Jump to content
Annons

Hjälp/tips/frågor om Mastering/mixning


hobbex2004

Recommended Posts

Hej på er!

Nu har jag suttit o läst igen om nästan alla trådar som handlar om Mastering/mixning. Men det är för mkt information för mig, vet inte vilken ände jag ska börja i. Jag är gitarrist, inte ljudproducent.

Jag har NOLL-KOLL på hur man går tillväga för att mastra, så jag tänkte höra med er här som har lite koll.

Jag är bra på att hitta saker o ting i Cubase SX2 (som jag använder), men problemet är att veta VAD man ska leta efter o hur det ska ställas in. Jag gör detta på hobbynivå, dvs det ska inte komma på skiva eller ngt sånt.

Därför tänkte jag att jag skickar mitt sista verk (länken nedan) som jag spelat in, mastrat & mixat själv, sen kan ni som är proffs på det här SÅGA mig ordentligt, och säga vart jag gjort fel... bring it on!😄

Jag sitter hemma och spelar in så min utrustning är inte mkt att hurra för, därför är det bättre att nån av er som troligtvis har bättre utrustning ger mig tips.

Låten finns på;

http://hem.passagen.se/houtan2/pm.mp3

Låten är inspelad i Cubase SX2.

Har använt Compressor (treshhold -20dB, MakeUpGain: 4,5dB och ratio 2,2:1, attack 10ms, Release: auto), Limiter (-0,5dB, release: auto) på Outputen. ? en del kompressor på gitarrerna och trummorna.

Får naturligtvis -0.5dB som högsta värde när jag spelar upp i cubase, men ändå är den lägre än kommersiella låtar...;( I frekvensplanet vet jag inte, eftersom jag har askassa högtalare.

Hursomlhelst, feel free att kritisera mig på alla nivåer, jag VILL veta vad jag gör för fel. Lite beröm vore inte fel heller för självkänslan 🙂 Ge gärna tips på enkla plugins/vst´s som man kan köra i Cubase för att underlätta.. Jag litar inte på mina öron som ett verktyg 🙂

MVH/ Hobbe

Ps Jag vet att jag borde ha postat detta i "demo-kategorin", men det är mastring jag vill ha hjälp med, så ha överseende. Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
save ass

Save ass??? eller menar du save as?? 😄🙂 Min sångerska tjatar jämt om att hennes bak borde vara lite mer - slim - ...så frågar du henne blir det det förstnämnda....

ahh..sorry Hoffa... förstod vad du menade men det såg kul ut....

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

save ass

Save ass??? eller menar du save as?? 😄🙂 Min sångerska tjatar jämt om att hennes bak borde vara lite mer - slim - ...så frågar du henne blir det det förstnämnda....

ahh..sorry Hoffa... förstod vad du menade men det såg kul ut....

/D

Mmm.. Jag gillar tjejer med ass.. något att ta tag i .. 🙂😛🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja...ja enligt mitt tycke så finns det en massa småsaker du kanske ska tänka på.

Introt fick jag lite stratovarius-vibb av..förresten

Först och främst låter det som om IN-signalerna inte är optimerade för den utrustningen du spelar in på... alltså att inspelningsnivån är för låg..

Kolla vad "reglarna" står på för ditt ljudkort ( i dess kontrollpanel om det finns någon sådan) och dra upp dom lite, alternativt vrid upp inputgain i Cubase.

Tankar rent mixmässigt enligt mina öron, närfältsmonitorer och "referens"lurar:

Introt: kan inte säga mycket här men loop-punkterna i stråken i bakgrunden hörs för mycket..

bryggan innan låten kommer igång är det som är absolut jämnast - mixmässigt -

och ville ha en illtjutande heavysångare inflygandes genom ett fyrverkeri av bomber... 😄

Versen/refräng?:

trummorna ligger för högt , dubbeltramp-kicken är för rytmiskt tok-rak ( programmerad ?), för torrt trumljud overall, för långt fram i mixen... vissa pukor är för höga i volym

gitarrerna sjunker in i ljudbilden när trummorna smattrar loss..

men det är inte speciellt mycket du kommer behöva ändra på för att få vikingaskeppet i vattnet....

om det är ett samplat kickljud så kan du prova att pitcha ner det ena ljudet en aning, samtidigt som du ändrar dynamiken på ena kicken...typ vartannat tramp... ungefär som när man spelar virvel med accenter.. pannar du dom sedan 2 left och 2 right blir det lite bättre definition ( om man nu kan prata om definition i detta läget?)

Släng sedan på lite rumsklang på virveln och sänk volymen lite... du vill väl också att trummorna ska vara - bakom - gitarristerna?? 🙂

Hmmm...nu ska mina öron vila en stund..

hoppas du får ut något av detta..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe. tack så jättemycket grabbar... trodde inte att jag skulle få nån respons överhuvudtaget...

Demonigus: Störst tack till dig.. läste igenom ditt svar minst 3 gånger, det Lät jättebra, men jag ska prova att läsa igenom igen imorron ( kom precis hem från krogen & kl är 04.36 så hjärnan är inte på topp 🙂 ) mao så förstod jag inte så mkt....

Det där med att jag inte behöver "ändra på så mkt" tar jag som en rejäl komplimang, med tanke på att detta är en av mina 1:a låtar någonsing... 🙂

Lite bakgrund: jag gör allt i midi först ( i guitarpro), importerterar till cubase, lägger på DFH trummor ( drums from hell) på trummorona via Battery. Trummorna är 2 olika spår, den ena close-mickade med compressor (ratio 3:1, gain 20 och treshhold 94) och ett spår med room mickade trummor. That´s it.

Basen är midi bas kört genom vb-1 (VSTi som medfäljer cubase som standard).

Gitarren, kopplar jag direkt via mitt ljudkort (Audiotrak Maya Asio2) och input-signalen står på 85%... så det går inte att ändra så mkt mer där. Sen slänger jag på effekter med Amplitube och lite comprressor...

Ja.. det är väl allt......

Hoppas detta ger mer kött på benen för vidare hjälp och förslag..

Demonigus: ska definitivt prova dina förslag med trummorna (om jag nu lyckas lista ut vad du menade imorgon) 🙂

det där med ass var kul.. HAHAHA 😛 ...

Starion: iron maiden?? what?? skämtar du? det är väl inte så mkt iron maiden över den här låten??? 😄 isf ska du höra på min andra låt: http://hem.passagen.se/houtan2/plf.mp3.. här kan vi snacka om iron maiden rytm och metallica gitarrstämmor... 😎 (ge gääärna kritik på den åxå om ni orkar...) skulle var MER än Tacksam..

By the way, tacj för att du tyckte det lät kvantiserat. för jag har alltid haft problem med mitt taktsinne.. heheh 🙂

Tack ännu en gång grabbar....

MvH/Hobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänker på är panoreringen och volymjusteringen, eftersom jag är gitarrist i botten. Den "wannabe feta" guran som kommer in efter introt på trum-markeringarna är på tok för låg mot de plinkande gitarrerna som spelar slingan. Dessutom ligger de/den i mono vilket förvärrar intrycket. Dubba den och panorera dessa en hel del och försök hitta en smakfull balans mellan alla (slingan och kompet) gitarrerna.

Trummorna låter i sig hyffsat bortsätt från att kagge, virvel och vissa pukor är för höga. Eller förresten hela paketet tycker jag ska ner lite. Och åter igen: I dag är det inte helt ovanligt att folk har STEREO på sina ljudanläggninar 😄 , utnyttja det. Labborera med PAN-funktionen rejält även på trummorna.

Lite mixtips där. Mastering blir knivigare för dig med "utrustning som inte är något att hurra för". Börja med allas våra tips på mixningsbiten, så kan du ta det där med mastering senare kanske. Ingen masteringstekniker i världen kan få detta att låta skiva. Mixningen måste bli bätttre.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
mastra inte i cubase. Det är inte bra, cubase ligger några db fel.

Mastra i wavelab eller nåt likannde istället 😄

Hur då fel?

Några dB under eller? Måste ju gå att ändra nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är 2 olika spår, den ena close-mickade med compressor (ratio 3:1, gain 20 och treshhold 94) och ett spår med room mickade trummor. That´s it.

😎 ..tips 38,2: skapa ett "Group channel track" i Cubase.. sedan routar du alla trumkanalerna genom denna så allt hamnar på en (1) regel.. då kan du köra en "overall" EQ, kompressor, reverb..whatever på hela trumpaketet och genom detta få ett mer homogent trumljud..

( Cubase har ju en multibandskompressor du kunde använda..) DFH tycker jag är något mid-bas-fattiga i grundkaraktären och komprimerar du ännu mer ..blir det ännu "mindre" bas kvar..tycke och smak...men i alla fall...så du vet.. 😛

Det krångligaste när man har ett huvud-trumspår + dubbningar är att vissa ljud kan sticka iväg till alvesta om man inte passar sig..så en gruppkanal är bra att köra med åtminstone när du ställt in alla separata ljuds nivåer och sedan ska lägga hela paketet i bra totalnivå i mixen.

Istället för att kvantisera på vanligt sätt ( trycka in Auto Q ) kan du spela in UTAN kvantisering och sedan använda en MIDI-plug-in i Cubase som heter..hahaha originellt namn.. 😄 - Quantiser - då kan du ställa in hur hårt den ska kvantisera, fördröja noterna framåt eller bakåt, swing m.m... och det går att skapa jäkla schysst sväng med denna när man som du säger att du är ostadig på "trum-fingret"... 😄

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Har läst igenom alla era förslag fleeeerrrra ggr, det ena tipset bättre än den andra 🙂

Har suttit ett tag och laborerat med den där "swing-mojjängen" 🙂... det lät lite mer "otakt" när jag drog igång den...

Jag har ingen synt eller ngt sånt så jag spelar inte in trummorna live, utan mer eller mindre skriver in dem manuellt, men notvärden.. på så sätt inte min ostadiga trum-finger skapa nån sväng 🙂

Sitter nu o försöker ändra dyamiken på vartannat tramp som nån föreslog, har för mig jag läst nånstans om nån masknings-teknik för att markera vissa noter och inte alla.. (jobbigt o sitta o markera dem för hand)..

Det där med 2 left 2 right ska jag åxå testa? men kan man ställa in det direkt i Key editorn i Cubase tro? hmm.

STEREO ja... en sån har jag... hehe

HAr inte så stor koll på det där med trummor, som det är nu ligger allt i mitten utom pukorna som är centrare runt mitten... ska cymbaler, virvel, kagge o allt annat åxå panoreras tro??? isf hur? nån som orkar förklara eller ge en länk på nånstans detta redan tagits upp. (jag hittar då inget)...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

😛 ..tips 38,2: skapa ett "Group channel track" i Cubase.. sedan routar du alla trumkanalerna genom denna så allt hamnar på en (1) regel..

det är riktigt smidigt det där med multi-track, har använt det, dock inte på trummorna, ska prova det ...🙂 men vadå 38,2 ? är det jag som är dum eller var det ett intern-skämt??🙂

En annan fråga som dök upp helt plötsligt.. nån sa ngt om reverb på virvel, hur lägger man på reverb på bara en "grejj" i Battery? ett sätt vore ju att göra ett spår med bara virvel, men det verkar krångligt...

Jag trodde inte att reverb o sånt behövdes eftersom DFH har samplimngar med room-mickade (ambient) samplingar.. är inte det reverben, typ??🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men vadå 38,2 ? är det jag som är dum eller var det ett intern-skämt??🙂

ahh..det är bara jag som är puckad o skriver som jag tänker.. 🙂 tyckte vid tillfället att det passade in i sammanhanget och det kändes som man suttit o lämnat tips till en massa folk hela dagen... ( även på telefon till släkten.. 🙂 )

det var därför..

Med tanke på dina övriga frågor verkar det som det mest är jag som kommit med vissa förslag...

ok..

Angående utgångar i Battery:

Jag tror att du någonstans i programmet har möjlighet att skicka ut samplingar till alternativa utgångar än Main-out... dessa separata utgångar du sedan ställer in för respektive sampling i battery, får då en egen kanal i Cubase-mixern..som du sen kan lägga separat kompressor på t.e.x...eller reverb..

men jag är inte säker på detta eftersom jag inte använder battery...men i princip alla native instruments program har ju det...så det vore konstigt annars..

Angående Pitcha ner ena Kicken:

Det är mer för att du ska få en nyans på ena kick-ljudet så att dubbeltrampet låter mer realistiskt... en vanlig trummis spelar ju dubbeltramp med viss accent på ena eller andra pedalen ( olika hårt ) för att framhäva rytmen.. alternativt låter det som om skinnen är stämda olika.. återigen tycke och smak.. och framförallt om det passar låten...

Angående reverb på DFH:

Det stämmer att du inte behöver reverb på redan Room-ambiens-inspelade trumljud.... men några ljud var ju helt torra i din låt..eller så fanns det inte tillräckligt med utrymme i låten så att ambiensen läckte igenom... 😛

Hoppas att alla moln har skingrats vid horisonten?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

jadå... nu finns det tom en liten risk för solsken som drar upp över landet till de allra sydligaste graderna. 😉 Varför blev jag inte metrolog ist? Verkar enklare än detta 🙂

Känns som om jag lärt mig massor sen jag postade det första inlägget.. har aldrgi riktigt trott på forum förut, men damn, detta var ju bra och effektivt 🙂

Har massa frågor kvar, men jag ska ge det ett förök till att lösa det själv, går det itne så återkommer jag 🙂

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag ska ge det ett förök till att lösa det själv, går det itne så återkommer jag 🙂

😆

😳 ... det var tur att du skrev det där lilla sista - försöka lösa det själv - mycket bra svar...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ey i´m back... 🙂

Jag fixade en del saker som ni rekommenderade mig, o en del saker struntade jag i, ville/orkade inte gräva ner mig för mkt i detta. Med tanke på att jag tycker det är roligare att komponera och spela in än att mixa o mastra o doona 😳 Hursomhelst så har jag fått mkt mer kött på benen och låten låter bättre nu, så detta har inte varit förgäves 🙂

Dock återstår det problem jag tog upp redan i mitt första inlägg här. Ljudnivån: I cubase körde jag limiter satt på 0dB på utgången. Enligt VU-mätaren ligger nivån i närheten av 0dB. Trots detta måste jag ändå höja volymen för att mina låtar ska få volymnivå som andra låtar i min winamp playlista..

Nån nämnde Wavelab, så här sitter jag med den på en dator. Nu till frågan... Va fan ska jag göra med den??🙁

Trodde det skulle vara så smidigt att man kunde importera *.cpr filer från cubase, men ICKE... ska jag exportera allt till en wave stereo-spår o sen in med den i Wavelab?? Ska jag sitta o exportera en spår i taget till wav o importera alla i wavelab? .. Mixningen är ju redan gjord iofs...så...... äsch, jag vet inte...

Hur göra för att få rätt volymnivå i cubase, så man slipper köra ytterligare ett program bara för detta ändamål...!??? 😆

fråga2: vilket är att föredra limiter eller soft clip:ern??

chipp & Hej 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En *.cpr fil är ett native Cubaseformat och det går inte av rent ppraktiska skäl att importera i Wavelab.

Wavelab är ett ljudfilsredigeringsprogram och ett av dom mer kompetenta på marknaden.

Till vad och hur du använder det står i manualen 😆

...men en liten fråga...skaffar man ett så pass dyrt program om man inte vad vad det gör? 😳

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst satt jag o läste igenom manualen igår, inte hela dock (den är rätt maffig)..

Och jag vet vad på ett ungefär vad man kan göra med wavelab, tex audioanalys (FFT) lägga på effekter osv osv osv. Trodde dock att Steinbergs program skulle vara någorliunda kompatibla med varandra.

Det var iofs inte riktigt där som mitt problem största låg.....

Mitt problem är mer av mixnings/teori-karaktär, dvs hur får man en låt att få ungerfär samma ljudnivå som en kommersiell låt. (så jag slipper ändra volym fram o tillbaka). Har testat en massa olika saker, tex att normalizera till 0dB i wavelab, dock hjälpte inte det heller, detta trots att VU-mätaren slår mot ca -0.2dB.

Nån nämnde att cubase låg -6dB under, det stämde. Det märkte jag igår. Borde gå att kompensera för det redan i cubase tycker jag.

D: Jag sa aldrig att jag hade köpt programmet, min granne har den så jag lånade hans dator.....

And BTW, inte för att vara otacksam för du har gett mig massor med superbra råd/tips/hjälp, men du behöver inte svara om du inte vill. Det är inte så att jag tvingar dig till det! Som sagt, de flesta frågor jag ställer är saker jag redan sökt info på men misslyckats, jag är välbekant med begreppet RTFM (Read The Fucking Manual)...

ska inte störa er mer med mina "dumma" frågor. får lista ut svaren på annat sätt. tack för er tid..

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

D: Jag sa aldrig att jag hade köpt programmet, min granne har den så jag lånade hans dator.....

And BTW, inte för att vara otacksam för du har gett mig massor med superbra råd/tips/hjälp, men du behöver inte svara om du inte vill. Det är inte så att jag tvingar dig till det! Som sagt, de flesta frågor jag ställer är saker jag redan sökt info på men misslyckats, jag är välbekant med begreppet RTFM (Read The Fucking Manual)...

ska inte störa er mer med mina "dumma" frågor. får lista ut svaren på annat sätt. tack för er tid..

/H

Hobbex 2004.. jag hjälper gärna folk som är seriösa... om du nu är seriöst inställd till din musik, visst då ber jag så mycket om ursäkt för att jag skrev det jag skrev...

men din frågeställning luktade - p.i.r.a.t.k.o.p.i.a - lång väg.... 🙂

Nu är det ju så att det är jäkligt dyrt att köpa programvaror i den här klassen och det är inte alla program som passar en sätt att arbeta...

samtidigt som det finns demos, är det inte många demos man som visar vad programmet går för ...för att det är så korkat gjort att man bara blir irriterad och skiter i det istället....

så jag förstår att folk använder kopior...men bara för att undersöka programmets potential..och sedan ta bort det..eller köpa en full-licens...

ok..nu skiter vi i alla moral-predikningar..

Ciao

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

D:

Trodde det här forumet var till för att hjälpa varandra med mixning/mastering, och inte att anklaga andra för att de använder piratprogram eller inte.

Vad min granne använder för typ av licsens vet jag inte (bryr mig inte heller)..

Vad gäller mig så har jag betalat för min Cubase. Var, hur mkt och varför är min ensak.... eller?

Förstår dock inte hur min seriösitet eller om jag väljer att använda pirat eller inte kommer in i bilden!? 🙁 Jag ställer frågor, sen får den som vill svara på dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

...Ok..jag förstår va du menar..

Jag tycker det är intressant att ha en dialog med någon där utgången blir till det bättre...d.v.s att man lyckas att hjälpa någon att komma underfund med vissa saker.

Jag har själv varit i din situation och har försökt lära mig att mixa/producera musik med Cubase i säkert 12 år.. och inte haft ett sånt här medium där man kan fråga personer...

Jag har fått gå den långa vägen runt och kört huvet i väggen ordentligt ibland.

Genom att leta alternativ information, fråga folk i musikaffärer m.m m.m har jag sedan dragit ganska många slutsatser och till slut kommit dit jag är idag...med alldeles för mycket vädelöst vetande, men också väldigt viktig kunskap om både det ena och det andra...

Well...jag smyger ut bakvägen och lovar att hålla tyst i fortsättningen.

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att denna kombination e bra att använda, vid mastering, när man inte riktigt vet vilka "spakar man ska dra i".

Steinberg Freefilter -> PSP VintageWarmer -> Timeworks MasteringCompressor.

En bra grej är att köra kombinationen i WaveLab, så att man kan hantera dom samtidigt.

Efter detta så är det nästan så att mina visor har högre output i sterjon, än

"handelns skivor" från dom senaste 5 åren, utan att på något vis skorra, ploppa, spraka eller vad man nu ska kalla det.

Ett extra plus är att låtar inspelade med olika grejjor vid olika tillfällen även får på ett ungefär samma sound (Freefilterts förtjänst).

Kanske lite fusk, men va f-n, jag e ju bara en olärd amatör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att denna kombination e bra att använda, vid mastering, när man inte riktigt vet vilka "spakar man ska dra i".

Steinberg Freefilter -> PSP VintageWarmer -> Timeworks MasteringCompressor.

En bra grej är att köra kombinationen i WaveLab, så att man kan hantera dom samtidigt.

Efter detta så är det nästan så att mina visor har högre output i sterjon, än

"handelns skivor" från dom senaste 5 åren, utan att på något vis skorra, ploppa, spraka eller vad man nu ska kalla det.

Ett extra plus är att låtar inspelade med olika grejjor vid olika tillfällen även får på ett ungefär samma sound (Freefilterts förtjänst).

Kanske lite fusk, men va f-n, jag e ju bara en olärd amatör 😄

PSP VintageWarmer är underbar!

men freefilter... vad är det för något? en eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Freefilter är en plugg som rippar EQ-kurvor från låtar... Du ställer pluggen i "learn-mode" kör igång original-musiken / ljudet genom pluggen... sedan när du ser att dess EQ-kurva har mättats ( ja..den gör detta i realtid ) stoppar du pluggen och du har snott låtens EQ-kurva... sedan kör du ditt eget material du vill få att låta likadant...och vips!!! like magic...det låter likadant... 😕

Sedan har du en slider där du ställer effekt-balansen mellan 100% -> 200%

alltså hur mycket effekten ska påverka din låt...

Det funkar mycket bra om du ligger i närheten och har gjort en i övrigt bra mix...annars kan det låta väldigt skumt... rolig plugg i.a.f

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...