Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

jag lästa lite i studio tidningen om att dom ska vara ca 1 - 1,5 meter ifrån mig osv, men vilken höjd ska jag ha på dom?`. ska dom vara vinklade?

just nu så har jag mina monitorer på ett bord som är 2,3meter bred och dom är ca 1 meter ifrån mig (som mittpunkt), bordet är bara 0.72 meter högt så hur ska jag ställa monitorerna, ska jag ha dom vinklade upp mot mitt huvud så att höronen kommer i mitten av basen å diskanten, eller ska jag höja högtalarna, eller hur ska jag göra? =D

är som altid tacksam för alla svar :rolleyes:

Annons
Posted

Ett tips är att lyssna på riktigt bra mixade CD. Det brukar vara ganska lätt att höra vad som är bäst.

Som ide dock. I höjd med öronen. Diskanterna alltså. Inte direkt på bordet. Ljudet "studsar" liksom på bordet och det blir inte helt bra. Lek med att ställa dem på tjocka högar av böcker eller tegelstenar eller vad du råkar ha. Helst tungt och stabilt så det inte vibrerar.

En tanke som kan hjälpa ibland, men som också kan vara helt fel. Du måste prova. Tänk som att ljudet "speglas" i olika ytor. På sidorna, på bordet, i taket på väggarna, på väggen bakom dig, på väggen bakom högtalarna. Försök få att det är stor skillnad mellan kortaste vägen, rakt genom luften från högtalaren och till dina öron, och alla speglade ljudvägar. Prova att dämpa just där speglarna skulla visa dig högtalaren. Kanske en tjock filt eller sånt kan funka bra som dämpning.

Men lyssna mycket. På riktigt bra skivor.

Gunnar.

Posted (edited)

Man ska väl placera dem så att, inräknat med lyssnaren, det bildas en liksidig trialgel?!?!

Edit: Min fina grafik som jag la ner tre minuter på fungerade inte... 😉

Edited by ketri
Guest Elvlis
Posted

Hej!

Avståndet till lyssnaren ska vara aningen längre än avståndet mellan högtalarna, om man vill ha bra stereo"bild"!

Först liksidig triangel, sen flytta lyssningspositionen aningen bakåt!

Posted

Alla monitorer ska placeras olika, så det finns egentligen inga regler.

Placera dem först i en liksidig triangel. Förflytta sedan monitorerna så att du inte längre tycker dig höra att ljudet kommer från högtalarna, utan "bildas" mitt emellan dem. Då har du hittat rätt!