Jump to content
Annons
  • 0

Hörlurar eller högtalare?


KÄK111 (oregistrerad)

Fråga

KÄK111 (oregistrerad)

Hej! Jag är nybörjare. Har precis börjat få klart ett par låtar jag har jobbat med i FL studio. 

 

Jag har använt mig av Youlean Loudness Meter 2 för att komma till -14 Lufs. Allt funkar bra och jag känner mig relativt nöjd i hörlurar. Men när jag spelar låten via stereo högtalare( helt okej sådana) Så låter det väl inte helt perfekt.

 

Hur skall jag göra? Skall jag mixa när jag kör högt på högtalare utåt? Utgå ifrån det liksom? För det känns som att många högtalare har ju olika kvalité så det kanske låter ju annorlunda vart man spelar upp det någonstans? Hur skall man tänka?

 

Tack på förhand

 

Mvh Christoffer 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Istället för att referenslyssna hur din musik låter i andra högtalare kan du prova att referenslyssna hur andras musik låter i dina lurar.

Ta små pauser från ditt projekt och lyssna på något som låter som det du vill uppnå, sen när du återgår till din musik kanske du hör vad som ligger fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 2022-09-16 at 10:47 sa KÄK111:

Hej! Jag är nybörjare. Har precis börjat få klart ett par låtar jag har jobbat med i FL studio. 

 

Jag har använt mig av Youlean Loudness Meter 2 för att komma till -14 Lufs. Allt funkar bra och jag känner mig relativt nöjd i hörlurar. Men när jag spelar låten via stereo högtalare( helt okej sådana) Så låter det väl inte helt perfekt.

 

Hur skall jag göra? Skall jag mixa när jag kör högt på högtalare utåt? Utgå ifrån det liksom? För det känns som att många högtalare har ju olika kvalité så det kanske låter ju annorlunda vart man spelar upp det någonstans? Hur skall man tänka?

 

Tack på förhand

 

Mvh Christoffer 

 

Idag så lyssnar man ju oftare på musik i hörlurar så hörlurar blir bra. När det kommer till hur högtalare låter så påverkas de även av rummet i sig. Detta då olika rum har olika ytor som ljudet studsar emot. Visa ytor förstärker t ex basen i rummet medans andra kommer att försvaga basen i rummet, och så även med alla typer av frekvenser. 

För att lära dig dina lurar så är det bra att testa att lyssna i andra lurar med. Då får du en uppfattning om det saknas bas, mid eller treb i dem och så vidare. 

Det du inte vil ha är någon form av loundes eller annat som bara påverkar just dina lurar. För då kommer det ju låta annorlunda i andras lurar. För hörlurarna påverkar ju bara ljudet som du själv har och därför kommer inte det ljudet du hör och det ljudet mixen har stämma. Mixar man med hörlurar som har för mycket bas i sig, så kommer man luras och dra ner på basen i mixen då ludet man hör inte alls stämmer överens med hur mixen faktiskt låter. När man sedan spelar upp ljudet i hörlurar som har ett mera normalt basomfång så kommer det därför fattas bas i dessa lurar. Så när man mixar så vill man ha ett set med lurar som är så neutrala i ljudet som möjligt, bara för att man ska höra exakt hur ens mix faktiskt låter. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-09-16 at 11:59 sa Fidden:

Istället för att referenslyssna hur din musik låter i andra högtalare kan du prova att referenslyssna hur andras musik låter i dina lurar.

Ta små pauser från ditt projekt och lyssna på något som låter som det du vill uppnå, sen när du återgår till din musik kanske du hör vad som ligger fel. 

Jo det är ett bra sätt att lära sig den utrustning man har. Det är vanligt att man har en eller ett par spår som man använder för att "nolla" ljudet med. Det betyder att man gör de justeringar i grund EQ som behövs för att passa just det rummet man är i. Om man är i en ny studio eller spelar live eller så. Är ju även det ett bra sätt att jämföra lurarna som man använder med. Men det kan också vara ett bra sätt att förstå vilket skick ens öron är i för dagen. 

Har man mixat länge så brukar man drabbas av diskantdövhet som gör att man inte hör diskanten så bra som man borde. Ser man till att vila öronen emellan varven så är det inte så stor risk att man drabbas av detta mer än tillfälligt. Men går man för länge med det så kan det hända att flimmerhåren i öronen som registrerar diskanten inte reser sig igen och då kan man få en permanent skada. Så har man vistats i en bullrig miljö så kan det vara bra att vila öronen innan man börja mixa. Är man osäker på hur öronen mår så kan man även här ha nytta av ett kontrollspår  i sina vanliga hörlurar för att först se till så att öronen är pigga nog att höra allt som de ska. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Risken är att ändå ljudet förfinas i lurar. När mixen spelas upp i högtalare så kommer mixen att upplevas ojämn i nivåer och frekvenser. Det är därför jag rekommenderar att använda både lurar och högtalare för att kunna få en jämnare balans i mixen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ett sätt till kan ju vara att man helt enkelt för över mixen till sin telefon och även lyssnar där för att höra om mixen funkar i den med. För helt ärligt så är det ju många som bara lyssnar på musik i sina telefoner och paddor. Det är ju lätt att byta till olika lurar i den typen av lyssning med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
KÄK111 (oregistrerad)

Jag tänkte faktiskt lite som Neosus svarade. För i lurarna låter det i princip perfekt. Men i mina helt okej högtalare från stereon låter det inte exakt perfekt:)

Skall testa att mixa på hög volym på stereon. Sedan höra hur det låter i hörlurarna. Det har jag inte testat. Sen kanske man kan mötas halvvägs eller nått:)

 Tack så jätte mycket för att ni tog er tid och svarade på min fråga. Uppskattar verkligen eran hjälp!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle nog påstå att det är bättre att mixa på normal ljudnivå i högtalarna istället och om du sänker nivån mer så kan mixen kännas ännu mer i obalans. Mixa hellre på låg eller normal volym är mitt tips. 

Och jämför med annan musik som är bra mixad så kommer du märka att det låter bra även i låg volym. Att ha referenser är bra som Fidden var inne på..

 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)

Det finns naturligtvis en massa programvaror som kan hjälpa till. Tex Waves NX som påstår sig åter ge ljudet av diverse kända studios fast i hörlurar. Jag har inte provat dem men som idee är de intressanta men jag är lite skeptisk.  SPL har en funktion i sina hörlurs utgångar som gör att man lite blandning. crosstalk för att göra hörlur och högtalare lite mer lika. Ett annat klassiskt tips i samma härad är att börja med mixen i mono och få den att fungera först.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
6 timmar sedan sa KÄK111:

Jag tänkte faktiskt lite som Neosus svarade. För i lurarna låter det i princip perfekt. Men i mina helt okej högtalare från stereon låter det inte exakt perfekt:)

Skall testa att mixa på hög volym på stereon. Sedan höra hur det låter i hörlurarna. Det har jag inte testat. Sen kanske man kan mötas halvvägs eller nått:)

 Tack så jätte mycket för att ni tog er tid och svarade på min fråga. Uppskattar verkligen eran hjälp!

 

Tänk på att stereon, högtalarna och rummet även kommer påverka ljudet när du mixar. Så det kommer påverka ljudet och du kommer inte riktigt höra hur det faktiskt låter. Ska man mixa i högtalare så är det oftast närfälts monitorer och ett hyfsat rum som krävs för att det ska bli bra. 

Det man behöver är en så neutral lyssning som möjligt när man mixar. Annars får man som sagt en massa skit som färjar ljudet och gör att man luras att tro att det fattas någon frekvens här och är någon frekvens för mycket där. Problemet med en stereo i dessa fall är ju att de ofta påverkarar ljudet för att det ska låta bättre. Använder du stereon så är det viktigt att du har en så rak EQ som möjligt och inte har en masa boost, loudnes osv på där. 

Även dina hörlurar kan ju förvränga ludet så att det låter bra när man lyssnar på musik, men som gör det svårt att höra exakt hur ens mix låter. Jag tror att det är just därför som du gillar ljudet av mixen i dina lurar men inte gillar mixen när du spelar upp den i stereon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
KÄK111 (oregistrerad)

Det är Denver. Billiga men bra:) Jag använder nog mig av dom istället för högtalare. Referenslyssnar och det mesta låter ganska likt. Så det löser sig nog:) Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Finns lika många åsikter som det finns folk som pillar med musik.

Jag har alltid kört högtalare i mitt nuvarande rum för det är ett ganska OK rum.

Men jag har också lagt grymt mycket tid på att lära mig mixa i hörlurar. 

Personligen föredrar jag att mixa i högtalare men är helt bekväm med att mixa i hörlurar.

Rummet påverkar mycket hur det låter. sitter du tex i ett hörn och jobbar så brukar frekvenser från 200-400hz  förstärkas av väggarna. 

Dina öron påverka hur dina hörlurar låter... jahupp, svårt detta.

Lär dig nåt och kör på det. Ett par OK lurar gör nog jobbet bättre än ett par Denver. Tips, ta med dig dina Denver till musikaffären och lyssna på andra lurar som de har i affären så kommer du märka att du kanske hör nya grejer i mixarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...