Jump to content
Annons

Favoritwailande


Egghuvud

Recommended Posts

Kände inte att jag vill galluppa, för en så menlös sak. Eller menlös förresten.

Waila är inte lätt. Det är en konst som är få förunnat. Mina två favoritwail är

1. Ian Gillan i Speed king med purple. Fy fan vad han får till det med sitt aaaaa ha ha ha ha haa. Jag kan lyssna om det fem eller tio gånger ibland och önska att jag kunde vråla på det sättet.

2. Kate Bush i slutet av nyisnpelningen på Wuthering Hights

I originalversionen spelar David Gilmore gitarrsolo som bara Gilmore kan. Sedan gjorde hon en nyinspelning till någon greatest hits platta. Ett enminuts wail som glider över overkligt starka och kraftfulla toner, precis innan låten försvinner. Fan jag kan lyssna på det också flera gånger. Det är så att det går rysningar genom ryggraden.

Soulwailande har jag svårt för. Maria som glissar i en kvart blir liksom tråkigt. Slottstek från dagab i jämförelse med de oxfileér som är här ovan.

Jo det här var en nördig tråd, men om ni liksom jag går igång på wail så får ni gärna komma med era favoriter. :rolleyes:

(ber redan nu om ursäkt för alla felstavningar, fördömda dyslexi, när kommer studioforum med stavningskontroll?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo det här var en nördig tråd

Jo, så kan det nog vara men det är sju resor värre i Skogman-tråden. Har Du nåt ljudexempel på någon Thore-wail? Lägg inte upp den här i så fall. Dels är det olagligt med tanke på upphovsrättsliga aspekter. Det är inte heller lämpligt av mentalhygieniska skäl.

Fina wailtips hade Du i alla fall, jag har bägge i min lilla samling. Har någon hört Tony Harnell i TNT? Den mannen sjunger så bra att t ex Joe Lynn Turner får köra! Vi var alla mäkta imponerade av både sång och låtar när de släppte "Intuition" för en massa år sedan nu. Det året kom de till Roskilde. Det gjorde jag med. De uppträdde på Orange scen mitt på eftermiddagen, tråkiga förutsättningar. Dock glömdes det snabbt. De tog publiken med storm och vann över många nya fans den eftermiddagen. Vi som redan kunde vår TNT var också MYCKET imponerade. Det är ju nämligen så att inom den tyngre skolan så finns det gott om "kamikaze-sångare", Ni vet de där som på skiva sjunger så att man inte tror att det är sant. När man sen hör dem live så inser man att det inte heller var sant, det kan ofta låta för dj--igt! Inte så denna gång. Det var precis som om Tony anade att många stod och lyssnade efter de svårare sångpartierna och vid varje sådant ställe sjöng han lite ljusare, lite mer tekniskt, lite mer själfullt, ja, lite mer av allt! Fånigt kan tyckas men efter en stund stod vi alla och vrålade av upphetsning efter varje ny "drill". Det var aldrig på bekostnad av låten utan karlj---n hade sparat lite krut till live-situationen. Sicka wailningar! Ni som hört "Desperate Nigt" från Tell No Tales vet att han håller ut några toner mot slutet. Live höll han ut dem i vad som verkade vara en evighet! Under tiden hann höll liv i dessa toner, utan att andas in, började publiken bli vansinnig! Ett vrål reste sig ur folkhavet och konserten lyfte ännu en nivå. Det värsta var att han leverade allt medans han log som en glad liten skolpojke. Grabben älskade att sjunga! Jag vågar garantera att hade Ni varit med, oavsett musiksmak, så hade Ni haft ett minne för livet och någonting att berätta för barnbarnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just för att jag precis lyssnat rätt mkt på Europe på sistone så måste jag säga att ca 1:10 in i "Coast to coast" så gör Joey en riktigt smaskig pryl!! Kan jag rekommendera, lite slick dock...men fet!! Sen John Norums "we will be strong"...jordens Glampoprock dänga! Glenn Hughes sjunger på bryggan på den! riktigt fina, bluesiga saker!

Sen allt Coverdale gör typ! hehe!

klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om Ian i Speedking, grym.

Kan komplettera med tjejjen i "lille du" med Gasolin, liveversionen, hon är grym. Inte så drillande men vilen power och röst....(ståpäls)

Sen gillar jag damen i Eurythmics, "talking to an angel" , hon börjar i himlen och slutar i underjorden, vilket register....

Det här var ingen nördig tråd, tvärtom, ytterst befogad!

/r

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten kom på en till Chris Cornell vrålar halsen av sig i Spoonman från Superunknownskivan "save me save me aaaaaaaa"

Såg Soundgarden på Hayday i köpenhamn för x antal år sedan appropå sångare som sjunger lika bra live som på platta. Jag var beredd på att bli besviken eftersom jag inte tordde det var möjligt för mannen att hålla en sådan röst i över en timma. Fy fan vad bra han är. Det lät t o m bättre live än på skiva. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Kate Bush i slutet av nyisnpelningen på Wuthering Hights

I originalversionen spelar David Gilmore gitarrsolo som bara Gilmore kan.

Varför bytte älskling Bush ut Gilmours gitarr mot wailande? Har de skilt sig?

Jag avskyr wailing men jag försöker mig själv på det lite grand i en av mina nya låtar, blandat med en annans wail. Mina insatser är inte så lysande. Får kanske minska på dem hihi.

ändring: stavfel

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...