Jump to content
Annons

mic 1000kr och micpreamp 2000kr vs


Rebel

Recommended Posts

hur ska igentligen pengarna läggas.

ska köpa mic och enkanalig micpreamp. spelar in sång och gitarr till cubase sx.

har tretusen kr til förfogande

är det smartare att lägga större delen av pengarna på micken eller micpreampen? 50/50 kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om din preamp är halvtaskig ger den kanske aldrig mer än ett mediokert ljud. Men en riktigt bra preamp kan göra att den mest begränsade mick kommer till sin rätt.

Det finns gott om mickar i tusenkronorsklassen som duger till det grundläggande: spela in sång, gitarr etc. Du får inte så mycket mer mick för 500-1000 kr mer. Lägg resten på en preamp.

Edit: La till en mening.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med helt och hållet där...

En hyfsad mick får du för runt tusenlappen.

Resten lägger du med fördel på en preamp.

Handlar du begagnat kan du få tag på en hyfsad mick runt femhundringen, och för 2-2500 får du en bra preamp beg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar du begagnat kan du få tag på en hyfsad mick runt femhundringen, och för 2-2500 får du en bra preamp beg. 😉

jag har läst lite om att köpa begagnat i andra trådar. sunt förnuft när det gäller att köpa mic begagnat har rekommenderats... bucklor etc.

hur är det när man köper micpreampen begagnad. om man är helt ny på området. kan en preamp gå sönder om man inte slänger den backen så den får synliga skador? om ja, hur märker jag detta när jag testar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar du begagnat kan du få tag på en hyfsad mick runt femhundringen, och för 2-2500 får du en bra preamp beg.  🙂

jag har läst lite om att köpa begagnat i andra trådar. sunt förnuft när det gäller att köpa mic begagnat har rekommenderats... bucklor etc.

hur är det när man köper micpreampen begagnad. om man är helt ny på området. kan en preamp gå sönder om man inte slänger den backen så den får synliga skador? om ja, hur märker jag detta när jag testar den?

Jag köpte min Mindprint En-voice begagnad för 2200:- och är kalasnöjd.

Det du behöver kolla är om den är sliten till utsidan eller om ett eventuellt rör ej glöder när du slår på apparaten.

Testa preampens alla knappar och rattar så dom funkar sen är det bara att rocka!

Kan ju då samtidigt rekomendera just Mindprint En-voice som låter sjukt bra för pengarna om du hittar en runt 2000-2500:-

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju då samtidigt rekomendera just Mindprint En-voice som låter sjukt bra för pengarna om du hittar en runt 2000-2500:-

tjena micke.

gissar att du menar Mindprint EnVoice MKII 1-CH för 599€ ny

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju då samtidigt rekomendera just Mindprint En-voice som låter sjukt bra för pengarna om du hittar en runt 2000-2500:-

tjena micke.

gissar att du menar Mindprint EnVoice MKII 1-CH för 599€ ny

nej nej, den lär du knappast hitta för dom pengarna.

Jag pratar om den första En-voicen

Link to comment
Dela på andra sajter

nej nej, den lär du knappast hitta för dom pengarna.

Jag pratar om den första En-voicen

ok micke

betyder att den är/var betydligt dyrare än 599€ ny.

då kommer vi till en ny interessant fråga.

hur mycket tappar en preamp i värde? är det som med bilar, beroende på hur mycket man kört den, ålder och utseende,

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Detta beror nog på mängder av parametrar! Köpte ex Legacy collection för 5000:- och tänkte då att ville jag sälja den är väl 2500:- ett rimligt pris!

Nu går den att köpa för 1995:- så då är väl snarare 995:- det rimliga beg-priset! Sen går det mode i allt! Fullt fungerande TB303, MOOG & Co kunde

ju på sent 80-tal köpas begagnade för enstaka hundralappar för att bara några år senare gå för hur många tusenlappar somhelst!

Exempelvis att den där MindPrint var så billig förklaras nog av att nypriset på den, av oförklarlig anledning, dumpades strax innan MKII kom!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis att den där MindPrint var så billig förklaras nog av att nypriset på den, av oförklarlig anledning, dumpades strax innan MKII kom!

Precis det jag antar också.

Nypriset för En-voicen 2001 va 11.995:- på Estrad.

Hur som helst är jag iaf sjukligt nöjd med den

Link to comment
Dela på andra sajter

ok,

micke är sjukt nöjd med den gamla En-voicen. Finns det folk som är lika nöjda med uppföljaren.

Om uppföljaren är lika bra som micke tycker att urmodellen är skulle ett pris (enligt Elvlis) för begagnad vara halva nyköpspriset . ca 300€ altså.

bara för mig att ut och leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Både gamla och nya EnVoice kan nog vara fynd!(?) Nya har digitalutgång för alla oss med mindre bra ljudkort 🙂! Bägge fick bra / strålande kritik i musikpressen

samtidigt som ingen utav dem blev någon försäljningssuccé(?) Ibland är det bara så! Hur många har hört talas om J-Station? Hur många har hört talas om POD?

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects VTB1 och Studio Projects B1 är en kanonkombination som går på 2600 spänn och låter kalas!

Den kombinationen är en av de bästa budgetlösningarna som finns, enligt min mening. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects VTB1 och Studio Projects B1 är en kanonkombination som går på 2600 spänn och låter kalas!

Jag måste hålla med även om min B1 är lite för diskantrik för min röst.

I VTB-1 får man också en bra ingång för bas och elgitarr.

Jag använder aldrig rörfunktionen 🙂

En bra kombination till ett bra pris helt enkelt IMHO.

Jag köpte Mindprint AN/DI för 2995 (sägs ha kostat 7000) och den är också bra men saknar instrumentingång (line in för synt, POD mm finns). B1 låter ännu bättre i denna preamp som ger mycket mer botten än VTB-1.

Redigerat: Bättre är kanske för mycket sagt... annorlunda då 😳

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej! (OT! - Ber om ursäkt)

Hur många har hört talas om J-Station? Hur många har hört talas om POD?

Men j-station var faktiskt ganska burkigt ljud på också. Gillade kompressorn bättre (än PODs) dock.

- Aha vad synd! Hade tänkt köpa/pröva en sån nån gång! POD 2.0 var en riktig besvikelse, måste verkligen säga jag inte fattar hypen?

Finns hur många gamla burkar somhelst som är/var lika bra på förstärkar-delen men samtidigt bättre eller t.o.m. mycket bättre på effekt-delen!

Men är i och för sig synthkille, så vad vet jag 😳?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har något behov av en massa inställningsmöjligheter så kan jag tipsa om Art TubeMP. Den kostar nästan ingenting, ny går den för ca 1000:-. Den är enkel i sin konstruktin. Den har i princip bara gain, phantom samt fasvändare så det är inte direkt någon chanelstrip vi pratar om men som sagt du får ganska hyfsad rörvärme för nästan ingenting. Köper du en begagnad TubeMP så har du råd med en StudioProjects C1 stormembrans mick. Om du inte får fram ett bra grundljud med den konstruktionen så vet jag inte vad jag ska råda dig.

Har själv kört med TubeMp i flera år och även om jag nu sitter med en 8bus mixer och ett fireface kort så har jag fortfarande användning för den lilla TubeMp;n...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att det också var lite frågor om gitarrpre...

Håller fullständigt med om vad som sas om poden. Det kan funka i en mix men det saknar det där lilla extra. Kan ge ett tips på en pre som jag haft tidigare (som jag var dum nog att sälja när jag köpte en pod...)

HK Tubeman ska du provlyssna om du får tillfälle. Tre kananler rör. En clean en crunch och en dist. Jag lovar att du får mer dynamik än i någon modulerande preamp, ok behöver du en massa efekter så är detta inte grejen men behöver du en Marshall JCM 2000 på burk så är detta helt klart värt att kolla. Kan vara värt att säga att den har har samma högtalar simuleringskrets som sitter i redbox pro (Som också tillverkas av HK). Kan nämna att de kostade ca 3000:- när det begav sig men idag så kan du nog hitta bra begagnade sådana för ca halva det priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...