Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

jag är ganska nybörjare när det gäller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring är ganska mycket att ha koll på verkar det som, någon som vet ifall det finns någon jävligt bra handledningsbok som kan ge en vägledning så man kommer igång med dethär? 😱

Edit: Ändrat ovidkommande språkbruk som inte har med musik att göra

Edited by demoniqus
Annons
Posted (edited)
jag är ganska nybörjare när det gäller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring är ganska mycket att ha koll på verkar det som, någon som vet ifall det finns någon jävligt bra handledningsbok som kan ge en vägledning så man kommer igång med dethär? 😱

Som ger en k*k i r*ven? Hm. Ifall du köper Bob Katz bok Mastering Audio, The Art And The Science så kanske han kompenserar dig med just en k*k i r*ven. Jag skämtar bara med dig...

Edited by demoniqus
Posted

förövrigt så vet jag int ens vad mastering innebär, men jag antar att masterkanalen är den som styr alla spår:D yeeeeeeeeeeeeeeeeeah.

berätta gärna lite om dess funktion.

Guest funi
Posted

Du kan öka dina kunskaper i arrangemang, mix och mastring med focus på Cubase SX/SL,kostar dryga 500 lappen.( om du nu har de programmet???)

I alla fall så har du oxå en strålande introduktion till mastering hos propellerskallarna: http://www.propellerheads.se//home/discove...e&article=part3

Jag kan också rekommendera en riktigt bra bok om mixning:

"The mixing engineers Handbook" av Bobby Owsinski, läs mer om den på http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Den är bra för den innehåller bl.a. en massa intervjuer med ljudingenjörer som beskriver hur de gör sina mixar.

Jag måste passa på att rekommendera ett program Melodyne.

Demon finns på www.celemony.com