Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
11 minuter sedan sa slejnard:

Jåh! 

Truls nu i ettan! Semifinal fickpingis. 

Okej. Vi ska inte störa.

Annons
Postat

Första bouncen på nya datorn och dessutom med nya gitarren, helt och hållet via pedalbordet. (förutom en liten kompressor och fade in/ut.

Ville försöka göra ett arr som 3 personer skulle kunna spela. När gitarrtagningen var gjord märkte jag att mitt axelremslås hade börjat lossna, alltså skruven in i gitarren, så jag har tryckt i lite trä och lim. Därav ingen omtagning, så alla felen fick följa med. Jag är ändå relativt nöjd med tagningen bortsett från dem.

Basen har några fel i sig den också, har ingen ursäkt till att jag inte rättat dem.

Rösten höll bättre än någonsin fram till och med första refrängen. Sen fick jag kämpa och nu har jag inte ens en gnutta röst kvar... Grannarna jublar över det.

• Gilla 2
Postat

Tank jo, Neo

Hur gör man förresten en såndär slow-down grej på rätt sätt som jag försöker där vid 3.55 trots att jag glömde bort både med bas och gitarr att jag skulle hänga kvar en takt till?

Ska man rampa linjärt eller stegrande? 

Såhär ser den ut nu...

Skärmavbild 2025-05-24 kl. 14.03.04.png

Postat

Det tråkiga svaret är att det finns inget fel sätt!

Det roliga svaret är att det är efter eget tycke och smak! 

Det mest coolaste svaret är, kör linjärt för att det är så jag gör, när jag gört!

Kpd?

Postat

Alltså denna dator spökar för mig! Nu fick jag igång den och nu får den vara igång hela tiden! Stänger jag den så får jag inte igång den igen!

Ska skaffa uppgradering iallafall så att allt blir bättre! 

Postat
1 timme sedan sa Fidden:

Första bouncen på nya datorn och dessutom med nya gitarren, helt och hållet via pedalbordet. (förutom en liten kompressor och fade in/ut.

Ville försöka göra ett arr som 3 personer skulle kunna spela. När gitarrtagningen var gjord märkte jag att mitt axelremslås hade börjat lossna, alltså skruven in i gitarren, så jag har tryckt i lite trä och lim. Därav ingen omtagning, så alla felen fick följa med. Jag är ändå relativt nöjd med tagningen bortsett från dem.

Basen har några fel i sig den också, har ingen ursäkt till att jag inte rättat dem.

Rösten höll bättre än någonsin fram till och med första refrängen. Sen fick jag kämpa och nu har jag inte ens en gnutta röst kvar... Grannarna jublar över det.

Fan jag gillar det stenhårt! Snyggt arr.

Jobba vidare.

47 minuter sedan sa Fidden:

Tank jo, Neo

Hur gör man förresten en såndär slow-down grej på rätt sätt som jag försöker där vid 3.55 trots att jag glömde bort både med bas och gitarr att jag skulle hänga kvar en takt till?

Ska man rampa linjärt eller stegrande? 

Såhär ser den ut nu...

Skärmavbild 2025-05-24 kl. 14.03.04.png

Linjärt tycker jag.

• Tack! 1
Postat
45 minuter sedan sa CHAE:

Fan jag gillar det stenhårt! Snyggt arr.

Jobba vidare.

Linjärt tycker jag.

Kul! Jag jag jobbar vidare.

Rösten höll för att lägga lite "barnkörer" (falcett + lyft av fondanten, eller om det var formanten) som svarar på sista refrängerna. Blev jävligt najs om man får säga så i det här jävla landet.

Postat
3 timmar sedan sa Fidden:

Kul låt där! Något ostyrig sång ja. Du säger att rösten blev trött. Kör du allt (vers el. ref.) i 1 tagning eller pö om pö så att säga?

En otränad röst lyckas bättre genom att ta igen sig mellanåt. Träning, träning gäller annars. Som magstöd t ex och en funderare över tonarter mm. Röst uppvärmning är oxo viktigt.

Det blir sällan bra om man bara sätter en mic framför ansiktet och ska leverera plötsligt...

Gillar låten i övrigt, mannen!!!

• Tack! 1
Postat (redigerat)
12 minuter sedan sa Dark Of Light:

Kul låt där! Något ostyrig sång ja. Du säger att rösten blev trött. Kör du allt (vers el. ref.) i 1 tagning eller pö om pö så att säga?

En otränad röst lyckas bättre genom att ta igen sig mellanåt. Träning, träning gäller annars. Som magstöd t ex och en funderare över tonarter mm. Röst uppvärmning är oxo viktigt.

Det blir sällan bra om man bara sätter en mic framför ansiktet och ska leverera plötsligt...

Gillar låten i övrigt, mannen!!!

Tack för lyss!

Jag gjorde en tagning från början till slut. Borde tagit verserna först, sen brygga och sist refräng. 

Och så borde jag värmt upp innan.

Redigerat av Fidden
Postat
3 timmar sedan sa Fidden:

Snyggt! Bra gitarrljud. Får lite känsla av Pink Floyd där i början. 👍

• Tack! 1
Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Fidden:

Tack för lyss!

Jag gjorde en tagning från början till slut. Borde tagit verserna först, sen brygga och sist refräng. 

Och så borde jag värmt upp innan.

Ja, ja. Det blir bra det där. Du är en duktig musiker och har många bra idéer. Du fixar det garanterat!

Redigerat av Dark Of Light
Postat

Nytt OS varannat år. Eller var fjärde om man bara kör vinter eller sommar.

Se till att inviga ordentligt.

Postat
16 minuter sedan sa slejnard:

Jag har kips. 😎. Estrella karamelliserad rödlök. 😎

Cips heter det väl. Jag har också cips, OLW Surkräm och åniån.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.