Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
34 minuter sedan sa Neosus:

Nä just ja! Big fail där! 

helikopter.jpg.98ad43de33f5b43c54aa6bbccf0af699.jpg

Hur många spermaharar går det på en helliåkåpeter?

Postat
2 timmar sedan sa Analogfreak:

Vi har extremt många horor i Kiruna. Men jag vet inte om man fyllt dom med sperma.

🤔

Postat

Kikar på olika mikrofonplaceringsvideos på youtube och slås av hur många av filmerna som lider av dåligt ljud...

Men ja, youtube är väl fullt av nördar som kan saker i teorin men är dåliga på praktiken. 

Efter några timmar har jag nog kommit fram till att vid x/y placering spelar det mindre roll exakt var på gitarren de individuella mikrofonerna pekar. Det är åtminstone inget som någon bryr sig om att lägga någon vikt på. 

Men det där är on-topic och inget att ägna sig åt här.

Move along.

Postat
4 minuter sedan sa Analogfreak:

Är det bara gitarr och sång eller ska du ha andra instrument med? Vad är det för gitarr? Använder du plektrum? Strumming? 
Vilken genre är det? Har du själv någon idé om hur du vill att det ska låta?

Det finns som inga rätt eller fel utan bara oändligt många alternativ. 

Har egentligen ingen specifik låt i åtanke, vill bara lära mig hur man gör. Verkar dumt att inte ta vara på kunskap som andra förvärvat, även om det är det nya svarta med flat earth och grejer.

Postat
2 minuter sedan sa Analogfreak:

Det är i princip omöjligt att hitta en mick och placering som låter bra i alla sammanhang.

Speciellt när man inte vet hur man gör

Postat
2 minuter sedan sa Analogfreak:

Mono är som regel mindre kritiskt än stereo vid uppmickning av skustisk gitarr. Vid X/Y finns risk för att micken som pekar mot ljudhålet kommer att fånga upp mer Low-Mid än den andra micken och man får en skev stereosignal. 

Är inte det meningen?

Postat
Just nu sa Analogfreak:

Bra fråga! Jag vill ha energin i mitten men det behöver ju inte betyda att det ska vara så.

Ja det är ju lite skumt att man verkar sträva efter att det ska låta som man har näsan 20 cm framför ljudhålet. Nåväl, jag får prova lite sen när jag fått hem de sjukt billiga mickarna.

Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Tjockleken på plektrumet har också stor inverkan på ljudet. Tunna plektrum har en tendens till att ge ett fräsigt sound runt 1-4 kHz och särskilt om man har Phosfor bronze.

Jag kommer nog upp i kanske max 5 hz om jag fladdrar frenetiskt med plektrumet, så det är nog ingen fara.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.