Jump to content
Annons

Dream Theater


kirtaphus

Recommended Posts

Dream Theater's nya album "OCTAVARIUM" släpps 7:e Juni

de får ni inte missa alla progrockers ute på forumet!

dessutom spelar dom på SRF 10 juni i Sölvesborg. :rolleyes: sen bär det iväg till Hovet den 29:e september.. känns härligt!! 🙂

/kirtaphus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker Dream theater har gått och blivit tråkiga på äldre dar. Tycker ex-keyboardisten Kevin Moore gör mer intressant musik nuförtiden.

Fast man vet ju aldrig.. någonting kan ju ha hänt på denna nya platta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på den för länge sedan. Tycker de bara går ner sig :/ Nu försöker de tydligen göra pop enligt mig, en låt kan du lika gärna höra på radion. Hela låten är helt oprogresiv och lebrie sjunger väldigt poppigt på den 🙁

Dream Theater - [Octavarium #04] I Walk Beside You <-

Har inte orkat lyssna mer på plattan annars...men den är väl lite som förra fast mer poppig.. de har ett lite mer avskalat sound på denna med 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde Mullmusslers andra platta i helgen, knäckande bra! Varför Labrie inte är en större kreativ kraft i Dream Theater övergår mitt lilla förstånd. Några av sakerna jag hörde var fullständigt genialiskt jättebra!!! Ni som tycker DT ballat ur lite på sistone borde lyssna på detta. Om Ni frågar mig är det åt detta håll DT borde gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar knappt en det äldre materialetheller 😉 , men Ytse Jam, Pull me Under och några andra kanonlåtar har de gjort....

Skall nog ta mig en titt på sweden rock, och sedan tröttna efter ca 30 min och gå och käka en vildsvinskebab istället.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man inte missar en DT-platta..

Håller inte med den allmänna uppfattningen om att de blivit tråkigare på de senare plattorna, definitivt mer svårlyssnat men tar man sig igenom de första tre-fyra lyssningarna är de helt klart i klass med tidigare alster.

För övrigt har jag hört många som sagt att de hört Octaviarum för länge sen och att den är mycket poppigare och tråkig, problemet är bara att det man får ner från DC++ när man tankar "Octaviarum" med rätt låtnamn och allt i själva verket är LaBrie's soloplatta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ja jag fick tag på den riktiga igår. Kan hålla med om att det är mer poppigt och tråkigare, vilket jag iofs tyckte om Train of Thought också (nja, tråkigare iallafall) efter första gången jag hörde den, så jag har fortfarande hopp om att även den här skivan kan växa en hel del.

Redigerat av Bunga
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bokat ståplats nu till Hovet i alla fall.

Hoppas bara det blir lite bättre publik än förra gången. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att pojkarna legat av sig rejält. Har sett dem live tre gånger och gillar de äldre plattorna men förstår mig inte alls på de nyare. Images & Words och Awake är tokbra skivor, men även Falling Into Infinity och Metropolis part 2. Efter det har det bara gått utför. Var på Touring Into Infinity turnen och förutom att keyboardisten var en plåga så var det riktigt bra, likaså Metropolis part 2. Six Degrees Of Inner Turbulence förstod jag mig däremot inte alls på och den enda behållning med att se det live var de gamla låtarna. Train Of Thought tyckte jag bara var riktigt tråkig och intetsägande. Hoppas att de rycker upp sig för de har helt klart gjort en näve riktigt bra låtar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bokat ståplats nu till Hovet i alla fall.

Hoppas bara det blir lite bättre publik än förra gången. 😄

Var kan man boka biljetten, och var ligger Hovet?

Edit:jag har hittat det, kollade upp på ticnet.se 🙂

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som lyssnar på Chroma key?(ex-keyboardisten Kevin Moore's nya projekt)

Jag tycker det är sanslöst bra musik. Kolla på www.chromakey.com (japp jag får provision på hans sålda plattor 🙂 ).

Någon här på forumet rekommenderade Imogen Heap och Frou frou. Tyckte deras musik påminnde om Chroma key.

Hans nya musik är dock inget att ha om man förväntar sig farlig progg-metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle: Mången tack, hade helt missat att karln släppt en ny platta 😄

Första plattan gillade jag och kanske speciellt singeln Colorblind och uppföljaren på Space Dye-Vest, On The Page. Det var förresten jag som tipsade om Frou Frou 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nä då är Spock's Beard bättre, helt insnöad på dom för närvarande.

Roligt, en frände! Lyssna då också på Transatlantic, men skippa Neal Morses soloskivor som är väldigt nollställda.

När det gäller Dream Theater tycker jag det mesta är trist förutom Falling into infinity och Six degrees. Där finns det intressanta låtar. Allt förstörs dock av sångaren, som låter som en 80-talskopia på någon 80-talssångare.

En skiva som är bra första gången man hör den håller oftast inte i längden. En skiva som däremot är rent motbjudande i början varar livet ut, som farmor brukade säga.

Edit: komplettering.

Redigerat av northpaw
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den nya är klart popigare inte lika tung som ToT, Mer åt Film-musik och snygga melodier. Men bra väl genomtänkta låtar. Lyssna bara på titelspåret Octavarium 24min

Många säger att dom gamla plattorna var bättre från 91-94 Men dom vill utvecklas som musiker och provar nya vägar hela tiden med progressiva influenser. Det är väl bra kolla Yngwie som tjatar med Harmonisk-moll solon i ca 10-15 platter.. och alla låtar låter lika.

Nä tur att något band vill utvecklas och inte är rädd för att prova nya ideér. 😆

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... jag tycker snarare att DT INTE utvecklas och testar nya idéer.

Dom försöker i mina öron fortfarande vara "progressiva" på samma sätt som på de gamla skivorna.

Hur kan man vara ett progresivt band om man inte progresserar?

När Images and words och Awake kom så kändes musiken väldigt nyskapande. Jag hade iallafall aldrig hört något liknande innan. Nu finns det progressiva metal band i var och varannan replokal som låter mer eller mindre likt DT.

Det känns som om alla vet vad som behöver finnas med i en låt för att det skall vara preogressiv metal. Detta tycker jag helt och hållet gör att det inte längre är progressivt.

Därför tycker jag att det Kevin Moore gör med sitt projekt Chrome key känns mycket mer progressivt även om han inte vill kalla sin musik det.

Jaja, lite hastigt utslängda tankar så här framåt natten.

MVH:Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...