Jump to content
Annons

Portastudios vs. Cubase SX


egj

Recommended Posts

För dem som hĂ„ller pĂ„ med musik med "riktiga instrument"... Är det bara jag, eller Ă€r det rĂ€tt jĂ€dra befriande att, nĂ€r man fĂ„r lĂ„tideer, ha en vanlig gammsur 4-kanals kassettporta eller liknande att spela in pĂ„?

KÀnns som att nÀr man nu har flashiga mikrofoner, 4000 VST-pluggar (typ) och realistiska förstÀrkarsimulatorer och fan vet vad, sÄ sitter man bara och pillar och skruvar med dem hela tiden och börjar smÄmixa och oroa sig över ljudet sÄ fort man har spelat in ett spÄr, tills man blir missnöjd och less och tappar all inspiration?

Är det nĂ„gon som jobbar som sĂ„ att man spelar in skisser pĂ„ enklast möjliga sĂ€tt för att koncentrera sig pĂ„ det viktiga - LÅTEN - och sedan först nĂ€r den Ă€r i stort sett FÄRDIG börja spela in den pĂ„ "riktigt" i Cubase eller nĂ„t? KĂ€nns rĂ€tt vettigt tycker jag, sĂ„ jĂ€vla lĂ€tt att skruva bort sig nĂ€r man har sĂ„ mĂ„nga rattar och blinkande lampor... 😉

...för övrigt sĂ„ vill jag köpa en 4-kanals kassettporta ifall nĂ„n har en att sĂ€lja 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag hÄller med dig. Ju mer prylar jag har, desto mindre (bra) musik skapar jag. Jag har liksom du funderat pÄ att sumpa datorn och skaffa en enkel digitalporta att ha som hjÀlpmedel i sjÀlva skapandet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nÄt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det Àr begrÀnsande att ha 4000 VST-pluggar sÄ bestÀm er för att tamejfaaan inte anvÀnda dem förrÀn ni gjort klart melodier och sÄng!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nÄt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det Àr begrÀnsande att ha 4000 VST-pluggar sÄ bestÀm er för att tamejfaaan inte anvÀnda dem förrÀn ni gjort klart melodier och sÄng!

Men min viljestyrka Ă€r kass 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Eller anvÀnd ett mindre program typ Kristal som ju dessutom kostar gratis, till att bara slÀnga upp skisser och lÄt idéer pÄ gitarr och röst tex. LÄt pluggmappen var minimal, ett reverb en eq, en dist, en kompressor tex. För sedan över "slasken" till ditt större program om du vill utveckla din lÄtsnutt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett program i den stilen som Ă€r jĂ€kligt klĂ€mmigt Ă€r GoatStudio, som har i stort sett inga funktioner alls. Volym, panning, punch-ins, upp till 12 spĂ„r, och inte sĂ„ mycket mer. Klockrent för att leka portastudio med datorn. 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra att du skrev riktiga instrument med inom citattecken; annars hade jag blivit sur och frĂ„gvis 😛 ..

Jag menar typ att det inte Ă€r sĂ„ jĂ€kla stor poĂ€ng att göra lĂ„tar i Reason och sedan dra över dem till en fyrkanalsbandare. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller med fullstÀndigt att datorn dÀmpar kreativteten ibland nÀr man nÀstan blir drÀnkt av menyval, instÀllningar och pluggar. Att man sen mÄste vÀnta pÄ att datorn och sequencerprogrammet ska laddas in gör att man ibland nÀstan glömmer bort vad man skulle spela in.

PÄ en portastudio Àr det ju bara att koppla in sladdarna, lÀgga in ett band och spela in. Och standarden för portastudio Àr enhetlig (om det Àr en kassettporta), till skillnad frÄn datorer (dÀr kvaliten och funktionaliteten bÄde pÄ hÄrdvara och mjukvara och instÀllningar kan variera enormt).

DÀremot sÄ Àr jobbigare att vÀnta pÄ att bandet ska spolas tillbaka (om man vill snabblyssna) , vilket man knappt behöver göra pÄ en dator. Och det svÄrare att spela in midinoter pÄ en kassettporta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ärligt talat sĂ„ handlar det nog mest om vad man Ă€r van att arbeta med. För mig sĂ„ kan jag t.ex. fĂ„ mer kreativitet genom att starta upp en Amiga med programmet Protracker 🙂..

/Daniel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker jag hittar inspirationen bĂ€st nĂ€r jag sitter med Cubase öppet och sen spelar in det jag har i skallen.. nĂ€r jag kör fast tar jag en paus och lyssnar igenom det.. Ă€r jag fortfarande fast sĂ„ prövar jag att improvisera lite leads t.ex medan jag loopar ett intressant parti i lĂ„ten.. sen brukar oftast kreativiteten lossna igen.. Om allt verkligen gĂ„tt Ă„t helvete sĂ„ stĂ€nger jag datorn och struntar helt in inspelning, slĂ€nger igĂ„ng stĂ€rkaren och lirar lite.. Men jag Ă€r gitarrist, vi kanske Ă€r speciella?? 🙂 ..Dessutom Ă€r det viktigt att jag skiter i allt vad kompressorer heter och bara spelar in en slaskgitarr frĂ„n början.. pulande dödar kreativiteten, till en början i alla fall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ärligt talat sĂ„ handlar det nog mest om vad man Ă€r van att arbeta med. För mig sĂ„ kan jag t.ex. fĂ„ mer kreativitet genom att starta upp en Amiga med programmet Protracker 🙂..

Jag Àr med dig pÄ Protracker.

En annan (tidig) setup jag anvÀnde var SB Live! tillsammans med Cakewalk pro audio 9 och ett ickeanslagkÀnsligt midikeyboard.

Det handlar för mig ocksÄ absolut vad jag Àr van vid. (Efter lite eftertanke tror jag att detta inlÀgg inte tillför nÄgonting i diskussionen... men ÀndÄ =))

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller med illvaesen. Slask först sen, för att komma ihÄg riffet/lÄten. Sen tok programera trummor, sen allt annat finlir, eq och effekter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...