Jump to content
Annons

Grannen

Recommended Posts

Har jobbat med att får ett snyggt runt basljud men är inte riktigt nöjd. Har mickat en låda med SM57 och Sm 58 men tyckte inte att det blev bra. Linade direkt istället. Använde Ampeg 100w förstäkare. Hur gör ni för att hitta bra plats för audio basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har inte nämnt det viktigaste: Själva basen, strängarna och inte minst den som trakterar instrumentet. För "snyggt, runt" basljud skulle jag rekommendera dig att satsa på et bra set slipade strängar (inte Jams, jag har provat och de var förskräckliga). För att få defintion och närvaro gäller övning...för detta sitter i fingrarna. Sedan är det ju så att SM57/58 inte når avgrundsdjupt ned i registret, så om detta är ditt enda alternativ vad gäller mikar skulle jag satsa på line (eller åtminstone en kombination av line och mikad stärkare). Kom ihåg också när du mixar att det inte i första hand är det allra lägsta frekvenserna du bör framhäva, de har du oftast tillräckligt av ändå. Men mycket av det som upplevs som botten ligger runt 100-150 Hz, och det som gör ett ljud runt med kropp ligger runt 200-400 Hz (frekvenser som det ofta finns ganska lite av i oslipade strängar).

Lycka till!

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ok,. då förstår jag varför line låter bäst.  Ska byta strängar. är sparsam , är smålänning. Ska försöka bli bättre basist, alltid!

😄

:rolleyes: Geez... Spelar ju ingen roll om du har en kedja på 200000 om du har ruttna strängar.

ALLTID nya strängar om du ska spela in (om det är någorlunda seriöst iallafall).

Det skulle jag nog inte vilja sätta som tumregel. För gitarrer: absolut. Men inte för bas. Bassträngar låter alldeles för metalliskt när de är nya. När man har spelat in dem lite, låtit fingrarna feta av sig efter att ha ätit chips i replokalen :rolleyes: så tycker jag att basen låter väldigt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med nya strängar tycker jag är överdrivet för gitarr såväl som bas. Det beror ju helt på vilket sound man vill uppnå. Kan dock hålla med om att helt döda strängar inte är något att ha oavsett vilket sound man söker. Beträffande jams strängar så tycker jag att det är ett under att de överhuvudtaget får säljas under beteckningen strängar. Drog på ett sett på min elgura. Gick inte att få den att stämma eller intonera rätt, och sen kollade jag ner längs med strängarna så var de helt vågiga. De borde skämmas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,. då förstår jag varför line låter bäst.  Ska byta strängar. är sparsam , är smålänning. Ska försöka bli bättre basist, alltid!

😄

:rolleyes: Geez... Spelar ju ingen roll om du har en kedja på 200000 om du har ruttna strängar.

ALLTID nya strängar om du ska spela in (om det är någorlunda seriöst iallafall).

Det skulle jag nog inte vilja sätta som tumregel. För gitarrer: absolut. Men inte för bas. Bassträngar låter alldeles för metalliskt när de är nya. När man har spelat in dem lite, låtit fingrarna feta av sig efter att ha ätit chips i replokalen 😉 så tycker jag att basen låter väldigt mycket bättre.

Tycker du att det är för mycket klonk och ton så kan man utan tvivel skära bort det. Men om man vill ha ton så är äckelflottiga strängar definitivt att förakta på bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är för mycket klonk och ton så kan man utan tvivel skära bort det. Men om man vill ha ton så är äckelflottiga strängar definitivt att förakta på bas.

Det är faktiskt inte vad mitt experimenterande säger. Jag har prövat mig fram och kommit fram till att det som passar mig bäst är inspelade strängar. Det gör också att jag spelar bättre. Men det är nog olika från person till person, och beror på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in mina basar på följande sätt. Aktiv elektronik, vad annars? Nya EBS-strängar. Är de äldre än 2 månader så kan man slänga dem (om man inte vill koka och är snål). Baskaggemick mot 15" ampeglådan SM57 riktad lite off axis mellan en 10"högtalare och skrikan i 4x10 lådan. Sen blir det sällan något mer än att man drar bort höga frekvenser med eq i Sonar.

att tänka på: Jag vill ha skönt rockigt basljud med ton i. Därför använder jag mig av den metoden jag gör. Lägger kagge högt, bas lågt. För att inte tappa rock'nroll soundet när man tar bort de höga frekvenserna är det viktigt med fräsch distinkt ton från början av signalkedjan. Tycker att det låter förträffligt... Har tyvärr ingen länk att bifoga dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst.. Det här med aktiv elektronik eller inte det är helt och hållet en smaksak. Är det Fenders jazzbassound man vill ha så ska det inte vara aktiv elektronik 🙁

Fräscha strängar är dock VÄDLIGT viktigt för ljudet. Jag har varit med ett tag så mina favoritsträngar heter Rotosound halfwound (inte säker på stavningen här 😄 ) och det gäller för fingerspel, inte för plekrumspel.

Sen så tycker jag inte att SM57 är världsbäst som bas-mic heller.. Den duger bättre att micka upp en distad Marshall med hellre. Hur man gör beror dessutom vad man har för prylar, cabinet etc.. Men så här brukar jag oftast göra.

Jag tar en oprocessad linesignal från en splitter direkt från basen in i mixbordet på en kanal.

Jag micar upp cabinettet ca 30-50 cm onaxis riktat mot det mest välljudande elementet (hör man i slutna lurar samtidigt som man riktar micen) till en annan kanal.

Jag använder oftast en Shure KSM27 eller ibland en Sennheiser MD421.

Sen blandar man och ger till man har det ljud man vill ha 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig mycket där hegobald. Jag brukar splitta signalen genom en Sansamp Bass DI. Ibland går den signalen oprocessad andra gånger så distar jag den. Sen brukar jag använda Sansamp PSA-1 pluggen och ofta Ampeg SVT presetet för linekanalen. Jag har också använt en Trace Elliot mycket till en EBS 15" som jag mickat. Jag hade iofs hellre haft en ampeg 4x10 eller så att jobba med, men 15" har funkat förvånansvärt bra. MD421 är också mitt första val till basmick, och inte sällan går signalen efter preampen in i en Triple C för lite multibandkompression innan den landar på disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig mycket där hegobald. Jag brukar splitta signalen genom en Sansamp Bass DI. Ibland går den signalen oprocessad andra gånger så distar jag den. Sen brukar jag använda Sansamp PSA-1 pluggen och ofta Ampeg SVT presetet för linekanalen.

Sans Amp är för övrigt sjukt rolig att köra gitarr genom om man vill ha skräpig men köttig dist. Det gjorde vi på de flesta av mitt bands gitarrer när vi spelade in vårt debutalbum. Sans Amp och en konstig liten gul hembyggd låda som studioägarna hade hittat i en övergiven replokal. Två rattar: volym och gain. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på ett par låtar av vad som sades vara debutalbumet... hittade inga distade gitarrer bara en massa bossa... 🙂

Hehe, mjo, du lyssnade nog inte på rätt grejor , men många av de lite vassare låtarna kom aldrig med på skivan. 😉

Men oj oj, nu har vi kapat den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...