Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Automatiserad mixing system, AI genererad sång, text och musik och AI mastering!

Är det vad vi kommer se allt mer av i framtiden? 

Hur kommer det gynna oss musikskapare? 

Är pro musikskapare, sång, musikproducenter och ljudtekniker utdöende?

Redigerat av Neosus
Annons
Postat (redigerat)

Kan nog vara så att ai är en naturlig utveckling om man drar en trendlinje från analog tid. 

Tekniken har konstant blivit bättre och plockat bort fler och fler begränsningar. Kanalerna har blivit fler. Upplösningen på ljudet bättre. Gigantiska mixerbord och ett rackskåp med diverse kompressorer och reverb är ett minne blott, etc.

Men dessa hinder som musiker och producenter har varit tvungna att övervinna har även varit en källa till nyskapande. Man har liksom siktat på ett mål, men slagit bollen i hål på golfbanan intill och omedvetet skapat något nytt.

Men nu, i takt med att de stora producenternas arbetsflöde standardiserats, känns det som att den musikaliska utvecklingen tenderat att stagnera. Det mesta låter som allt annat, och så har det varit ett tag.

I det klimatet passar en ai perfekt. Den kan spotta ut kopior på samma hits flera år utan att någon kommer protestera märkbart. Alldeles gratis, färdigt att sälja på en streamingtjänst som inte betalar något.

När vinden av någon anledning vänder och folk börjar efterfråga mänsklig kreativitet igen, då är det vi som får kliva ner från våra barrikader av kasserade mackie-bord och kamma hem storvinsten.

Eller nåt sånt.

Eller jag vet inte.

Redigerat av Fidden
  • Gilla 2
Postat

Jag tror att de som "lider" mest av den här AI-boomen är vi songwriters/kompositörer – med särskild betoning på kompositörer, alltså, inte nödvändigtvis musiker och artister överlag.

Vi är ett smått egoistiskt gäng med obotlig fåfänga. Vi har liksom, hittills, inte haft några som helst moraliska problem med att använda oss av bas-, piano- och trum-pluggar – till och med mixnings-pluggar – för att briljera med vår extraordinära förmåga att skapa musik, och därigenom förringat andra människors kompetenser när det gäller att traktera respektive instrument. Dessa musiker och artister blir obsoleta i vår värld, för våra syften.

Men nu kan alltså AI även "skriva" låtar och göra (nästan) allt det vi gör. Nu har vi också blivit mer eller mindre obsoleta – och det pallar vi inte riktigt. Den lilla skillnaden som kvarstår mellan en mänsklig och artificiell hjärna är för konsumenterna (de som lyssnar på vår musik) så liten att det inte är lönt att lägga ner någon energi på det. Det är bara våra mammor som tycker att vi är något alldeles speciella.

Musik är ju egentligen något konsumenterna njuter av själsligt (i brist på bättre uttryck) – dvs, de njuter av det de hör i dess helhet och kunde knappast bry sig ett skit om det är du eller Paul McCartney som har skrivit eländet. Det är bara nördar som behöver dissekera och analysera små beståndsdelar i en låt och försöka hitta mening och syfte med låten.

AI har kommit för att stanna – och utvecklas. Jag som också är songwriter/kompositör kommer snart få sitta och vara den siste som ger en elefants rumpa över att musiken jag skapat är skapad av just mig och ingen annan (eller inget annat, snarare).

Så det är min gissning av framtiden: Musik kommer att fortsätta avnjutas oavsett den är skapad av en människa eller genererad av en artificiell hjärna. Och om vi är riktigt ärliga ... vi visste nog att det skulle bli så.

Trevlig helg på er – och keep up the good song writing! 😁

• Gilla 2
Postat

Superintressant tråd. Samt på kontexten obotliga fåfänga, blir ett pianostycke jag gjort, tillsammans med text jag skrivit och stilguide angiven, till något sånt här, nedan,  då tror jag tekniken kommer sprida sig snabbt, men framförallt, ge en raket till viljan att själv göra hela produktioner så bra man kan efter referens som man skapade tillsammans med AI.

Jag la ner tid på den här. Jag tyckte jag fick tillbaka något av det. Men visst är det fåfänga, jag hade idag inte kunnat göra en låt som denna från det pianostycket jag la upp som grund för AI. Helt ärligt tror jag inte så många producenter i världen, hade hostat upp denna låt med det material som fanns till hands. Vad tror ni?
https://suno.com/s/TXQk01QK4fGW6UWP

Postat (redigerat)

Åh jo! Det finns massor av producenter som hade kunnat skapa en sådan låt utan hjälp av AI! Hur gjorde folk förr? Det handlar om musikalitet och kunskap. Varför skulle dom inte ha den musikaliteten? Det är i min mening folk som inte kan, som använder sig av AI! Om dom lär sig något av det och själv börjar skapa så är det bra, tycker jag! Eller?

Jag personligen föredrar att inspireras av duktiga människor!

Bra låt! 

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1
Postat
13 timmar sedan sa Neosus:

Åh jo! Det finns massor av producenter som hade kunnat skapa en sådan låt utan hjälp av AI! Hur gjorde folk förr? Det handlar om musikalitet och kunskap. Varför skulle dom inte ha den musikaliteten? Det är i min mening folk som inte kan, som använder sig av AI! Om dom lär sig något av det och själv börjar skapa så är det bra, tycker jag! Eller?

Jag personligen föredrar att inspireras av duktiga människor!

Bra låt! 

Ok jag kanske tog i lite då 🙂 klart det finns , men har jag tillgång till det? Sannolikt inte.

Håller med, lär helst genom människor, men det ena utesluter inte det andra för mig, särskilt om man inte har tillgång till dessa andra duktiga producenter.

Tack för låt kommentaren!

tråden fortsätter. Superintressant.

Bra fråga, Ja , hur gjorde folk förr? Vad kostade det? Hur lång tid tog det?

I kontexten AI. Idag. Som vi vet används även av superkunniga proffs producenter för olika saker.

Postat

Kostar att skaffa första generationerna av AI DAW.

https://acestudio.ai

Men de har tydligt tagit upp att ge de som används för maskininlärningen / träningen sin beskärda del.

Så det borde göra det helt riskfritt att använda det? Typ som Logic har använt kändisar utan namn i sina vocal loops.

IMG_7069.png

Postat

Det är fortfarande inte du som har gjort låten! AI har gjort låten och du tar cred för det!

Det haltar lite att säga att en loop är samma!  

Postat
6 timmar sedan sa Discipuli:

Bra fråga, Ja , hur gjorde folk förr? Vad kostade det? Hur lång tid tog det?

Det förbryllar mig en smula att du ställer de här frågorna, särskilt då med tanke på att du ger så många avancerade tips i andra trådar. Du ger rent generellt en bild av att vara lite erfaren, trots allt.

Om du antingen ger en hint om hur gammal du är, eller om du vill definiera "förr", eller i alla fall säga vilka artister du är uppväxt med, så bidrar jag gärna med lite svar.

Jag är själv 57, hållit på med musik sedan 70-talet ("barn-artist"), och är uppväxt med KISS, ABBA, Sweet, ELO, m.fl. och massor av dansband (pappa var dansbandsmusiker) - men har nog The Beatles som förebilder även om de egentligen var mina föräldrars grej.

Postat
4 timmar sedan sa Valle:

Det förbryllar mig en smula att du ställer de här frågorna, särskilt då med tanke på att du ger så många avancerade tips i andra trådar. Du ger rent generellt en bild av att vara lite erfaren, trots allt.

Om du antingen ger en hint om hur gammal du är, eller om du vill definiera "förr", eller i alla fall säga vilka artister du är uppväxt med, så bidrar jag gärna med lite svar.

Jag är själv 57, hållit på med musik sedan 70-talet ("barn-artist"), och är uppväxt med KISS, ABBA, Sweet, ELO, m.fl. och massor av dansband (pappa var dansbandsmusiker) - men har nog The Beatles som förebilder även om de egentligen var mina föräldrars grej.

Det var bara en fråga som jag för övrigt inte ställde först i tråden…

Jag är passerade 50. Ren hobbyist. Aldrig jobbat med musik för lön.

Började mycket ung, mitt första instrument , Elbas som jag lärde mig till ” jag kan inte lära dig mer” sa min musiklärare Roger som spelade i Lunds kammarorkester. Sen ebbade intresset stegvis ut. Det blev mer keyboard och slutligen synthesizers  i en liten grupp i en hyfsad hemmastudio, för hela månadspengen, i några år. Ledaren i studio teamet Gjorde som en höjdpunkt i studion en betald remix till Flexx, ett Malmö baserat eurodance/ pop band. Vi var gemensamt  lite tokiga i prylar,  hade en del. Under den tiden bidrog jag med bland annat JD800. Det fanns bland annat en Juno 106a, wavestation, korg m1a där,  akai sampler. Mixerbord, Atari dator. Det var mycket på den tiden för tre grabbar i skola.
Vi lyssnade på helt olika typer musik, jag lyssnade på typ allt utom rå metall. En annan bara på hetaste list dance musiken, hade en DJ kompis på yttre kanten av bekantskapskretsen. Den tredje på synth, Kraftwerk mm. Gissa vem av oss som var en brinnjäklig programmerare…
Det var en lärorik tid. Vi hade alla En dator, atari eller Amiga, och en synth hemma på sitt. Sen samlades vi i det vi kallade studion.

Mixningen gjordes uteslutande upp till 80% av en person, inte mig. Sen gjordes slutputsen ofta med gemensamma öron. Mastringen alltid av Mixaren. Studion var hemma hos honom. Så det föll sig naturligt så att han kunde spendera mest tid där.

när jag började jobba på första fasta jobbet la jag musiken nästan på hyllan i ganska många år. Nu göra låtar här och där, men jag satsade på videoredigering och foto som ny hobby.

Mitt stora ryck tillbaka till musik kom när Logic X kom. Det var en sensation för mig. GarageBand och Logic express före det, var inte vad man ville ha, men det var billigare än cubase. Men logic för strax under 2000 kr, samma licens som jag har idag, nu Logic 11… det var en gigantisk skillnad i möjligheter. Jag gjorde arrangemang på 75 spår som mest. För att det gick 🙂 
Sen dess har jag självlärt mig och snappat upp och testat ett och annat.

Om jag ger avancerade tips är det nog undantag 😂 men man har lärt sig en del. Inte minst sen jag gick med här studio forumet. @toniced har jag nästan trakasserat … till dess jag fick fram en mix / master som han var nöjd med. Mycket nöjd med. Sen har jag lärt känna forum folk som @Richie76 , vi samarbetar på lite grejer. Så det tar oss ungefär till idag.

När nu AI gjort sin entré i tekniklådan. På gott och ont. Men jag utforskar den i skrivande stund. Hur kul som helst med exempelvis suno , men nä , man får inte perfekta resultat varje gång, som många tycks tro. Det är absolut inte så.

Sen har ju AI tagit sig in i många plugins som hjälper till med olika eq problem och mer. Så jag använder någon form av AI i alla produktioner, dock inte suno ännu. Techivation AI rack exempelvis. För jag har en all access abonnemang på techivation. Dvs allt nytt de gör dimper ner hos mig inbakat i en engångskostnad som jag betalde för länge sen och som gäller livet ut. Deras AI serie med pluggar växer i antal och komplexitet/kapacitet varje år.

Nu lutar jag mig tillbaka, hoppas på forum proffsens visdom i kommande inlägg, som jag med stort intresse alltid läser och ofta testar för mitt arbetsflöde när det är relevant. Har lärt mig mycket här.

Postat

@Discipuli

Intressant story. Då är vi rimligen inom samma "generation". Och vi har pysslat med samma leksaker (Amiga, Atari, Wavestation, etc) och vi verkar båda vara programmerare ... Vi kanske till och med har sprungit på varandra, vem vet. Jag var Malmöbo fram till för några år sedan bara, då jag lämnade city för bonnhålan Skurup.

20 timmar sedan sa Discipuli:

Mastringen alltid av Mixaren. Studion var hemma hos honom.

När jag spelade in en halfass singel november 1989 (VINYL! 😁) var första gången jag hörde begreppet mastring. Och det var faktiskt min producent som gjorde det (eller, han gjorde allt, arrangerade, spelade in, mixade, etc). Vad han gjorde var att köra en 1 kHz referenston i början av stereotapen samt dubbelchecka så att lågfrekvenser inte skulle få graveringen att balla ur totalt i sidokanalerna. Inga masterkompressorer, inga fancy EQ-justeringar, ingen normalisering – bara förberedande för slutmedium. Som idag 😁

• Gilla 1
Postat
44 minuter sedan sa Valle:

När jag spelade in en halfass singel november 1989 (VINYL! 😁) ...

VINYL? Är det inte sånt man lägger golv med? 😅

Jag tillhör den generationen som, första gången bandet gjorde en inspelning i en studio, fick vara med om att spela in ett cymbalslag baklänges (med ”tape-stop” eller "tape-slowdown") på rullbandaren för att åstadkomma  ett "omvänt cymbalslag. 

Diskussionen om AI fastnar gärna i att AI är lika med AI-tjänster som Sumo, Udio m fl. AI har och kommer att vara en naturlig del av alla våra verktyg.

För att designa och producera en Fender-gura idag, används en hel del AI (säkert). För att inte tala om alla pluggar, DAW osv vi använder. Tar du bort de AI-modeller som nu används för att utveckla dessa, blir verktygen ganska taffliga.

Ska du producera och mastra utan AI, får man nog ta fram Studern och Ampexen, och hämta den där gamla Ibanezen i garaget från 80-talet; och hoppas man har något gammalt strängpaket liggandes hos mormor.

Diskussionen om AI fastnar också gärna i att en välproducerad låt är hela grejen (för att vi är nördar). Ser vi det vi gör i ett större konstnärligt perspektiv, där en människa vill uttrycka något med musik blir detta med AI lite mindre "problematiskt". Att spela in och få till en låt, som någon annan kan spela upp, är då en viss del av hela konstnärskapet. Att framföra, spela ihop mm är en annan viktig del.

Jag vet inte om en konsert där det står en laptop och en högtalare på scen som spelar AI-låtar är särskilt uttrycksfullt. Man får hoppas konsertarrangören säljer ölen billigt då...

God Jul på er musiknördar!

• Tack! 1
Postat

Jag säger nja på det Lundin!

Det dyker upp pluggar med ai där du LIKTFÖRBANNAT får sitta och tweaka ljudet... Vad är det för mening med ai då? 

Lär dig verktyget från grunden så behöver du oftast inte ai.. 

Det finns verktyg med ai som gör det dåligt men det finns verktyg med ai som gör det bra!

Så jag säger nja till det och jag vill säga att jag är inte helt emot AI. Bara så att ni vet!

God Jul! 

• Gilla 1
Postat
35 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

VINYL? Är det inte sånt man lägger golv med? 😅

Jo ... 😁

Ska tilläggas att jag på den tiden körde en Ford Granada med  [ ... virvel ... ] VINYLTAK! 🤪

Postat
13 minuter sedan sa Neosus:

Det dyker upp pluggar med ai där du LIKTFÖRBANNAT får sitta och tweaka ljudet... Vad är det för mening med ai då?

Jag tror vilken mening du tillskriver AI, beror på hur du definierar AI. Så jag håller med om "Nja på det".

I min värld är AI ett datorsystem som kan lära sig, resonera och fatta beslut genom att analysera stora mängder data, på ett sätt som efterliknar mänsklig intelligens. 

Funktionen att ett datorsystem kan lära sig, resonera och fatta beslut är användbart i många sammanhang. T ex för de programmerare som utvecklar DAWs och de pluggar vi använder. De använder massor av AI för att förenkla processen att utveckla dessa verktyg. 

Det jag ville få sagt är alltså att (utifrån denna utgångspunkt) vi som använder dessa DAWs och pluggar, använder AI indirekt hela tiden idag, oavsett om vi gillar det eller inte.

Då blir det märkligt när någon säger "jag gillar inte AI" och sedan sitta dagarna i ända i ett DAW med massor av pluggar. Utifrån samma utgångspunkt, blir ditt påstående "Lär dig verktyget från grunden så behöver du oftast inte ai" lite konstigt. Men, detta blir så utifrån hur du definierar AI.

Postat
2 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Jag tror vilken mening du tillskriver AI, beror på hur du definierar AI. Så jag håller med om "Nja på det".

I min värld är AI ett datorsystem som kan lära sig, resonera och fatta beslut genom att analysera stora mängder data, på ett sätt som efterliknar mänsklig intelligens. 

Funktionen att ett datorsystem kan lära sig, resonera och fatta beslut är användbart i många sammanhang. T ex för de programmerare som utvecklar DAWs och de pluggar vi använder. De använder massor av AI för att förenkla processen att utveckla dessa verktyg. 

Det jag ville få sagt är alltså att (utifrån denna utgångspunkt) vi som använder dessa DAWs och pluggar, använder AI indirekt hela tiden idag, oavsett om vi gillar det eller inte.

Då blir det märkligt när någon säger "jag gillar inte AI" och sedan sitta dagarna i ända i ett DAW med massor av pluggar. Utifrån samma utgångspunkt, blir ditt påstående "Lär dig verktyget från grunden så behöver du oftast inte ai" lite konstigt. Men, detta blir så utifrån hur du definierar AI.

Ja och nej på den igen Lundin!

Håller med i mycket av det du skriver MEN om vi tar en kompressor till exempel där man har stoppat in en AI som räknar ut hur den ska ställas in beroende på ljudet men du ändå behöver tweaka tills det låter bra.. Då är min mening i det hela att varför inte lära dig hur en kompressor fungerar i från början? 

Så det blir märkligt att säga till mig att det blir lite konstigt... 

Postat

OCH så vill jag tillägga en sak till (😂)! Att en programmerare som använder AI inte är en garanti till att produkten blir bra!

Kontentan av detta är alltså? 

Postat

Jag håller helt med dig! Att lära sig hur verktyg som t ex kompressor fungerar är i många lägen helt avgörande för att kunna göra ett bra jobb. Först då kan man avgöra vad man vill ha den till, och kunna avgöra om den fungerar eller ej.

Jag (som dig tror jag) gillar inte att använda verktyg utan att veta vad de egentligen gör. Man slänger på något man inte vet vad det är, och har man tur låter det bra. Har man otur (oftast har man ju det), låter det skit och man har ingen aning om varför eller vad man ska göra för att få till ett bättre ljud. Sedan är man inte renlärig, utan jag har nog slängt på en del pluggar man inte har koll på🙄.

Lägger man till AI-stöd i dessa verktyg riskerar ju läget bli ännu hopplösare. 

Låter iochförsig intressant med AI-stöd i en kompressor. Vilken tillverkare har sådana?

Är oxå helt med dig om att det inte är en garanti för bra resultat bara för att man använder AI. AI är ett verktyg bland många, och även programmerare kan göra en skitdålig plugg med AI.

Att den kompressor du använt med AI inte levererar ett bra resultat kan nog förklaras delvis med att ljud, och vad vi uppfattar som bra är subjektivt. Programmeraren som gjorde AI-kompressorn kanske tycker att det ljud du fick är suveränt? En AI som vet vad just du gillar kanske kräver att du tränar AIn på data som du gillar?

Postat

Precis Lundin! 

Ozone och alla dessa mix och mastringspluggar gör just det! Ställer in eq, kompressor och allt det där. Men jag upplever att folk ändå sitter och tweakar tills det låter bra. Varför? 

Det som ligger till grunden för frågeställningarna i mitt första inlägg i denna tråden är just det att träna upp AI:n till att göra bra jobb. Hur kommer det se ut i framtiden gällande musikproduktion och så vidare.. 

Kartan ritas om iallafall! 

🙂

Postat
10 timmar sedan sa Valle:

@Discipuli

Intressant story. Då är vi rimligen inom samma "generation". Och vi har pysslat med samma leksaker (Amiga, Atari, Wavestation, etc) och vi verkar båda vara programmerare ... Vi kanske till och med har sprungit på varandra, vem vet. Jag var Malmöbo fram till för några år sedan bara, då jag lämnade city för bonnhålan Skurup.

När jag spelade in en halfass singel november 1989 (VINYL! 😁) var första gången jag hörde begreppet mastring. Och det var faktiskt min producent som gjorde det (eller, han gjorde allt, arrangerade, spelade in, mixade, etc). Vad han gjorde var att köra en 1 kHz referenston i början av stereotapen samt dubbelchecka så att lågfrekvenser inte skulle få graveringen att balla ur totalt i sidokanalerna. Inga masterkompressorer, inga fancy EQ-justeringar, ingen normalisering – bara förberedande för slutmedium. Som idag 😁

Har aldrig bott i city. Centrala skåne var city nog för mig. Nej nej för guds nåde nej inte programmerare. Jo, fått 5:a i C++ grund kurs, den tjockaste bok jag köpt men knappt läst,  men vet än idag inte hur det gick till. Måste blivit något teknisk fel i betygssättningen eller så är ett fejkat flygboknings system inte så svårt. Jag är så fantastiskt ointresserad av programmering (har dock skrivit funktions  specar till programmerare för e-learning i flash en gång tiden) till jag måste göra något som inte någon gjort förr. Då kan hjärnan triggas till något dumt experiment. Nu senast med Applescript. Se min tråd om Applescript... Hur som helst.

Så jäkla coolt med Vinyl. Varför just 1kHz?
Du vet Vinyl är på väg tillbaka. Big time. Det finns för de flesta artisterna  inga pengar i streaming om man inte blåser systemet eller har promotion team. Sägs det i alla fall. Jag är nästan uppe i 7 dollar! 🙂
Men tillbaka til mastringen , det fanns allt det där du sa, fast i mixen? Visst?  Kompressor, eq, master kompressorer, jag menar det görs master pluggar idag utifrån kompressor och annat från modeller från 40-50talet. Så någonstans fanns det samma typ grejer , men som nu har bytt plats i ett "nytt" arbetsflöde?
Har ordet mastring fått en ny betydelse kort summerat? Egentligen inte då?

Postat
9 timmar sedan sa Valle:

Jo ... 😁

Ska tilläggas att jag på den tiden körde en Ford Granada med  [ ... virvel ... ] VINYLTAK! 🤪

Ford Granada, det kunde man drömma om.
Saab 99 beige. 0-100 på en eftermiddag. Stereon mer värd än bilen. Som det skall vara med första bilen. Innertaket, hängde med säkerhetsnålar.
Nostalgist värre ikväll 🙄

Postat
4 timmar sedan sa Neosus:

Det får då anses bekräftat, AI, även i kontexten likt suno och andra liknande verktyg,  har kommit för att stanna och som verktyg används det sannolikt i olika stadier av den kreativa processen. Även av de artisterna vi lyssnar på dagligdags. Sevärd video, även om vägen framåt. 

Postat
On 2025-12-21 at 09:37 sa Neosus:

Det är fortfarande inte du som har gjort låten! AI har gjort låten och du tar cred för det!

Det haltar lite att säga att en loop är samma!  

Fint, om det haltar, jag utmanar dig då, spela in en "loop" det är för övrigt en minut piano stycke, och få ut exakt likadant resultat. Lycka till 🙂 

Men skämt åsido,  jag trodde först att det vara bara givet att AI producerade bra grejer, så är det inte alls. Det upptäcker man när man gjort 20 olika unika  pianostycken på vardera en 
minut så man (tror) vet vad analysen letar efter för att ta fram resten. Men med övning., Låtarna som kommer ut blir bara bättre och bättre.
Vilket då leder mig till att tro att det är kreativiteten i den en minut jag har på mig (som SUNO gratis konto begränsning)  som spelar roll för AIs tolkning/cover av vad jag laddar upp. ( Skarpa konto har typ upp till 8 minuter man kan ladda upp för olika AI behandling)

Men visst om det är illa att ta cred för något som inte kan upprepas, per definition, unikt, tämligen säker på det, så får det väl vara så. Jag är inte missnöjd med hur mina unika pianostycken, tolkades av AI, mestadels, till min favör.
Det är superkul att sätta sig vid pianot, spela in en minut stycke och ladda upp och göra en cover från det. Ger massor av idéer och funderingar för framtida låtar.  Än så länge är det så jag använder Suno. Men efter att ha sett video i tråden här, vem vet, jag kanske gör mer framöver.

PS.Du får gärna kalla det "loop" hur mycket du vill, helt ok med mig.😀

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.