Jump to content
Annons

NeaS (oregistrerad)

Recommended Posts

Mistchiff (oregistrerad)

chacka ny PLugg =D

alla grejjer som redan är där kan vara skräp i mångas ögon det är därför man kan använda andra PLuggar bättre pluggar.

eller?

det är ingen leksak men det e lika roligt som en =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Vad har hänt?

Jag trodde du var närmast religiös FL-förespråkare?

Jo... lr njaa...

Hade FL låtit lika bra som Cubase så hade ja vart överlycklig... men nu gör de inte de.. så då sitter man där me gröt i basen, tåren på kinden o ciggen i mungipan...

ett ord passar bra in på de...

FIT*IGT!!!!

Menar du att FL:s ljudmotor inte skulle hantera low-end lika bra som t.ex cubase?? Eller är det de inbyggda plug-in´sen du snackar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hänt?

Jag trodde du var närmast religiös FL-förespråkare?

Jo... lr njaa...

Hade FL låtit lika bra som Cubase så hade ja vart överlycklig... men nu gör de inte de.. så då sitter man där me gröt i basen, tåren på kinden o ciggen i mungipan...

ett ord passar bra in på de...

FIT*IGT!!!!

Menar du att FL:s ljudmotor inte skulle hantera low-end lika bra som t.ex cubase?? Eller är det de inbyggda plug-in´sen du snackar om?

nää ja snackar om FLs ljudmotor... den e skräp jämfört me cubase..

Link to comment
Dela på andra sajter

nää ja snackar om FLs ljudmotor... den e skräp jämfört me cubase..

Är det verkligen så? Finns det belägg för det? Jag har precis börjat använda datorer till musikskapande och FL Studio har av de program jag testat varit överlägset mest inspirerande att jobba med, men om nu slutresultatet blir sämre ljudmässigt så känns det ju jäkligt trist... 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nää ja snackar om FLs ljudmotor... den e skräp jämfört me cubase..

Är det verkligen så? Finns det belägg för det? Jag har precis börjat använda datorer till musikskapande och FL Studio har av de program jag testat varit överlägset mest inspirerande att jobba med, men om nu slutresultatet blir sämre ljudmässigt så känns det ju jäkligt trist... 😆😆

Välkommen till verkligheten... vissa bilar är snabbare än andra... vissa högtalare låter bättre än andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp detta och det finns ju gamla trådar om det också, men om nu FL´s ljudmotor/kärna är sämre än t.ex. Cubase, märks detta endast vid mixdown/export dvs då ettor och nollor skall läggas ihop i en enda ljudfil? Isåfall går det ju att komma runt det utan större problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp detta och det finns ju gamla trådar om det också, men om nu FL´s ljudmotor/kärna är sämre än t.ex. Cubase, märks detta endast vid mixdown/export dvs då ettor och nollor skall läggas ihop i en enda ljudfil? Isåfall går det ju att komma runt det utan större problem...

mm vid mixdownen ja... o hur kan man komma runt de utan större problem, micca upp högtalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp detta och det finns ju gamla trådar om det också, men om nu FL´s ljudmotor/kärna är sämre än t.ex. Cubase, märks detta endast vid mixdown/export dvs då ettor och nollor skall läggas ihop i en enda ljudfil? Isåfall går det ju att komma runt det utan större problem...

mm vid mixdownen ja... o hur kan man komma runt de utan större problem, micca upp högtalarna?

Nej, men köra ut allt via ljudkortets digitalutgång och tillbaka igen, så sköter ljudkortet matematiken... Eller så kan man ju rewire´ra och skicka in ljudet i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp detta och det finns ju gamla trådar om det också, men om nu FL´s ljudmotor/kärna är sämre än t.ex. Cubase, märks detta endast vid mixdown/export dvs då ettor och nollor skall läggas ihop i en enda ljudfil? Isåfall går det ju att komma runt det utan större problem...

mm vid mixdownen ja... o hur kan man komma runt de utan större problem, micca upp högtalarna?

Nej, men köra ut allt via ljudkortets digitalutgång och tillbaka igen, så sköter ljudkortet matematiken... Eller så kan man ju rewire´ra och skicka in ljudet i Cubase.

det är iofs sant... men orka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
nää ja snackar om FLs ljudmotor... den e skräp jämfört me cubase..

Är det verkligen så? Finns det belägg för det? Jag har precis börjat använda datorer till musikskapande och FL Studio har av de program jag testat varit överlägset mest inspirerande att jobba med, men om nu slutresultatet blir sämre ljudmässigt så känns det ju jäkligt trist... 😆🙁

Nej! det är inte så.... fl studio använder i princip samma sak som cubase. Gnäll inte på fl ... fl är ett block som man bygger upp ju mer man känner att man behöver-- är du professionell så kan du använda pluggar till fl som är mycket bättre... de originella pluggarna och sampelsarna suger de går inte att ancända...

Kan du tweak den, visst köp absynth o använd den då får du ett professianellt resultat... fl studio är ett program som är flexibelt.. man kan göra väldigt mycket i det...

det var några cubase som hållt på med cubase hela deras karriär och var väldigt skeptiska till FL... de blev förfrågade att iaf pröva fl studio för ett tag och jag vet inte om det är sant men enligt dem så blev deras uppfattning så här:

Vi fick samma resultat i FL studio som cubase... bara en skillnad....... vi gjorde det snabbare i FL.

SÅ alla fl:are där ute som a´har fått för sig nu att fl av någon anlednig inte skulle räcka till.. tänk om..... o köp nya grejjer.... fl kan göra det mästa bara man vill... om någon är intresserad kan jag posta en länk till en låt som är skiiit bra som är enbart gjort i FLstudio... där har vi ingen "grötig bas" eller "menlösa, döda synthar.

Han använder däremot avancerade ganska dyra pluggar. men jag ivll bevisa att fl kan bara du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

nää ja snackar om FLs ljudmotor... den e skräp jämfört me cubase..

Är det verkligen så? Finns det belägg för det? Jag har precis börjat använda datorer till musikskapande och FL Studio har av de program jag testat varit överlägset mest inspirerande att jobba med, men om nu slutresultatet blir sämre ljudmässigt så känns det ju jäkligt trist... 😲🙁

Nej! det är inte så.... fl studio använder i princip samma sak som cubase. Gnäll inte på fl ... fl är ett block som man bygger upp ju mer man känner att man behöver-- är du professionell så kan du använda pluggar till fl som är mycket bättre... de originella pluggarna och sampelsarna suger de går inte att ancända...

Kan du tweak den, visst köp absynth o använd den då får du ett professianellt resultat... fl studio är ett program som är flexibelt.. man kan göra väldigt mycket i det...

det var några cubase som hållt på med cubase hela deras karriär och var väldigt skeptiska till FL... de blev förfrågade att iaf pröva fl studio för ett tag och jag vet inte om det är sant men enligt dem så blev deras uppfattning så här:

Vi fick samma resultat i FL studio som cubase... bara en skillnad....... vi gjorde det snabbare i FL.

SÅ alla fl:are där ute som a´har fått för sig nu att fl av någon anlednig inte skulle räcka till.. tänk om..... o köp nya grejjer.... fl kan göra det mästa bara man vill... om någon är intresserad kan jag posta en länk till en låt som är skiiit bra som är enbart gjort i FLstudio... där har vi ingen "grötig bas" eller "menlösa, döda synthar.

Han använder däremot avancerade ganska dyra pluggar. men jag ivll bevisa att fl kan bara du vill.

tro mej... de blir inte samma resultat... lowend i fl e kasst jämfört med cubase. punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va du ska ha sista ordet i allting Carl B......

Känns inte det lite hemskt? 😆

Nu använder jag själv, inte FL, men jag vet juh vad det är för program, har lekt lite med det några gånger, och jag känner ett par personen som enbart jobbar i FL.....

Du kan få till, enormt bra ljud, I FL...... Det är inte alls, nån tvekan om det.

Vad jag har fått höra, från folk som både jobbar i FL och i Cubase, är att man får jobba lite med i FL, för att få till det där ljudet, som man vill ha...

Efter att ha hört, exakt samma låt, som gjordes om 2 gånger, första gången i Cubase, andra gången i Fl, med precis samma plugins, Så hörde jag absolut ingen skillnad. Och ingen annan heller, av alla som var me och bedömde.

Själv använder jag Cubase SX 2.2.. Det passar mig...

För andra passar FL bättre...

FL är inget sämre program. Det är lättare att hantera dock.

Men bara för det, gör det inte programmet till en leksak.

Snarare tvärt om..

Dom som programerade det, var smarta....

Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt... när jag gjorde kick/bassline grej ena i FL o andra i Cubase lät low-enden mer definerad...

tyvärr har jag inte kvar klippen och tyvärr kunde jag inte göra mer än kick o bas eftersom ja inte fattar nåt av Cubase... får ta o lära mej de...

Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt... när jag gjorde kick/bassline grej ena i FL o andra i Cubase lät low-enden mer definerad...

tyvärr har jag inte kvar klippen och tyvärr kunde jag inte göra mer än kick o bas eftersom ja inte fattar nåt av Cubase... får ta o lära mej de...

ok... men alltså.. ska du sluta med FL studio nu bara för att du har hört om det där med low end?..... du värkar kunna hantera fl väldogt bra.. varför börja med cubase från början där du inte fattar nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

CARL-B...  Om du inte kan få till ett bra ljud i Fl-studio så är det inte nödväntigtvis programmets fel...

Det är faktiskt sant....

Kan man programet bra,, så får man även sin musik, låta bra!

Så enkelt är det....

Sen finns la det vissa speciella knep som man måste göra....

Om vi tar bilar som ett exempel igen

Köper du en volvo, .. Kommer upp i rätt sån hyffsad fart..

100km/h på 0-10 sekunder (säger vi)

Medans en ferarri kommer upp i 100km/h på 0-3 sekunder...

Om man nu måste komma upp i en snabb hastighet på en gång, då använder man juh självklart ferarrin..

Men behöver man inte komma upp snabb hastighet på 3 röda, då räcker det gott och väl med volvon, Men dom funkar båda 2! Eller hur?

I detta fall är FL volvon, och Cubase Ferarrin..

Sen finns det ju självklart olika rolika saker i bilarna, som är användbara, och som funkar bra..

Men oxå i detta fall, så klarar bilarna av att byggas ut, = VST

Man behöver jobba, lite mer i FL, för att få till soundet, medans Cubase, så går det snabbare...

Och FL är inget dåligt program.. Använder man det rätt, som jag vet folk gör, då är det i toppklass!..

Capish!

😉

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

CARL-B...  Om du inte kan få till ett bra ljud i Fl-studio så är det inte nödväntigtvis programmets fel...

Det är faktiskt sant....

Kan man programet bra,, så får man även sin musik, låta bra!

Så enkelt är det....

Sen finns la det vissa speciella knep som man måste göra....

Om vi tar bilar som ett exempel igen

Köper du en volvo, .. Kommer upp i rätt sån hyffsad fart..

100km/h på 0-10 sekunder (säger vi)

Medans en ferarri kommer upp i 100km/h på 0-3 sekunder...

Om man nu måste komma upp i en snabb hastighet på en gång, då använder man juh självklart ferarrin..

Men behöver man inte komma upp snabb hastighet på 3 röda, då räcker det gott och väl med volvon, Men dom funkar båda 2! Eller hur?

I detta fall är FL volvon, och Cubase Ferarrin..

Sen finns det ju självklart olika rolika saker i bilarna, som är användbara, och som funkar bra..

Men oxå i detta fall, så klarar bilarna av att byggas ut, = VST

Man behöver jobba, lite mer i FL, för att få till soundet, medans Cubase, så går det snabbare...

Och FL är inget dåligt program.. Använder man det rätt, som jag vet folk gör, då är det i toppklass!..

Capish!

😉

men du lyssnar inte! ja har inte sagt att själv programmet e kasst.. däremot ljudmotorn.. just low-end e skräp...

kattpiss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan du programmet, då vet du ju va du kan...

Och då borde du ju ändå känna till motorn? Eller hur?

då borde du veta vad du ska ändra på i programmet, eller lägga till, för att ljudet ska bli så bra som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

men du lyssnar inte! ja har inte sagt att själv programmet e kasst.. däremot ljudmotorn.. just low-end e skräp...

kattpiss!

Att säga att ljudmotorn i FL är kattpiss... ja du. Du tar dig nog vatten över huvudet.

Jobbar du i en studio / Har du mångårig erfarenhet av ljudbehandling för att kunna bedöma en sån sak?

Att du tycker så är ju en sak. Förmodligen klarar du inte av att få det att låta bättre. Och det e ju synd för dig.

Men att såga hela ljudmotorn är nog att ta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roha: Ljudmotorn är inte riktigt något du kan "komma runt" genom att kunna programmet väl. Skulle ljudmotorn vara kass blir de filer som programmet renderar kassa (ur någon aspekt, ex. klen bas).

Jo men om vi säger så här..

Om man vet att en ljudmotor är kass, då borde man väl veta vad som behövs användas i programet för att låten ska låta så bra som möjligt?

Ljudmotorn gör inte allt, den för väldigt mkt, men inte allt..

Edit: och jag vet ni menar sjävla motorn, jag förstår mkt väl va ni menar.. hoppas ni förstår mig me 🙂

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...