Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ögnade igenom forumreglerna snabbt för första gĂ„ngen faktiskt (förlĂ„t Olsberg). Orkade inte lĂ€sa igenom allting, det mesta har jag vĂ€l mer eller mindre snappat upp Ă€ndĂ„ under min tid hĂ€r.

Forumregel #12 fick mig dock att lyfta pÄ ögonbrynen.

12. Alla inlÀgg mÄste göras pÄ svenska, norska eller danska.

SÄ kallat "elite"-sprÄk Àr asocialt och försvÄrar för mÄnga andra medlemmar. Skriv med ett sprÄk som Àr lÀtt att förstÄ och som Àr tydligt. Humor uppskattas!

Varför just svenska, norska och danska? Är det möjligtvis sĂ„ att tidningen ges ut Ă€ven i Danmark och Norge? Är det för att man ser danskan och norskan som brodersprĂ„k och dĂ€rför bör de vara tillĂ„tna?

Egentligen spelar det ju ingen större roll eftersom det mig veterligen aldrig funnits en trÄd pÄ danska eller norska hÀr. Jag kan ÀndÄ inte lÄta bli att undra sÄ jag fÄr rikta frÄgan till Olsberg. Varför skrev du med danska och norska? Bör man inte lÀgga till islÀndska och fÀröiska ocksÄ? Det gÄr ju iaf att göra sig förstÄdd pÄ?

Enda anledningen jag kan se Àr att folk som Àr dansk och norsktalande ÀndÄ kan ha en viss behÄllning av sidan medans en engelsktalande musikproducent knappats skulle förstÄ vad han kommit in pÄ för sida.

Edit: En snabb frÄga kring regel 3

Förtydligande: PÄ forumet rÄder religionsfrihet och Äsiktsfrihet inom lagens ramar... ...Naturligtvis Àr musik som innehÄller sex och religion tillÄtna, sÄ lÀnge det inte gÄr över grÀnsen för vad lagen tillÄter.

GĂ„r det att göra musik som bryter mot lagen innehĂ„llsmĂ€ssigt? AlltsĂ„ inte upphovsrĂ€ttsmĂ€ssigt utan textmĂ€ssigt, olagliga ackord betvivlar jag att det finns. Är det ens möjligt att förbjuda texter med nazistiska eller frĂ€mlingsfientliga Ă„sikter? Det Ă€r sjĂ€lvfallet möjligt för Studio som forum att sĂ€ga att vissa saker inte Ă€r tillĂ„tna pĂ„ forumet t.ex. glorifierande texter om vĂ„ldtĂ€kt eller rasistiska texter men finns det nĂ„gra lagar som sĂ€ger att sĂ„dant Ă€r "förbjudet" att göra musik om?

Bara nÄgra funderingar.

Redigerat av Shadows
Annons
Postat

Jag har sett norskar som har postat... tror mĂ„nga hittar hit genom att googla... hur ska norrmĂ€n och danskar kunna svara pĂ„ svenska? dĂ€r har du svaret.. tror ja 🙂

Postat

1. Det beror i första hand pÄ att tidningen Àven finns i Norge och Danmark

2. Det Àr texterna som Äsyftas. Regeln tydliggjordes extra efter ett herrans liv i en trÄd (vill minnas att det var De kristna tar över forumet) - Àven om det som du sÀger borde vara glasklart Àven utifrÄn existerande lagar att trakassera grupper i samhÀllet.

Postat (redigerat)
Jag har sett norskar som har postat... tror mĂ„nga hittar hit genom att googla... hur ska norrmĂ€n och danskar kunna svara pĂ„ svenska? dĂ€r har du svaret.. tror ja  🙂

Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det Àr dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifrÄga har en viss kunskap i Svenska, sÄpass bra att han kan göra sig förstÄdd nÄgotsÄnÀr och sÄpass bra att han kan förstÄ det mesta han lÀser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlÀgg pÄ forumet sÄ hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlÀgg, eller iaf delar av det, pÄ engelska. De flesta hÀr förstÄr engelska och pÄ det sÀttet skulle den engelsmannen haft enklare att anvÀnda den hÀr sidan. Det hÀr scenariot Àr förstÄs vÀldigt hypotetiskt men poÀngen Àr att möjligheten finns. Man skulle kunna argumentera och sÀga att det finns mÄnga andra forum pÄ engelska som personen kunnat anvÀnda men det gÀller Àven danska och norska trots att utbudet dÀr Àr mindre.

Att det, som Olsberg sa, beror pÄ att tidningen ocksÄ ges ut i Danmark och Norge verkar mer logiskt Àn att man tillÄter danska och norska bara för att vara schyssta.

Redigerat av Shadows
Postat
Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det Àr dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifrÄga har en viss kunskap i Svenska, sÄpass bra att han kan göra sig förstÄdd nÄgotsÄnÀr och sÄpass bra att han kan förstÄ det mesta han lÀser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlÀgg pÄ forumet sÄ hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlÀgg, eller iaf delar av det, pÄ engelska. De flesta hÀr förstÄr engelska och pÄ det sÀttet skulle den engelsmannen haft enklare att anvÀnda den hÀr sidan. Det hÀr scenariot Àr förstÄs vÀldigt hypotetiskt men poÀngen Àr att möjligheten finns.

Precis det har hÀnt, och det gick alldeles utmÀrkt. Tror inte att alltför mÄnga blir irriterade för att det blev lite engelska i en trÄd...

Postat
Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det Àr dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifrÄga har en viss kunskap i Svenska, sÄpass bra att han kan göra sig förstÄdd nÄgotsÄnÀr och sÄpass bra att han kan förstÄ det mesta han lÀser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlÀgg pÄ forumet sÄ hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlÀgg, eller iaf delar av det, pÄ engelska. De flesta hÀr förstÄr engelska och pÄ det sÀttet skulle den engelsmannen haft enklare att anvÀnda den hÀr sidan. Det hÀr scenariot Àr förstÄs vÀldigt hypotetiskt men poÀngen Àr att möjligheten finns.

Precis det har hÀnt, och det gick alldeles utmÀrkt. Tror inte att alltför mÄnga blir irriterade för att det blev lite engelska i en trÄd...

Va?

Att ni inte anmÀlde honom? Det strider ju mot forumregel #12.

🙂

Postat

Det ironiska Àr att de som regeln om sprÄk frÀmst angÄr, antagligen inte kan lÀsa och förstÄ den.

Borde inte regel #12 skrivas pÄ engelska? Fast dÄ skulle ju regel #12 bryta mot regel #12 sjÀlv. Ett Àkta moment 22.

Är det sĂ„hĂ€r det gĂ„r till pĂ„ juristutbildningen kanske?

Postat

Fast egentligen sĂ„ Ă€r det vĂ€l sĂ„ att de som den angĂ„r kan lĂ€sa den. Tror det blir svĂ„rt att hitta nĂ„gra mĂ€nniskor som inte kan ett ord svenska men som Ă€ndĂ„ börjar posta hĂ€r 🙂 Regeln Ă€r sĂ€kert helt överflödig i de flesta fall. Det som jag tror att Studio vill undvika Ă€r att svensktalande börjar snacka pĂ„ olika sprĂ„k i trĂ„darna sĂ„ att alla inte förstĂ„r vad som sĂ€gs. Risken Ă€r vĂ€l knappast överhĂ€ngande men det har hĂ€nt pĂ„ andra forum jag besöker att folk drar nĂ„got citat pĂ„ t.ex. franska och sĂ„ sĂ€ger nĂ„gon annan typ "Oh du kan franska" och sĂ„ börjar de snacka pĂ„ franska.

Postat

Utan att gÄ in pÄ alltför mycket lingvistik och grÀnsdragningar om vad som Àr svenska och inte, Àr det andra syftet att man ska skriva pÄ svenska (norska/danska) sÄ att alla som kan svenska (norska/danska) förstÄr. Elite-sprÄk passar till exempel inte in dÀrför att det Àr alltför mÄnga som inte vet vad förkortningarna/omskrivningarna/stavningarna betyder.

Postat (redigerat)

men OlzbeRG, E DE Inte vIktIT Att ALla mÀNNIZkoR fÄr möjLIgHEt AtT uTTRYKka ZIg PÄ etT zÀTT ZOM dE kÀnNER e nAtuRlit!?!?? BarA FöR aTT Du oCh JA e Av NATuReN ElOKVenta ZÄ KaNzke INte alLa aNDra kÀNNER zIg BeKvÀmA MEd DEN ZOrteNz lInGViztIzKA utzVÀVNiNGAR!?!?? *naaaw*

Kunde inte lĂ„ta bli 😎

Redigerat av Shadows

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.