Jump to content
Annons

Olagliga Mp3`z


Recommended Posts

Hej bara frågar rätt ut om det är någon som har koll på när det blir olagligt att ha vissa mp3`z på hemsidan.

Tex om min polare ger ut en skiva och jag har lagt ut en låt på hemsidan, kan då anti pirat byrån se det som olaglig fildelning.

Hur är det egentligen vart går gränsen?

Man vågar ju knappt lägga ut nåt mera med tanke på alla galningar som klagar.

😄

ToT

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Det är väl som med allting annat, att man behöver godkännande ifrån den som äger rättigheterna!(?)

Undantag är när upphovsrätt och rätt till yttrandefrihet kolliderar som i ex parodier, travestier, satirer som kan räknas som självständiga verk

och där tror jag att i tveksamma fall spelar eventuella inkomster för dessa "verk" en helt avgörande roll! Om ditt "konstverk" består av att du

på en CD säger Demonerna lever uti oss alla följt utav potpurri av Britney Spears senaste hitsinglar och du börjar sälja denna CD hävdandes

den vara, av dig skapat, självständigt verk kan nog komplikationer uppstå medan om du å andra extremen i student-spex med gratis inträde

uppträder med någon annans utgivna poplåt kommer ju knappast skivbolagets advokater komma springande och kräva multimiljon-erättning!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tex om min polare ger ut en skiva och jag har lagt ut en låt på hemsidan, kan då anti pirat byrån se det som olaglig fildelning.

Ges din polares skiva ut av ett kommersiellt skivbolag? Eller ger din polare ut skivan själv?

Har din polare skrivit låtarna? Vem har gjort det annars?

Är musiken STIM-anmäld? Är musiken lagd på något musikförlag?

Säljs skivan? Eller är det en promotionskiva?

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] i student-spex med gratis inträde

uppträder med någon annans utgivna poplåt kommer ju knappast skivbolagets advokater komma springande och kräva multimiljon-erättning!

De är väl alltid tillåtet att (gratis) framföra covers live..

Spela in dem e en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] i student-spex med gratis inträde

uppträder med någon annans utgivna poplåt kommer ju knappast skivbolagets advokater komma springande och kräva multimiljon-erättning!

De är väl alltid tillåtet att (gratis) framföra covers live..

Spela in dem e en annan femma.

Covers skall anmälas till stim.

Sedan får arrangören betala royalties beroende på inträde och antal inbetalande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tomtebror (oregistrerad)

Jag tror att du hittar all information på STIMs hemsida - Jag har till och med för mig att utöver tillstånd och allt, så måste du betala till till STIM för att ens ha musiken på hemsidan (till och med att det är så sjukt att du måste betala även om det är din helt egna musik).

http://www.stim.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inte ens rippa dina köpta cd till mp3 och ha dem i din mp3-spelare. Med den nya antikopieringslagen måste du köpa mp3-låtar från bolagen. 🙂

ändring: äsch jag glömde ju säga att förbudet bara gäller kopieringsskyddade cd eftesom det numera är förbjudet att knäcka kopieringsskyddet även på sina egna köpta cd. Om cdna man köper inte är kopieringsskyddade får man ladda sin mp-3-spelare med låtarna annars måste man köpa låtarna en gång till från i-tunes eller cdondownloads eller vad det heter.

gonatt alla

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...