Jump to content
Annons
  • 0

Problem med Firewire till Thunderbolt (externt ljudkort till Mac)


Phobophobia

Fråga

Hej!

Jag använder sedan 15 år tillbaka ett Edirol FA-101 ljudkort (Firewire). Har under dessa år använt det till fyra eller fem olika Macbooks och det har funkat felfritt.

I veckan fick jag hem min nya Mac mini pro M2 och skulle ansluta ljudkortet. Tidigare har jag anslutit det till min Macbook med en Firewire 400 till 800 adapter, och i och med köptet av min nya Mac mini har jag kompletterat med ytterligare en adapter (dvs Firewire 800 till Thunderbolt/USB-C). Allt enligt Youtube-videos och rekommendationer från andra.

Nu till problemet. Varken datorn (systeminställningar) eller Logic hittar ljudkortet. Har testat att byta från bus-powered till DC in på ljudkortet, men ingen skillnad. Det kan inte vara någon av kablarna som är kass, för de funkar alla när jag använder dem genom min äldre dator.

Är det någon som sitter på en lösning på detta? Köper ju ogärna ett nytt ljudkort när jag redan har lagt 50 lax på en ny dator/display, särskilt eftersom Edirol-ljudkortet funkar på andra datorer... men det kanske är så enkelt att det är inkompatibelt med nyare datorer? Den förra jag använde mitt Edirol till var en MacBook Pro från 2016.

Tacksam för svar,

/Robin

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
On 11/18/2023 at 8:17 PM, pme said:

Apple har fått storhetsvansinne.

Firewire är inte längre stött i OSX. Det går att få det att fungera genom att ta en drivrutin från äldre OSX.

https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16346223&postcount=46

 

Om TS får detta att fungera vågar kanske även jag mig på en macmini! (Nuvarande Windows-dator från 2012 har börjat krånglar lite väl mycket.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...