Jump to content
Annons

moOd

Recommended Posts

Tjo,

Jag har inte nån större erfarenhet av mikrofoner.. men, nu när jag väl tänkte använda en (den Beyerdynamic mic som man fick med tidningen Studio) så har jag nå fruktansvärda problem med att det brummar!

Har helt enkelt kopplat in den med en 3 meters XLR kabel i ljudkortsingången. Så fort jag tar på den så brummar det nå fruktansvärd. Har även testat att jorda daton, eftersom uttagen är ojordade, men det gör inte nån större skillnad. Tar jag på datorchassit med ena handen medans jag håller i mic:en, så dämpas brummet en aning, men inte helt.

Vad gör jag för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dew (oregistrerad)

jordproblem låter det som.

har du testat med en annan mikrofonkabel?

det brukar oftast vara de som är problemet.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter nästan som om du har en kass kabel eller att micen är defekt - om det inte hjälper att jorda... Det kan förstås också vara en kass ingång på ljudkortet, så du skulle kanske testa micen hs någon annan för säkerhets skull...?

Andra saker att tänka på: Har du lysrör, lågenergilampor eller lampor med dimmer i rummet? Det kan orsaka ganska mycket störningar... Även vissa bärbara telefoner kan ställa till med elände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att dumdum-dubbelkolla:

Du menar väl en kabel med XLR-kontakter i båda ändar; som alltså är kopplad till en dedikerad mikrofoningång på ljudkortet?!

Håller annars med Dan-Erik; troligen en kass kabel eller kontakt. Men miken är helt ny? Är kabeln det oxå?

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du provat att sjunga i ett högre register? Nä, jag vet, förlåt!!!!!! Jag kunde inte låta bli! Låna kabel av någon annan och prova. Se till att kabeln inte ligger nära elektriska kablar och annat som kan störa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att dumdum-dubbelkolla:

Du menar väl en kabel med XLR-kontakter i båda ändar; som alltså är kopplad till en dedikerad mikrofoningång på ljudkortet?!

Håller annars med Dan-Erik; troligen en kass kabel eller kontakt. Men miken är helt ny? Är kabeln det oxå?

/Bengan

Hm.. det är här jag blir lite osäker. Mic-ändan är en 3-polig xlr kontakt och den andra ändan är en 3.5 teleplugg. Ingången till ljudkortet är avsedd för mikrofon.

Men, sen har jag ju läst om fantommatning etc.. därför blir jag lite osäker om ovanstående kombination är rätt?

Att kabeln skulle vara trasig låter väldigt troligt. Köpte den från Teknikmagasinet.. utan emballage, enda exemplaret de hade under disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du provat att sjunga i ett högre register? Nä, jag vet, förlåt!!!!!! Jag kunde inte låta bli! Låna kabel av någon annan och prova. Se till att kabeln inte ligger nära elektriska kablar och annat som kan störa.

Haha.. hade det varit så att jag hunnit höja rösten så hade jag ju säkert inte upptäckt felet. 😄

Kabeln är inte i närheten av nåt annat, så den teorin kan vi nog avfärda..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...