Jump to content
Annons

EMU 1820: Allmäna problemtråden


Sonefors

Recommended Posts

Phono ingångarna brusar eftersom de är förstärkta för att hantera en skivspelare. Men så fort du kopplar en TRS-kontakt på dem så byter de över till linje-ingångar och blir därmed tysta. Om du inte har en skivspelare kopplad till ingångarna så ska du radera kanalerna i mixern eller sänka nivån.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
bruset vet jag.. men det är det skumma klickandet jag har när midi 2 är inkopplat och igång!

det borde jhu inte vara dör =/

Spela in klicket och skicka upp som en mp3 fil så ska vi genast analysera 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

visade sig som att breakoutboxen var kiko, å inga nya fans inne..

han undradde om jag ville vänta men med tanke på att jag fick en ny mixer av mid mor idag så valde jag att ta lillebror Emulator x paketet då jag fick det till samma budget pris som 1212 kortet skulle kosta då dom bara hadde butiks xet kvar som saknadde mjukvara. kan nu säga att jag är grymt nöjd =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Radera kanalerna som från mixern som Majken sa.

När du slår på fantommatningen så syns det alltid

en liten signal p.g.a att preampen jobbar på ett annat

sätt då.

Har jag hört 😄

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet löst iom att jag bytte til 1212m grymt bra kort =)

Varför köpte du inte 1820M??? 😏

Nu gick du juh miste om en massa bra ingångar

kom kan komma att behövas för framtida projekt 😳

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

idag när jag startade datorn så kom det inget ljud. bråkade lite med ljudkortet och tillslut så uppdaterade jag drivrutinerna. då fungerade allt som det ska igen. någon som anar hur det blev så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej dimmfrost,

Det här är väl inget jag egentligen skryter offentligt med men:

En dag när jag startade min burk så hade inte jag heller något ljud 🥰

Jag pillade på ALLT. Inkusive att avinstallera drivasar och fysiskt lyfta ut kortet... utan resultat... Fattade noll tills jag sju timmar senare flyttade på en bok som tydligen låg mot MUTE knappen på mitt tangentbord 😱

Ja, ja...

Ibland är det det mest uppenbara som man missar. Som tex att sätta i sladden eller trycka på power 🙂

HA de

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har haft samma problem. Bl a att ljudet lägger plötsligt när jag arbetar eller att det bara inte fungerar när jag startar datorn. Men med en reboot av kortet eller datorn brukar allt lösa sig. Dock otroligt störande.

Någon gång har det hänt att jag fått "system failed to open..." innan jag startar win. Har då gjort systemåterställning och allt har fungerat igen...

Men! Jag hittade en lösning på problemet!

.... jag sålde kortet!

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om liknande,,, En kanal, nr5 tror jag, la av, inte ett ljud! Efter väldigt många svordomar och meckande så klickade jag till slut på en liten liten knapp. "Restore to factory default". Voala!

Jag hade då ett ESI1010,, min polare som har ett 1820m fick ett liknande problem, och det fanns en liknande funktion, "restore to factory default" som löste problemen även för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade också problem med mitt EMU 1820M precis i början. Löste det genom att skaffa kraftigare nätagg till datorn.

Ska också erkänna att det även har hänt någon gång efteråt och då har jag (som van Sounblaster-användare) gått till creativemappen i startmenyn och valt funktionen "restore to defaults"! 🙂

Fråga mig inte vad den gör, men efter en omstart så finns kortet på plats igen och funkar precis som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena Tjena! Jag har ett EMU 1820 ljudkort. Nu är det så att lite då och då så lägger det av. Det stängs av och då måste man starta om datorn för att det ska fungera igen. I mjukvaran står det "Status Locked".

Det kom upp ett fönster där det står såhär.

PatchMix DSP Error!

You don't appear to have sufficient E-MU hardware to load the session in your system.

This may be because session expects more E-MU hardware than what you have installed on your system.

You may continue limited edition of this PatchMix DSP Session but you may not hear audio as expected.

Måste jag köpa starkare processor eller RAM?

Jag har nu AMD 1.45 Ghz och det står att jag har 192 MB RAM.

"Vilket verkar skumt eftersom den pallar rätt bra mycket med pluggar/program mm".

Vore mycket tacksam för hjälp. / Anton

Edit: Nu fungerar det inte alls. 😎 Har haft det i över ett år, och det har alltid funkat. Men då och då har det kommit upp ett fönster där det står. System overload. Men den har jag bara klickat ner och fortsatt.

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortet säger att dess interna dsp(prossesor) är överladdad. Har du slängt på en massa effekter(kortets egna) routat runt mycket eller har väldigt låg latency så belastar du dsp:n.

kolla om det finns någon resetfunktion.

Har inget med din dator att göra...

Redigerat av Distorted man
Link to comment
Dela på andra sajter

tja. tack för svaret. Jag har tryck på "restore default". Ljudkortet lyser fortfarande INTE, men verkar få signal när man spelar upp. Men det hörs ingenting.

Och jag har inte använt kortets egna effekter heller :rolleyes:

Jag har laddat hem 3 st drivisar från EMUs hemsida och installerat 1/3. De övriga två fungerade inte att installera. Men det fungerar fortfarande inte.

Någon som vet vad problemet kan vara? / adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visserligen aldrig kört med ett sådant kort, så jag vet inte säkert...

Om du startar ett nytt projekt, helt från scratch, så borde det gå igång som det ska eftersom du då inte har aktiverat några av kortets effekter. Det ser ju ut som om det är för många effekter som har aktiverats, så att det blir för mycket för ljudkortets DSP.

I värsta fall kan det ju också vara att det är något hårdvarufel på kortet, så att det behöver repareras eller bytas ut...

I övrigt tycker jag att datorn verkar ha väldigt lite RAM för en musikmaskin. Jag skulle själv inte sätta mindre än 1GB RAM i en musikburk - men det borde rimligen inte ha med ljudkortets felmeddelande att göra - om det inte är så att det utnyttjar datorns minne på något sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visserligen aldrig kört med ett sådant kort, så jag vet inte säkert...

Om du startar ett nytt projekt, helt från scratch, så borde det gå igång som det ska eftersom du då inte har aktiverat några av kortets effekter. Det ser ju ut som om det är för många effekter som har aktiverats, så att det blir för mycket för ljudkortets DSP.

I värsta fall kan det ju också vara att det är något hårdvarufel på kortet, så att det behöver repareras eller bytas ut...

I övrigt tycker jag att datorn verkar ha väldigt lite RAM för en musikmaskin. Jag skulle själv inte sätta mindre än 1GB RAM i en musikburk - men det borde rimligen inte ha med ljudkortets felmeddelande att göra - om det inte är så att det utnyttjar datorns minne på något sätt...

Det konstiga är att jag inte använde ljudkortets egna effekter alls.

Och när ljudkortet lade ner så lade det ner helt. Även ifall jag startade om datorn och inte ens hade igång min sequenser, så fungerade det inte. Inget ljud alls.

Nu iaf, så har jag fått igång kortet efter att ha avinstallerat allt och sen tagit ut kortet. Startat datorn, Stängt av. Sen tagit allt från början igen. Så det kan ju ha varit något glapp av nåt slag. Men det verkar ändå lite konstigt eftersom det har suttit där i 1 1/2 år nu. Eller det kanske brukar hända?

Jag är iaf. orolig för att liknande ska hända igen, eftersom det troligen inte kan vara speciellt hälsosamt för kortet att bara slockna och dö då och då.

Hur kan jag motverka att detta händer igen? Något förslag?

Jag är dålig på datorer så jag kan dra det här så gott jag kan.

När jag trycker in det interna kortet i datorn så finns det två stycken sladdar som går från ljudkortet. Sladdarna ska jag koppla ihop med andra sladdar i datorn. Avlånga kontakter (avlånga som SCART, men ser inte ut så), ni vet vad jag menar säkert.

En utav dom sladdarna kopplade jag till en annan sladd.

Det stod i manualen att den andra sladden skulle kopplas till startknappen på datorn på nåt sätt. Men jag hade ingen sån i datorn som jag kunde koppla till. Det stod i manualen att ifall denna inte fanns, så kunde man strunta i det. Vilket jag då gjorde. Kan detta ha nåt med saken att göra??

Jag har länge tänkt att köpa mer RAM-minne, och ska göra det nu efter att jag har sommarjobbat.

Det här låter väldigt konstigt. Men jag hörde från en person att ifall det står just "192 MB RAM" i system. Så betyder det egentligen att det är 1 GB. Personen hade någon förklaring till det. Jag tycker det verkar heelskumt. Vad har ni att säga? Har jag missförstått honom? Eller har han missförstått hur det funkar?

Tack alla ni som svarat! Vore kanon om någon tror sig kunna ovanstående också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Hehe, fattar inte mycket av vad du skriver. 😄

Förklara gärna lite enklare. Ciaoo/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Hehe, fattar inte mycket av vad du skriver. 😛

Förklara gärna lite enklare. Ciaoo/ adama

Okej, jag var kanske lite rakt på sak så där på småtimmarna 🙂

I ditt fall så låter det som om den externa enheten,"audiodock", slutar fungera. Det beror vanligtvis på att den inte får tillräckligt med ström. Den drar förhållandevis mycket ström, mycket med än vad som egentligen är tillåtet för ett expansionskort.

För att PCI-kortet (kortet i datorn alltså) ska klara av att strömförsörja den externa enheten så har kortet en extra strömförsörjningskabel. Det är en kabel bestående av en röd, en gul och två svarta trådar. Den kabeln ska kopplas mellan ljudkortet och någon av datorns interna strömförsörjningskablar (kolla i manualen). Kontrollera att alla kontakter sitter ordentligt och testa alternativt att koppla in ljudkortets kabel till en annan likadan kontakt någonstans i maskinen. Det blir ofta glapp i dessa kontakter med tiden.

Saxat ur manualen:

emu1010-powercable.gif

(Den skarpsinnige ser att den här bilen är fel.

Det är två molex-hankontakter, men principen är rätt)

Kolla även att kabeln mellan audiodock och kortet, "EDI-kabeln", sitter i ordentligt. Testa att vända på kabeln så att den ändan som sitter i kortet sitter i audiodock och vice versa.

[edit] stavfel

Redigerat av Zarwox
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Hehe, fattar inte mycket av vad du skriver. :rolleyes:

Förklara gärna lite enklare. Ciaoo/ adama

Okej, jag var kanske lite rakt på sak så där på småtimmarna 😮

I ditt fall så låter det som om den externa enheten,"audiodock", slutar fungera. Det beror vanligtvis på att den inte får tillräckligt med ström. Den drar förhållandevis mycket ström, mycket med än vad som egentligen är tillåtet för ett expansionskort.

För att PCI-kortet (kortet i datorn alltså) ska klara av att strömförsörja den externa enheten så har kortet en extra strömförsörjningskabel. Det är en kabel bestående av en röd, en gul och två svarta trådar. Den kabeln ska kopplas mellan ljudkortet och någon av datorns interna strömförsörjningskablar (kolla i manualen). Kontrollera att alla kontakter sitter ordentligt och testa alternativt att koppla in ljudkortets kabel till en annan likadan kontakt någonstans i maskinen. Det blir ofta glapp i dessa kontakter med tiden.

Saxat ur manualen:

emu1010-powercable.gif

(Den skarpsinnige ser att den här bilen är fel.

Det är två molex-hankontakter, men principen är rätt)

Kolla även att kabeln mellan audiodock och kortet, "EDI-kabeln", sitter i ordentligt. Testa att vända på kabeln så att den ändan som sitter i kortet sitter i audiodock och vice versa.

[edit] stavfel

Ja, precis. Men sådär har jag gjort! Jag har ju haft kortet i mer än ett år och det har suttit i sådär. Har fungerat kanon. Läs ett av mina inlägg längre upp. Där beskriver jag lite mer.

tack för svaret! / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Hehe, fattar inte mycket av vad du skriver. 😛

Förklara gärna lite enklare. Ciaoo/ adama

Okej, jag var kanske lite rakt på sak så där på småtimmarna 🙂

I ditt fall så låter det som om den externa enheten,"audiodock", slutar fungera. Det beror vanligtvis på att den inte får tillräckligt med ström. Den drar förhållandevis mycket ström, mycket med än vad som egentligen är tillåtet för ett expansionskort.

För att PCI-kortet (kortet i datorn alltså) ska klara av att strömförsörja den externa enheten så har kortet en extra strömförsörjningskabel. Det är en kabel bestående av en röd, en gul och två svarta trådar. Den kabeln ska kopplas mellan ljudkortet och någon av datorns interna strömförsörjningskablar (kolla i manualen). Kontrollera att alla kontakter sitter ordentligt och testa alternativt att koppla in ljudkortets kabel till en annan likadan kontakt någonstans i maskinen. Det blir ofta glapp i dessa kontakter med tiden.

Saxat ur manualen:

[bild]

(Den skarpsinnige ser att den här bilen är fel.

Det är två molex-hankontakter, men principen är rätt)

Kolla även att kabeln mellan audiodock och kortet, "EDI-kabeln", sitter i ordentligt. Testa att vända på kabeln så att den ändan som sitter i kortet sitter i audiodock och vice versa.

[edit] stavfel

Ja, precis. Men sådär har jag gjort! Jag har ju haft kortet i mer än ett år och det har suttit i sådär. Har fungerat kanon. Läs ett av mina inlägg längre upp. Där beskriver jag lite mer.

tack för svaret! / adama

Jo, jag har läst vad du skrev men jag var bara tvungen att klargöra. Dessvärre så har jag inte så många bättre tips just nu. Har inte så mycket att gå på.

När felet nu inträffar, är det när maskinen i övrigt är mycket belastad? (Många VST:er eller dylikt). Eller kan felet inträffa även när du gör mindre ansträngande saker (web/mail)? Det kan vara så att nätdelen i maskinen är överbelastad.

Om du kör patchmix medan det inte fungerar, vilka kanaler finns tillgängliga då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kontakt- eller strömförsörjningsproblem.

Jag har för mig att det där meddelandet kommer upp om du kopplar ur din audiodock och försöker ladda en patchmix-session som använder någon av dess in-/utgångar (därav tycker PatchMix DSP att det "saknas hårdvara").

När felet inträffar, slocknar/blinkar lysdioderna på audiodock då? Knäpper det i reläerna?

Kolla att RJ45-kabeln är ordentligt ansluten och att den extra strömförsörjningskabeln är ordentligt inkopplad till 1010-PCI-kortet samt att din dators nätdel är okej.

Hehe, fattar inte mycket av vad du skriver. 🙂

Förklara gärna lite enklare. Ciaoo/ adama

Okej, jag var kanske lite rakt på sak så där på småtimmarna 😄

I ditt fall så låter det som om den externa enheten,"audiodock", slutar fungera. Det beror vanligtvis på att den inte får tillräckligt med ström. Den drar förhållandevis mycket ström, mycket med än vad som egentligen är tillåtet för ett expansionskort.

För att PCI-kortet (kortet i datorn alltså) ska klara av att strömförsörja den externa enheten så har kortet en extra strömförsörjningskabel. Det är en kabel bestående av en röd, en gul och två svarta trådar. Den kabeln ska kopplas mellan ljudkortet och någon av datorns interna strömförsörjningskablar (kolla i manualen). Kontrollera att alla kontakter sitter ordentligt och testa alternativt att koppla in ljudkortets kabel till en annan likadan kontakt någonstans i maskinen. Det blir ofta glapp i dessa kontakter med tiden.

Saxat ur manualen:

[bild]

(Den skarpsinnige ser att den här bilen är fel.

Det är två molex-hankontakter, men principen är rätt)

Kolla även att kabeln mellan audiodock och kortet, "EDI-kabeln", sitter i ordentligt. Testa att vända på kabeln så att den ändan som sitter i kortet sitter i audiodock och vice versa.

[edit] stavfel

Ja, precis. Men sådär har jag gjort! Jag har ju haft kortet i mer än ett år och det har suttit i sådär. Har fungerat kanon. Läs ett av mina inlägg längre upp. Där beskriver jag lite mer.

tack för svaret! / adama

Jo, jag har läst vad du skrev men jag var bara tvungen att klargöra. Dessvärre så har jag inte så många bättre tips just nu. Har inte så mycket att gå på.

När felet nu inträffar, är det när maskinen i övrigt är mycket belastad? (Många VST:er eller dylikt). Eller kan felet inträffa även när du gör mindre ansträngande saker (web/mail)? Det kan vara så att nätdelen i maskinen är överbelastad.

Om du kör patchmix medan det inte fungerar, vilka kanaler finns tillgängliga då?

tjabba. Jag hade en hel del effekter på ja, men ine kortets egna som sagt. Använder datorn endast för inspelning och har den inte kopplat till internet. Så det händer alltid när jag sitter vid sequensern. Alltså mycket effekter på osv.

Patchmix vet jag inte vad det är. Har bara sett ordet en massa gånger 🙂.

ciaoo

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Biorno (oregistrerad)

Hej Köpte mig ett EMU 1820 igår och det verkar fungera dock så tokhänger sig datorn efter typ mellan 0-50 sekunder efter att jag startat den.

Stänger jag av E-MU E-DSP enheten i Enhetshanteraren så funkar det igen.

Låter som det är några drivare eller nåt som krockar men jag har ju installerat det senaste så hur gör man då för att få reda på vad som kan krocka, några tips någon?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hallå!

Mitt 1820 spelar inte upp musik längre, musik går genom den vanliga "Wave 1/2" kanalen på patchmix dps. Däremot funkar det att prata genom mikrofonen och spela upp saker genom "ASIO OUT 31/32" kanalen. Har uppdaterat drivrutinerna, restore defaults, stängt av datorn dragit ut sladdar etc, allt som brukar funka. Blir galen nu när det är tyst hemma! Någon som har nått förslag?

Tack på förhand!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Mitt 1820 spelar inte upp musik längre, musik går genom den vanliga "Wave 1/2" kanalen på patchmix dps. Däremot funkar det att prata genom mikrofonen och spela upp saker genom "ASIO OUT 31/32" kanalen. Har uppdaterat drivrutinerna, restore defaults, stängt av datorn dragit ut sladdar etc, allt som brukar funka. Blir galen nu när det är tyst hemma! Någon som har nått förslag?

Tack på förhand!

/Andreas

Hej Andreas, har du prövat gå in på Kontrollpanelen >> Ljud och Ljudenheter >> Avancerat och sen bara dra upp ljudet på WAVE kanalen? Sen varför PatchMix DSP bara drar ner den kanalen är ju ett mysterium för där är man sällan och pillar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...