Jump to content
Annons

Feedback på låt


Recommended Posts

Hej!

Är ny här på mötesplatsen. Ska bli kul att träffa likasinnade.

Tar gärna emot konstruktiv feedback på en låt jag arbetar med. 

T ex: Är instrumenten för höga/låga i relation till trummor, bas och sång? 

Ligger trummorna för långt fram/back i mixen?

Hörs baskaggen? Hörs sången överallt?

Annat som jag bör tänka på?

Mvh

Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag är också ny här - här kommer i alla fall lite konstruktiv feedback - välj och vraka bland det som passar.

Fin låt! 

* Fraseringen - jag hade uppskattat om du höll ihop det mer, Du bryter upp texten ganska mycket, speciellt i början så för mig så blir det inget riktigt flow... tror det skulle hänga ihop mer om du kunde frasera mer.

* Mixen: sången är lite hög i början, men när mixen är hel vid 1:25 så funkar det bra. Bra stegring av instrument, bra ackordsföljder. Kanske panorera lite mer, för att få lite mer stereobild? 

Gällande ljudbilden är det lite svårt, jag har ett par enkla hörlurar så det är svårt att säga något... det mesta går fram tycker jag.

 

Rock on.

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Krister! Vad bra det är med ett par extra öron.

Nivån på sången i versen har jag haft lite svårt med. Värt att notera är att sångspåret ökar ganska mycket mellan versen och refrängen (ca 8 dB skillnad), men jag tycker inte man hör att sången på refrängen ligger mycket högre (Ja, nu påverkar ju kompressorer i kedjan det hela). Tvärtom, så det är intressant att du hör att sången är för hög på versen.

Jag ska prova att sänka sången lite till på versen. Alternativt öka pianot.

Jag är dock inte säker på vad du menar med fraseringen och bryta upp/hålla ihop. Menar du rytmen i sången eller att verserna är uppsplittrade (dragspel kommer in mellan vers 1 och 2 t ex)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om fraseringen. Det blir liksom ett glapp mellan "midsommar" och "kväll" och på motsvarande ställen. Det stör flowet lite. Man kan ju antingen dra ut på midsommar eller tjuva lite med kväll, om du fattar vad jag menar. Det skulle få det att låta mer som att du berättar något än att du följer en nedskriven text.

Hade även önskat lite mer spridning av instrumenten i stereobredden.

Jävligt fin låt annars, påminner lite om peggy lejonhjärta, vilka är några av mina absoluta favoriter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - helt direkt:

@Fidden har ett bra exempel med midsommar och kväll som i mina öron hade varit väldigt ihopkopplade om jag hade berättat det - men nu blev det "midsommar .........kväll" , "vid.....sjön" "sönder i ......bitar" . "där i ....juni" - det är tydligare i början av låten innan det blir "fullt band".  Mina öron gillar nog mer om det sitter ihop som om du skulle berättat det utan så mycket hänsyn till rhythm och ackordsbyten.. 

Har svårt att förklara mer i ord känner jag. Hoppas att det är förståeligt i allafall.

mvh

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

@NaezT @Fidden Ok nu fattar jag. Och nu hör jag det också. Det blir att testa lite nya fraseringar för att se vad som händer.

Ni har ju helt rätt. Låtskriveri och musikskapande handlar väl främst om att berätta en historia med en känsla. Om fraseringen gör att historien inte går fram är man ute på hal is...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Instrumenten är inte för höga/låga i relation till trummor och bas. Trummorna, virvelkaggen, är lite för framträdande men det är ingen panik. Jag hör allt, sång, bas med mera.

Jag hör bastrumman lagom.

Jag vill ha ett lite kraftigare ljud i sång-spåret. Jag tycker att texten hörs. I mina öron så är det ganska bra mixat. (Jag lyssnar i hörlurar).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack @Flizzaff. Känns bra att man inte är helt ute o cyklar med mixen.

Ja, jag får skruva lite på sångspåret. Jag skickar sångspåret till diverse kanaler (parallell-komp, olika spår där jag distar sången mm) där jag sedan blandar ihop allt i en vocal-buss. Parallell-kompressionsspåret är ganska lågt inmixat i lead-bussen, så jag får testa att skruva upp parallell-spåret. Då kommer detaljer fram som förhoppningsvis gör att sången känns kraftigare.

Annars finner jag att ett av de svåraste momenten i mixningen är nivån mellan trummor/bas, sång och instrumenten. Min vision med mixningen är att det ska låta som om man är i en hyfsat stor landsortskyrka och sitter i en kyrkbänk där ett band spelar längst fram (detta är kanske lite konstigt då jag är gammal hårdrockare, som inte varit i så många kyrkor).

Dvs, en känsla av "Live"-framträdande, fast i en studio-inspelning. Jag gillar inte rock-mixningar där man inte hör trumrummet, utan det låter som om man har virvel och kagge en halvmeter från örat. Få sitter och lyssnar på scen framför trummorna. I mitt fiktiva kyrkorum behöver trummorna ligga längst bak.

Så det svåra tycker jag är balansen mellan trumrummet och mickarna på virvel, kagge mm. Trumrummet ska höras, men inte ta över så att transienterna går förlorade. Jag har lite olika knep för att försöka få till detta (bl a SSL townhouse-kompressor som funkar kanon på trumrum). 

Jag spelar inte in riktiga trummor ska tilläggas. Jag har under mååånga år kört med olika bibliotek i EzDrummer och aldrig fått till trumljudet. Sedan bytte jag får något år sedan till SSD, och fick direkt till ett ljud som jag tänkt mig: Jag hamnade direkt i kyrkan och for till trumhimlen.

Vart tycker ni man befinner sig när man lyssnar? Blunda och känn...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...