙂 Hon ser ut som en fågelholk i ansiktet och tycker att man är allmänt trög...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Går ju alltid regga sina nya bidrag hos STIM.

Och direkt dom är ute på nätet, så är dom väll på sätt och vis

(snarare redan när du börjar skapa dom) copyrightksyddade.

Finns dom ute på hemsida eller övrigt finns det ju många som

kan insistera på att det är din låt. Är det även gitarspel/röster etc

med är det ju lätt o överbevisa! Men, har hört det där om o posta

till sig själv länge, och det e ju klart en säker grej! Stämplat o allt.

Men det skulle va lite tilltalande, eller iallafall smickrande, om nån ville

sno musiken för & försöka sko sig på 🙂 Detta händer dock allt för ofta,

inom demo/tracker scenen där jag hört hemma ganska länge är "ripping"

ett välkännt begrepp, då det snos av andra "osignade" musiker, som kanske

bara har en skara lyssnara på några hundra, kanske 10tal. Allt som oftast

är det folk som trots detta känner igen låtar, år gammla XM filer (fasttracker),

och många "rippers" har försvunnit ut i tomma intet ganska fort. Vissa har dock

hålt på ganska länge... 🙁

Posta e nog bra 😄 Signa på bolag e väl tipset över.

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela på andra sajter

ärligt talat...just nu som branchen ser ut så behöver nog ingen vara orolig för att det ska snos låtar från andra...försök få ut er musik så långt det går, det är väl ändå ni som kommer på låtarna, om dom är tillräckligt bra så kommer folk tillbaka och vill ha mer bra låtar...den som snor har ju ingan egna ideer så hur ska den framtid se ut?

GÖR BRA MUSIK!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju alltid regga sina nya bidrag hos STIM.

Och direkt dom är ute på nätet, så är dom väll på sätt och vis

(snarare redan när du börjar skapa dom) copyrightksyddade.

Finns dom ute på hemsida eller övrigt finns det ju många som

kan insistera på att det är din låt. Är det även gitarspel/röster etc

med är det ju lätt o överbevisa! Men, har hört det där om o posta

till sig själv länge, och det e ju klart en säker grej! Stämplat o allt.

Men det skulle va lite tilltalande, eller iallafall smickrande, om nån ville

sno musiken för & försöka sko sig på 😉 Detta händer dock allt för ofta,

inom demo/tracker scenen där jag hört hemma ganska länge är "ripping"

ett välkännt begrepp, då det snos av andra "osignade" musiker, som kanske

bara har en skara lyssnara på några hundra, kanske 10tal. Allt som oftast

är det folk som trots detta känner igen låtar, år gammla XM filer (fasttracker),

och många "rippers" har försvunnit ut i tomma intet ganska fort. Vissa har dock

hålt på ganska länge... 🙁

Posta e nog bra 😉 Signa på bolag e väl tipset över.

Jag säger det igen: STIM SKYDDAR INTE DINA LÅTAR!!! De betalar ut pengar till upphovsmän, vars verk har framförts offentligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast tas det fel på STIM och NCB

STIM gör som ovan talare sa,

NCB står för: Nationella Copyright Byrån och dom skyddar.

För en peng 😎

Öh... nope, NCB är inte heller något skydd. De har hand om den mekaniska rätten, då din låt, dikt, film eller vad det nu är görs i fler kopior, även kallat mångfalld. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

lovar att det inte spelar någon roll även om nån större artist gör en helt kopia av din låt så har dom mer pengar och advokater bakom sig så du kommer inte ha en suck. framförallt så blir kostnaden av en rättegång bra mycke större en vad du kan tjäna i sverige 😆

talar av en kompis erfarenhet då han även noterade och spelade upp låtarna, alltså hans version från 3 år innan på vänster sida och artistens låt på höger då det nästan fasade...=) trots det så fick artisten rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord är det inte värt pengarna att skicka till sig själv menar ni? Jag skickar iofs aldrig, men att "bevisa" att man har gjort låten som supersåpakändisen just gett ut kan ju vara bra även om man inte gör det i domstol. Det kan ju vara ett sätt att få ge ut nästa låt själv.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

man har alltid copyright på allt man själv gör, så den biten är inte så konstig. Det behöver man inte skicka in nånstans för att få.

Det svåra i kråksången är ju som sagt att bevisa att man själv var först med att skriva det. Och verkar ju vara lite klurigt även om man postat till sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört nånstans ute på nätet nånstans (igen) så är det lugnt så länge man har et produktionsdatum p åsina grejor. t ex datumet på en cdskiva man bränt på eller datum på låtmaterialet i sin dator/program/digiporta eller vad man nu jobbar med.

Stämmer det?

Vaddå skicka till sig själv? Jag fattar inte! Kan nån förklara?

Skickar man till sig själv samtidigt som man skickar ut till bolag?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hallå hallå!

Tänk först efter: HUR gör de stora artisterna? Pat & Lolly Vegas? Blondie? Randy Bachman? The Tubes? The Stranglers o.s.v.

Sitter de och klistrar igen kuvert till sig själva?

FujitsuSiemens: Skicka naturligtvis ett ex till dig själv INNAN du skickar det nån annanstans. Att skicka ett alster till sig själv innebär att du går till Posten och önskar Rekommenderat Brev med Mottagningsbevis. Dessutom ska de stämpla kuvertet (framför dina ögon) och sätta en specifik blå halvtransparent tejp runt ALLA skarvar på kuvertet (sådan som aldrig kan tas bort utan att kuvertet tappar material). De klistrar på en lapp (rekommenderat). Du ska skriva din egenhändiga namnteckning på massor av ställen runt hela kuvertet, PÅ tejpen ÖVER alla skarvarna. Varje Postkontor ska ha minst EN kunnig på detta område! Den anställde/chefen på Postkontoret skriver på den där lilla klisterlappen (rekommenderandelappen) som finns på kuvertet.

Thimmie: Nej STIM är inget skydd i sig, men min personliga kontaktperson säger att det aldrig inträffat, dem veterligen, att någon snott en låt om den varit anmäld dit. Lösningen blir kanske att bilda eget skivbolag? Varför nu det skulle röja undan hindren?

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå hallå!

Tänk först efter: HUR gör de stora artisterna? Pat & Lolly Vegas? Blondie? Randy Bachman? The Tubes? The Stranglers o.s.v.

Sitter de och klistrar igen kuvert till sig själva?

FujitsuSiemens: Skicka naturligtvis ett ex till dig själv INNAN du skickar det nån annanstans. Att skicka ett alster till sig själv innebär att du går till Posten och önskar Rekommenderat Brev med Mottagningsbevis. Dessutom ska de stämpla kuvertet (framför dina ögon) och sätta en specifik blå halvtransparent tejp runt ALLA skarvar på kuvertet (sådan som aldrig kan tas bort utan att kuvertet tappar material). De klistrar på en lapp (rekommenderat). Du ska skriva din egenhändiga namnteckning på massor av ställen runt hela kuvertet, PÅ tejpen ÖVER alla skarvarna. Varje Postkontor ska ha minst EN kunnig på detta område! Den anställde/chefen på Postkontoret skriver på den där lilla klisterlappen (rekommenderandelappen) som finns på kuvertet.

Thimmie: Nej STIM är inget skydd i sig, men min personliga kontaktperson säger att det aldrig inträffat, dem veterligen, att någon snott en låt om den varit anmäld dit. Lösningen blir kanske att bilda eget skivbolag? Varför nu det skulle röja undan hindren?

😕

:musik

Ojoj! Vilken dålig källa du har då! 🙂 Nej, ärligt, jag mins inte om han var ansluten, han i exemplet nedan.

Ett exempel är en låt med Vildsvin. De hade snott en melodislinga och upphovsmannen drog dem inför rätten, upphovsmann ett vann!

Link to comment
Dela på andra sajter

FujitsuSiemens: Skicka naturligtvis ett ex till dig själv INNAN du skickar det nån annanstans. Att skicka ett alster till sig själv innebär att du går till Posten och önskar Rekommenderat Brev med Mottagningsbevis. Dessutom ska de stämpla kuvertet (framför dina ögon) och sätta en specifik blå halvtransparent tejp runt ALLA skarvar på kuvertet (sådan som aldrig kan tas bort utan att kuvertet tappar material). De klistrar på en lapp (rekommenderat). Du ska skriva din egenhändiga namnteckning på massor av ställen runt hela kuvertet, PÅ tejpen ÖVER alla skarvarna. Varje Postkontor ska ha minst EN kunnig på detta område! Den anställde/chefen på Postkontoret skriver på den där lilla klisterlappen (rekommenderandelappen) som finns på kuvertet.

😕

:musik

Jag förstår det rent tekniska, det var ite det jag frågade efter. Vad jag undrade var hur det kommer sig att handlingen, att skicka ett rek brev till sig själv innan man skickar till andra håll, skyddar mitt material från att bi rippat?

Du har kalat mig fujitsusiemens nån gång förr va? 🙂 sluta med det är du snäll Jag vill inte ha bråk, men om du incisterar så gärna för mig müzjich 🙂

🙂

Redigerat av FuJiSuN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår det rent tekniska, det var ite det jag frågade efter. Vad jag undrade var hur det kommer sig att handlingen, att skicka ett rek brev till sig själv innan man skickar till andra håll, skyddar mitt material från att bi rippat?

Det gör det inte. Men vid eventuell juridisk tvist kan du då bevisa att du hade materialet i dina ägor vid ett visst tillfälle - dvs före ripparen hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Förlåt FuJiSuN! Det verkar vara tåga i dig!

Gott gry!

😉

Hackeman svarade utförligt och korrekt i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt FuJiSuN! Det verkar vara tåga i dig!

Gott gry!

😉

Hackeman svarade utförligt och korrekt i övrigt.

Du är förlåten mitt barn! Detsamma:)

Tackar för förklaringen Hackeman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...