Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är dina farhågor? Vid vilka användningsområden ser du fördelar respektive nackdelar? Är den bra i tex industrin där många jobbar monotont? Tycker du om när AI tar över människors kreativa ådra inom musik, film, författarskap och konst. Kommer vi bli mer ensamma och sluta socialisera med andra människor. 
Ordet är fritt! 

Annons
Postat

En lite konstig sak är alla som delar med sig av ai-alster. Har en kollega på jobbet som dyker upp tokstolt varje jävla gång hen sparat ihop tillräckligt många suno-credits för att generera en låt.

Jag vet inte om det är direkt oroväckande, men ganska irriterande. 

Postat (redigerat)

AI , Artificiell Intelligens. Är till att börja med sannolikt fel ord för att beskriva vad som i huvudsak sker i dagens teknik.
Det är maskininlärning. Kolla upp det som eget ämne.
Det bevisas dagligen hur korkade sådan system är inför vissa helt rudimentära grejer för människor.
 

Däremot, inom ämnet musik, där finns det ( inom nuvarande tekniska ramar) en begränsad mängd info att göra maskininlärning på och där sen det maskininlärda kan kombineras med algoritmer för musikteori, skalor, stilstudier etc…
 

Men det riktigt intressanta började med människor, för länge sen, PianoTeq mfl. Virtuella / algoritmisk/ fysiskmodellerade digitala instrument med målet att låta oskiljaktigt från verkliga instrument, åtminstone genom en högtalare/ mix/master. Bara genom att återskapa instrumentets fysik/akustik. Med AI kombinationen skyndas den utvecklingen på även för hur man analyserar/ maskininlärning, av människans myriader av sätt att spela dessa instrument. Hittils, vad jag vet finns det ett enda AI instrument, ett. Det är ett stränginstrument. Som används i syfte att ersätta samplingar. Det kan spelas av AI. Eller av människor.
 

AI inom musik är ytterst något bra. Men det har en begränsad storhetstid. Allt går i cykler och en balansering mot människor som spelar instrument kommer att ske. Men innan det sker har AI / maskininlärning och smartare algoritmer, mycket mer att ge. Idag är Suno version 5. Till version 10 i än högre takt än idag, kommer det börja vända. Dels för att det då är gammal teknik o acceptans debatten har börjat vända sig till helt annan och mycket modernare teknologi, men också för att det är då en del av dagliga affärsvärlden inom musik.
 

Men AI/datorgenerad musik o Människors musik, kommer att samexistera. 
 

Tror ni att folk slutar måla och rita för att datorgenererade bilder är möjliga? Jag tror historien visar motsatsen.

Redigerat av Discipuli
Stavnings kontroll
Postat

Det finns något intressant, rent psykologiskt, som AI bringar fram i oss.

Många blir helt exalterade av att en maskin kan skapa något som verkar männskligt. Man tycker det är "häftigt".

Jag läste om jordbruksmässan AgroTech i tyskland, där Walmet (tror jag det var), hade implementerat en röststyrd AI chatbot i en traktor. Man kunde alltså prata med traktorn. 

Köerna ringlade långa, och folk verkade vänta i timmar, för att kunna stiga upp i traktorn och fråga "Vad är en traktor?" och traktorn svarade något kryptiskt. Folk blev helt galna (min läsning).

Om denna funktion användbar i en stressad situation när skiten inte funkar är något helt annat.

Men vi blir som barn på nytt för att en maskin kan svara något som verkar vara ett svar på min fråga.

Om man följer Gartner Hyphe-kurvan, så är vi inom studiovärlden nog nu är i "Peak of inflated expectations". Folk blir som galna för att en algoritm kan skapa en låt. När dimman har lagt sig kommer vi se att Karl-den-tolfte inte var så levande som vi trodde. Vi vaknar och inser att vi inte kan sitta och spotta ut låtar i parti och minut (Trough of Dissillusionment). Sedan hittar vi realistiska situationer i processen att skapa låtar och producera där AI faktiskt kan bidra med något bra.
image.png.b107f184264e398f5e7e8fc2f9eabdeb.png

  • Gilla 2
Postat

Det skrämmer mig att ni tycker att AI som gör jobbet åt en är bra och sedan tar cred för det! 

Håller fast vid att det är fördummande! 

 

 

Postat

Vad dem skriver om Suno Studio.

 

Suno Studio is the first-ever generative audio workstation. It’s the creative workspace you’ve been waiting for: built for real experimentation, fast iteration, and pure fun. 

Start with any audio → Upload samples, pull from your Suno library, or break things down into stems. 

Create infinite stem variations → Instantly generate vocals, drums, synths, and more that flow with your audio. 

Edit in a multitrack timeline → Arrange, layer, and refine with precision. Control BPM, volume, pitch, and more.

Export everything → Send stems out as audio or MIDI and pick up right where you left off in your DAW.

Whether you’re starting fresh with a prompt or building on something you’ve already made, Studio gives you the freedom to push your sound further—with fewer barriers and more ways to play.

 

Postat
5 timmar sedan sa Neosus:

Det skrämmer mig att ni tycker att AI som gör jobbet åt en är bra och sedan tar cred för det! 

Håller fast vid att det är fördummande! 

 

 

Du gillar inte sampling heller?

Postat
5 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Det finns något intressant, rent psykologiskt, som AI bringar fram i oss.

Många blir helt exalterade av att en maskin kan skapa något som verkar männskligt. Man tycker det är "häftigt".

Jag läste om jordbruksmässan AgroTech i tyskland, där Walmet (tror jag det var), hade implementerat en röststyrd AI chatbot i en traktor. Man kunde alltså prata med traktorn. 

Köerna ringlade långa, och folk verkade vänta i timmar, för att kunna stiga upp i traktorn och fråga "Vad är en traktor?" och traktorn svarade något kryptiskt. Folk blev helt galna (min läsning).

Om denna funktion användbar i en stressad situation när skiten inte funkar är något helt annat.

Men vi blir som barn på nytt för att en maskin kan svara något som verkar vara ett svar på min fråga.

Om man följer Gartner Hyphe-kurvan, så är vi inom studiovärlden nog nu är i "Peak of inflated expectations". Folk blir som galna för att en algoritm kan skapa en låt. När dimman har lagt sig kommer vi se att Karl-den-tolfte inte var så levande som vi trodde. Vi vaknar och inser att vi inte kan sitta och spotta ut låtar i parti och minut (Trough of Dissillusionment). Sedan hittar vi realistiska situationer i processen att skapa låtar och producera där AI faktiskt kan bidra med något bra.
image.png.b107f184264e398f5e7e8fc2f9eabdeb.png

Kommer någon ihåg när PowerPoint fick animationer? Fruktansvärt 😬

Postat
3 minuter sedan sa Discipuli:

Du gillar inte sampling heller?

Vad har det med saken att göra?

Börja inte med det där mot mig. Då startar du ett krig som inte kommer att ta slut...

  • Haha 1
Postat
Just nu sa Neosus:

Vad har det med saken att göra?

Börja inte med det där mot mig. Då startar du ett krig som inte kommer att ta slut...

Det var öppet mål 😂🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Postat
16 minuter sedan sa Discipuli:

Du gillar inte sampling heller?

En sampling är inte samma sak. AI är ett svin som gömmer sig i en låda. Ungefär som att istället för att själv spela ett tv-spel så promptar du, ”spela det här spelet åt mig”. Hur kul är det? 

Postat
4 minuter sedan sa slejnard:

En sampling är inte samma sak. AI är ett svin som gömmer sig i en låda. Ungefär som att istället för att själv spela ett tv-spel så promptar du, ”spela det här spelet åt mig”. Hur kul är det? 

Jag använder det i stort sett uteslutande baserat på vad jag själv har spelat in och laddar upp. Melodier och låtar jag är skapare av, sen promptar jag en del och skriver en själv, texter etc. För mig är det lärorikt.
Inspirerande och ibland en besvikelse. Jag började testa Suno med bara prompter. För det var intressant. Men att ladda upp sin egna minut förändrade intressant till inspirerande. Men har ännu inte skaffat pro. Tror det blir nästa år. Jag är i utforskar fasen.

  • Gilla 2
Postat

På ämnet. Ny teknologi i en DAW.
 

Utforska själv. Men från vad jag såg, det som börjar utkristallisera sig är teknologi som hanterar audio, nästan som MIDI men med ytterligare nivåer av komplexitet som audio medför. Mycket Datorkraft blir grundläggande framöver om man vill ta del av det här utvecklingsspåret.

https://hitnmix.com/ripx-daw-pro/

”With advanced harmonic editing, ultra-precise audio repair tools, and state-of-the-art noise and instrument separation, PRO gives you unmatched control over every sound detail.

Restore damaged recordings, completely reshape audio to fit your creative vision, or experiment to craft sounds the world has never heard before.”

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.