Jump to content
Annons

Gibson Les Paul Studio/Special


Harman (oregistrerad)

Recommended Posts

Harman (oregistrerad)

Tjoho!

Är dags för en ny elgitarr i sommar efter sommarjobbet och har då funderat på att köpa en Gibson Les Paul Studio eller en Special. Är det stor skillnad på dom? Vilka skillnad? Det lutar mer åt en Studio i dagsläget.

Visst den är lite dyrare men jag tänkte att nu köper jag en gitarr som jag sedan kommer ha ett bra tag framöver. Specialmodellen jag kollat på är Worn & Faded.

Tacksam för tips och råd och även om någon har någon av dessa gitarrer skulle jag vilja höra lite vad du tycker om den.

Mvh Harman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första skillnaden jag kommer att tänka på är att det oftast sitter P90-mickar på LP special, medan studio-serien har humbucker. P90 är en typ av singlecoil som är fett lindad och har ett ganska 'middigt' ljud.

Sedan gissar jag att faded-varianterna kostar en extra slant för allt finnish-jobb plus att det antagligen är lite högre kvalitetskrav på träet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)
Den första skillnaden jag kommer att tänka på är att det oftast sitter P90-mickar på LP special, medan studio-serien har humbucker. P90 är en typ av singlecoil som är fett lindad och har ett ganska 'middigt' ljud.

Sedan gissar jag att faded-varianterna kostar en extra slant för allt finnish-jobb plus att det antagligen är lite högre kvalitetskrav på träet.

Ok. Anledningen med faded-varianterna var väl för att göra dom lite billigare eftersom man inte lägger ner så mycket tid på den finishen än man gör på dom vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen med faded-varianterna var väl för att göra dom lite billigare eftersom man inte lägger ner så mycket tid på den finishen än man gör på dom vanliga.

Ok. Jag missuppfattade nog dig. Trodde att det var den dyrare specialen du kollat på (som ligger på dryga 20 papp). Kan du lägga länkar till gitarrerna du pratar om så att man kan kolla in dom?

Förresten, det finns ett svenskt gitarr-forum på http://www.gmf.se/forum/ som det hänger en del kunnigt gitarrfolk. Kanske kan du få mer/fler tips och info där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då tror jag att jag hänger med. Glöm det jag sa om P90. Det är humbucker på båda. Specialen har däremot inte välvd topp (vilket studio har). Prisskillnaden beror nog mest på kvalitetsskillnader i träet, mekanik och finnish.

Jag tror nog att specialen kan vara en sjysst gitarr. Men den kan låta ihåligare än studion (främst akustiskt).

Du borde nog gå in i en affär och pröva dom. Jag tror inte att någon av dom är en dålig affär, ifall du gillar soundet och spelkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok, jo har haft möjligheten att testa specialen och den är riktigt schysst faktiskt. Tycker väl finishen är sådär. Känns som det är väldigt lätt att skada den när den är matt. Man kan ju hitta beg. Studio till ett lite lägre pris än nya. Får kika runt och testa mig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger jag: Testa dem båda... mycket.... och välj därefter.. 🙁

Själv har jag en en specialvariant av gibson les pual studio... största skillnaden mot den "vanliga" studion är att den har P-90 mickar (som jag dock bytat till P-100 för att minska brummet, men bibehålla ljudet). Jag älskar denna gitarren... helt underbar =) o alla som har testat den säger det samma..

lycka till i sökandet 😎

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan ja, köp inte en faded. Dem känns som dom blivit lackerade med täcklasyr. Däremot så tycker jag att Les Paul Special är en sjukt bra gitarr. Om du bor i sthlm så ska du gå in på Tip-Top vid Slussen och köpa en vanlig Special för 7995:-. Den har P-100 mickar som är sjukt bra. Stalläget är fett rivigt och bra för all typ av rock och punk. Mittenläget har ett härligt äggljud som passar utmärkt för både distade och rena lead och komp. Halsläget har ett fruktansvärt mjukt och lent ljud som är fett och mysigt utan att som på Studion bli för luddigt. Du ska inte köpa en risig Faded men om du kan få tag på en "riktig" Special så är det en av dom bästa och mest allround gitarrer du kan få tag på. (jag har ingen Special själv så det är ingen "hemmaglädje" från min sida däremot har jag en ,massa Fender, Gibson, Rickenbacker, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt klart med phobos.. Köp inte worn&faded.. De håller inte Gibson-mått, och du kommer bli besviken.. Skall du ändå lägga så mycket pengar på en gitarr bör du lägga det på en som du kan ha läänge.. Så jag skulle nog satsa på en studio som liksom du säger inte har lika stor skaderisk..

Kolla även upp en "riktig" special som phobos uttyckte det, för jag tror att det är precis vad det handlar om.. W&F är inte "riktig"... Se även på begagnatmarknaden i de musikaffärer som säljer sådant.. Där kan du göra riktiga kap vad gäller spelglädje för pengar.. Dessutom får du en redan inlirad gitarr..

Och behöver inte slita med det själv i 2 år.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Summa sumarum: Köp en Special men inte en Faded. Den är billigare och bättre än en Studio i mina öron. Fadedserien däremot har jag inte mycket till övers för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Harman (oregistrerad)

Har lagt undan en Gibson LP Special nu. Icke worn & faded. Var den enda som butiken hade kvar och säljs för 7995 kr, alltså lika mycket som en faded.

Testade båda och det var skillnad i ljud. Mindre tryck i faded än den vanliga. Ska ta hem den imorgon och testa ordentligt.

Bild på den finns i inlägget över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...