Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej igen, 

Här kommer en annan låt som jag har skickat iväg mixning. En är min egen mixning, och den andra är mixarens. Vilken föredrar ni? 🙂

Redigerat av Im ok
Annons
Postat

Bra låt, tycker jag i alla fall. Jag tycker också att sången dessvärre drunknar en del i musiken i båda exemplen så det är nåt som jag personligen skulle rätta till. Typ variera dynamiken (eller hur man ska säga) mycket mera över hela låten. Jag är en sån som vill att det ska handla om det som sjungs i första hand och att det är det som ska fronta i en låt. Jag tänker mig ofta in i att en låt framförs med ett väldigt minimalt komp och väldigt avskalat och när det liksom sitter så kan man börja fundera på vad som mera kan tillföra nåt. Men obs det är bara min uppfattning.

• Tack! 1
Postat

Jag föredrar din andra. Jag tror den är mixarens. Detta baserar jag på att den är mer ihoplimmad, låter gainstagad, samt har den kontrollerade botten man skulle förvänta sig av en mixare. Den låter behaglig och inte för överstyrd.

Den första versionen tycker jag har för mycket (o grumlig) low mid, saknar tydlig botten, samt låter som vissa instrument har för stark signal (överstyr in i pluggar) alt. för hård komprimering, vilket ger en ljudbild som blir obalanserad och inte låter naturlig (för mycket ”in your face” tycker jag).

Postat
23 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Jag föredrar din andra. Jag tror den är mixarens. Detta baserar jag på att den är mer ihoplimmad, låter gainstagad, samt har den kontrollerade botten man skulle förvänta sig av en mixare. Den låter behaglig och inte för överstyrd.

Den första versionen tycker jag har för mycket (o grumlig) low mid, saknar tydlig botten, samt låter som vissa instrument har för stark signal (överstyr in i pluggar) alt. för hård komprimering, vilket ger en ljudbild som blir obalanserad och inte låter naturlig (för mycket ”in your face” tycker jag).

Vet du, den är faktiskt min😊 Blir väldigt glad att du tycker om den mest😊😊

Postat
25 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

1 minut sedan sa Im ok:

Vet du, den är faktiskt min😊 Blir väldigt glad att du tycker om den mest😊😊

Trodde min reverb skulle avslöja mig. Men det skiljer sig också rätt mycket med trummorna, och syntharna. Jag kommer jobba vidare med mixen när jag samlat på mig lusten, och känner att det finns hopp. 

• Gilla 1
Postat

Har inte jämfört jättenoga mellan versionerna, men en sak som jag tyckte jag la märke till var att det var svårt att höra vad du sjöng i den "andra" versionen (den som är 4:11). Det var först när jag lyssnade på den första som jag uppfattade orden... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.