SumpaAldrig... Postat 14 maj 2005 Postat 14 maj 2005 Flyttat från min, av min familj, hårt spelbelastade dator. På senare år var det någon välvillig själ i familjen som tyckte att det verkade som en bra idé att installera ett ljudredigeringsprogram, men detta tycks dessvärre inte fungera särskillt bra. Jag har bestämt mig för att införskaffa helt nya saker för att göra det jag tycker om. Tips på vad jag kan behöva för att mixtra med mic-förstärkt gitarr, en stenålderssynt samt mycket röst? Jag behöver hjälp att finna allt från ljudkort till mixers och redigeringsprogram. Kass på allt vad instrument heter, men kan musik och vet hur jag vill att det skall låta. Inbyggda elektroniska ljud som låter som "Kraftwerk" är inte någonting jag eftersträvar utan vill finna någonting mer soft. Erfarenheten säger mig att jag hitintills har varit mycket dålig på detta. Har mycket dåliga inspelningsförhållanden (kass ljudisolering) så jag behöver någonting som är mycket bra på att sålla bort oönskade bi-ljud för att få tex. sång så "ren" som möjligt. Har någon tid över att "sätta ihop" ett paket till mig? Skulle inte fråga om min lediga tid inte var mycket snålt tilltagen och min tillgång till webben inte var näst intill obefintlig nu för tiden. Arbetsverktyget för mig dessa dagar är telefonkatalogen... Budgeten du har att arbeta med är 30-40 000 Go crazy! 🙂
Glaskatten (oregistrerad) Postat 14 maj 2005 Postat 14 maj 2005 (redigerat) Flyttat från min, av min familj, hårt spelbelastade dator. På senare år var det någon välvillig själ i familjen som tyckte att det verkade som en bra idé att installera ett ljudredigeringsprogram, men detta tycks dessvärre inte fungera särskillt bra. Jag har bestämt mig för att införskaffa helt nya saker för att göra det jag tycker om. Tips på vad jag kan behöva för att mixtra med mic-förstärkt gitarr, en stenålderssynt samt mycket röst? Jag behöver hjälp att finna allt från ljudkort till mixers och redigeringsprogram. Kass på allt vad instrument heter, men kan musik och vet hur jag vill att det skall låta. Inbyggda elektroniska ljud som låter som "Kraftwerk" är inte någonting jag eftersträvar utan vill finna någonting mer soft. Erfarenheten säger mig att jag hitintills har varit mycket dålig på detta. Har mycket dåliga inspelningsförhållanden (kass ljudisolering) så jag behöver någonting som är mycket bra på att sålla bort oönskade bi-ljud för att få tex. sång så "ren" som möjligt. Har någon tid över att "sätta ihop" ett paket till mig? Skulle inte fråga om min lediga tid inte var mycket snålt tilltagen och min tillgång till webben inte var näst intill obefintlig nu för tiden. Arbetsverktyget för mig dessa dagar är telefonkatalogen... Budgeten du har att arbeta med är 30-40 000 Go crazy! 🙂 Tycker det låter som om en Mac och Garageband skulle passa dig http://www.apple.com/se/ilife/garageband/ Ett mycket bra program med mycket bra ljud, loopar och effekter. Garageband är en en variant av Logic Express som följer med gratis vid köp av en mac som t.e.x. Mac mini för ca. 4.500:- inkl. moms (plus skärm) eller en bärbar iBook http://www.apple.com/se/ibook/ för 9.500:- komplettera med lite mer minne ett ljudkort från t.e.x. www.m-audio.com för runt 2.000:- och ett par bra monitorer från t.e.x. Fostex för runt 3.000:- och kanske en mikrofon för runt en tusing så kommer du rätt billigt undan men kommer ändå kunna producera musik i proffsklass med hjälp av lättskötta datorer som inte kraschar i första taget eller dras med virus och spyware. Dessutom är Apples datorer rätt tysta i operation. Mitt förslag slutar på runt 15.000 totalt men vill du nödvändigtvis spendera mer kan du ju slå till på en Powermac G5 för runt 18.000 med dualprocessor, den dator som de flesta proffs världen över använder. Lite overkill dock för hemmabruk i de flesta fall. Redigerat 14 maj 2005 av Glaskatten
moshisushi Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 iBook G4 med mycket extra minne är fint (köp 512 extra, så kostar datorn 11000 ungefär), men varför inte byta garageband och m-audiokort mot en begagnad Mbox med Pro Tools LE? Finns för strax under 3000:- Ett par monitorer från KRK kanske... V4 mkII går för runt 7000.. då har du riktigt bra lyssning också. Eller eventuellt ett par Grado SR60 (1000:-) hörlurar och din befintliga stereo, om du vill komma billigt undan. Sen kan du ju alltid köpa en Shure SM57 eller någon annan standardmikrofon (strax under 1000:-). Någonstans mellan 15-25000 tror jag kan vara värt att lägga på ett "startpaket" iaf, om man ska köpa ny dator och allt.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 (redigerat) iBook G4 med mycket extra minne är fint (köp 512 extra, så kostar datorn 11000 ungefär), men varför inte byta garageband och m-audiokort mot en begagnad Mbox med Pro Tools LE? Finns för strax under 3000:- Nej Garageband duger mycket bra att börja med och är oftast betydligt bättre än Protools Le om man ska göra musik på egen hand. GB är snabbt lätt och smidigt med bra ljud, när han senare behöver mer funktioner så kan han byta upp sig till Logic. Istället för M-Box som är ganska utdaterad idag så skulle jag nog föreslå Focusrites nya Saffirebox http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire.html eller som sagt någon av M-audios externa kort.. Redigerat 15 maj 2005 av Glaskatten
SumpaAldrig... Postat 16 maj 2005 Trådstartare Postat 16 maj 2005 Har just införskaffat dator som jag kom över billigt. Vart en PC. Behöver nya förslag...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 Har just införskaffat dator som jag kom över billigt. Vart en PC. Behöver nya förslag... Synd att du köpte PC. Macar kanske är något dyrare än PCs men den merkostnaden tjänar man snart in på att slippa strul som virus och spyware etc. Logic och Garageband de bästa musikprogrammen finns ju inte heller till PC. Men kolla in Saffire ljudkortet som jag skrev om tidigare det fungerar till både Mac och PC och Cubase le följer med.
SumpaAldrig... Postat 17 maj 2005 Trådstartare Postat 17 maj 2005 Tackar. Anledningen till att det vart en PC var att den var billig att komma över. har tänkt på Saffire tidigare. Och föresten, viarus och liknande är ingenting jag oroar mig för, jag har ingen uppkoppling och tänkte inte införskaffa någon på den datorn. Håller mig till annat på den burken. Tack så mycket för hjälpen. Andra tipps välkomnas...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.