Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I min mening så är det ändå bättre att lära sig lyssna, lära sig använda dom olika pluggarna som finns om det så kräver bättre lyssning, så är det så det är. Pysslar man med musik och mixning så är det en självklarhet att använda öronen. Allt annat är ju bara dumt! 

Att lita blint på verktyg som gör jobbet åt en är i min mening fördummande!

OCH jag hävdar att använda en vanlig hederlig EQ är betydligt snabbare att jobba med. 

Att sträva efter att göra det så avancerat och krångligt som möjligt är ju bara dumt! 

Vad säger ni om det? 😄

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1
Annons
Postat
35 minuter sedan sa Valle:

[Min fetstil]

Njae ... Det håller jag inte alls med om. Om din förmåga att uppfatta frekvenser gradvis minskar från, säg, 3 kHz och uppåt, då är metoden meningslös. Likaså fungerar metoden tveksamt om utrustningen har begränsad frekvensåtergivning. Men du menade kanske inte riktigt så.

Men fungerar, det gör den väl – sisådär. Jag har själv testat (givetvis). Och även om det blev en OK balans, så tyckte jag att tiden man behöver lägga ner är SÅ inte värt det.

Vad som däremot, enligt min mening, fungerar med "pink noise" är att lyssna på bruset en liten stund (OBS! INTE FÖR HÖGT!) för att "återställa" trötta öron – för en stund i alla fall. Fast jag vill ändå säga att den bästa "återställningen" är vila.

Ja det där med att återställa hörseln har jag testat, det är fantastiskt. Hjärnan och öronen i kombo är en märklig maskin.

Jag avvaktar ändå resultatet på brusmetoden från racer 🙂 sen kan vi jämföra.

Jag använder själv helst UI mixning initialt, baserat på fasta Lufs. Enligt AYAIC , Mennos metoder, men det är för att jag har deras mjukvara sen många år så det föll sig naturligt. Tyvärr Hög lärotröskel och inte helt lätt att plöja igenom dokumentationen. Men har gett mig mycket.

Postat
1 timme sedan sa Neosus:

I min mening så är det ändå bättre att lära sig lyssna, lära sig använda dom olika pluggarna som finns om det så kräver bättre lyssning, så är det så det är. Pysslar man med musik och mixning så är det en självklarhet att använda öronen. Allt annat är ju bara dumt! 

Att lita blint på verktyg som gör jobbet åt en är i min mening fördummande!

OCH jag hävdar att använda en vanlig hederlig EQ är betydligt snabbare att jobba med. 

Att sträva efter att göra det så avancerat och krångligt som möjligt är ju bara dumt! 

Vad säger ni om det? 😄

Vi säger medhåll. Kaffe på det?

Postat
4 timmar sedan sa Valle:

Det här låter i mina öron inte alls "helt OK" – i alla fall inte i mina monitorer. På tok för obalanserat över frekvensspektrumet. Men å andra sidan säger du att du har gjort så med avsikt, och då blir det svårt att ge konstruktiv kritik.

Det som i tråden kallas "den råa versionen" lät hästlängder bättre och, som någon nämnde, borde vara ett bra utgångsläge för att revidera din mix.

Däremot avråder jag från att ställa in nivåer med ovan nämnda "pink noise"-metod. Den är förlegad, förutsätter icke-begränsad (mänsklig) hörsel, och den tid som du behöver lägga ner är bara inte värt det. Särskilt då det idag finns färdiga verktyg som gör motsvarande, dvs, ställa in nivåer efter örats anatomi. Men du bör framför allt försöka ställa nivåer utan hippa metoder och verktyg – dina öron måste vara ditt viktigaste verktyg; det är de som avgör när något låter "rätt" eller "fel".

Haha tack så mycket för din åsikt! Det är jätte bra för mig att få höra.

Jag är nog helt enkelt ute ock cyklar när det kommer till mina hörlurar och högtalare.

Jag har tyvärr inte lärt mig så mycket om spektrumet i detalj. Så är lite osäker på när du säger obalans. Jag har sett video på spektrum och du kanske menar att något går i taket? Har inte använt något sådant verktyg för att se hur det ser ut. Utan jag har enbart lyssnat för att få ihop allt. 

Jag kanske borde studera hur spektrumanalys funkar.

Sen så kanske mina monitorer "förskönar" ljud. Vet ej. 

Men jag tror att jag har överkokt det hela.

Har lagt på för mycket på masterbussen. Sen sparat ner till ljudfil sen lagt in den igen för mastering och sedan lagt på massor av eq och så.

Jag förstår vad ni menar med att den andra låter bättre. Jag skall utgå ifrån den och göra den så färdigt som möjligt.

Har haft lite tankesätt att få ett bra ljud men att förstärka det sedan med eq och annat, eller som boostar ljud eller vad man säger., när jag lagt massor på masterbussen. Det kanske gör det hela för "vasst".

Är jätte tacksam för att du tar dig tid att lyssna och sedan skriva till mig vad du tycker :)

Mvh Christoffer

Postat
13 timmar sedan sa Neosus:

Låter som att nivåerna behöver ses över helt enkelt! 

JC_thinking.GIF.49a10c9577930771dc89d3bcb72a81c9.GIF

Tack så mycket:)

Postat
7 timmar sedan sa Discipuli:

Ja det där med att återställa hörseln har jag testat, det är fantastiskt. Hjärnan och öronen i kombo är en märklig maskin.

Jag avvaktar ändå resultatet på brusmetoden från racer 🙂 sen kan vi jämföra.

Jag använder själv helst UI mixning initialt, baserat på fasta Lufs. Enligt AYAIC , Mennos metoder, men det är för att jag har deras mjukvara sen många år så det föll sig naturligt. Tyvärr Hög lärotröskel och inte helt lätt att plöja igenom dokumentationen. Men har gett mig mycket.

Hej! Länkar pink metoden här. 
Jag vet inte om jag har gjort något fel. Bruset spelade och mastern var på 12 db. Eller bussen med bruset. 

Jag följde stegen iaf. Men jag gillade det inte!

Jag litar nog hellre på mina öron ^^
Tanken var god. Men känns som det blir alldeles för ojämn mix. Jag kanske inte gjorde helt rätt men tror jag skall försöka vara lite mer noggrant ifrån den råa versionen:)

Eller så kastar jag in handduken! 

Nä men man kanske behöver studera hela processen mer. 
Jag kanske kan fokusera på en del i låten. Göra så den låter okej hemma. Sen ändra om tills den låter bra i bilen också. 

Felet ifrån början är nog att jag inte har varit tillräckligt noggran med ljudet så som jag vill ha det. Utan kanske förlitade för mycket på att jag kan fixa det ”sen” Med eq och lite annat som ”putsar”. 

Ber om ursäkt för en hemsk mix^^

Postat
8 timmar sedan sa Racer:

Hej! Länkar pink metoden här. 
Jag vet inte om jag har gjort något fel. Bruset spelade och mastern var på 12 db. Eller bussen med bruset. 

Jag följde stegen iaf. Men jag gillade det inte!

Jag litar nog hellre på mina öron ^^
Tanken var god. Men känns som det blir alldeles för ojämn mix. Jag kanske inte gjorde helt rätt men tror jag skall försöka vara lite mer noggrant ifrån den råa versionen:)

Eller så kastar jag in handduken! 

Nä men man kanske behöver studera hela processen mer. 
Jag kanske kan fokusera på en del i låten. Göra så den låter okej hemma. Sen ändra om tills den låter bra i bilen också. 

Felet ifrån början är nog att jag inte har varit tillräckligt noggran med ljudet så som jag vill ha det. Utan kanske förlitade för mycket på att jag kan fixa det ”sen” Med eq och lite annat som ”putsar”. 

Ber om ursäkt för en hemsk mix^^

Denna mixen är i mina öron bästa hittils. Så om detta är vad du tycker låter dåligt i din utrustning så tror jag vi har hittat en möjlig ”felkälla”.  

Har du EQ på dina högtalare eller via förstärkare?
Exakt vilka högtalare är det?

Postat (redigerat)
19 minuter sedan sa Discipuli:

Denna mixen är i mina öron bästa hittils. Så om detta är vad du tycker låter dåligt i din utrustning så tror jag vi har hittat en möjlig ”felkälla”.  

Har du EQ på dina högtalare eller via förstärkare?
Exakt vilka högtalare är det?

Neutralt ljud i studio monitorer låter inte som hi-fi högtalare. 🙂 Det kan vara bra att ha i åtanke.
De har två helt skilda syften så de byggs olika.

Redigerat av Discipuli
Postat

Sen det enda att be om ursäkt för, är ju att du nu gjort en långt bättre mix än den du la upp som första mix. Den är 80% hemma i nivåer och ton.

Så det är bra jobbat! Det återstår 20% höftar vi till med!

Att du själv tycker den låter dåligt, det får vi gräva vidare i 🙂

Postat
4 timmar sedan sa Discipuli:

Jag A/B startpunktens video/mix mot nupunkten video/mix , som natt och dag.

Allt går åt rätt håll nu! Eller hur?

Hahah! Tack för dina meddelande! Jag måste köpa bättre hörlurar. Tycker det är jätte konstigt att de säljer sådana monitorer i en jätte stor musikaffär i Gbg. 

Jag kan inget om sånt. 

Själv tycker jag det låter fruktansvärt! 

Men skall fortsätta där jag är då. De är ju 20% kvar och det är väl det som behövs. Men nu är ju mina kanaler nästan längst ner i mixen. För jag drog ju ner mastern till -12 db. Jag kanske skulle haft kvar mastern på 0. Bussen med Pink noise är ju på -12db. Jag blanda ihop det. Man kanske kan dra upp allt tillsammans sen bara.

Mina monitorer heter Pioneer dj VM 70.

Där är ju lite rattar på baksidan. Kan titta så jag får dem neutrala:)

Tusen tack för hjälpen!

Det som låter i slutet är bara den råa versionen.  Jag ändrade inte den delen:) Det är "originalet". Råka få med lite där i klippet^^

Men jag provar att pilla med det som är så kommer jag med en uppdatering på de sista 20% :D

Jag har ett par Sony hörlurar liggandes. Kanske bättre och använda dem är de jag alltid använder. Tänkte att jag är mest van vid de jag har nu, så kanske dumt och byta. Men Sony kanske har bättre teknik i sina (det är inga värsting hörlurar) Men endå kanske bättre än mina Denver.

Super glad att du vill hjälpa mig!

Postat
13 timmar sedan sa Neosus:

Inte behöver du be om ursäkt för det, Racer! Det är svårt att mixa! Bara på´t och ha det roligt! 

Tack så mycket:):):)

Postat
19 timmar sedan sa Racer:

Jag har tyvärr inte lärt mig så mycket om spektrumet i detalj. Så är lite osäker på när du säger obalans. Jag har sett video på spektrum och du kanske menar att något går i taket? Har inte använt något sådant verktyg för att se hur det ser ut. Utan jag har enbart lyssnat för att få ihop allt. 

Angående "frekvensspektrumet": Jag menade det mer som bildligt uttryck snarare än bokstavligt. Jag hörde att var obalans över hela ljudbilden; jag konsulterade inga verktyg.

Jag använder i och för sig analysverktyg när jag mixar, men det är ändå alltid med hjälp av vad jag hör som leder till de definitiva besluten. Jag rekommenderar dig detsamma.

Hur länge har du hållit på med musikproduktion, förresten?

Postat
1 timme sedan sa Racer:

Hahah! Tack för dina meddelande! Jag måste köpa bättre hörlurar. Tycker det är jätte konstigt att de säljer sådana monitorer i en jätte stor musikaffär i Gbg. 

Jag kan inget om sånt. 

Själv tycker jag det låter fruktansvärt! 

Men skall fortsätta där jag är då. De är ju 20% kvar och det är väl det som behövs. Men nu är ju mina kanaler nästan längst ner i mixen. För jag drog ju ner mastern till -12 db. Jag kanske skulle haft kvar mastern på 0. Bussen med Pink noise är ju på -12db. Jag blanda ihop det. Man kanske kan dra upp allt tillsammans sen bara.

Mina monitorer heter Pioneer dj VM 70.

Där är ju lite rattar på baksidan. Kan titta så jag får dem neutrala:)

Tusen tack för hjälpen!

Det som låter i slutet är bara den råa versionen.  Jag ändrade inte den delen:) Det är "originalet". Råka få med lite där i klippet^^

Men jag provar att pilla med det som är så kommer jag med en uppdatering på de sista 20% 😄

Jag har ett par Sony hörlurar liggandes. Kanske bättre och använda dem är de jag alltid använder. Tänkte att jag är mest van vid de jag har nu, så kanske dumt och byta. Men Sony kanske har bättre teknik i sina (det är inga värsting hörlurar) Men endå kanske bättre än mina Denver.

Super glad att du vill hjälpa mig!

Sony över Denver varje dag i veckan. 🙂 Men det är ju goda nyheter med dina monitorer. Sätt dem på L2 / H2 så har dem, i alla fall enligt manualen, en mer neutral frekvens respons. Så skall den nog helst vara när du mixar.

Om du satte -12 på master ut är ingen katastrof.

Kan du ta skärmbild av hur din mix ser ut nu? Hur reglagen står nu.
Vilken DAW hade du? Glömt av det.

IMG_6944.jpeg

Postat
7 timmar sedan sa Valle:

Angående "frekvensspektrumet": Jag menade det mer som bildligt uttryck snarare än bokstavligt. Jag hörde att var obalans över hela ljudbilden; jag konsulterade inga verktyg.

Jag använder i och för sig analysverktyg när jag mixar, men det är ändå alltid med hjälp av vad jag hör som leder till de definitiva besluten. Jag rekommenderar dig detsamma.

Hur länge har du hållit på med musikproduktion, förresten?

Jag kanske har vissa punkter i låten som är vassa. Förstår nog vad du kan mena med obalans. Men absolut inte säker. Men jag tar med mig det att försöka få allt i samma nivå. Kan plugga på hur man kan använda spektrum verktyg så allt är mer likt. 

Det är jätte värdefullt att du nämner det. Men samtidigt svårt att veta exakt det du hör(inte konstigt online)^^ Man kanske blir lätt van  vid låten när man hör den typ flera hundra gånger. 

Skall se över de höga frekvenserna och kanske få de mer mjuka. Så allt ligger horisontellt. 

Jag började för 5-6 år sedan. Men detta är första "riktiga" låt. Man vill gärna komma till den punkten så allt sitter! Men just nu känns det som om det är en bit kvar. Men man får kämpa. Även om det kan vara frustrerande att man inte riktigt förstår vad man gör för fel.

Själv då?

Tack!

Postat
6 timmar sedan sa Discipuli:

Sony över Denver varje dag i veckan. 🙂 Men det är ju goda nyheter med dina monitorer. Sätt dem på L2 / H2 så har dem, i alla fall enligt manualen, en mer neutral frekvens respons. Så skall den nog helst vara när du mixar.

Om du satte -12 på master ut är ingen katastrof.

Kan du ta skärmbild av hur din mix ser ut nu? Hur reglagen står nu.
Vilken DAW hade du? Glömt av det.

IMG_6944.jpeg

Jag skall prova Sony!

Det skall jag verkligen fixa! Tusen tack!! Japp L2 H2 blir det! 

Jag är hos mina föräldrar just nu. Fixar en bild på det direkt när jag kommer hem igen!

Ha en jätte fin kväll!

Postat
1 timme sedan sa Racer:

Jag skall prova Sony!

Det skall jag verkligen fixa! Tusen tack!! Japp L2 H2 blir det! 

Jag är hos mina föräldrar just nu. Fixar en bild på det direkt när jag kommer hem igen!

Ha en jätte fin kväll!

Spår 3 är något som tillhör en annan del av låten. Annars ligger de längst ner. Bruset är ju på -12 db samt master. Men det är ju bara och höja allt sen:)

20251122_214348.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.