Jump to content
Annons
  • 0

Har hittat en Zittra


Dojan

Fråga

Hej! För ett tag sedan så råkade jag hitta en gammal zittra från 1909! Jag har nu tänkt börja fixa upp den för att kunna använda i min musik. Jag undrar om någon annan här har några tips eller har gjort samma sak innan? Det är en Praktik Zittran N:o 4, har 7 stränggrupper och 64 strängar. Jag behöver byta strängarna då de flesta är väldigt slitna och vissa saknas helt så lär även behöva använda någon slags nyckel för att stämma den! Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag har för mig att man kan hitta strängar på tyska ebay eller Amazon. Notera att det finns olika stränguppsättningar.

Antagligen kan du även hitta nyckel där. (Kör inte med skiftnyckel, för då riskerar du runddra huvudena.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
4 hours ago, oioioi said:

Jag har för mig att man kan hitta strängar på tyska ebay eller Amazon. Notera att det finns olika stränguppsättningar.

Antagligen kan du även hitta nyckel där. (Kör inte med skiftnyckel, för då riskerar du runddra huvudena.)

Tack så mycket! Ska testa med en nyckel först innan jag köper strängar ifall den ens klarar av att stämmas efter alla år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...