Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Oerhört välspelat och sjunget. Bra text, bra artikulerat, texten hörs bra. Bra balans. Det stämmer väldigt bra.

Du bygger på låten efter hand - också bra.

Om man trots allt skulle önska något :

* Basfrekvensen i gitarren täcker upp sången lite emellanåt.

bongotrummorna borde komma fram mer

* Det är lite fööör lite rörelse - en brygga i mitten?  Det blir lite "samma" för min smak vid vers 3 och framåt. Kanske lite cello som du hade i en annan låt? Stråkar ?

*  Gillar stämmorna - kanske en kvinnlig stämma som ligger över på vers 3?  när gitarren dubblerar din?

 

bra gjort!

/Krister

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för positiv och konstruktiv feedback. Låtens rätlinjiga form kommer sig av att jag först tänkte den som en typ av psalm med tre verser och inte som en traditionell poplåt/ballad. När jag sedan bestämde mig för att spela in den försökte jag trots allt variera mig och bygga lite under resans gång. Ville dock inte lägga på för mycket (bas/pads/piano/trummor) eftersom jag tycker att texten passar bra ihop med ett sparsmakat arr. Jag uppskattar dock dina tips! 

/Hans  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grumligt sångljud, i alla fall i början. Låten faller inte in i min smak.

Låt två med cello låter lite bättre i soundet.

Det är ju klart ljud i alla låtar såtillvida att allt hörs bra. 

Jag har gjort två lyssningar och musikstilen är inte i min smak alls men jag sätter en 4 i betyg av 5 ty du kan ju din sak. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fina låtar som är välspelade och bra komponerade. Förmedlar en trygg känsla man blir avstressad av (vilket man behöver ibland).

Om det är något man skulle justera, skulle jag prova att panorera gitarren i "ännu en natt" så att den inte krockar med sången. I min lyssning låter det som att gitarren tar över sången lite. Ev. skär bort frekvenser runt 1-3 KHz på gitarren och öka samma frekvens på sången (kanske blir lite mindre grumlig då)?

Jag hade gillat lite mer "skitighet", dvs analog övertonsdist (?) t ex med bandkompressionsplugg, samt lite mer botten och stereobredd på vissa låtar. Men detta är ju en smaksak förstås.

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Detta låter riktigt bra. Bra låt, bra arr och bra inspelning.

Sången är riktigt bra och gitarrerna med.

Det finns bara en liten sak. Sången och gitarren i början krockar lite i frekvenser. tror det är runt 600hz. Prova att hitta rätt frekvens och dra ner det entingen på sången eller gitarren.

 

Ska bli kul att höra mer från dig. 😃👍 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Hans Carlsten said:

Tack! 
Vad menar du med ”i början”? Menar du att problemet är störst på första versen?

/Hans

Ja det är mer uppenbart då du enbart har gitarr och sång i början. Jag lyssnade både i mina mixlurar och i mina AirPods. Man hör samma frekvenskrock i båda lurarna. Så något är det som spökar. Dock väldigt lite. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med detta simpla arr så önskar jag ett torrt trärumsljud, helt simpelt som en trubadur med endast en gitarr. (Det kanske är kallt ljud i dagens inspelningsutrustningar?). Med detta rådande sound så skulle låten vara mer ut-arrad med fler instrument.

Det är min åsikt är jag rädd.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Toniced och Flizzaff för synpunkter. Här är en version där jag gröpt ur lite gitarr runt 600 hz och boostat sången lite på samma ställe. Tycker kanske att det blir något klarare på det viset. Jag tog också bort reverbet på de individuella kanalerna och lade lite på masterbusen istället. Tycker nog att det ger ett mer enhetligt intryck, typ att alla instrument befinner sig på samma ställe. Men som vanligt är det lätt att höra skillnad efter justeringar. Inte lika enkelt att avgöra vad som är bättre eller sämre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...