Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Haft detta riff i ett par år och nu fick inspirationen äntligen fart. Låten är inte helt färdig än, ska in ett gitarrsolo och riktig sång. Tanken är även att outrot ska ha lite mer improvisation med sång/gitarr och långsamt dö ut.

På grund av min dåliga pipa så experimenterade jag lite. Sjöng in alltihopa själv och det låter ju förfärligt, provade sen att byta ut min sångröst mot en AI som sjunger exakt likadant som jag men med en röst som faktiskt låter bra. Självklart kommer detta att bytas ut mot en riktig sång, men ett väldigt hjälpsamt verktyg för att höra hur det kan låta när man inte alls kan sjunga! 

Några tankar på förbättringar?

Annons
Postat

Även om jag idag egentligen tycker att 80-talsrocken är meh!, så talar det till min nostalgiska själ. Det är trots allt den skiten jag har hållit på med mest under mina år som aktiv musiker/artist, så tråden fångande min uppmärksamhet.

Fast ... detta känns inte som genuin 80-talsrock. Jag hör vad du har för avsikt att åstadkomma, men det når inte dit. Och det beror på en solklar detalj (och jag hade tyckt detsamma även om du inte avslöjade tekniken): sångrösten i kombination hur den är processad – den låter mer som en Top 40 Country-röst, vilket mer för mina tankar till 2015. (Därmed inte sagt att Top 40 Contry är kasst, tvärtom.)

Och för att förvirra ännu mer så tycker jag att låten mer driver en Deep Purple/Blackmor-anda. Jag gillar introt och bryggan in till verserna riktigt mycket. De svagaste partierna (kompositionsmässigt sett) är dock refrängerna. Med en sådan cool versdel hade jag väntat mig en hårdare knuff när refrängen kommer in. Jag hade skrivit om melodin helt.

Sedan vete fan om jag hade behållit snackpartiet ... men det är bara för att sådant osökt får mig att tänka på teen pop a la 1960 – "❤️Oooh my sweet darling, you know my life is worthless without you ...❤️" Så det är nog väldigt subjektivt.

Soundet lämnar jag därhän, då det är en preproduktion/demo och saknar kritikrelevans.

Ser framemot en ny lyssning.

Postat
12 minuter sedan sa Valle:

Även om jag idag egentligen tycker att 80-talsrocken är meh!, så talar det till min nostalgiska själ. Det är trots allt den skiten jag har hållit på med mest under mina år som aktiv musiker/artist, så tråden fångande min uppmärksamhet.

Fast ... detta känns inte som genuin 80-talsrock. Jag hör vad du har för avsikt att åstadkomma, men det når inte dit. Och det beror på en solklar detalj (och jag hade tyckt detsamma även om du inte avslöjade tekniken): sångrösten i kombination hur den är processad – den låter mer som en Top 40 Country-röst, vilket mer för mina tankar till 2015. (Därmed inte sagt att Top 40 Contry är kasst, tvärtom.)

Och för att förvirra ännu mer så tycker jag att låten mer driver en Deep Purple/Blackmor-anda. Jag gillar introt och bryggan in till verserna riktigt mycket. De svagaste partierna (kompositionsmässigt sett) är dock refrängerna. Med en sådan cool versdel hade jag väntat mig en hårdare knuff när refrängen kommer in. Jag hade skrivit om melodin helt.

Sedan vete fan om jag hade behållit snackpartiet ... men det är bara för att sådant osökt får mig att tänka på teen pop a la 1960 – "❤️Oooh my sweet darling, you know my life is worthless without you ...❤️" Så det är nog väldigt subjektivt.

Soundet lämnar jag därhän, då det är en preproduktion/demo och saknar kritikrelevans.

Ser framemot en ny lyssning.

Tack för din feedback, har en del att klura över nu! 🙂

Gällande sången så kommer den att bli helt annorlunda sen när den spelas in på riktigt. Just nu är det min kassa sångröst som har blivit ersatt av en AI, bra verktyg för att få ett hum om hur det kan låta när man inte kan sjunga själv. Men kan hålla med om att rösten har en mer country känsla vilket jag hoppas på att kunna ändra sen.

Men du har helt klart gett mig en del att länka på, får se vad det landar i 🙂

Postat (redigerat)

Jag får inte heller några 80-talsvibbar. Det beror framförallt på att du begränsat dig till tre ackord (tonika, subdominant och dominant) som dessutom är rena treklangsackord helt utan färgningar. 

Du borde lyssna på mycket 80-tal först och göra analyser av hur musiken är uppbyggd. Om du har bra gehör kommer du upptäcka att man ofta använder parallelltonarternas subdominanter och dominanter och det var inte ovanligt med m7b5 (moll sju minus fem), sus-ackord, maj7 men även 9-ackord och 11-ackord. Det var inte heller alltid så att gitarren lade alla terser i ett 11-ackord utan kunde till exempel lägga ett rent F-dur med bassisten spelade på G-strängen.

 

Man ska inte heller underskatta alla dessa överstigande kvinter som tyvärr gått förlorade i dagens musik.

Redigerat av Analogfreak
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Jag får inte heller några 80-talsvibbar. Det beror framförallt på att du begränsat dig till tre ackord (tonika, subdominant och dominant) som dessutom är rena treklangsackord helt utan färgningar. 

Du borde lyssna på mycket 80-tal först och göra analyser av hur musiken är uppbyggd. Om du har bra gehör kommer du upptäcka att man ofta använder parallelltonarternas subdominanter och dominanter och det var inte ovanligt med m7b5 (moll sju minus fem), sus-ackord, maj7 men även 9-ackord och 11-ackord. Det var inte heller alltid så att gitarren lade alla terser i ett 11-ackord utan kunde till exempel lägga ett rent F-dur med bassisten spelade på G-strängen.

 

Man ska inte heller underskatta alla dessa överstigande kvinter som tyvärr gått förlorade i dagens musik.

Ja då är den väl något annat -tal antar jag 😅 Det var bara dom vibbarna jag fick, men vill inte påstå att jag är en 80-tals expert så har kanske fel.

Jag kan noll musikteori tyvärr så det är rena Grekiskan för mig, får nog läsa på lite 🤔

Tack för att du tog dig tiden att lyssna på låten iaf! 🙂

Postat

Jo nog hör jag 80-tals vibben i detta! 👍Riffet är ju riktigt glammigt. Påminner även om Dire Straights på nåt vis. AI sången låter ju bra men skulle ännu hellre höra själfull människoröst om än den blir sur här och var. Ibland kan ett tonartsbyte göra sitt till för ens egna röst. Fortsätt rocka! 🎸 

Postat

Hade du inte sagt 80-tal hade jag ändå sett en gatuljusbelyst svart Ferrari cabriolet fara fram i Miami kvällstrafik. Skadade generationen Tubbs o Crocket gör nog det.
 

Coolt att höra ett AI röst experiment! Det hade varit intressant att veta hur exakt det går till. Vilket verktyg, problem på vägen? 

Jag skall lyssna mer under helgen.

 

 

 

Postat
4 timmar sedan sa slejnard:

Jo nog hör jag 80-tals vibben i detta! 👍Riffet är ju riktigt glammigt. Påminner även om Dire Straights på nåt vis. AI sången låter ju bra men skulle ännu hellre höra själfull människoröst om än den blir sur här och var. Ibland kan ett tonartsbyte göra sitt till för ens egna röst. Fortsätt rocka! 🎸 

Det var faktiskt Money For Nothing som gav inspirationen, speciellt synth ljudet som är taget direkt från den låten 🙂

Håller helt med angående sången, planen är att den ska sjungas in av en polare som har en bättre pipa än jag. Gäller bara att hitta tiden. Använder mest AI för att få ett hum om hur sången kommer att låta.

  • Gilla 1
Postat
4 timmar sedan sa Håkan Ström:

Hade du inte sagt 80-tal hade jag ändå sett en gatuljusbelyst svart Ferrari cabriolet fara fram i Miami kvällstrafik. Skadade generationen Tubbs o Crocket gör nog det.
 

Coolt att höra ett AI röst experiment! Det hade varit intressant att veta hur exakt det går till. Vilket verktyg, problem på vägen? 

Jag skall lyssna mer under helgen.

 

 

 

Haha underbart ju! 😄

Först sjunger jag in sången själv så man ändå har noterna och rytmen, sen sparar jag ner hela låten och laddar upp den på Suno.com (En AI som kan generera hela låtar, ganska skrämmande men väldigt intressant att leka runt med). Suno har en funktion där man kan göra covers av låtar man själv laddar upp, så jag ber den att göra en cover på låten med min sång och den spottar ut en variant med en betydligt bättre sångare. Efter detta så sparar jag ner låten och använder en hemsida som heter vocalremover som separerar instrument och sång. Sen använder jag bara sångspåret direkt in i låtprjektet.

När man gör en cover så blir ju inte sången alltid exakt som man vill, men ganska nära. Ljudkvalitén på sången efter man separerat från instrumenten är väldigt dålig för det mesta, men med alla andra instrument så låter det helt ok. 

För någon som inte kan sjunga så är det ett extremt bra sätt att få en bild av hur en låt kan låta med ordentlig sång, så brukar göra detta och skicka till den riktiga sångaren så vet han hur det ska låta. Men det är absolut inget som ersätter riktig sång, men vem vet vad som kommer att hända i framtiden, det är skrämmande hur långt AI har kommit.

  • Gilla 1
Postat
2 minuter sedan sa Jeffaklumpen:

Haha underbart ju! 😄

Först sjunger jag in sången själv så man ändå har noterna och rytmen, sen sparar jag ner hela låten och laddar upp den på Suno.com (En AI som kan generera hela låtar, ganska skrämmande men väldigt intressant att leka runt med). Suno har en funktion där man kan göra covers av låtar man själv laddar upp, så jag ber den att göra en cover på låten med min sång och den spottar ut en variant med en betydligt bättre sångare. Efter detta så sparar jag ner låten och använder en hemsida som heter vocalremover som separerar instrument och sång. Sen använder jag bara sångspåret direkt in i låtprjektet.

När man gör en cover så blir ju inte sången alltid exakt som man vill, men ganska nära. Ljudkvalitén på sången efter man separerat från instrumenten är väldigt dålig för det mesta, men med alla andra instrument så låter det helt ok. 

För någon som inte kan sjunga så är det ett extremt bra sätt att få en bild av hur en låt kan låta med ordentlig sång, så brukar göra detta och skicka till den riktiga sångaren så vet han hur det ska låta. Men det är absolut inget som ersätter riktig sång, men vem vet vad som kommer att hända i framtiden, det är skrämmande hur långt AI har kommit.

Spännande hur olika verktyg hittar en process,  olika i oss alla, men oftast med samma mål. Fascinerande! 
 

Om något år finns nog allt detta inbyggt i en DAW. Sången sjungs då in sen tar AI över för den röst(er) man vill unikt ratta in till sin låt. Instrumental musik kommer få en ny genre. Human , None Human.

Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa Henric Svensson:

-Otroliga verktyg det finns!

-Sen med risk att låta som en bakåtsträvande gammal surgubbe så känns det bättre när man gjort det själv! 😒

Du har ju gjort det själv! Men du har använt verktyg o tagit besluten som leder till resultatet. Därav suddas gränsen mellan människa o maskin(inlärning) inte ut.
 

Tips, kolla https://www.youtube.com/@BobDoyleMedia skön attityd till AI o Musik. Han testar verktyg på ett lättsamt sett men med kritiska perspektivet från den gamla stammen. Senaste jag såg så ”sjunger” han in en inlärning som blir text sen tar han den inlärning o lägger på ett proffesionellt sjungen röst. Sen tar han det resultatet och konverterar till sin egna röst. Låter som man kan sjunga o det med egen röst! Omöjligt att säga , det är AI som sjunger.

Redigerat av Håkan Ström
Postat
On 2025-05-10 at 18:48 sa Håkan Ström:

Du har ju gjort det själv! Men du har använt verktyg o tagit besluten som leder till resultatet. Därav suddas gränsen mellan människa o maskin(inlärning) inte ut.

Ja, lite så är det ju.

Egentligen är det vare sig nytt eller överraskande att musikkonstnärer blir (mer eller mindre) paniska så fort det dyker upp ett verktyg eller en teknik som kan generera ett resultat som vi individuellt bedömer som tillräckligt hotfullt mot inte bara vår egen talang, utan i synnerhet även vår fåfänga och vårt bekräftelsebehov. Sådant har förekommit sedan 60-talets multikanalsbandares intåg.

För ca tio år sedan började jag använda VSTi för ersättande av ”riktiga” trummor. Först i form av att – den högst reserverande – trummisen fick spela på V-drums (eller dess likar) vars resultat jag färdigställde i efterhand. Men vad det led började jag konsekvent använda trumpluggarnas medföljande midi-/samplings-bibliotek och jag klipper/klistrar helt sonika ihop arrangemangen idag och låter dem vara med i slutreleasen. Jag är förstås inte ensam om detta. Men trummisarna är nog ännu lika reserverade.

På min senaste release (album, 12 spår) var trummor, piano och (pedal)steel inte framförda av väsen med biologisk hjärna, utan av programmerade pluggar. Medan elgitarr, akustisk gitarr, bas samt sång/kör framfördes av fyra anlitade musiker/sångare. OK, kom på i skrivande stund att jag i några låtar faktiskt använde samplade mattkörer som sjunger enklare varianter av ”aaah” respektive ”oooh”. Men det handlar om förinspelat material med nyss nämnda sångare, där jag plågade vederbörande med att stå och sjunga aaah/oooh i 20 sekunder för varje ton i en förutbestämd kromatisk skala. Finns ingen mening med att spela in sådana mattor varje enskild gång när det kan återanvändas med övertygande resultat. Även här är jag inte ensam om detta.

Idag jobbar jag med en ny produktion (album, 10+ spår). Och här har jag tagit steget att låta pluggar sköta även bas och akustiska gitarrer. Bas-pluggarna idag är långt framskridna i utvecklingen. Akustisk gitarr är ännu kanske inte lika tidseffektiv att få att låta som man vill, men när man väl fått till det så låter det tillräckligt övertygande – möjligen inte för framträdande roller, utan mer ”strumming”. Så på kommande produktion ser det alltså ut som att endast elgitarrer och sång/röster är ”äkta” (i brist på bättre uttryck).

Och där går nog gränser för mitt personliga utnyttjande av artificiellt artisteri eftersom jag vill lägga sång och el-gitarrer själv – för att jag helt sonika kan det och gör det skitbra. Möööjligen kommer jag längre fram att experimentera med plugg-körer för motsvarande användning som jag nämner ovan.

Nu kan ju säkert någon tycka: ”Men Valle, du kan väl för fan inte jämföra VSTi-pluggar med AI!”

Well, säg det till sir Sir George Martin anno 1963 … och berätta för honom om din DAW med obegränsade klipp- och klistra-resurser.

(Egentligen hade jag velat ta upp moralen och konsekvenserna med upphovsrättsanspråken man eventuellt tycker sig vill kunna göra på material som inte är framfört av en ”riktig” människa. Men inlägget här är redan åt helvete för långt samt en smula utanför ämnet.)

  • Gilla 1
Postat
14 timmar sedan sa Valle:

Ja, lite så är det ju.

Egentligen är det vare sig nytt eller överraskande att musikkonstnärer blir (mer eller mindre) paniska så fort det dyker upp ett verktyg eller en teknik som kan generera ett resultat som vi individuellt bedömer som tillräckligt hotfullt mot inte bara vår egen talang, utan i synnerhet även vår fåfänga och vårt bekräftelsebehov. Sådant har förekommit sedan 60-talets multikanalsbandares intåg.

För ca tio år sedan började jag använda VSTi för ersättande av ”riktiga” trummor. Först i form av att – den högst reserverande – trummisen fick spela på V-drums (eller dess likar) vars resultat jag färdigställde i efterhand. Men vad det led började jag konsekvent använda trumpluggarnas medföljande midi-/samplings-bibliotek och jag klipper/klistrar helt sonika ihop arrangemangen idag och låter dem vara med i slutreleasen. Jag är förstås inte ensam om detta. Men trummisarna är nog ännu lika reserverade.

På min senaste release (album, 12 spår) var trummor, piano och (pedal)steel inte framförda av väsen med biologisk hjärna, utan av programmerade pluggar. Medan elgitarr, akustisk gitarr, bas samt sång/kör framfördes av fyra anlitade musiker/sångare. OK, kom på i skrivande stund att jag i några låtar faktiskt använde samplade mattkörer som sjunger enklare varianter av ”aaah” respektive ”oooh”. Men det handlar om förinspelat material med nyss nämnda sångare, där jag plågade vederbörande med att stå och sjunga aaah/oooh i 20 sekunder för varje ton i en förutbestämd kromatisk skala. Finns ingen mening med att spela in sådana mattor varje enskild gång när det kan återanvändas med övertygande resultat. Även här är jag inte ensam om detta.

Idag jobbar jag med en ny produktion (album, 10+ spår). Och här har jag tagit steget att låta pluggar sköta även bas och akustiska gitarrer. Bas-pluggarna idag är långt framskridna i utvecklingen. Akustisk gitarr är ännu kanske inte lika tidseffektiv att få att låta som man vill, men när man väl fått till det så låter det tillräckligt övertygande – möjligen inte för framträdande roller, utan mer ”strumming”. Så på kommande produktion ser det alltså ut som att endast elgitarrer och sång/röster är ”äkta” (i brist på bättre uttryck).

Och där går nog gränser för mitt personliga utnyttjande av artificiellt artisteri eftersom jag vill lägga sång och el-gitarrer själv – för att jag helt sonika kan det och gör det skitbra. Möööjligen kommer jag längre fram att experimentera med plugg-körer för motsvarande användning som jag nämner ovan.

Nu kan ju säkert någon tycka: ”Men Valle, du kan väl för fan inte jämföra VSTi-pluggar med AI!”

Well, säg det till sir Sir George Martin anno 1963 … och berätta för honom om din DAW med obegränsade klipp- och klistra-resurser.

(Egentligen hade jag velat ta upp moralen och konsekvenserna med upphovsrättsanspråken man eventuellt tycker sig vill kunna göra på material som inte är framfört av en ”riktig” människa. Men inlägget här är redan åt helvete för långt samt en smula utanför ämnet.)

 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.