Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

jag är ganska nybörjare när det gäller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring är ganska mycket att ha koll på verkar det som, någon som vet ifall det finns någon jävligt bra handledningsbok som kan ge en vägledning så man kommer igång med dethär? 😱

Edit: Ändrat ovidkommande språkbruk som inte har med musik att göra

Edited by demoniqus
Annons
Posted (edited)
jag är ganska nybörjare när det gäller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring är ganska mycket att ha koll på verkar det som, någon som vet ifall det finns någon jävligt bra handledningsbok som kan ge en vägledning så man kommer igång med dethär? 😱

Som ger en k*k i r*ven? Hm. Ifall du köper Bob Katz bok Mastering Audio, The Art And The Science så kanske han kompenserar dig med just en k*k i r*ven. Jag skämtar bara med dig...

Edited by demoniqus
Posted

förövrigt så vet jag int ens vad mastering innebär, men jag antar att masterkanalen är den som styr alla spår:D yeeeeeeeeeeeeeeeeeah.

berätta gärna lite om dess funktion.

Guest funi
Posted

Du kan öka dina kunskaper i arrangemang, mix och mastring med focus på Cubase SX/SL,kostar dryga 500 lappen.( om du nu har de programmet???)

I alla fall så har du oxå en strålande introduktion till mastering hos propellerskallarna: http://www.propellerheads.se//home/discove...e&article=part3

Jag kan också rekommendera en riktigt bra bok om mixning:

"The mixing engineers Handbook" av Bobby Owsinski, läs mer om den på http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Den är bra för den innehåller bl.a. en massa intervjuer med ljudingenjörer som beskriver hur de gör sina mixar.

Jag måste passa på att rekommendera ett program Melodyne.

Demon finns på www.celemony.com

En liten varning dock: var beredd på att programmet inte alls följer Windows standard. Jag var inte beredd på det när jag testade första gången & var nära att såga programmet av den anledningen. Nu har jag vant mig och vill inte ändra på någon enda detalj i gränssnittet, det är perfekt!

Jaa, det finns hur mkt som helst beroende vad du har och vad du vill göra, det är bara och sätta igång att "plugga"!

Good Luck 😱

Posted

Ändrade lite i din frågeställning och det är bra om du väljer lämpligare språkval i dina frågor, tack.

..

För det andra finns det en mycket bra bok som heter Mixing and Mastering with Waves och som går igenom mixning av låtar i fyra skilda genrer, steg för steg, med alla inställningar som gjorts och varför och som till sist går igenom mastringsbiten. alla wavespluggarna följer med i demoformat

Finns att få tag på i sverige via musikhandlare

Production, Mixing and Mastering with Waves

Posted

Två höjdare med konkreta tips t ex ställ in kompressorn såhär på sång, skär med eq'n där, mer punch (inte sprit) för gitarren i område . . .etc, etc, etc:

Digital ljudinspelning i ett nötskal av Jeff Strong.

Digitalt Ljud av Russ Haines.

Kunskap är lätt att bära och en expert är en person som har gjort alla misstag som man kan göra inom ett specifikt avgränsat område. . . och lärt sig något av det. 🙂

Så kämpa på bara !

Posted

tack för svaren, jag kollade upp den där "production mixing and mastering with waves" den verkar KLOCKREN!

och förövrigt så ska jag vårda mitt språk i fortsättningen...

Posted
Digital ljudinspelning i ett nötskal av Jeff Strong.

Kan rekomenderas, går, som namnet antyder igenom hela området ljudinspelning.

/Oskar

Posted
tack för svaren, jag kollade upp den där "production mixing and mastering with waves" den verkar KLOCKREN!

och förövrigt så ska jag vårda mitt språk i fortsättningen...

Den är väldigt bra... om inte annat så kommer du få en ny arsenal med användbara tekniker att använda i andra mixsammanhang... ( kostar bara 3 - 400:- också - nästan gratis ju 😆 )

Kör hårt..