Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har just hittat Suno tack vare någons ämne här tidigare. 
Har provat att ladda upp några av mina egna låtar för att se vad den kunde åstadkomma med dem. 
Och. Ja, vad ska man säga.  Det är ju helt sjukt. 
För att demonstrera laddar jag här upp en liten demo jag gjorde vid test av inspelning av akustisk gitarr, följt av en första version från Suno (Suno 1) och sedan en mer utarbetad fullversion (Suno 2). Min demo och Suno 1 saknar refräng

Konstaterar att jag aldrig kommer komma till den här produktionsnivån på egen hand. Det kommer alltid låta ”demo” om mina grejer. 
Så, för att slippa den ångesten kanske det är en bra idé att låta Suno göra den delen av jobbet. På några sekunder. Istället för jag själv ska slita hår i dagar för en medioker produktion at best.  

Någon annan som hittat Suno, och hur använder ni det i så fall? 

edit:  Min demo är 1:37, Suno 1 är 2:00 och den långa är Suno 2

edit 2: För att den ska få ligga kvar här så kan jag säga att låten heter Tell me where to go. Tyck gärna till om den också. 😁

Redigerat av Nbient
  • Tack! 1
Annons
Postat

Låten är riktigt bra i alla versioner. Jag håller med dig att man blir lite... öööh, va' fan håller jag på med. Bara ladda upp en dålig demo och få den...öööh ...polerad. Och varför inte? Att vara låtskrivare betyder ju inte att man kan göra allt annat bra. Så det passar nog många låtskrivare.

Så länge du skrivit låten själv så är detta inte konstigare än att skriva en låt till någon annan som framför den. 

• Gilla 1
Postat (redigerat)
25 minuter sedan sa Erik dP:

Låten är riktigt bra i alla versioner. Jag håller med dig att man blir lite... öööh, va' fan håller jag på med. Bara ladda upp en dålig demo och få den...öööh ...polerad. Och varför inte? Att vara låtskrivare betyder ju inte att man kan göra allt annat bra. Så det passar nog många låtskrivare.

Så länge du skrivit låten själv så är detta inte konstigare än att skriva en låt till någon annan som framför den. 

Det är nog lite ditåt jag lutar också.  Använda Suno som producent. 
Som du säger, ingen större skillnad jämfört med att skicka en demo till ett skivbolag som sen producerar den.

Har ju hört exempel på demos och färdiga produkter förut och skillnaderna är ganska stora, dock med låten i sig bibehållen. Ett exempel off the the top of my head är A-ha’s Take on me. 
Så det känns inte som fusk faktiskt, att använda Suno på det sättet. 
Men kanske ska drista sig till att sjunga själv i alla fall 😏

Varför återuppfinna hjulet lixom 🤷‍♂️

Redigerat av Nbient
Postat

Fick gåshud. grymt bra. När skall du ge ut låten? 
Den är ju klar i Suno eller längre variant av Suno 1.

Man måste ta i beaktning att mixen sitter väldigt bra på AI versionen. Men,
Din källa/demo version är ju grunden, utan det hade inte AI haft så jäkla bra melodi och känsla att jobba med.

Jag lyssnar hellre på den här låten än på 99% av vad som finns på country/poplistorna nuförtiden.
Denna låten har ju djup.

• Tack! 1
Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa Håkan Ström:

Fick gåshud. grymt bra. När skall du ge ut låten? 
Den är ju klar i Suno eller längre variant av Suno 1.

Man måste ta i beaktning att mixen sitter väldigt bra på AI versionen. Men,
Din källa/demo version är ju grunden, utan det hade inte AI haft så jäkla bra melodi och känsla att jobba med.

Jag lyssnar hellre på den här låten än på 99% av vad som finns på country/poplistorna nuförtiden.
Denna låten har ju djup.

Det här kändes. Kan ju inte ta all kred, men wow. Tack!
Säger väl som de stora pojkarna, det var en team effort 😂
Bra producent är halva jobbet.
Det fina är att Suno verkligen hittade hela tanken med låten. Ganska tydligt i demon vart låten vill s a s.

Jag har upptäckt att Suno har lättare för mindre komplexa källor. Att ladda upp en fullblodsmix gör det lite svårare, men generellt så får man ett bättre resultat ju tydligare datat är har jag märkt.
Det är rätt makalöst vad den klarar av. Rätt inställd plockar den slingor och solon not för not.

Och det här med känsla. Fattar ju att Suno inte kan känna något, men den verkar iaf veta hur den ska uttrycka känslor. Den vet hur melankoli ska låta. Den vet hur glad låter, och ledsen. Det är verkligen next level. 

Har lagt upp lite gamla låtar och kört de genom Suno, varav några är publika där nu. 
Kolla om du vill och återkom om vill ha nåt original att jämföra med så kan jag lägga upp den här i tråden. 
https://suno.com/@nbientmusic?page=songs

Redigerat av Nbient
Postat

Så angående den kreativa processen....ska man helt överge den till en maskin alltså? Man kan lära sig att göra någonting bra, det tar 10 000 timmar kanske. Man har förhoppningsvis roligt och lär sig något och växer som människa. Men det var före Suno:"Låta Suno producera" fyfan vad dött.

Postat (redigerat)
16 timmar sedan sa Meatballs:

Så angående den kreativa processen....ska man helt överge den till en maskin alltså? Man kan lära sig att göra någonting bra, det tar 10 000 timmar kanske. Man har förhoppningsvis roligt och lär sig något och växer som människa. Men det var före Suno:"Låta Suno producera" fyfan vad dött.

Nja tänker jag om den.  
Det är ju skillnad på att skriva låtar och att producera dem. Det är inte alla som är intresserade, eller har tid för den delen, att sitta de där 10000 timmarna för att få sin låt färdigproducerad. De vill bara skapa musik, och lämna mixning och produktion till de som kan det. Att begära att folk som gör musik även ska behärska mixning och produktion är nog ännu mer dött i så fall. Kan man skapa en demo som håller måttet så räcker det långt. Men därifrån är det en bit kvar till ”klar”.  Det är där produkter som Suno kommer in i min mening. 
Förutom det är det även en stor källa till inspiration. 

Vad gäller kreativitet så är ju det bara förmågan att skapa en bild av vad ett instrument ska göra i en given situation.  Om realiseringen av den bilden kommer från AI eller att du själv spelar har exakt noll betydelse, eftersom båda resultaten kommer från din kreativitet. 

Redigerat av Nbient
Postat
On 2025-10-29 at 19:23 sa Nbient:

Det här kändes. Kan ju inte ta all kred, men wow. Tack!
Säger väl som de stora pojkarna, det var en team effort 😂
Bra producent är halva jobbet.
Det fina är att Suno verkligen hittade hela tanken med låten. Ganska tydligt i demon vart låten vill s a s.

Jag har upptäckt att Suno har lättare för mindre komplexa källor. Att ladda upp en fullblodsmix gör det lite svårare, men generellt så får man ett bättre resultat ju tydligare datat är har jag märkt.
Det är rätt makalöst vad den klarar av. Rätt inställd plockar den slingor och solon not för not.

Och det här med känsla. Fattar ju att Suno inte kan känna något, men den verkar iaf veta hur den ska uttrycka känslor. Den vet hur melankoli ska låta. Den vet hur glad låter, och ledsen. Det är verkligen next level. 

Har lagt upp lite gamla låtar och kört de genom Suno, varav några är publika där nu. 
Kolla om du vill och återkom om vill ha nåt original att jämföra med så kan jag lägga upp den här i tråden. 
https://suno.com/@nbientmusic?page=songs

IRL, en given hit. Heavy heart, med lite pyssel , en hit! (men spara den här versionen ändå!) In these arms of mine, fantastisk.
11, Electro hjärta.
Skyscrapers. Intressant rytm o texten är klockren.

Fantastisk samling låtar. Löjligt mycket bättre än dagens listmusik.

• Tack! 1
Postat (redigerat)
14 timmar sedan sa Håkan Ström:

IRL, en given hit. Heavy heart, med lite pyssel , en hit! (men spara den här versionen ändå!) In these arms of mine, fantastisk.
11, Electro hjärta.
Skyscrapers. Intressant rytm o texten är klockren.

Fantastisk samling låtar. Löjligt mycket bättre än dagens listmusik.

Jag blir mållös över denna feedback. Tack så jättemycket. 🙏😇 

Jag håller med om att musiken på Suno är bra mycket bättre än skiten man hör på Spotify och radio. 
Fritt skapande utan restriktioner och kontroll skapar ett bättre klimat för äkta kreativitet, till skillnad från det man hör på radion, där allt är styrt av de 4 stora.  

Jag tror det finns en ökande hunger efter musik där originalitet premieras framför själlösa mallformade verk som enbart finns för att generera vinst. 
Medlemstillväxten hos Suno har fullkomligt exploderat det senaste året. Och med modell v5 kommer ännu fler hitta dit. 
Hoppas bara de klarar stämningarna mot dem. Skulle vara väldigt tråkigt om de föll under de 4 storas kontroll, som Udio gjort nu.  

Redigerat av Nbient

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.