Jump to content
Annons
  • 0

Vilket ljudkort till Shure sm7b?

Fråga

Postat

Hejsan!

Har precis upptäckt att det är kul att spela in sång till musiken man spelar och att det faktiskt kan låta bättre då 🤪

jag har dock bara testat en mick ifrån typ Netonnet, den billigaste för kanske 299kr eller något. 

skulle vilja testa en mer ”riktig” mick nu. 
Har sett att ” shure sm7b ” verkar vara ett bra val. 

Men! Även sett att de behövs en rejäl förstärkare till den, eller ”pre-amp” som man kanske kallar det. 

jag kör med ljudkortet ” Audient id14 mk II ” är det tillräckligt tro eller krävs de mer? Förstår inte hur man läser ut vad som behövs!

tacksam för svar. IMG_0568.thumb.png.04c0c28fae11ac4c95d11b2026f30193.png

IMG_0567.png

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat (redigerat)

Du kan ju titta på JKs youtubekanal (se bild). Jag tycker att en billigare SM57 låter rätt likt SM7b med min röst. Jag kör med ett Roland Duo Ex som inte har jätte hög förstärkning, men det funkar bra ändå med SM7b. Kör dock på högsta förstärkning på vredet. Vill du ha väldigt mycket förstärkning finns ett podcasterinterface för knappt 800kr. Dock utan tex midi och High-z. https://www.thomann.se/focusrite_vocaster_two.htm8721E0EA-9D55-4A4F-AC37-6C176B6B53B4.thumb.jpeg.2799708ede283bc08dab703c6206ce4d.jpeg

Redigerat av Erik dP
Annons
  • 0
Postat
56 minuter sedan sa Erik dP:

Du kan ju titta på JKs youtubekanal (se bild). Jag tycker att en billigare SM57 låter rätt likt SM7b med min röst. Jag kör med ett Roland Duo Ex som inte har jätte hög förstärkning, men det funkar bra ändå med SM7b. Kör dock på högsta förstärkning på vredet. Vill du ha väldigt mycket förstärkning finns ett podcasterinterface för knappt 800kr. Dock utan tex midi och High-z. https://www.thomann.se/focusrite_vocaster_two.htm8721E0EA-9D55-4A4F-AC37-6C176B6B53B4.thumb.jpeg.2799708ede283bc08dab703c6206ce4d.jpeg

Tack för svar!

men e inte så kunnig på de just det där, men det skulle funka med det ljudkortet jag har idag endast, men vill jag ha ut mer av micken så behöver jag köpa en förstärkare?

• 0
Postat (redigerat)
33 minuter sedan sa Robertfrost:

Tack för svar!

men e inte så kunnig på de just det där, men det skulle funka med det ljudkortet jag har idag endast, men vill jag ha ut mer av micken så behöver jag köpa en förstärkare?

En förstärkare kanske kostar lika mycket som interfacet jag länkade till. Förmodligen mer. Focusrite Vocaster Two kostar knappt 800kr (Runt 60dB enl diagrammet borde väl räcka?) och har även bluetooth om du vill strömma musik till dina monitorer från telefonen, om jag fattat rätt. Tror inte datorn behöver vara på för detta. Dock bör man nog stänga av alla effekter/autogain då dessa verkar sänka förstärkningen en hel del.

Men testa med ditt interface innan du shoppar loss. Jämför även SM7b med en SM57 och SM58. (Det finns jämförelser på Youtube.) Betavarianterna av dessa kanske också är intressanta.

Obs: Shuremickar piratkopieras numera så det är svårt att se om de är äkta vara. Särskilt SM7b. Finns nog även de som säljer begagnat men ovetandes om att den är piratkopierad.

Redigerat av Erik dP
  • 0
Postat

Fethead blir bra. 

En varning ang mic bara, köp inte begagnad eller från nån okänd webshop. Det cirkulärar sjukt många kopior. 

• 0
Postat (redigerat)

Har Thomann rekommenderat att du ska köra med en Fethead mellan micken o audient-ljudkortet (vilket låter märkligt)?

Ljudkortet ska förstärka micksignalen till linjespänningsnivå, viket i professionella studior (din hemstudio medräknad) är +4dBu (~1,228 V RMS). Ljudkortet omvandlar oxå den analoga spänningen till digital signal, där +4dBu-nivån mappar till -18 dbFS RMS (obs-ej peaknivå) (enligt EBU R68), eller -20dbFS (SMPTE).

Audient id14 mk II har en inbyggd mic-preamp så du ska inte behöva köpa en till (som Fethead). Den inbyggda preampen i iD14 MKII ger upp till 58 dB gain. Mickförstärkaren i Audient-kortet verkar alltså kunna förstärka till +4dBu.

Fethead kräver fantommatning, och ger ej fantommatning. Så vill du i framtiden använda en kondensatormick som behöver 48V, kan du ej använda Fethead.

Köp micken du vill ha och prova med det ljudkort du har. Du ska inte behöva fundera på linjenivåer mm med ditt ljudkort. Koppla ihop och vrid upp mickförstärkaren på ljudkortet så att mätaren i ditt DAW för signalen från micken ligger runt -20 och -14 dbFS på inputkanalen (exakt vilken referensnivå beror väl på vilken standard ditt DAW är konfigurerat för - ebu/smpte mm).

Detta säger jag utan erfarenhet av Audient, Fethead eller Shure-mickar.

Redigerat av Jonatan Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.