Loud Postat 24 maj 2005 Postat 24 maj 2005 (redigerat) Jag har en gitarrigg bestĂ„ende av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lĂ€tt för mig genom att bestĂ€lla en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som Ă€r en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in tvĂ„ expressionpedaler vilket jag Ă€mnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag anvĂ€nda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag lĂ€st om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmĂ€ssigt hur det hĂ€r sker? Ăr inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som slĂ€pper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltsĂ„ kunna jacka in gitarren direkt i stĂ€rken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingĂ„ngen förĂ€ndring? Redigerat 24 maj 2005 av Loud
Zando Postat 24 maj 2005 Postat 24 maj 2005 Om du skickar hela din gitarriggen till mig sĂ„ ska jag nog lösa det đ
pwayne Postat 24 maj 2005 Postat 24 maj 2005 Vet inte om jag fattat frÄgan rÀtt men: En volympedal Àr som du sÀger en pedal med pot. dÀr ljudet gÄr igenom poten. Jag gissar att expressionspedalen dÀremot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot. I sÄ fall gÄr det inte att anvÀnda en traditionell volympedal som expressionspedal. Kan vÀl jÀmföras med relÀstyrning i bil.....
hegobald Postat 24 maj 2005 Postat 24 maj 2005 Nja.. Hmm.. volympedalen ska du ha direkt efter gitarren sen kopplar du in resten efter pedalan ju... Gu va modern digitalteknik tjorvar till allt đ
Loud Postat 25 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2005 Om du skickar hela din gitarriggen till mig sĂ„ ska jag nog lösa det đ haha, köp en lott istĂ€llet. đ
Loud Postat 25 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2005 Vet inte om jag fattat frĂ„gan rĂ€tt men: En volympedal Ă€r som du sĂ€ger en pedal med pot. dĂ€r ljudet gĂ„r igenom poten. Jag gissar att expressionspedalen dĂ€remot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot. I sĂ„ fall gĂ„r det inte att anvĂ€nda en traditionell volympedal som expressionspedal. Kan vĂ€l jĂ€mföras med relĂ€styrning i bil..... javisst Ă€r det sĂ„, men jag har hittat pĂ„ flera stĂ€llen (typ harmony central) info om folk som anvĂ€nder just en ernieball volympedal som expression "Overall Rating:10 Wonderful control of your overall effect/volume/expression. I would buy another one if it was " saxat frĂ„n HC. Jag har Ă€ven hittat bilder pĂ„ folks aktuella setups nĂ€r de anvĂ€nder den sĂ„. Jag förstĂ„r dock inte hur det gĂ„r till! Jag Ă€r införstĂ„dd i hur en volympedal anvĂ€nds, det jag inte Ă€r införstĂ„dd i Ă€r hur man anvĂ€nder den som expression, eller hur en expressionpedal funkar? I och med att den styr CCparametrar inom midi sĂ„ har den ju en spannbredd pĂ„ 127 mellan topp och botten. Ăr det nĂ„got pedalen i sig behöver "veta" och VAD Ă€r det för typ av signal den ger ut till exp in? Det Ă€r ju trots allt bara en valig tele Ă€ven pĂ„ keyboards m.m. sĂ„ hur funkar det rent tekniskt i en "vanlig" expressionpedal?
Loud Postat 25 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2005 Nja.. Hmm.. volympedalen ska du ha direkt efter gitarren sen kopplar du in resten efter pedalan ju... Gu va modern digitalteknik tjorvar till allt đ visst ska man ha det om man ska ha den som volympedal. đ
Itzhak Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Jag har en gitarrigg bestĂ„ende av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lĂ€tt för mig genom att bestĂ€lla en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som Ă€r en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in tvĂ„ expressionpedaler vilket jag Ă€mnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag anvĂ€nda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag lĂ€st om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmĂ€ssigt hur det hĂ€r sker? Ăr inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som slĂ€pper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltsĂ„ kunna jacka in gitarren direkt i stĂ€rken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingĂ„ngen förĂ€ndring? det lĂ€r ju din inköpta lĂ„da göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet sĂ„ ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingĂ„ngen. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata Ă€r vĂ€l inte sĂ„ konstigt att tĂ€nka sig?
Loud Postat 25 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2005 Jag har en gitarrigg bestĂ„ende av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lĂ€tt för mig genom att bestĂ€lla en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som Ă€r en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in tvĂ„ expressionpedaler vilket jag Ă€mnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag anvĂ€nda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag lĂ€st om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmĂ€ssigt hur det hĂ€r sker? Ăr inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som slĂ€pper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltsĂ„ kunna jacka in gitarren direkt i stĂ€rken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingĂ„ngen förĂ€ndring? det lĂ€r ju din inköpta lĂ„da göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet sĂ„ ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingĂ„ngen. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata Ă€r vĂ€l inte sĂ„ konstigt att tĂ€nka sig? För all del, men hur kan den tolka signaler nĂ€r det inte finns signal??? En expressionpedal har ju bara tele ut! Kopplar man en volym rakt in kan det ju inte hĂ€nda nĂ„got eftersom utgĂ„ngen sjĂ€lvfallet Ă€r död! Om jag inte missminner mig har de stereotele, viilken kan vara logiskt dĂ„ det kan fungera som in/ut dĂ€r signalens förĂ€ndring kan fungera som CC. iden Ă€r alltsĂ„ att ha en midienhet och en pedal kopplad, ingen audio inblandad! http://www.tubefreak.com/pedal.htm
hegobald Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 (redigerat) Det Ă€r en potentiomer i sĂ„vĂ€l en volympedal som en expressionpedal. Signalerna Ă€r analoga genom bĂ„da. Skillnaden Ă€r den att i volympedalen sĂ„ sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten pĂ„ potten) Ă€r signal ut.. I varjefall pĂ„ en enklare volympedal. En expressionpedal Ă€r ingent ting annat Ă€n en förlĂ€ngd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspĂ€nning till din expressionpedal och nĂ€r du anvĂ€nder pedalen sĂ„ Ă€ndrar du spĂ€ningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. đ EDIT: Det stĂ„r ju t.om i den lĂ€nk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte lĂ€st ens det innan du frĂ„gar? đ För att förtydliga lite till sĂ„ infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser pĂ„ skissen sĂ„ kommer resistansen pĂ„ utsignalen till din effektburk att Ă€ndras dĂ„ du trampar pĂ„ volympedalen Ă€ven om du inte har nĂ„n insignal frĂ„n gitarren, alltsĂ„ kan en volympedal anvĂ€ndas som expressionpedal. Du ser ocksĂ„ hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok? Redigerat 25 maj 2005 av hegobald
Loud Postat 30 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2005 Det Ă€r en potentiomer i sĂ„vĂ€l en volympedal som en expressionpedal. Signalerna Ă€r analoga genom bĂ„da. Skillnaden Ă€r den att i volympedalen sĂ„ sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten pĂ„ potten) Ă€r signal ut.. I varjefall pĂ„ en enklare volympedal. En expressionpedal Ă€r ingent ting annat Ă€n en förlĂ€ngd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspĂ€nning till din expressionpedal och nĂ€r du anvĂ€nder pedalen sĂ„ Ă€ndrar du spĂ€ningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. đ EDIT: Det stĂ„r ju t.om i den lĂ€nk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte lĂ€st ens det innan du frĂ„gar? đ För att förtydliga lite till sĂ„ infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser pĂ„ skissen sĂ„ kommer resistansen pĂ„ utsignalen till din effektburk att Ă€ndras dĂ„ du trampar pĂ„ volympedalen Ă€ven om du inte har nĂ„n insignal frĂ„n gitarren, alltsĂ„ kan en volympedal anvĂ€ndas som expressionpedal. Du ser ocksĂ„ hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok? Trevligt med nĂ„gon som kan nĂ„got! JodĂ„, jag har lĂ€st den men jag vet inte hur en expressionpedal fungerar sĂ„ det Ă€r lite klurigt dĂ„. SĂ„ du menar alltsĂ„ att en expressionpedal funkar med en stereotele dĂ€r en ledare Ă€r in och andra ut och det helt enkelt Ă€r förĂ€ndringen som avgör vilket vĂ€rde ccvĂ€rdet blir? för i sĂ„dana fall skulle jag ju behöva en insertkabel för att koppla signalen först in genom "in" och tillbaka igen via "out" och dĂ€rigenom nyttja bĂ„de in/utgĂ„ngen som alltsĂ„ sker pĂ„ samma sĂ€tt som en expression fast via en insertkabel och volympedal istĂ€llet för en stereotele rakt ut? Ps: Ingen pĂ„ Estrad eller JAM (gud vad jag inte har respekt för den butiken) hade en nĂ„gon aning om hur det funkar, sĂ„ en liten eloge Ă€r du vĂ€rd. Ds.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.