Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tja!

Har fått nå'n konstig fördröjning när spelar med upp midispår i Cubase SX2.

Samma sak gäller när jag spelar in. När jag trycket ner tangenten på klaviaturet hörs ljudet direkt med det spelas inte in direkt utan kommer lite senare.

jäkligt frustrerande o jag hittar inte felet...

Nå'n som kan vet vad det kan bero på?

Tack på förhand...

Bör tilläggas att om jag väljer ett virtuellt intrument försvinner problemet vid uppspelning... dock samma sak när jag ska spela in...

Det är alltså hela midifunktionen som strular... sätter jag på metronomen studsar den konstigt också...

Redigerat av Ibanezrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det fanns en FAQ i det här forumet skulle säkerligen denna fråga hamna där -

sök på "latency" så hittar du nog en massa bra trådar om det.

Kort sagt handlar det om att minska latencyn - och hur man gör varierar lite från ljudkort till ljudkort. Använder man inte kort eller drivrutiner som stödjer ASIO, eller har missat att aktivera dem under Devices -> Device Setup -> VST Multitrack, brukar det vara det första man rättar till.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det fanns en FAQ i det här forumet skulle säkerligen denna fråga hamna där -

sök på "latency" så hittar du nog en massa bra trådar om det.

Kort sagt handlar det om att minska latencyn - och hur man gör varierar lite från ljudkort till ljudkort. Använder man inte kort eller drivrutiner som stödjer ASIO, eller har missat att aktivera dem under Devices -> Device Setup -> VST Multitrack, brukar det vara det första man rättar till.

// David

Tyvärr.. har redan kollat det där... det är inte där problemet ligger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör tilläggas att om jag väljer ett virtuellt intrument försvinner problemet vid uppspelning... dock samma sak när jag ska spela in...

Det är alltså hela midifunktionen som strular... sätter jag på metronomen studsar den konstigt också...

Så där har jag också haft. Och problemet dök upp för mig när jag "blandade" Microsoft midi-mapper och VST-instrument.

När jag väljer att köra bara en "sort" så försvinner problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör tilläggas att om jag väljer ett virtuellt intrument försvinner problemet vid uppspelning... dock samma sak när jag ska spela in...

Det är alltså hela midifunktionen som strular... sätter jag på metronomen studsar den konstigt också...

Så där har jag också haft. Och problemet dök upp för mig när jag "blandade" Microsoft midi-mapper och VST-instrument.

När jag väljer att köra bara en "sort" så försvinner problemet.

Jag tror det är någon konlikt mellan cubase och midisynthen på ljudkortet (ett soundblaster audigy 2 ZS) i datorn.. men hur jag löser detta har jag ingen aning om...

hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har fått nå'n konstig fördröjning när spelar med upp midispår i Cubase SX2.

Samma sak gäller när jag spelar in. När jag trycket ner tangenten på klaviaturet hörs ljudet direkt med det spelas inte in direkt utan kommer lite senare.

jäkligt frustrerande o jag hittar inte felet...

Nå'n som kan vet vad det kan bero på?

Tack på förhand...

Bör tilläggas att om jag väljer ett virtuellt intrument försvinner problemet vid uppspelning... dock samma sak när jag ska spela in...

Det är alltså hela midifunktionen som strular... sätter jag på metronomen studsar den konstigt också...

kolla så att du har rätt asio drivisar inställda i vst multitrack menyn... (Dvs klicka in dig på preferenses och klicka dig fram till vst multitrack.. där skall du ha audigys drivisar och inte direct X eller nåt sånt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har fått nå'n konstig fördröjning när spelar med upp midispår i Cubase SX2.

Samma sak gäller när jag spelar in. När jag trycket ner tangenten på klaviaturet hörs ljudet direkt med det spelas inte in direkt utan kommer lite senare.

jäkligt frustrerande o jag hittar inte felet...

Nå'n som kan vet vad det kan bero på?

Tack på förhand...

Bör tilläggas att om jag väljer ett virtuellt intrument försvinner problemet vid uppspelning... dock samma sak när jag ska spela in...

Det är alltså hela midifunktionen som strular... sätter jag på metronomen studsar den konstigt också...

kolla så att du har rätt asio drivisar inställda i vst multitrack menyn... (Dvs klicka in dig på preferenses och klicka dig fram till vst multitrack.. där skall du ha audigys drivisar och inte direct X eller nåt sånt..

Har redan kollat tuden ggr .... har inte med det o göra, tyvärr...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...