Jump to content
Annons
  • 0

Hörlurar eller högtalare?


KÄK111 (oregistrerad)

Fråga

KÄK111 (oregistrerad)

Hej! Jag är nybörjare. Har precis börjat få klart ett par låtar jag har jobbat med i FL studio. 

 

Jag har använt mig av Youlean Loudness Meter 2 för att komma till -14 Lufs. Allt funkar bra och jag känner mig relativt nöjd i hörlurar. Men när jag spelar låten via stereo högtalare( helt okej sådana) Så låter det väl inte helt perfekt.

 

Hur skall jag göra? Skall jag mixa när jag kör högt på högtalare utåt? Utgå ifrån det liksom? För det känns som att många högtalare har ju olika kvalité så det kanske låter ju annorlunda vart man spelar upp det någonstans? Hur skall man tänka?

 

Tack på förhand

 

Mvh Christoffer 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Istället för att referenslyssna hur din musik låter i andra högtalare kan du prova att referenslyssna hur andras musik låter i dina lurar.

Ta små pauser från ditt projekt och lyssna på något som låter som det du vill uppnå, sen när du återgår till din musik kanske du hör vad som ligger fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 2022-09-16 at 10:47 sa KÄK111:

Hej! Jag är nybörjare. Har precis börjat få klart ett par låtar jag har jobbat med i FL studio. 

 

Jag har använt mig av Youlean Loudness Meter 2 för att komma till -14 Lufs. Allt funkar bra och jag känner mig relativt nöjd i hörlurar. Men när jag spelar låten via stereo högtalare( helt okej sådana) Så låter det väl inte helt perfekt.

 

Hur skall jag göra? Skall jag mixa när jag kör högt på högtalare utåt? Utgå ifrån det liksom? För det känns som att många högtalare har ju olika kvalité så det kanske låter ju annorlunda vart man spelar upp det någonstans? Hur skall man tänka?

 

Tack på förhand

 

Mvh Christoffer