tobias Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 Har nu suttit hÀr i nÄgra timmar och lekt med mitt nyinköpta M-Audio Firewire 410 och har nu precis behövt starta om datorn för andra gÄngen dÄ ljudkortet tappat kontakten med datorn. BÀgge gÄngerna har det skett helt utan förvarning, inte i samband med att datorn mÄste arbeta utan bara nÀr jag har suttit och lyssnat i Winamp. Omstart av ljudkortet hjÀlper inte, utan det Àr datoromstart som krÀvs. Jag har de senaste drivrutinerna installerade. Det jag kan tÀnka mig Àr problemet Àr att jag inte har en firewire-ingÄng i datorn frÄn början, utan jag kör med ett PCMICA-kort. Dock sÀger systemet att den har kontakt med PCMICA-kortet men jag har tyvÀrr inga andra firewire-prylar att testa med... NÄgon som har nÄgot tips?
tobias Postat 21 maj 2005 TrÄdstartare Postat 21 maj 2005 Uppdatering: Nu tappade den kontakten igen, men den hÀr gÄngen funkade en omstart av ljudkortet. Jag kan ju acceptera att det hÀnder nÄgon gÄng, men nÀr det sker för tredje gÄngen samma kvÀll börjar jag ju undra om jag har gjort nÄgot fel...
Diwic Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 Jag hade samma problem med mitt stationĂ€ra och ett Firewire 1814. Det var IRQ-kĂ€rringen (lĂ€s: IRQ-sharing) som stĂ€llde till det. Firewireporten mĂ„r bĂ€st av att ha en egen IRQ, Ă„tminstone ihop med m-audios drivrutiner. đ // David
erisja Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Hej! Har tyvÀrr ingen lösning pÄ problemet, kan bara meddela att jag ocksÄ har problem med att datorn (bÀrbar) tappar kontakten med 410:an. NÀr jag kopplar in sladdar frÄn ljudkortet till en förstÀrkare Àr det klippt, annars verkar det fungera bra (jag har dock inte testat ljudkortet sÄ lÀnge!). Mycket mÀrkligt tycker jag. NÄgon som har tips pÄ lösning?
spaceman Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Vad Àr det för bÀrbar dator du har ? Kör du med ÄterstÀllnings-cd:n med drivrutiner mm sÄ ockuperar den i regel alla hÄrdvaruadresser, vilket gör att det kan bli buggi-wuggi med extra PCMA kort. Det mÀrkte jag nÀr jag köpte ett trÄdlöst PCMA kort till min HP, ibland funkar det ibland blir det blÄdump vid uppstart av XP. Kolla om du kan ta bort nÄgon inbyggd enhet...
erisja Postat 4 juli 2005 Postat 4 juli 2005 Jag kör en Dell inspiron 6000 med förinstallerat xp. Kan bara inte förstĂ„ vad det Ă€r som skiter sig. Signalen gĂ„r ut kanal 1 och 2 men direkt sladdarna Ă€r i mellan ljudkort och förstĂ€rkare tappar den kontakt. Det hĂ€r med hĂ„rdvaruadresser har jag inte mycket koll pĂ„! Ăr det samma sak som IRQ?
erisja Postat 7 juli 2005 Postat 7 juli 2005 Det hela verkar röra sig om nÄt skumt elektriskt. Hör bara: NÀr jag bara kopplar ljudkortet till förstÀrkaren (Àven dvd-spelare Àr ansluten), dÄ fungerar det fint. Men nÀr jag kopplar en scartkabel mellan dvd och tv, dÄ tappar ljudkortet kontakt med datorn! Med scartkabel i dvd:n och tv:n urkopplad fungerar det. Med scartkabel mellan dvd och tv, och tv:n helt avstÀngd frÄn nÀtet, dÄ fungerar det inte! Problemet landar alltsÄ till slut i min tv! Extremt otippat om jag fÄr sÀga det sjÀlv. Kan nÄgon lÀmna en slipad analys pÄ detta?
e94ml Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Kan sÀga att jag köpte ett SOLO kort (visserligen en annan modell men antagligen vÀldigt stora likheter med 410:an vad gÀller kontakt med datorn) och det visade sig att firewiresladden som följde med var paj. Hade mycket krÄngel med kontakten mellan kortet och laptopen, men nÀr jag bytte sladd sÄ fungerade allt fint.
Dekis Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Jag hade dessa problem med 1814 och min laptop. Varken jag eller M-Audios support hittade nagon losning utan jag salde laptopen och kopte en stationar, nu fungerar det bra. Tyvar verkar M-Audio ha extrema kvalitetsproblem i sina firewireprodukter. Ett ljudkort for manga tusen som fungerar med vissa datorer endast (MANGA har klagat over dessa problem)...
hegobald Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Det hela verkar röra sig om nĂ„t skumt elektriskt. Hör bara:NĂ€r jag bara kopplar ljudkortet till förstĂ€rkaren (Ă€ven dvd-spelare Ă€r ansluten), dĂ„ fungerar det fint. Men nĂ€r jag kopplar en scartkabel mellan dvd och tv, dĂ„ tappar ljudkortet kontakt med datorn! Med scartkabel i dvd:n och tv:n urkopplad fungerar det. Med scartkabel mellan dvd och tv, och tv:n helt avstĂ€ngd frĂ„n nĂ€tet, dĂ„ fungerar det inte! Problemet landar alltsĂ„ till slut i min tv! Extremt otippat om jag fĂ„r sĂ€ga det sjĂ€lv. Kan nĂ„gon lĂ€mna en slipad analys pĂ„ detta? Du har en spĂ€nningsloop via centralantennanslutningen och jorden (nollan) i eluttaget. Ett ganska vanligt problem faktiskt.. Har du en voltmeter av nĂ„t slag sĂ„ kan du dra ut antennsladden ur TVn och mĂ€ta spĂ€nningen mellan skĂ€rmen pĂ„ antennsladden och skĂ€rmanslutningen pĂ„ din TV-apparat. Det kan vara sĂ„ stor spĂ€nningskilnad som 40-80 volt faktiskt. Problemet kan du lösa med en sĂ€rskild 1:1 75 Ohms tranformator som brukar finnas hos det flesta radio och TV handlare eller hos en butik som syssla med hemmabioanlĂ€ggningar. Hos Elfa hittar du en HĂR Och sĂ„ hĂ€r ser transformatorn ut
erisja Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Stort tack för tipset! Det hade jag aldrig lyckats klura ut. Ska testa i helgen...
Björn Olsberg Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Ville bara sÀga att om produkten inte fungerar och ÄterförsÀljaren inte berÀttade om problem som mÄnga andra har haft, sÄ har kan du definitivt lÀmna tillbaka kortet och fÄ pengarna tillbaka. Sedan förstÄr jag att man i första hand vill fÄ kortet att fungera.
Glaader (oregistrerad) Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 Tror minsann att i stort sett alla jag kÀnner som nÄgonsin haft ett M-Audio 410 (Ätminstone 5-6 personer) har haft problem med "förlorade" drivisar. SÄvÀl pÄ Mac som PC. Verkar vara en babian som skrivit drivrutinerna Ät dem. M-Audio gör rÀtt knepiga produkter överlag, anser jag... Mitt rÄd Àr att sÀlja skrÀpet och köpa nÄgonting bra i stÀllet.
frecon Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 Belkin Firewire Adapter Àr lösningen! Jag hade ocksÄ problem med mitt M-Audio Firewire 410 tillsammans med min bÀrbara dator (Dell Inspiron 9300). Problemet ligger i att det inbyggda firewirekortet inte har en egen irq eller att den helt enkelt suger. Men med Texas Instruments chipset som ligger pÄ Belkins firewire kort sÄ funkar det stabilt och bra. Synd bara att man Àr tvungen att köpa nytt firewirekort.
drifter7508 Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Jag har precis samma problem med mitt 410! Datorn bara tappar mitt ljudkort slumpartat. Har det kopplat till min stationĂ€ra PC via firewire. Sedan vidare till en Yamaha-fĂ€rstĂ€rkare. KĂ€nns som det Ă€r nĂ„tt elfel el. dyl. MĂ„ste starta om datorn helt osv. för att fĂ„ det att funka igen. Ibland funkar det genom att bara tryck in on/off knappen pĂ„ ljudkortet. Skumt. đ
ThomasJ Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 (redigerat) Hadde problem med mitt fw410, men löste sig efter ominstalation av datorn och nyaste drivruitner. Fast det kan Àven vara nÄtt fel pÄ lÄdan, eftersom den första jag fick var trasig. Men fick en ny i butiken. Redigerat 25 mars 2008 av ThomasJ
Umemagnus Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Kan som lite motpol dÄ berÀtta att mitt 410-kort funkat alldeles utmÀrkt, dom tvÄ Ären jag haft det. Jag köpte det i min tur, begangnat... Har dock ocksÄ ett motu8pre för jag behövde fler kanaler... ska nu testa att köra (som jag lÀst förrut) bÄda korten samtidigt, för att fÄ fler in- och utgÄngar... Mvh UmeM
ThomasJ Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Ett probelm jag hadde 410 titt som tÀtt dog ljudet. Men det löste sig . Löste sig tillfÀlligt nÀr jag klicka pÄ link inne i 414ans mixer / kontroll Kör med osx och 182.2 driver nu o dÄ funkar kortet klockrent, men kanske var det en tidigare driver, jag vit inte riktigt. Vilke os har du?
Gilbert Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Jag tror inte att det (i det flesta fall) beror pĂ„ ljudkortet utan det stĂ€ndiga problemet med att vissa datorer helt enkelt inte Ă€r 100% kompatibla med FW-ljudkort och detta beror oftast pĂ„ en eller flera âdĂ„ligaâ komponenter som t ex chipset (moderkort och/eller firewire-kretsar), grafikkort mm. Detta Ă€r vĂ€lkĂ€nda problem men kan vara svĂ„rt att tro pĂ„ om man inte rĂ„kat ut för dem. Att just M-Audio förekommer frekvent i forum kan förklaras med att de Ă€r den största tillverkaren av musikljudkort. En trĂ„d i Ă€mnet: http://forum.notebookreview.com/showthread...3829&page=1 Notera att trĂ„den Ă€r över 500 poster lĂ„ngâŠ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.