Jump to content
Annons

Att komponera i sin sångvänliga skala


hackeman

Recommended Posts

Jo, jag har ett problem. Eller jag har säkert många, men just nu vill jag berätta om just detta.

Ska först nämna att jag egentligen inte kan noter, så det är inte säkert jag kan förklara det här helt rätt.

Josåhärva; när jag komponerar låtar så hamnar de oftast med utgångsläge i C, dur eller moll spelar ingen roll. Åtminstone brukar det bli så om jag börjar med det instrumentala först, och gör sång i efterhand. Börjar jag däremot med att sjunga en melodi jag fått på skallen, och sedan gör det instrumentala, då hamnar jag i helt andra skalor.

Och detta beror såklart på att de skalor min röst funkar bäst i inte alls är samma skalor som mina fingrar funkar bäst i på keyboardet. Ett exempel är en låt jag håller på med nu, den skulle jag behöva flytta upp 3-4 halvnoter (till utgångsläge D# eller E) för att passa min röst bättre. Och såklart kan jag fuska och göra transpose på all MIDI i Cubase, men fan, jag pallar inte spela i de skalorna på keyboardet.

Jag är alltså inte så rutinerad vid keyboardet att jag lika lätt kan göra transpose på fingrarna som Cubase kan göra med MIDI. Kommer man aldrig att spela låten live, kan det kanske kvitta. Då är problemet löst med MIDI-transpose. Men inte annars.

Hur gör ni andra? Någon som ens känner igen problemet? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad är problemet?

På klaviatur så transponerar man antingen i midi som du säger eller så får man barske mig lära sig spela bättre.

På gitarr så spelar man i en "lätt" tonart och kör med capo om man inte är så duktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är problemet?

På klaviatur så transponerar man antingen i midi som du säger eller så får man barske mig lära sig spela bättre.

På gitarr så spelar man i en "lätt" tonart och kör med capo om man inte är så duktig.

Problemet är precis exakt på pricken vad jag utförligt beskrev ovan.

Men jag tolkar ditt svar som att jag helt enkelt måste lära mig finger-transpose. Tanken har slagit mig.

Kan du det där då? Kan du hips-om-haps spela en låt på keyboardet i vilken skala som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har ett problem. Eller jag har säkert många, men just nu vill jag berätta om just detta.

Ska först nämna att jag egentligen inte kan noter, så det är inte säkert jag kan förklara det här helt rätt.

Josåhärva; när jag komponerar låtar så hamnar de oftast med utgångsläge i C, dur eller moll spelar ingen roll. Åtminstone brukar det bli så om jag börjar med det instrumentala först, och gör sång i efterhand. Börjar jag däremot med att sjunga en melodi jag fått på skallen, och sedan gör det instrumentala, då hamnar jag i helt andra skalor.

Och detta beror såklart på att de skalor min röst funkar bäst i inte alls är samma skalor som mina fingrar funkar bäst i på keyboardet. Ett exempel är en låt jag håller på med nu, den skulle jag behöva flytta upp 3-4 halvnoter (till utgångsläge D# eller E) för att passa min röst bättre. Och såklart kan jag fuska och göra transpose på all MIDI i Cubase, men fan, jag pallar inte spela i de skalorna på keyboardet.

Jag är alltså inte så rutinerad vid keyboardet att jag lika lätt kan göra transpose på fingrarna som Cubase kan göra med MIDI. Kommer man aldrig att spela låten live, kan det kanske kvitta. Då är problemet löst med MIDI-transpose. Men inte annars.

Hur gör ni andra? Någon som ens känner igen problemet? 😉

Jo, det är lätt hänt. Det är inte helt enkelt att byta tonart på en hel låt när man länge har spelat i en annan. Och det är ju inte kul heller. Låten får ju en lite annorlunda klang (vilket kan vara bra iof). Just därför är det bra att utgå från sången eller i alla fall veta vilket omfång man har och hur det låter var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man går bara in och ändrar i transpose i trackparameters till vänster om spåret i arrange-windowset för det spåret du spelar på. Då kan du spela i C-dur men ut kommer så många stegs höjning/sänkning som du valt.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen motsättningen mellan lätta tonarter för rösten kontra lätta tonarter för instrumentet (i mitt fall gitarren) alltför väl "Hackeman" så du är inte ensam... 😉

När "MusicGene" skriver att "På gitarr så spelar man i en 'lätt' tonart och kör med capo om man inte är så duktig" skulle det fan kunna vara en beskrivning av mig. 😲 Är så pass kass på gitarr att jag inte skulle överleva en dag utan den fantastiska uppfinningen Capo 😉

/ BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Man går bara in och ändrar i transpose i trackparameters till vänster om spåret i arrange-windowset för det spåret du spelar på. Då kan du spela i C-dur men ut kommer så många stegs höjning/sänkning som du valt.

Menhallå. Det vet jag, det skrev jag, det löser inte mitt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var inte problemet att du ville spela i C-dur men att det låter för högt eller lågt för rösten?

Mjo, nästan. Alltså, jag är medveten om funktionen du nämner, men det löser ju inte problemet om man hamnar framför ett piano eller annan live-spelning där man inte har Cubase med sig att göra transpose med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke, jag tror att enda lösningen är övning på olika skalor om du vill kunna köra den live i en annan tonart. Teknik är nog bra om det bara skall spelas in, men annars blir det nog att öva (eller låta kastrera dig, man lär få ett annat tonomfång då 😱 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Öva Hacke! Om du har en låt som byter tonart då? Då blir det ju skitmeckigt att sitta och pilla på transposeknappen hela tiden (och förmodligen otroligt mycket krångligare än att lära sig spela som det är). Har aldrig upplevt problemet du tycks ha. Fast det är klart, det är lättare att spela i D-dur än i B-dur eftersom låtar sällan går i B-dur.

Men sitter du bara hemma o spelar in så spelar det ju absolut ingen roll hur du löser dina tonartsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var inte problemet att du ville spela i C-dur men att det låter för högt eller lågt för rösten?

Mjo, nästan. Alltså, jag är medveten om funktionen du nämner, men det löser ju inte problemet om man hamnar framför ett piano eller annan live-spelning där man inte har Cubase med sig att göra transpose med.

nä, men då känns ju svaret ganska givet. -öva och lär dig transponera "live".

alltså, jag är säkert ganska trög, och kanske beror det på det att jag (förenklat) uppfattar din fråga ungefär så är:

"jag kan inte spela piano. vad ska jag göra för att lära mig det?"

själv är jag inte mycket att ha på piano, så om jag råkar sitta framför ett piano "live" så låtsas jag att alla låtar går i Cdur/Am, eller möjligtvis G/Em. sen låtsas jag också att jag verkligen gillar att sjunga i de tonarterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar berättas om en känd jazzprofil (du kan ju leta reda på vem det var, tips är att han spelade sax) att han bara kunde spela i en tonart. Sen var det nån som berättade för honom hur dumt det var. Varvid han gick hem och tränade som en galning på att spela i alla tonarter. Med tiden blev han en av de där som historien kommer ihåg, bland annat för skickligheten i tonarter.

Men jag tycker man skall göra både och. Det är liksom två olika saker, att komponera och att framträda. Komponera i C-dur som fingrarna gillar och transponera hej vilt så det stämmer med sången. Hjälpmedel är till för att användas. Och samtidigt, träna fingrarna i alla möjliga tonarter. En kvart om dagen sa Arne Tammer och det hjälper himla långt. Ta några låtar du kan i C-dur, slumpa fram en tonart varje dag och träna i just den. I början blir det mest kack, men efter några månader börjar det funka. Efter hand kommer din nya teknik på de vita och svarta få dig att göra nya saker även i komponerandet. (Tips för i kväll, gör en låt med bara svarta tangenter. Rätt kul skala).

Trombonisten

PS: Själv tränar jag en kvart om dagen på att spela trumpet. Galen ide tänkte jag. Lagom sommarprojekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var inte problemet att du ville spela i C-dur men att det låter för högt eller lågt för rösten?

Mjo, nästan. Alltså, jag är medveten om funktionen du nämner, men det löser ju inte problemet om man hamnar framför ett piano eller annan live-spelning där man inte har Cubase med sig att göra transpose med.

Vid ett oförberett liveframträdande är det inte hela världen om man inte sjunger "perfekt" när man inte är proffs. De flesta som lyssnar hör ju ändå inte om det låter halvdåligt... 😉

I studion är det däremot viktigare att få precis rätt tonart för att kunna göra sitt yttersta och få till sången "perfekt", så att man själv blir nöjd - och då är det bara att transponera så att musiken anpassas till sången. Nackdelen är att man då kan råka ut för att vissa ackord får en annan klang än man hade tänkt sig - men det är i så fall bara att ge sig till att flytta vissa toner i ackorden när man har hittat rätt tonart för sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi-transpose är fegt men fiffigt 😉

Det kanske också kan vara så att komponerande i olika tonarter är bra för kreativiteten. Är det inte lätt att fastna i vissa mönster om man alltid börjar i C.

Vill minnas att Per Gessle sagt något i stil med "ibland börjar jag skriva i en tonart jag inte behärskar, t.ex Bb"

/J

Redigerat av jonasekman
Link to comment
Dela på andra sajter

själv är jag inte mycket att ha på piano, så om jag råkar sitta framför ett piano "live" så låtsas jag att alla låtar går i Cdur/Am, eller möjligtvis G/Em. sen låtsas jag också att jag verkligen gillar att sjunga i de tonarterna

Precis så. Där är jag oxå. Men jag har insett hur begränsande det är. 😉

Nåja, kontentan av era svar är att det enda rätta egentligen är att lära sig spela "ordentligt" och kunna hoppa halvnoter hit och dit. Det var iofs inget oväntat svar, men jag ville ändå höra vad ni hade att säga.

Tack för era svar! Jag börjar öva genast. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Jag börjar öva genast. 😎

Öva...? 😄 Låter ju skitjobbigt... 🙂 Gå in på kammar'n och uppfinn en Capo för pianon/synthar istället... Se till att det blir en liten lättbehändig sak du kan ha med dig i fickan... Sen kan du slå världen med häpnad genom att spela vilka låtar du vill i en tonart som passar din röst perfekt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, jag drar till med en annan lite sak.

när jag en gång i tiden började spela gitarr så började jag med A. E och D. (enkla låtar i A, alltså) sen så snubblade jag över G, som jag tyckte var lite svårare, men vipps så kunde jag börja köra enklare låtar i D.

sen så lärde jag mig C, och då kunde jag plötsligt köra enklare låtar i både G, A och D. nästa akord blev förståss F...

mollakorden hängde lixom med i farten och det blev små steg varje gång.

förresten, appropå det som trombonisten sa...

var det inte även så att bob dylan(innan han blev känd), blev ratad som pianist för att han bara kunde spela i C? eh... ja, nu vet jag inte vem som förlorade eller vann mest på detta, men iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Jag börjar öva genast. 😎

Öva...? 😄 Låter ju skitjobbigt... 🙂 Gå in på kammar'n och uppfinn en Capo för pianon/synthar istället... Se till att det blir en liten lättbehändig sak du kan ha med dig i fickan... Sen kan du slå världen med häpnad genom att spela vilka låtar du vill i en tonart som passar din röst perfekt... 😉

En capo som man spänner på pianosträngarna? Hmmmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Jag börjar öva genast. 😎

Öva...? 😄 Låter ju skitjobbigt... 🙂 Gå in på kammar'n och uppfinn en Capo för pianon/synthar istället... Se till att det blir en liten lättbehändig sak du kan ha med dig i fickan... Sen kan du slå världen med häpnad genom att spela vilka låtar du vill i en tonart som passar din röst perfekt... 😉

En capo som man spänner på pianosträngarna? Hmmmm.

ett rejält sliderör för piano börjar kännas nära till hands...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Jag börjar öva genast. 😎

Öva...? 😎 Låter ju skitjobbigt... 😄 Gå in på kammar'n och uppfinn en Capo för pianon/synthar istället... Se till att det blir en liten lättbehändig sak du kan ha med dig i fickan... Sen kan du slå världen med häpnad genom att spela vilka låtar du vill i en tonart som passar din röst perfekt... 🙂

En capo som man spänner på pianosträngarna? Hmmmm.

ett rejält sliderör för piano börjar kännas nära till hands...

precis.. det borde väl inte vara helt omöjligt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk positivt Hacke.

Om du kan C-dur, så är det en vääääldigt låg tröskel till F- och G-dur. Vips, tre skalor. Med bifogade molldito.

Lägg sen trekvart på att sätta A-dur (F#-moll) och E-dur (C#-moll) så är du hemma.

***

Själv vantrivs jag ohyggligt i C-moll, vilket är lite handikappande 🙂

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

När "MusicGene" skriver att "På gitarr så spelar man i en 'lätt' tonart och kör med capo om man inte är så duktig" skulle det fan kunna vara en beskrivning av mig. 🙂 Är så pass kass på gitarr att jag inte skulle överleva en dag utan den fantastiska uppfinningen Capo 😉

Där kan jag inte riktigt hålla med.

Visst kan Capo vara bra om man inte klarar tonart osv men det är inte många som spelar så perfekt att de får "öppet ackord"-känsla med barr'e eller dylikt.

Jag använder självklart capo för enkelthetens skull men oftast för att få det rätta soundet.

Kanske inte hjälpte dig Hacke men ville bara säga att man inte är sämre gitarrist om man använder capo 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

När "MusicGene" skriver att "På gitarr så spelar man i en 'lätt' tonart och kör med capo om man inte är så duktig" skulle det fan kunna vara en beskrivning av mig. 😛  Är så pass kass på gitarr att jag inte skulle överleva en dag utan den fantastiska uppfinningen Capo  😄

Där kan jag inte riktigt hålla med.

Visst kan Capo vara bra om man inte klarar tonart osv men det är inte många som spelar så perfekt att de får "öppet ackord"-känsla med barr'e eller dylikt.

Jag använder självklart capo för enkelthetens skull men oftast för att få det rätta soundet.

Kanske inte hjälpte dig Hacke men ville bara säga att man inte är sämre gitarrist om man använder capo 😄

Hehehe... Jag menade bara att JAG måste använda Capo för att jag är så kass på gitarr... :rolleyes: Jag antar att detta betyder att jag borde träna mer på gitarrr men det är mycket roligare att sitta här på forumet och träna "tangentbordsteknik" ju... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag tillför någon hjälp för ditt dilemma, men när jag började "spela" piano gjorde jag vääääldigt många låtar i C-dur :rolleyes:

Sen började man intressera sig för alla andra färgningar och intervaller vilket i sin tur gjorde att man läste vidare om harmonilära.

Ett roligt tips jag kan ge dig är att skaffa en ackordbok o kolla hur ackorden låter och se o känna hur fingersättningen ser ut och samtidigt få alla inverteringar av ackordet ( alltså var grundtonen ligger i förhållande till tersen och kvinten ).

När du sedan sitter o lägger ut ackorden kommer det säkert dyka upp nya låtar / melodier för du hör nya klanger.. dessutom så kan en enkel invertering av ett ackord i rätt läge på keyboardet ge en ny infallsvinkel...

Om du sedan börjar läsa lite om skalor och harmonilära kommer du snart se ett samband i vad det är som låter, vilket i sin tur kommer göra det enklare för dig att styra hur en viss låt ska arrangeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demonomanimus. 🙂

Det där med nya ackord och harmonier upptäcker jag ju rätt ofta på egen hand, men att göra det "by the book" är kanske ett bra tips. Jag är bara normalt inte den typen som lär mig mha böcker eller utbildningar, det jag kan är självlärt. :rolleyes:

Några bra tips på böcker då? Vanliga eller eBooks spelar ingen roll. Eller länkar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...